Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-07 18:01
Hoi,

Het lijkt erop alsof ik elk jaar een insectenplaag heb. Het ene jaar heb ik last van muizen, dan vliegen, dan torren. En nu voor het tweede jaar last van motten. Ik gok op kledingmotten als ik ze determineer.
Ik woon in een klein flatje in appartement dat gebouwd is in de jaren vijftig.

Vorig jaar heb ik diverse lokdoosjes geplaatst. Ik heb toen enorm veel gevangen.
Ik heb geprobeerd om de vloer en (kleding)kasten goed schoon te maken.
In kledingkasten heb ik oa mottenballen gelegd en mottenvallen en een bakje met kruidnagel.
In de loop der tijd is de plaag enorm verminderd. Maar nu nog steeds dood ik 1 a 2 motten per dag.

Ik heb geen idee waar ik de haard nog kan vinden. Mijn huis heeft teveel kieren.

Als ik naar mijn kleding kijk die ik aantrek, dan zie ik nergens gaten.

Vreten motten ook vloerbedekking?

Ik heb diverse malen naar een bestrijdingsdienst gebeld, met onder andere de vraag. Wanneer spreek je van een mottenplaag? Mijn muren zijn om de twee weken vol met uitgedrukte mottenlichaampjes.

Heeft iemand eens een mottenplaag gehad en heeft degene een bestrijdingsdienst onder de arm genomen?
En heeft dit geholpen?

Ik vind het ook minder prettig als mensen in mijn huis zijn die alles onderspuiten terwijl ik weg ben.

ps) Sinds vorige week heb ik twee papiervisjes gevonden. Als test heb ik een jampotje met een stukje tape op het glas geplakt en als lok voedsel een stukje brood neergelegd. Ik heb nog iets kunnen vangen.

Een werkster of ijverige vriendin zou misschien een uitkomst zijn >:)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:06
Papiervisjes vang je met een halve aardappel, daar zijn ze dol op. En die zitten ongeveer in elk huis in Nederland.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Señor Sjon schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:02:
Papiervisjes vang je met een halve aardappel, daar zijn ze dol op. En die zitten ongeveer in elk huis in Nederland.
Klopt en ook met brood. Wat ook in mijn topic staat geschreven.
Ik vond namelijk in twee dagen twee papiervisjes. Dus zouden er meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Tja, als je lokdoosjes en brood gaat wegleggen, komen ze wel hé :+

Maar als je werkelijk van mening bent dat het een plaag is, zal je een professional moeten inschakelen
Veel verder dan semi-goedbedoelde adviezen zal je online niet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:53
Papiervisjes zitten overal. 2 vinden in 2 dagen is echt niet bijzonder. Probeer niet de loep te leggen op een niet bestaand probleem :p

Ik zou zelf van een plaag spreken als er continue motten aanwezig zijn, waar niet tegenop de werken is.

Misschien kun je wat kieren opsporen en die dicht smeren. En verder gewoon echt goed schoonmaken, ipv het te proberen. Dat klinkt namelijk alsof je een droge doek door de kast hebt gehaald :p. En al je kleding in die kast eens goed in de was doen, voor het geval ze daar eitjes hebben gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:24

Yucon

*broem*

De afgelopen twee jaar, maar ze gaan gelukkig vanzelf ook weer weg in de loop van de zomer. Dit jaar hebben we in het vroege voorjaar elke mot die we zagen doodgeslagen en dit jaar is het geen plaag geworden.

Echt heel veel kwaad kunnen ze ook niet dus ik zou het dit jaar maar gewoon even uitzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:54
Wij hebben er in het verleden ook wel eens last van gehad. In ons geval bleek dat er in een (open) kast een zak etenswaar was waar ze eieren in hadden gelegd ...

Zoiets zou ook nog kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:59

macnerd

No Apples please :-)

Sinds vorig jaar hebben wij ook regelmatig motten in huis. Dat had te maken met huisidieren (vogels en hamster). Vooral het voer en de walnoten van de hamster waren favoriet. Ook hebben we in de keuken last gehad van larfjes (van de motten), die bleken ook in enkele dingen in de voorraadlade te zitten.
Alles waar de larfjes in zaten hebben we weggegooid en alles goed schoongemaakt. Dagelijks een paar inspectierondjes om eventuele larfjes op te sporen en af te maken. De motjes bestrijden we met een electrische vliegenmepper, scheelt vlekken op de muur :)

Ik denk dat de papiervisjes eerder zilvervisjes zijn. Net zo goed smerig overigens.
Ik heb hier in huis alle kieren gedicht met kit. Nu zie ik vrijwel geen zilvervisjes meer. Overigens ziet je woning er ook een stukje afgewerkter uit. Zilvervisjes hebben ook een hekel aan droge lucht, het helpt om goed te ventileren.
Kitspuit kost een paar euro bij de Action, ik gebruik van kit die in 30 minuten droog is, kost iets van 8-9 euro. Niet teveel gebruiken, dat wordt lelijk. Ik gebruik vaak vochtige doekjes om de overtollige kit aan af te vegen of om foutjes te wissen, gaat prima.

[ Voor 3% gewijzigd door macnerd op 19-06-2020 15:14 ]

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbouman
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-07 21:58
macnerd schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:13:
Kitspuit kost een paar euro bij de Action, ik gebruik van kit die in 30 minuten droog is, kost iets van 8-9 euro. Niet teveel gebruiken, dat wordt lelijk. Ik gebruik vaak vochtige doekjes om de overtollige kit aan af te vegen of om foutjes te wissen, gaat prima.
Ben geen expert maar ik gebruik bij kit altijd het 'trucje' van een bakje water met een paar drupjes Dreft afwasmiddel en dan met je vinger erin en over de kit heen. Daar wordt het (tijdelijk) heel vloeibaar van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:59

macnerd

No Apples please :-)

rickbouman schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 20:55:
[...]

Ben geen expert maar ik gebruik bij kit altijd het 'trucje' van een bakje water met een paar drupjes Dreft afwasmiddel en dan met je vinger erin en over de kit heen. Daar wordt het (tijdelijk) heel vloeibaar van.
Dat werkt inderdaad ook, maar ik vind de doekjes net zo makkelijk :)

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Maar de vraag is wanneer is het een plaag? Ik heb een aantal bedrijven erover gemaild wanneer men over een mottenplaag spreekt. Niemand heeft hierop gereageerd. Ik dood gemiddeld vier motten per dag. Het lijkt er nu op dat er ook andere mottensoorten zijn bijgekomen.

De motten lokdoosjes van Kruidvat deden tenminste nog hun werk die van Rentokil; stuk duurder werken niet.

Ik maak mijn huis wel met een sopje schoon. Misschien minder ijverig dan de gemiddelde vro... In de afgelopen maanden heb ik diverse kasten goed gesopt.

Mijn vloerbedekking moet zo langzamerhand eens vervangen worden, wellicht zit daar ook het probleem.

Ineens herinner ik mij dat mijn vorige bewoonster (mijn omaaa) ook last van motten had. Die had toen in haar kledingkast vol met chemische mottenballen liggen.

Ik ga de elektrische vliegenmepper halen!

In de afgelopen week heb ik helemaal geen papiervisjes gevangen.
Nadat ik er 1 vermorzeld heb, heb ik opgezocht om wat voor soort visjes het zou gaan. In de eerste instantie dacht ik om een soort van oorworm te gaan.

Ik zal niet weten waar ik moet beginnen met kitten. Ik heb diverse inbouwkasten en kruipruimtes waar je nauwelijks in kan. Deze loopt een kleine twee meter door.

Kunnen motten ook door een kist komen? In deze kist ligt in een vuilniszak een wollendeken. Maar zover heb ik geen gaten oid gezien.

[ Voor 27% gewijzigd door noud op 23-06-2020 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-07 11:16
Señor Sjon schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:02:
Sinds ik een kat(4 jaar) heb, heb ik geen lat meer van papiervisjes of spinnen :+ Alles wat denkt weg te lopen of te vliegen wordt hier opgegeten.
Pagina: 1