Toon posts:

MacBook Pro doet al snel thermal throttle

Pagina: 1
Acties:

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 22:29

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Mijn 2017 15" MBP (2,9 GHz Quad-Core Intel Core i7) wordt na een paar minuten World of Warcraft al snel traag. Schiet dan van 60fps naar 30 a 40. Via terminal even gemonitord met `pmset -g thermlog` en inderdaad, CPU_Speed_Limit al snel onder de 40. Dit gaat wel heel rap vind ik. Misschien noodzakelijk om eens open te maken en te checken op stof? Of misschien zelfs koelpasta opnieuw smeren? Vooral dat laatste is niet iets wat ik graag zelf zal doen. Apple Store zal dat ook niet voor je doen gok ik. Iemand suggesties?

kruijk.nl fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

• Roman
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16-09 13:44

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Dat doet de Apple Store zeker niet.

En die machines hebben nu eenmaal een te kleine koeling, vanwege het design.

De koeler is makkelijk schoon te maken, gewoon eens de onderkant open maken dan zie je ze al zitten... ehh de koelers bedoel ik... Bei het schoonmaken ook de koelribben van de koeler self schoon maken, niet alleen de ventilator.

En de koelpasta is wat lastiger, das zou ik iemand laten doen die weet wat die doet.

https://www.ifixit.com/Gu...+Paste+Replacement/131549

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• Snake
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 03:01

Snake

Los Angeles, CA, USA

Niets aan te doen. Ik heb een 15" van 2019 met een Radeon die meer hitte produceert als een supernova, maar is uitgerust met de koeling voor een Ford Model T.

Eens dat de Radeon begint warmte af te geven gaat de CPU (gek genoeg) ook mee naar beneden.

Resultaat, een machine die normaal aan 4Ghz kan werken zakt nu naar 1.0Ghz.

Ik kan mijn 2 * 4K monitoren niet gebruiken.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Snake schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:26:

Eens dat de Radeon begint warmte af te geven gaat de CPU (gek genoeg) ook mee naar beneden.
Dat is niet gek, dat komt omdat er maar een koeler inzit die zowel voor de GPU als de CPU dient. Word de GPU heet, word hierdoor ook de CPU heet en schakelt lager.

Als je Windows gebruikt, zou je met MSI Afterburner de GPU kunnen besturen en hierdoor de hitte omlaag brengen. Het maakt vaak geen zin met 200 of 300 FPS te spelen, als 60 voldoende zijn. Ik heb dit b.v. gemerkt met het spel Last Horizon 2, die draait op mijn RX480 op ruim 300 FPS en de Kaart word 75° Warm (ja dat is geen Apple), en met framelimmiter op 60 FPS word die kaart mak lauw 35°C warm en is hierdoor ook een stukje stiller.

• Sluw
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 23:29
Zelfde probleem, zelfde model, gebruik 'm professioneel met een boel Adobe programma's. Als ik veel open heb of iets ga renderen zakt de boel snel in. Erg jammer, heb het liefste een laptop maar wel een van de redenen om hierna misschien een iMac te nemen.

Zou je ook gewoon een stofzuiger op de luchtuitgang aan de achterkant kunnen zetten?

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Roman schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:19:
En de koelpasta is wat lastiger, das zou ik iemand laten doen die weet wat die doet.

https://www.ifixit.com/Gu...+Paste+Replacement/131549
Dat zijn heel veel schroefjes ja! Ik ga me daar niet aan wagen.

• ffha
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 17-09 17:56
Ontwerpkeuze van Apple. Niks aan te doen.

De hardware die ze ermee verkopen zijn eigenlijk marketinglokkertjes, want qua performance kakken die dingen compleet in zodra je er meer van gaat vragen (gamen, compilen, renderen).

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Ik kwam in mijn zoektocht naar dit probleem wel filmpjes tegen van mensen die koelpasta opnieuw hebben gesmeerd en tot 7% betere prestaties kregen. In de Apple fabrieken lijkt het smeren nogal matig te zijn gedaan soms.
Bijvoorbeeld YouTube: YouTube en met liquid metal zelfs nog meer YouTube: YouTube

[Voor 31% gewijzigd door amphora op 19-06-2020 10:48]

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Dat klopt. Ik heb ook altijd de koelpasta vervangen door beteren. Dat doe ik bei elke machine die ik hier heb, zowel Apple als niet Apple.

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Zou een eGPU een mogelijke oplossing kunnen zijn? Bijvoorbeeld een Razer Core X met een AMD Radeon 5700. Dat zal de MacBook nogal ontzien lijkt me? Heeft iemand daar ervaring mee?

• justahuman
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 21:47
Hangt er vanaf waar de bottle neck is. Als je op dit moment je oplader aan de linkerkant er in hebt kan je proberen of aan de rechterkant zin heeft, bij sommige mensen resulteert dit in minder snel een thermal throttle.

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23:30
Van die enorm triest uitziende cooling stands voor laptops doen wel wonderen. Kun je dus ook nog proberen, ventilatie van de buitenzijde.

Weg uit m'n comfortzone, ik bouw aan USG21.com

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
amphora schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 20:38:
Zou een eGPU een mogelijke oplossing kunnen zijn? Bijvoorbeeld een Razer Core X met een AMD Radeon 5700. Dat zal de MacBook nogal ontzien lijkt me? Heeft iemand daar ervaring mee?
Update, eGPU (Bovenstaande combi) gekocht en World of Warcraft draait op hoogste settings (10) met 8x AA met gemak 60fps zonder thermal issues! :)
Wel een flinke bak op m' bureau er bij maar heb ik er graag voor over (en alsnog kleiner/sneller dan een budget game PC)
NiGeLaToR schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:20:
Van die enorm triest uitziende cooling stands voor laptops doen wel wonderen. Kun je dus ook nog proberen, ventilatie van de buitenzijde.
Zo'n ding had ik al, hielp niet echt veel.
justahuman schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:17:
Hangt er vanaf waar de bottle neck is. Als je op dit moment je oplader aan de linkerkant er in hebt kan je proberen of aan de rechterkant zin heeft, bij sommige mensen resulteert dit in minder snel een thermal throttle.
Ook geprobeerd, geen merkbaar verschil.

[Voor 49% gewijzigd door amphora op 21-08-2020 12:26]

• Sluw
Ik zie dat je ook webdesign en fotografie doet. Merk je ook verbetering in Adobe software? Als je dat gebruikt...

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Sluw schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:21:
Ik zie dat je ook webdesign en fotografie doet. Merk je ook verbetering in Adobe software? Als je dat gebruikt...
Denk dat je dat alleen echt zou merken met Premiere of After Effects maar doe zelf weinig met video. GPU van 15" MacBook Pro is voor Lightroom al genoeg denk ik. En Visual Studio Code al helemaal :)

[Voor 11% gewijzigd door amphora op 21-08-2020 16:54]

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Ben nu bijna een jaar verder en de eGPU doet wonderen voor de prestaties maar als ik op kantoor zit zonder eGPU of bij een klant wordt mijn MacBook Pro toch nog te snel te heet. En aangezien de M1X MacBooks nog op zich laten wachten wil ik toch eens nieuwe pasta gaan proberen maar dat zie ik mezelf niet doen. Zijn hier mensen die dit (tegen betaling uiteraard) kunnen en willen doen? Of wellicht een bedrijf (bij voorkeur in de buurt van Utrecht) die dit kan doen?

[Voor 6% gewijzigd door amphora op 14-07-2021 16:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

amphora schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:24:
Ben nu bijna een jaar verder en de eGPU doet wonderen voor de prestaties maar als ik op kantoor zit zonder eGPU of bij een klant wordt mijn MacBook Pro toch nog te snel te heet. En aangezien de M1X MacBooks nog op zich laten wachten wil ik toch eens nieuwe pasta gaan proberen maar dat zie ik mezelf niet doen. Zijn hier mensen die dit (tegen betaling uiteraard) kunnen en willen doen? Of wellicht een bedrijf (bij voorkeur in de buurt van Utrecht) die dit kan doen?
Lijkt me meer iets voor de V&A sectie ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• rvanpruissen
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 17:42

rvanpruissen

rePear.it

Gaat niet veel opleveren denk ik. Onder hoge load gaat hij dan misschien 2 seconden later hard blazen, lijkt me niet de moeite waard als je het niet zelf doet.

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
rvanpruissen schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:39:
[...]

Gaat niet veel opleveren denk ik. Onder hoge load gaat hij dan misschien 2 seconden later hard blazen, lijkt me niet de moeite waard als je het niet zelf doet.
Maar ik heb het vermoeden dat de koelpasta uitgedroogd is of zo. Of om wat voor reden dan ook dat de koeling niet meer afdoende is. Was vroeger geen issue in ieder geval.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online

kamerplant

lekker toch

Ik heb toevallig de koel pasta van m’n MacBook Pro 15” 2015 dit weekend vervangen. Ik had de juiste schroevendraaier niet, dat was dus even een gedoe. Verder was het best eenvoudig. Het was de eerste keer dat ik überhaupt een laptop heb geopend.
In hoeverre het effect had weet ik eigenlijk niet zo goed. Ik heb geen goede benchmark vooraf uitgevoerd, had ik wel moeten doen 🙄

Okay. Om eerlijk te zijn heb ik samen met een vriend gedaan die gewoon ontzettend handig met dit soort dingen is 😛

[Voor 14% gewijzigd door kamerplant op 14-07-2021 20:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Of wellicht een bedrijf (bij voorkeur in de buurt van Utrecht) die dit kan doen?
Ik heb hele goede ervaring met de mannen mensen* van Upgreatest.nl Neem eens contact met ze op om te kijken wat ze voor je kunnen doen**.

*: Iets met een inclusieve community.
**: Nee, geen aandelen. Gewoon goede ervaring opgedaan.

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 03:51
Heel moeilijk is koelpasta smeren niet. Maak de heatsink, CPU en GPU schoon met alcohol en een wattenstaafje o.i.d. Erwtje koelpasta op de blote core, heatsink er op en kruislings schroeven er in doen. Als je klaar bent dan pas alle schroeven helemaal aandraaien, zodat je overal ongeveer dezelfde druk uitoefent.

Voor het open maken van de MacBook is vast ergens een guide te vinden. Als je liquid metal gebruikt, moet je oppassen. Dat geleidt. Elektronica vindt geleide troep niet tof. Dus of je bent gewoon een beetje zelfingenomen en gaat met liquid metal aan de slag of je smeert niet geleide pasta.

Waarschijnlijk wilt de eerste beste computerwinkel op de hoek van de straat je al helpen voor 10-20 euro.

Overigens zorg eerst dat de MacBook helemaal stofvrij is. Dat scheelt vaak voldoende in de temperatuur en dan hoef je helemaal niet moeilijk te doen met koelpasta.

[Voor 18% gewijzigd door hoi1234 op 14-07-2021 20:57]

• kamerplant
  • Niet online

kamerplant

lekker toch

hoi1234 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:53:

Overigens zorg eerst dat de MacBook helemaal stofvrij is. Dat scheelt vaak voldoende in de temperatuur en dan hoef je helemaal niet moeilijk te doen met koelpasta.
Het viel mij op hoe weinig stof er in mijn MacBook zat, na 5 jaar intensief gebruik. Ik kan mijn niet voorstellen dat dat beetje stof veel impact heeft op de performance eigenlijk.

• Sluw
amphora schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:44:
[...]

Maar ik heb het vermoeden dat de koelpasta uitgedroogd is of zo. Of om wat voor reden dan ook dat de koeling niet meer afdoende is. Was vroeger geen issue in ieder geval.
Is het niet zo dat de software of wat je er mee doet zwaarder is geworden ofzo? Dit model heeft altijd last gehad van throttling, heb er zelf ook een en 't is altijd blazen. Ik kijk uit naar de geüpgrade M1X versie.

• rvanpruissen
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 17:42

rvanpruissen

rePear.it

kamerplant schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:27:
...Ik had de juiste schroevendraaier niet, dat was dus even een gedoe. ...
Hier krijg ik het altijd een beetje koud van. Had er laatst een van een klant die had de pentalobe schroefjes uitgeboord, was jij dit niet toevallig? ;)

• kamerplant
  • Niet online

kamerplant

lekker toch

rvanpruissen schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:25:
[...]

Hier krijg ik het altijd een beetje koud van. Had er laatst een van een klant die had de pentalobe schroefjes uitgeboord, was jij dit niet toevallig? ;)
Hahah oh my. Nee, dat was ik niet. Ik heb zelf een passende schroevendraaier gemaakt door een bestaande te slijpen 😵‍💫
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee