Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinexer
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Vragen bij overstappen naar KPN Glasvezel.

Huidige situatie van mijn netwerkje: Kabelmodem en Glasvezel aansluiting gemonteerd in meterkast buiten het woongedeelte.
In werkkamer eigen router, TP Link Archer C2300, Desktop computer en NAS,
Woonkamer: mediabox, TV en Laptop.
Bekabeling werkkamer: UTP van kabelmodem (in bridge) naar router. Computer en Nas dmv UTP kabel rechtstreek verbonden met router.
Bekabeling woonkamer: UTP naar eenvoudige switch waaraan dmv UTP bekabeld aangesloten zijn : mediabox, TV en laptop.
(TV kan media van Nas afspelen.) De kabelmediabox wordt uiteraard vervangen door één van KPN.

Is het mogelijk bij overstap naar glasvezel met bekabeling aan te sluiten op de Experia, deze met UTP kabel te verbinden met eigen router (uitgeschakelde DHCP), de eenvoudige switch in de woonkamer te vervangen door b.v. een Netgear Pro Save GS108E op de zelfde wijze te computeren en TV met opneem mogelijkheid te kijken?
(Router heeft instel mogelijkheden voor IPTV-IGMP Proxy en Snooping, versie 2 en 3 in te schakelen.)
Denk ook aan de mogelijkheid om in zowel de werkkamer een switch te plaatsen in plaats van mijn router en de eerder genoemde switch in de woonkamer. Heb geen idee of die oplossing eventueel problemen gaat opleveren, 2 switches achter elkaar).
U merkt het, u hebt met een leek te maken. De eenvoudigste oplossing is voor mij de beste.
Bij voorbaat dank voor uw hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:54
Eenvoudigste is de experiabox in de meterkast en vandaar met utp naar je werkkamer en met utp naar je woonkamer.
In zowel je werkkamer als je woonkamer een switch plaatsen, maar zie het nut van een managed switch niet, dus gewoon simpele 5 of 8 poort Gb switch is ruim voldoende.

Je kunt die C2300 ook als accesspoint schakelen dan gebruikt je daarvan het wifi deel en het switch deel maar laat je hem niet meer routeren.
Als je hem wel als router schakelt krijg je twee gescheiden netwerken en dat wil je niet.
Dat scheelt weer een switch kopen en je hebt betere wifi in je hele huis.

PS Netgear en icpm/snooping is vaak geen success, ik zou voor een ander merk gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 18-06-2020 15:05 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinexer
  • Niet online
Dank voor je advies.
Mijn conclusie: Experiabox verbinden met switch in werkkamer verbinden en die verbinden met switch in woonkamer.
Op die wijze aangesloten kan probleemloos IPTV van KPN gekeken worden.
Overige hardware in werk- en woonkamer aansluiten op betreffende switch.
Nog 1 vraagje: de C2300 als accesspoint gebruiken, bereik ik dat door de DHCP server uit te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee dat bereik je door hem als accesspoint te schakelen.
Hij mag niet meer routeren.
De dhcp server in de router aan of uitzetten heeft daar niet zoveel mee te maken.

Zie voor meer informatioe dit topic.
[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:04
Ik weet niet wat voor een glasvezel punt je hebt, maar als dit een mediaconverter naar ethernet is, en er gaat maar èèn ethernetkabel uit je meterkast weg, dan kun je ook de tp link vervangen voor de experiabox.

De nieuwe experiabox lijkt prima in staat om ook je WiFi te doen.
nieuws: KPN start levering Box 12-modem met wifi 6-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinexer
  • Niet online
Zie voor meer informatioe dit topic.
[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point
Dank voor de aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinexer
  • Niet online
jeroen3 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:58:
Ik weet niet wat voor een glasvezel punt je hebt,
Heb ik geen idee van:
Dit zijn de kastjes die geplaatst zijn:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0R3UEgW57obUPU1oRMmyP7h53s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5vEX87SQwqAlcDtuM5o9qGms.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Het interessante deel zit aan de onderkant. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinexer
  • Niet online
jeroen3 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:33:
Het interessante deel zit aan de onderkant. ;)
Meer kan ik er niet van maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W40Yacg7JicmQ11X8VEfK-tXr_4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/778bEOo5eAGMR3bVKRFxKAeT.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ja precies. Er zit nog niets. De inhoud van dat kastje komt met je installatiepakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinexer
  • Niet online
Zo ver ben ik nog niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Vinexer op 18-06-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je niet al je veel van netwerken weet zou ik gewoon de door de provider geleverde apparatuur gebruiken in dit geval dus de experiabox.
Dat is verreweg het eenvoudigste.

Pagina: 1