Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[windows 10] Bitlocker bootdisk corrupt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• diewoete
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 14-06 22:37
Hoihoi,

Plots is mijn boot disk onleesbaar en wil windows 10 niet meer opstarten.
Ik meen mij te herinneren dat ik dinsdag een update & shutdown deed van de laptop. Maar dat kan ook 1 dag eerder zijn geweest. :?

hardware:
lenovo yoga s740
disk: WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Ik heb de ssd verplaatst van de laptop naar een externe behuizing;
- cyrstal disk info: OK, geen foutmeldingen
- als ik op de schijf klik in de verkenner, vraagt die een 48-digit key. Bij een foute ingave, krijg ik een foutmelding, bij een juiste opgave, lijkt het alsof de disk wordt gemount in de verkenner.
Echter als ik op de disk klik, gebeurt er niets.
Als ik via opties de bitlocker wil uitschakelen, zegt windows: "device not ready"
Een chkdsk lukte ook niet op deze schijf.

Alle hulp is welkom !
Ik zocht reeds via google, kwam veelaal op het answer microsoft forum terecht en daar werd ik niet echt gelukkiger/wijzer van...

Alle reacties

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14:04
mogelijk is bij de update bios geupdate en de tpm chip gewist

in mijn (lenovo) bios staat de functie erase tpm controller

als je de disk via sata nvme aansluit op andere pc wat gebeurt er dan?

feit dat een chkdsk niet lukt zegt mij dat er misschien hardwarematig iets geks is, al dan niet icm met de externe behuizing

[Voor 52% gewijzigd door Vinzz op 18-06-2020 14:10]

• diewoete
Ik heb ondertussen ook geprobeerd te booten met secure boot: disabled.
Windows vraagt dan de 48-digit key, ik geef die correct in, maar laptop gaat niet verder, hij reboot weer.

Bios werd niet geupdate; ik heb die automatische updates uitgezet in de Lenovo software en windows update doen niets aan het bios dacht ik?

[Voor 28% gewijzigd door diewoete op 18-06-2020 14:10]

• Vinzz
En je weet 100% zeker dat de ssd nog goed is?

• Vinzz
diewoete schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:09:
Bios werd niet geupdate; ik heb die automatische updates uitgezet in de Lenovo software en windows update doen niets aan het bios dacht ik?
Nee dat klopt, maar mogelijk staat een Lenovo update tool actief te draaien welke wel alles binnentrekt. Maar dat is dus niet het geval.

[Voor 4% gewijzigd door Vinzz op 18-06-2020 14:13]

• diewoete
crystal disk info leek ok;

maar de tool van western digital kan blijkbaar geen smart uitlezen van de externe behuizing.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True