Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

nieuwe 14" laptop welke weer jaaaren mee kan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hansbkp
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 24-05 18:50
Mijn Sony vaio vpcf12s1e mag na 10 jaar trouwe dienst het rusthuis in. De batterij heeft het al jaren geleden begeven, de harddisk lijkt steeds trager te worden en de fan steeds luider.

Wat zoek ik: een machine die weer vele jaren mee kan voor surfen, mailen, youtube, netflix, office, etc.
Geen heavy gaming, geen video bewerking. Dus een aparte video kaart lijkt me overdone.

Waar denk ik aan:

- minimaal 8GB
- 512GB ssd (momenteel zo'n 200GB aan foto's, ebooks, films, mp3s)
- icore 5 of ryzen5 (stap hoger dan ik nu nodig denk te hebben)
- 14" mat scherm (hekel aan 'scheve touchpad', dus geen numblok, dus 14")
- zo stil mogelijk
- stevig (ben nogal ruw/onhandig)
- opt: toetsenbord verlichting
- opt: vingerscan
- max €700

Heb een weekje rond gekeken en zag o.a.:

- pricewatch: Asus ZenBook 14 UX431FA-AM132T
Komt aardig in de buurt, maar prijs net boven m'n max (liever dus wat goedkoper).
Ziet er goed uit.

- pricewatch: Acer Swift 3 SF314-42-R2MP
Lijkt ook een kandidaat.Maar vind het apparaat wat minder mooi.

- pricewatch: Acer Aspire 5 A514-52-531Q
Idem wat minder aantrekkelijk, geen toetsenbord verlichting en vingerscan.

- pricewatch: Lenovo ideapad S340-14IIL (81VV00FYMH)
Geen vingerscan, maar schijnt een 2e schijf (oude schijf uit m'n sony) aan te kunnen.

- pricewatch: Huawei MateBook D 14" (53010UBY)
Lijkt ook een goede kandidaat. Ben alleen een beetje huiverig vanwege de US sancties tegen huawei.

- ???

De specs en looks vergelijken gaat vrij eenvoudig. Maar wat ik mis zijn de ervaringen met kwaliteit overall en vooral het scherm. Hopelijk dat jullie daar een bijdrage kunnen leveren.

Beste antwoord (via hansbkp op 19-06-2020 14:18)

• Cinemaskoop
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 22:28
Welke ook interessante is en een zeer goed alternatief voor de acer met ryzen 5 is deze flex 5

pricewatch: Lenovo IdeaPad Flex 5 14ARE05 (81X2006QMH)

Dan heb je een 2-in-1 met een goed scherm en hoge performance. Op YouTube zag ik een review Van flex 5 met ryzen 5 4500u die sneller bleek dan de swift 3 met ryzen 7 4700u. Helaas ook geen fingerprint maar wel backlit keyboard volgens mij.

Mocht je 50€ meer willen uitgeven dan is dit een unit die eigenlijk stuk interessanter is dan de asus die je mooi vindt. Met 16GB en van metaal:
pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 14IIL05 (81YH00DQMH)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Cinemaskoop
Welke ook interessante is en een zeer goed alternatief voor de acer met ryzen 5 is deze flex 5

Dan heb je een 2-in-1 met een goed scherm en hoge performance. Op YouTube zag ik een review Van flex 5 met ryzen 5 4500u die sneller bleek dan de swift 3 met ryzen 7 4700u. Helaas ook geen fingerprint maar wel backlit keyboard volgens mij.

Mocht je 50€ meer willen uitgeven dan is dit een unit die eigenlijk stuk interessanter is dan de asus die je mooi vindt. Met 16GB en van metaal:

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 06-06 23:14
Cinemaskoop schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 01:16:

De 2 in 1 heeft een touchscreen en is dus glanzend. Heel vermoeiend om langer naar te kijken.

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 00:40

FireDrunk

BBG'er
Je zegt zelf dat je "nogal ruw & onhandig" bent, maar als je 10 jaar met een machine doet, valt dat toch wel mee?

Als je *echt* ruw en onhandig bent, zou ik persoonlijk liever iets meer uitgeven, en bijvoorbeeld voor een Thinkpad T- series gaan. Die dingen zijn nog weer een stukje steviger dan de IdeaPads die @Cinemaskoop terecht aan raadt.

Even niets...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:35
hansbkp schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:55:
- stevig (ben nogal ruw/onhandig)
Is het dan handig om voor een refurbished model te gaan? Met garantie en jouw eisen natuurlijk.

Je kunt dan een segment hoger kijken;
-HP ProBook / EliteBook
-Lenovo Thinkpad
-Dell Latitude
-Acer Travelmate
enzovoorts...

Pentium 60 (DOS/3.11) / Athlon Classic 1 GHz (98SE) / AthlonXP 1700+ (XP) / Q6850 (7) / Ryzen 5600X (10)

• Cinemaskoop
FireDrunk schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:14:
Je zegt zelf dat je "nogal ruw & onhandig" bent, maar als je 10 jaar met een machine doet, valt dat toch wel mee?

Als je *echt* ruw en onhandig bent, zou ik persoonlijk liever iets meer uitgeven, en bijvoorbeeld voor een Thinkpad T- series gaan. Die dingen zijn nog weer een stukje steviger dan de IdeaPads die @Cinemaskoop terecht aan raadt.
Wel wat sterker maar vooral ook stuk duurder. Deze ideapad 5 is full metal.

Je moet er niet mee gaan gooien uiteraard maar dat vind een T-series ook niet fijn :P

• hansbkp
Thanks guys :-)

Het is de Lenovo Ideapad 5 geworden.
Ben vanochtend even naar de MM gegaan om de huawei te proberen.
En bij nader inzien vond ik een 14" toch te klein.

Kwam toen wel de pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 15ARE05 (81YQ002BMH) tegen. De 14" hadden ze niet.
En inderdaad een zeer mooi exemplaar: mat scherm, ryzen 5 4500 en 16GB intern. En dat voor €699 (zelfde prijs als de 14" bij paradigit).
Ziet er mooi uit en werkt na 2 uurtjes stoeien nog boven verwachting
Kan m'n oude vaio met gerust hart naar de mileustraat brengen.

• Cinemaskoop
hansbkp schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:28:

Kwam toen wel de pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 15ARE05 (81YQ002BMH) tegen. De 14" hadden ze niet.
En inderdaad een zeer mooi exemplaar: mat scherm, ryzen 5 4500 en 16GB intern. En dat voor €699 (zelfde prijs als de 14" bij paradigit).
de 14 inch was een 2-in-1 Flex 5 dus niet helemaal hetzelfde :-) Maar de 15 inch Ideapad5 is goede keuze. Die heb ik niet genoemd omdat je geen "scheef touchpad" wilde. Maar mooi! alles erop en eraan toch? incl. Fingerprint?
Ben zeer benieuwd naar je ervaring!

• hansbkp
Cinemaskoop schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:18:
[...]

de 14 inch was een 2-in-1 Flex 5 dus niet helemaal hetzelfde :-) Maar de 15 inch Ideapad5 is goede keuze. Die heb ik niet genoemd omdat je geen "scheef touchpad" wilde. Maar mooi! alles erop en eraan toch? incl. Fingerprint?
Ben zeer benieuwd naar je ervaring!
Toen ik eenmaal achter die 14" huawei mate stond realiseerde ik me dat zo'n 14" scherm toch wel een grote achteruit gang was van m'n 17" vaio. Dus toch maar 15".
Was van plan om af te kicken van de muis en het touchpad te gebruiken. Zag het alleen niet zo zitten met een 'scheef gepositioneerd' touchpad agv een numeriek blok op de 15" schermen. Zit nu dus ook weer met de muis te werken. Maar ... zal de komende dagen toch maar eens kijken of het écht een probleem is.

Zal over een of twee weken een review maken.

Nogmaals bedankt voor de tip voor de ideapad 5 (alhoewel een maatje groter ;-)

• twit
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 23:09

twit

Gentoo :9

hansbkp schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:28:

Vandaag onder andere dankzij deze tip en jouw goede eerste ervaringen ook deze prachtige laptop opgehaald bij de Mediamarkt. Ben er ook ontzettend blij mee! Ruim snel genoeg voor de zaken waarmee ik hem tot nu toe aan de tand heb gevoeld, een prettig scherm en ook bij wat meer CPU load erg stil. Qua steveigheid voelt het allemaal wat anders aan dan de HP Elitebook van het werk maar zeker niet het idee dat je goedkope troep in handen hebt. Uiteraard weten we niet wat de fabrikanten allemaal nog voor moois in petto hebben met deze Ryzen 4000 serie maar deze laptop in deze specificaties lijkt me vermoedelijk nog wel een tijdje meedraaien tussen de populaire systemen.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True