Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:58
Hallo Tweakers,

Ik hoop dat ik de goede subcategorie heb gekozen hiervoor, zo niet dan verzoek ik een mod dit te verplaatsen:

Ik zit met een vraag of mijn gedachte hierover wel juist is en of mijn werkgever hier dus juist mee omgaat. Ik ben de enige van mijn team die 36 uren in 4 dagen maak (9 uur per dag en elke maandag vrij). De overige collega's maken de ene week 40 uren en de week daarop 32 uren (en zijn eens in de 2 weken op een maandag of vrijdag vrij).

Nu zag ik vorige week in de ortec app, dat bij mij op mijn vrije maandag 8 compensatie uren worden ingehouden, wanneer het een feestdag betreft en vroeg ik mij af of dit zomaar kan en of ik deze uren niet hoor op te sparen. Dit omdat ik die dag sowieso al vrij ben.

Ik heb hierover vorige week contact opgenomen met de functioneelbeheerder bij ons van deze rooster app maar tot op heden nog geen reactie op ontvangen.

Wie kan mij hier precies uitleggen hoe dit zit? En of het wel klopt hoe mijn werkgever hiermee omgaat. Het bedrijf valt trouwens onder CAO Ziekenhuizen

Even kleine voorbeeld:
13-04-2020 - Maandag | -8 uren compensatie
14-04-2020 - Dinsdag| 9 uren gewerkt
15-04-2020 - Woensdag | 9 uren gewerkt
16-04-2020 - Donderdag | 9 uren gewerkt
17-04-2020 - Vrijdag | 9 uren gewerkt

Collega:
13-04-2020 - Maandag | -8 uren compensatie
14-04-2020 - Dinsdag| 8 uren gewerkt
15-04-2020 - Woensdag | 8 uren gewerkt
16-04-2020 - Donderdag | 8 uren gewerkt
17-04-2020 - Vrijdag | Vrij i.v.m vorige week 40 uur

Terwijl ik dus 36 uren maak en daarnaast nog 8 compensatie uren inlever heeft mijn collega er maar 24 hoeven maken.

De volgende data lever ik dus compensatie uren in:
1-1-2020 - Woensdag
13-4-2020 - maandag
27-4-2020 - maandag
5-5-2020 - dinsdag
21-5-2020 - donderdag
1-6-2020 - maandag
25-12-2020 - vrijdag

Ik lever dus 24 compensatie uren in, dit terwijl ik van oorsprong al vrij ben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:31
Neen, daar kan je niets aan doen. Dat is waarom ik, met mijn 4x9, ook niet op maandag mijn vrije dag heb.

In de CAO zal zeer waarschijnlijk staan dat feestdagen gespiegeld moeten worden op je reguliere werkschema.

De maandag en donderdag zijn de slechtste dagen om als vrije dag te hebben met 4x9.

Tip: verander je vrije dag.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Als maandag jouw vaste vrije dag is, dan heb je mij mijn weten gewoon pech gehad als er een feestdag op valt en iedereen vrij is. Als jij maandag vrij neemt met behulp van overuren o.i.d., dan zouden ze die niet mogen verrekenen, omdat je dan al vrij zou zijn overheidswege (net als dat een kerstvakantie jou ook niet ieder jaar 10 dagen kost, maar meestal 7 tot 9. Toevallig dit jaar wel 10 dagen). Hoeveel uur je op een dag werkt, is dan jouw probleem. Net als wanneer jij vrijdag halve dagen werkt en jouw werkgever geeft iedereen de laatste vrijdag voor kerst 's middags vrij af, dan heb jij ook pech gehad.

[ Voor 11% gewijzigd door Pizza_Boom op 18-06-2020 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Hmm ik vind het dan alsnog apart dat er dan alsnog 8 uren aan compensatie wordt ingehouden. Als dit als “spaarpotje” werd neergezet had ik er geen moeite mee.

Het voelt ergens best oneerlijk. En helaas heb ik niet de keuze om mijn vrije dag te veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:55
Panzer_V schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:52:
Neen, daar kan je niets aan doen. Dat is waarom ik, met mijn 4x9, ook niet op maandag mijn vrije dag heb.

In de CAO zal zeer waarschijnlijk staan dat feestdagen gespiegeld moeten worden op je reguliere werkschema.

De maandag en donderdag zijn de slechtste dagen om als vrije dag te hebben met 4x9.

Tip: verander je vrije dag.
TIP: Als je naar vrijdag wilt veranderen, verander hem dan niet nog dit jaar.
1ste kerstdag is namelijk nu vrijdag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:47

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit past beter in PFSL.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Jboy1991 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:57:

Terwijl ik dus 36 uren maak en daarnaast nog 8 compensatie uren inlever heeft mijn collega er maar 24 hoeven maken.
Dat kun je zo ook niet vergelijken. Aangezien de uren per week anders zijn moet je over twee weken gaan rekenen. Anders kun je het ook zielig vinden dat je collega's in sommige weken maar 32 uur verlof moeten opnemen om een week vrij te zijn en jij 36. Terwijl een week later jij juist weer minder uren hoeft op te nemen om een week vrij te zijn dan je collega. Als je jouw voorbeeld over twee weken trekt wat wel zo eerlijk is, dan heb jij 72 uur gewerkt en je collega 64 en is het verschil precies die ene feestdag waarop jij al vrij had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:02
Pizza_Boom schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:52:
Als maandag jouw vaste vrije dag is, dan heb je mij mijn weten gewoon pech gehad als er een feestdag op valt en iedereen vrij is. Als jij maandag vrij neemt met behulp van overuren o.i.d., dan zouden ze die niet mogen verrekenen, omdat je dan al vrij zou zijn overheidswege (net als dat een kerstvakantie jou ook niet ieder jaar 10 dagen kost, maar meestal 7 tot 9. Toevallig dit jaar wel 10 dagen). Hoeveel uur je op een dag werkt, is dan jouw probleem. Net als wanneer jij vrijdag halve dagen werkt en jouw werkgever geeft iedereen de laatste vrijdag voor kerst 's middags vrij af, dan heb jij ook pech gehad.
Vrije dagen wordt meestal verwerkt in uren. En dan moet iedereen 36 uur vrij nemen om een week vrij te nemen. Behalve als je 4 om 5 werkt en je een vrije week in je 4 dagen week wilt doen. Dan kost het je maar 32 uur. Maar in beide gevallen is 2 weken vrij 72 uur.

Als je 4x9 werkt moet je dus ook 9 uur verlof opnemen om 1 dag vrij te nemen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Om compensatie uren te krijgen moet je ze ook daadwerkelijk werken.
Dus vrij op een feestdag is geen compensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Grandisimo schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:35:
Om compensatie uren te krijgen moet je ze ook daadwerkelijk werken.
Dus vrij op een feestdag is geen compensatie.
Dit dacht ik ook inderdaad. In mijn geval vind ik dat ik 24 (3x 8) uur in het potje compensatie uren moet houden.

Misschien moet ik de situatie toch even voorleggen aan de vakbond. Zodat ik echt weet hoe het zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AyurVeda
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03 09:14
De clue is waarschijnlijk dat je bedrijf volgens de jaarurensystematiek werkt. Volgens mij werkt het zo: het komt erop neer dat jij met je werkgever hebt afgesproken dat je jouw jaarsalaris krijgt in ruil voor 1878 uur arbeid. Hier worden de feestdagen dan nog van afgetrokken, waarbij een een werkdag gelijk staat aan 8 uur arbeid. In jouw geval wordt er dus 7x8=56 uur van de 1878 afgetrokken, dus je moet dit jaar 1822 uur werken. Het maakt dus ook niet uit op welke dag je je vaste vrije dag hebt, de feestdagen zijn al afgetrokken van je jaaruren. In Ortec wordt dit simpelweg geregistreerd als de -8 op de feestdagen.

Het is even een omdenkslag, maar ipv in vrije dagen/uren moet je denken in dagen/uren die je moet werken. Het denken in vrije dagen/uren kan namelijk leiden tot verkeerde conclusies, zowel in positieve als in negatieve zin. In positieve zin heb je bijvoorbeeld dit jaar 8 uur meer "verlof". Het jaar duurt immers een dag langer, terwijl je in de basis net zoveel moet werken als vorig jaar.

In negatieve zin betekent dit dat jij in vergelijking tot je collega's bijna een dag minder verlof kan opnemen. Feestdagcompensatie is namelijk maar 8 uur, terwijl jij 9 uur per dag werkt. Dat betekent dat jij op een feestdag een uur "schuld" opbouwt. Je neemt immers 9 uur vrij, terwijl je maar 8 uur vrij krijgt. Parttimers hebben dit "probleem" ook. Die krijgen de feestdagen naar rato, dus als ze 0.8FTE werken, dan is de feestdagcompensatie 6,4 uur en wordt er dus per niet gewerkte feestdag een "schuld" van 1,6 uur opgebouwd (bij een 8-urige werkdag). Dit kan oneerlijk voelen, maar dat is het niet. Het gaat immers om hoeveel je werkt, niet om hoeveel je vrij krijgt. Feestdagen worden op deze manier ook eerlijker verrekend.

Als het goed is moet je ergens in Ortec hebben staan hoeveel je nog moet werken dit jaar. Voor de juiste uitleg moet je waarschijnlijk bij HRM of salarisadministratie zijn en niet bij de functioneel beheerder van de roosterapp :)

Edit: zat me ineens te bedenken dat als het klopt wat ik zeg wat betreft die -8 in ortec, je bedrijf nog best coulant is met de feestdagcompensatie. Een werkdag is bij een 36-urige werkweek immers maar 7,2 uur.

[ Voor 5% gewijzigd door AyurVeda op 18-06-2020 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:59

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Ik snap die compensatieuren niet echt. Jij werkt toch elke week 36 uur dus bouwt nergens compensatie op of af die je kan gebruiken?

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
RedFox schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:54:
Ik snap die compensatieuren niet echt. Jij werkt toch elke week 36 uur dus bouwt nergens compensatie op of af die je kan gebruiken?
in ons CAO is afgesproken dat feestdagen voor rekening komt van de werkgever. Mogelijk heeft mn werkgever ervoor gekozen dit als compensatie uren weg te boeken.
AyurVeda schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:53:
De clue is waarschijnlijk dat je bedrijf volgens de jaarurensystematiek werkt. Volgens mij werkt het zo: het komt erop neer dat jij met je werkgever hebt afgesproken dat je jouw jaarsalaris krijgt in ruil voor 1878 uur arbeid. Hier worden de feestdagen dan nog van afgetrokken, waarbij een een werkdag gelijk staat aan 8 uur arbeid. In jouw geval wordt er dus 7x8=56 uur van de 1878 afgetrokken, dus je moet dit jaar 1822 uur werken. Het maakt dus ook niet uit op welke dag je je vaste vrije dag hebt, de feestdagen zijn al afgetrokken van je jaaruren. In Ortec wordt dit simpelweg geregistreerd als de -8 op de feestdagen.

Het is even een omdenkslag, maar ipv in vrije dagen/uren moet je denken in dagen/uren die je moet werken. Het denken in vrije dagen/uren kan namelijk leiden tot verkeerde conclusies, zowel in positieve als in negatieve zin. In positieve zin heb je bijvoorbeeld dit jaar 8 uur meer "verlof". Het jaar duurt immers een dag langer, terwijl je in de basis net zoveel moet werken als vorig jaar.

In negatieve zin betekent dit dat jij in vergelijking tot je collega's bijna een dag minder verlof kan opnemen. Feestdagcompensatie is namelijk maar 8 uur, terwijl jij 9 uur per dag werkt. Dat betekent dat jij op een feestdag een uur "schuld" opbouwt. Je neemt immers 9 uur vrij, terwijl je maar 8 uur vrij krijgt. Parttimers hebben dit "probleem" ook. Die krijgen de feestdagen naar rato, dus als ze 0.8FTE werken, dan is de feestdagcompensatie 6,4 uur en wordt er dus per niet gewerkte feestdag een "schuld" van 1,6 uur opgebouwd (bij een 8-urige werkdag). Dit kan oneerlijk voelen, maar dat is het niet. Het gaat immers om hoeveel je werkt, niet om hoeveel je vrij krijgt. Feestdagen worden op deze manier ook eerlijker verrekend.

Als het goed is moet je ergens in Ortec hebben staan hoeveel je nog moet werken dit jaar. Voor de juiste uitleg moet je waarschijnlijk bij HRM of salarisadministratie zijn en niet bij de functioneel beheerder van de roosterapp :)

Edit: zat me ineens te bedenken dat als het klopt wat ik zeg wat betreft die -8 in ortec, je bedrijf nog best coulant is met de feestdagcompensatie. Een werkdag is bij een 36-urige werkweek immers maar 7,2 uur.
toon volledige bericht
Hm dat is een goeie, zo had ik het nog niet bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Jboy1991 heb je al een reactie gehad van de functioneel beheerder of je leidinggevende?

Waar ik nog aan zat te denken:
Wat staat er in je contract? Heb je een contract van 0,9 fte (36 uur / week)? Of heb je specifiek in je contract staan dat je 4 x 9 uur werkt? Daar zit imho namelijk nog wel een verschil.
In het geval dat je een contract hebt van 36 uur / week, dan wordt het door je werkgever kennelijk gedoogd dat je dit invult door 4 x 9 te werken (terwijl je collega's 5 x 8 en 4 x 8 werken, om zo gemiddeld op 36 uur / week uit te komen).

Maar schrijf jij bijvoorbeeld ook 9 uur verlof als je een dag vrij neemt? Of schrijf je er dan ook maar "stiekem" 8? Want jou kost een weekje vrij 4 x 9 uur = 36 uur. Terwijl je collega's (mits ze het slim plannen) een weekje vrij 4 x 8 uur = 32 uur opnemen. Onder aan de streep maakt het natuurlijk niet uit, want je hebt allebei evenveel uren verlof. Alleen bij jou tikt een dag wat harder aan, dan bij je collega's.
Pagina: 1