Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Schijven readynas vervangen door schijven met lager rpm

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Julkabas
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 07-01 06:00
Hoi allen,

ik heb een readynas 428 waarin ik 2 schijven van 2Tb wil vervangen door 2 schijven van 8Tb.

op zich is dit geen probleem aan gezien mijn nas slechts 1 volume heeft en is ingesteld op X-raid.
Dus gewoon schijven 1 voor 1 vervangen en telkens wachten tot de rebuild klaar is.

Maar en nu komt het... Alle schijven in mijn nas zijn 7200 rpm en de 2 nieuwe zijn 5600 rpm.

Mijn vraag is dus: Kan ik de 2 2Tb schijven 7200 rpm vervangen door 2 8Tb schijven met 5600 rpm?

systeem draait op readynas 6.10.3 en volume is dus X-raid

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

MVG
Jul

Alle reacties

• Giesber
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 10:18
Als je vraag is of het een probleem gaat geven puur vanwege het verschil in rpm: nee, dat zou geen problemen mogen geven. 5600 rpm schijven zijn iets trager (wel zuiniger, dus als snelheid geen probleem is een goede keuze), dus zullen de 7200 schijven niet aan hun maximale snelheid werken. Maar problemen mag dat niet geven.

Als je 2 capaciteiten wil mixen weet ik niet zeker of X-Raid hier goed mee om kan, ik ben er niet mee bekend.

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 09:19

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Om welke schijven gaat het eigenlijk ? Als de IO/s niet al teveel afwijkt gaat dat meestal wel prima.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• dcm360
  • Registratie: december 2006
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

De verschillende schijven samen in raid gebruiken levert waarschijnlijk een wat lagere performance op, maar verwacht geen drama. Zeker niet aangezien het plan is om de schijven te vervangen, dus zo lang zal je ze niet gemengd gebruiken. De kans is overigens aanwezig dat de 8TB-schijven alsnog een hogere doorvoersnelheid hebben dan de 2TB-schijven vanwege de hogere data-dichtheid.

• Julkabas
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 07-01 06:00
Bedankt allemaal voor de uitleg.
Volgende week ga ik de schijven vervangen.

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 09:19

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Julkabas schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:56:
Bedankt allemaal voor de uitleg.
Volgende week ga ik de schijven vervangen.
Let wel op dat je geen SMR HDD's neemt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True