Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gigabyte 5700 XT Fans werken niet!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DaddyBear
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 23-05 15:59
Mijn vraag

Een week terug heb ik een Gigabyte 5700 XT aangeschaft, na het gamen merkte ik dat mijn kaart superheet was (90 graden). Toen ik naar mijn GPU keek merkte ik dat de fans niet werktten. Hoe fix ik dit?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Specs:
CPU: RYZEN 5 3600
PSU: COOLERMASTER I700
MOTHERBOARD: B450 TOMAHAWK MAX
GPU: GIGABYTE RADEON 5700 XT

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
MSI Afterburner, driver updates, BIOS updates.

Alle reacties

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 23:58
Kijken of het stekkertje los ligt. Kan heel lastig zijn om te zien en/of bij te komen.

Anders gewoon de kaart terug.

• Kpiet
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 23-06 13:13

Kpiet

LiquorSnurf

Heb je de stekkers van de PSU uit naar de kaart ook aangesloten?
(of doet hij het dan helemaal niet als ze niet aangesloten zijn? 8)7 )

Fans perongeluk helemaal uitgezet via Afterburner of Bios?

Kwaed weer...

• DaddyBear
Kpiet schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:46:
Heb je de stekkers van de PSU uit naar de kaart ook aangesloten?
(of doet hij het dan helemaal niet als ze niet aangesloten zijn? 8)7 )

Fans perongeluk helemaal uitgezet via Afterburner of Bios?
Stekkers van de PSU zit er stevig in. Ik weet niet hoe je het uit kan zetten via de BIOS om eerlijk te zijn haha

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Draaien de fans wel, soms zitten ze vastgezet voor transport. verder moet je wel alles aansluiten aan je GPU vanaf PSU. welke voeding heb je exact, merk en type ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Kpiet

Kpiet

LiquorSnurf

DaddyBear schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:49:
[...]

Stekkers van de PSU zit er stevig in. Ik weet niet hoe je het uit kan zetten via de BIOS om eerlijk te zijn haha
Direct bij het opstarten van je PC zie je het scherm van MSI.
Daarin staat bij welke knop je moet indrukken om bij het BIOS te komen.
In principe wijst de rest zich vanzelf als je er eenmaal in zit.

Kijk ook even of de fans niet zijn vastgezet door Gigabyte, doen ze wel eens voor transport.
Wat @Hackus als zei :9

[Voor 2% gewijzigd door Kpiet op 18-06-2020 12:53. Reden: Is al gezegd]

Kwaed weer...

• arbraxas
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 18:54
Msi afterburner even installeren en handmatig de fans op 100% zetten. Als dat niet werkt is er iets stuk of niet aangesloten.

downloads: MSI Afterburner 4.6.2

Of onder de redeon software bij prestaties en dan afstemmen. Daar kun je ook je ventilator instellen.

Via de bios van je computer ga je helemaal niets instellen voor je videokaart. Ik heb ook nog nooit een videokaart gehad waarbij je de bios rechtstreeks kunt benaderen zoals bij een moederbord.
welke voeding heb je exact, merk en type
En wat verwacht je daar precies van met een systeem dat verder wel functioneerd? Altijd dat voeding geneuzel.

[Voor 54% gewijzigd door arbraxas op 18-06-2020 12:57]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• DaddyBear
Hackus schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:49:
Draaien de fans wel, soms zitten ze vastgezet voor transport. verder moet je wel alles aansluiten aan je GPU vanaf PSU. welke voeding heb je exact, merk en type ?
Ik heb de Coolermaster CM I700 PSU. De fans draaien helemaal niet. Wel als ik het zelf beweeg met mijn vinger. Ook tijdens de post bios draaien de fans niet.

• Anoniem: 197141
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Defect, terug naar de leverancier.

• arbraxas
Bij opstarten moeten ze draaien. Of de stekker van de fannetjes zitten los of er is iets echt stuk.
Als eenvoudig bij het stekkertje kunt komen kun je dat even controleren. Moet je iets losschroeven etc dan zou ik gewoon RMA sturen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Kpiet

Kpiet

LiquorSnurf

DaddyBear schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:55:
[...]

Ik heb de Coolermaster CM I700 PSU. De fans draaien helemaal niet. Wel als ik het zelf beweeg met mijn vinger. Ook tijdens de post bios draaien de fans niet.
Als ze bij opstarten al niet draaien (ook al is het maar even) is het wat @Anoniem: 197141 zegt.
Terugsturen.

Kwaed weer...

• arbraxas

Hij zit direct naast je voedingsstekkers. Die er even uit, kun je even kijken of daar wat mis is.

• coop
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 23-06 15:46
arbraxas schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:02:
[Afbeelding]

Hij zit direct naast je voedingsstekkers. Die er even uit, kun je even kijken of daar wat mis is.
Misschien overbodig aangezien @DaddyBear al aangeeft dat de stekkers er in zit (zit eenvoudig), maar zowel de 8 polige als de 6 polige stekker moet aangesloten worden. Anders doet die inderdaad weinig.

www.suphoon.nl

• arbraxas
Ik heb het over het stekkertje naast de 8-polige. Dat is de aansluiting voor de fans.
Weinig overbodigs aan om die even te checken. Als het een kwestie is van dat stekkertje even een duw geven is het zonde om een heel RMA traject in te gaan.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 19:10
Hij heeft het niet over de voedingsstekkers, maar de fanstekker die ernaast zit ;).

Even kijken of hij er misschien half in zit kan geen kwaad, maar anders zou ik echt voor de RMA gaan en niet teveel kloten, die fans horen gewoon te draaien. (Sterker nog, wat schijnbaar een normaal iets is bij Ryzen moederbords, fans van mijn GPU draaien een seconde of twee vol vermogen bij opstarten).

• arbraxas
@Sissors
Dat heeft weinig met Ryzen te maken. Op intel precies hetzelfde.
Het is namelijk gewoon een veiligheidsdingetje. Op100% opstarten, totdat hij door heeft dat de temparaturen ok zijn.

• DaddyBear
Ik ga het bij iemand anders zijn pc testen, misschien ligt het aan mijn PSU. Maar eerlijk gezegd wil ik het niet RMA sturen. Het proces zal vast heel lang duren en dan kan ik gaan niksen..

• dylan111111
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 02:53
Zo te zien op de foto zit de kabel voor de fans er goed in.
Het volgende wat je zou moeten doen is met MSI afterburner de fan snelheid verhogen, als dit niet werkt dan de kaart DOA sturen en wanneer wel via MSI afterburner een fan profiel maken.

In iemand anders zijn pc testen kan natuurlijk ook maar MSI afterburner is sneller te testen.

⛔⛔⛔Als je dit leest dan betaal je met jouw privacy of keiharde centen!⛔⛔⛔

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 19:10
arbraxas schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:10:
@Sissors
Dat heeft weinig met Ryzen te maken. Op intel precies hetzelfde.
Het is namelijk gewoon een veiligheidsdingetje. Op100% opstarten, totdat hij door heeft dat de temparaturen ok zijn.
Ik heb het zelf echter nog nooit meegemaakt bij een Intel setup, met gewoon dezelfde GPU als ik nu bij Ryzen heb.

Instaedit: Schijnt zelfs Ryzen-3 specifiek te zijn:
Ryzen 3rd generation CPUs take some steps to get the most out of their performance, measures that were not in place over previous generations (due to the architecture change). On some systems, fans of the GPU or other PCIe device may be 100% active until the PCIe slot is reset / initialized. This is normal and expected behavior.

In fact, it's not expected, in short terms, that this behavior changes. However it's not impossible for a BIOS update to adjust this detail. However, the fact that it has no impact on performance does not make the subject sensitive and urgent.
Zie ook: https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8, dit is voor iig heel veel mensen nieuw gedrag nadat ze naar een Ryzen 3000 hebben geupgrade.

@DaddyBear Overleg eerst met webshop, en kijk of ze je gewoon een nieuwe willen sturen. Als ze dat niet willen, kan je altijd nog retourneren op eigen kosten en een nieuwe bestellen. Het gaat sneller zijn dan al het andere kloten, dat ding is gewoon defect.

[Voor 8% gewijzigd door Sissors op 18-06-2020 13:18]

• DaddyBear
dylan111111 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:16:
Zo te zien op de foto zit de kabel voor de fans er goed in.
Het volgende wat je zou moeten doen is met MSI afterburner de fan snelheid verhogen, als dit niet werkt dan de kaart DOA sturen en wanneer wel via MSI afterburner een fan profiel maken.

In iemand anders zijn pc testen kan natuurlijk ook maar MSI afterburner is sneller te testen.
Snap ik, maar ik heb het ook met Afterburner getest en het doet ook niks. Niks beweegt ook al zet ik het naar 100 procent.

• coop
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 23-06 15:46
arbraxas schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:09:
Ik heb het over het stekkertje naast de 8-polige. Dat is de aansluiting voor de fans.
Weinig overbodigs aan om die even te checken. Als het een kwestie is van dat stekkertje even een duw geven is het zonde om een heel RMA traject in te gaan.
Excuus, ik bedoelde niet dat wat jij zei overbodig was, maar mijn opmerking. Zeker handig om te melden dat dat stekkertje ook los kan zitten.
Ik dacht eigenlijk jouw foto te gebruiken om TS te melden dat beide stekkers erin moeten vanuit de PSU, en aangezien TS al had aangegeven dat deze erin zit dat het wellicht overbodig was.

www.suphoon.nl

• Renzzie
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 23-06 12:24
DaddyBear schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:14:
Ik ga het bij iemand anders zijn pc testen, misschien ligt het aan mijn PSU. Maar eerlijk gezegd wil ik het niet RMA sturen. Het proces zal vast heel lang duren en dan kan ik gaan niksen..
Je hebt 2 weken WKOA. Dus gewoon terugsturen en dan krijg je je geld terug.

• arbraxas
Kans is zo goed als 0 dat het de voeding is. Anders zou die kaart namelijk ook andere problemen hebben.
Terugsturen onder Wet koop op afstand. Je kunt retourneren binnen 2 week.

Snap dat het vervelend is, maar een andere optie is er niet. Dat is dus ook gelijk het nadeel van internet shoppen. Je kunt niet even de winkel inlopen met je kapotte kaart onder De arm.

Is mijn aanname onjuist, kaart onder de arm en naar de winkel ;p

Maar heb je dat stekkertje al bekeken? Daar heb ik je nog niet over gehoord namelijk.

[Voor 9% gewijzigd door arbraxas op 18-06-2020 13:27]

• DaddyBear
arbraxas schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:25:
Kans is zo goed als 0 dat het de voeding is. Anders zou die kaart namelijk ook andere problemen hebben.
Terugsturen onder Wet koop op afstand. Je kunt retourneren binnen 2 week.

Snap dat het vervelend is, maar een andere optie is er niet. Dat is dus ook gelijk het nadeel van internet shoppen. Je kunt niet even de winkel inlopen met je kapotte kaart onder De arm.

Is mijn aanname onjuist, kaart onder de arm en naar de winkel ;p

Maar heb je dat stekkertje al bekeken? Daar heb ik je nog niet over gehoord namelijk.
Stekker zit stevig in, ik heb het meer gepushed maar het zit er gwn goed. Dat word maar opsturen....

• DaddyBear
Oke misschien weet ik de oorzaak, mijn moederbord zegt dat dr pci slot leeg is terwijl mijn videokaart erin zit. Kan het daar aan liggen?

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21:46
DaddyBear schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:45:
Oke misschien weet ik de oorzaak, mijn moederbord zegt dat dr pci slot leeg is terwijl mijn videokaart erin zit. Kan het daar aan liggen?
Zit je videokaart dan wel goed in het PCI slot gedrukt?
Of je PCI slot is defect.

• DaddyBear
chrisborst schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:01:
[...]

Zit je videokaart dan wel goed in het PCI slot gedrukt?
Of je PCI slot is defect.
Nee dat was een foutje, had iets veranderd in mijn BIO, nu herkend mijn moederbord het wel

• Jordy_413
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 00:12
Gigabyte kaarten hebben sowieso heel veel problemen. Ik zou deze terug sturen en een andere kaart kopen. Sapphire is altijd wel een goeie keuze.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Deze voeding van jaar of 7 oud is ook niet je van het. (volgens mij een G700 in EU, en daarbuiten i700) Met welke voeding ga je nu testen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Anoniem: 197141
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Zelfs wanneer je die videokaart aan een nieuwe 1000W topvoeding hangt gaan die fans nog niet draaien, het probleem heeft namelijk niets met de voeding te maken.

• DaddyBear
Hackus schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:22:
Deze voeding van jaar of 7 oud is ook niet je van het. (volgens mij een G700 in EU, en daarbuiten i700) Met welke voeding ga je nu testen ?
Ik had het in een ander pc gedaan en het werkt ook niet, de voeding was van corsair 550 (ik weet het niet precies, pc is niet van mij). Het ligt echt aan de kaart.

• DaddyBear
Jordy_413 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:07:
Gigabyte kaarten hebben sowieso heel veel problemen. Ik zou deze terug sturen en een andere kaart kopen. Sapphire is altijd wel een goeie keuze.
Is dat echt zo? Dit is de eerste keer dat ik er last van heb, plus het is de goedkoopste tussen andere versies.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

pricewatch: Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700 XT Is een goede GPU. ook een goede voeding is van belang. Corsair 550 zegt niet veel. Merk en type, en ik zou er ook een goede voeding bij kopen.

• Jordy_413
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 00:12
DaddyBear schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 20:09:
[...]

Is dat echt zo? Dit is de eerste keer dat ik er last van heb, plus het is de goedkoopste tussen andere versies.
Het is een reden dat de GPU zo goedkoop is. Wat @Hackus stuurde is een goede optie.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True