Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa1972
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-05 21:55
Mijn vraag
Mijn vriendin heeft een ASUS A542UF laptop die geleverd is met EndlessOS. Door de winkel waar ze hem gekocht heeft, is er W10 op gezet. Dit heeft een tijd goed gegaan, maar de laatste tijd is het ding verschrikkelijk traag. Opstarten duurt soms wel 10 minuten en Chrome doet vrijwel niks.

De specs: Intel® Core™ i5-8250U 3.40 GHz, Kaby Lake R, 15.6", Full HD, 4GB, 1TB, DVD-RW, NVIDIA® GeForce® MX130 2GB

We hebben geen idee wat er mogelijk aan de hand zou kunnen zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Niks speciaals, Office en Chrome

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Malware zoeken, virussen zoeken, geen resultaat.

Er staat een upgrade naar SSD en meer Ram op het programma, maar zover zijn we nog niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-07 21:56

De Nelis

en anders maar niet...

De harddisk in deze laptop is al een vrij trage schijf en na verloop van tijd slijt deze waardoor hij alleen maar langzamer zal worden. En hoe vol is de schijf? Dit kan namelijk ook van invloed zijn op de snelheid, maar ik verwacht eigenlijk dat de schijf een beetje op zijn eind aan het lopen is en de vervanging voor een SSD toch wel dichterbij komt.

Kun je deze eens downloaden en draaien https://crystalmark.info/...=CrystalDiskInfoInstaller

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa1972
Ha die Nelis,

Ik was ook al in die richting aan het denken. Het betreft dus een 1TB HD die gepartitioneerd is en nauwelijks data bevat. Ik heb de laptop nu niet hier, maar ik zal haar vragen om Chrystal eens te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krullenbol
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:35
En wat is er te zien na ctrl-shift-esc in taakbeheer, veel processen, wat is de belasting?
Wat staat er allemaal bij de opstartprogramma's?
Al eens "dism /online /cleanup-image /restorehealth" uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Je kunt Windows terugzetten met behoud van data misschien dat ie het dan weer normaal doet. Ik zou toch dan belangrijke files, content etc.. even apart zetten op een harde schijf als je dat hebt..
Daarvoor ga je naar:
Windows-Instellingen
Bijwerken en beveiligen
Windows beveiliging
Virus- en bedreigingsbeveiliging
Apparaatprestaties en - status -- Nieuwe Start, daar druk je op '' meer informatie'' en ''aan de slag''

''Met Nieuwe start kunt u Windows opnieuw installeren en bijwerken, waarbij uw persoonlijke gegevens en de meeste Windows-instellingen intact blijven. In sommige gevallen kan door een nieuwe installatie het opstarten en afsluiten van uw apparaat, het geheugengebruik, de prestaties van Microsoft Store-apps, het browsen en de levensduur van de accu worden verbeterd.

Opmerking: met Nieuwe start worden de meeste van uw apps, met inbegrip van Microsoft Office, antivirussoftware van derden en bureaublad-apps die vooraf zijn geïnstalleerd op uw apparaat, verwijderd. U kunt verwijderde apps niet meer herstellen en u moet deze apps later handmatig opnieuw installeren. Uw digitale licenties en digitale inhoud die is gekoppeld aan apps, kunnen ook verloren gaan, waardoor u deze apps of app-gerelateerde inhoud waarvoor u hebt betaald, mogelijk niet meer kunt gebruiken. ''

Daarnaast kun je Windows tweaken waardoor een HDD wat beter loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa1972
Bedankt voor alle reacties. Er gaat sowieso een SSD in komen, maar dat kan nog even duren. Ik had mijn vraag gesteld om te zien of er een snelle fix is OF dat deze laptop helemaal niet zo geschikt is om W10 te draaien, daar deze origineel met EndlessOS geleverd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:32
Volgens Asus zelf is deze laptop wel Windows 10 S ondersteund. Lijkt me sterk dat hij een gewone Windows 10 home niet aan zou kunnen. Sterker nog, het heeft gedraaid.
Daarbij heeft Asus op de site gewoon drivers staan voor Windows 10:
https://www.asus.com/supportonly/A542UF/HelpDesk_download/
Mijn advies zou zijn om de laptop opnieuw met Windows 10 te installeren.

[ Voor 21% gewijzigd door Arunia op 18-06-2020 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-07 21:56

De Nelis

en anders maar niet...

mischa1972 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:19:
Bedankt voor alle reacties. Er gaat sowieso een SSD in komen, maar dat kan nog even duren. Ik had mijn vraag gesteld om te zien of er een snelle fix is OF dat deze laptop helemaal niet zo geschikt is om W10 te draaien, daar deze origineel met EndlessOS geleverd is.
Hij is sowieso geschikt voor Windows 10, maar een snelle fix voor een trage laptop is er niet direct aangezien dit aan zoveel verschillende elementen kan liggen.

Meestal is de oorzaak een trage/defecte harddisk in zo'n geval en dan is de 'snelle' fix het vervangen van de schijf voor een SSD.

Met het tooltje waar ik in mijn eerdere reactie naar link kun je in ieder geval checken of de harddisk nog in orde is zodat je weet waar je aan toe bent.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Pagina: 1