Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 17:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
Ik zit al een half jaar te kijken om voor het werk mijn oude iphone 5 te vervangen.
Het enige wat ik daar mee doe is VEEL bellen, beetje whatsappen, spotify, en 2fa apps.

Die iphone , is met 1 hand te bedienen, ligt prima in de hand met bellen, en claimt niet meteen een volle broekzak. Allemaal dingen die ik van mijn eigen 5.5" Nokia android gsm niet kan zeggen.

Maar alle nieuwe android telefoons zijn gewoon eerder groter dan kleiner dan die Nokia.

Waarom, in een markt waarbij er legio gsm fabrikanten in de zelfde vijver vissen, en het verschil moet zitten in welke gsm een tientje goedkoper is, of wie de meest onzinnige camera kan inbouwen. Komt er niemand op het idee om een 4 tot 5 inch Android te maken ?

Het zou voor mij en een redelijk aantal bekenden van mij bijna een insta buy zijn.

Apple bewijst dat er absoluut een vraag naar is.
Dus waarom blijven Android fabrikanten het toch alleen maar op grotere schermen concureren

edit : Ik heb de 3inch op de voorpagina gezien, maar die is weer te klein voor mijn forse handen.
Was juist de aanleiding voor dit topic

[Voor 6% gewijzigd door heuveltje op 18-06-2020 10:03]

You cant build a better world for people.
Only people can build a better world for people.
Otherwise its just a fancy cage. T. Pratchett

• Saven
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 19-06 21:06

Saven

Administrator

SImpel: geen markt (meer) voor. Er zullen vast wel vage aziatische fabrikanten zijn die sporadisch zo'n ding maken. Maar iPhones worden ook groter en groter. De enige reden dat de kleinere iPhones werden verkocht was omdat het makkelijk geld verdienen was voor Apple op een verouderd design. Niet omdat ze nou denken dat er een grote markt is voor keinere telefoons.

Maar ja, the future is now _O_

[Voor 47% gewijzigd door Saven op 18-06-2020 09:59]

• FiXeR.nl
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online
Is het eerste model iPhone SE niks voor je dan? Die kan nog prima mee en tik je voor een paar tientjes op de kop.

• utbone
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 16:04

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
Saven schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:58:
SImpel: geen markt (meer) voor. Er zullen vast wel vage aziatische fabrikanten zijn die sporadisch zo'n ding maken. Maar iPhones worden ook groter en groter. De enige reden dat de kleinere iPhones werden verkocht was omdat het makkelijk geld verdienen was voor Apple op een verouderd design. Niet omdat ze nou denken dat er een grote markt is voor keinere telefoons.

Maar ja, the future is now _O_
Hoezo geen markt ?
Apple SE verkoopt als een zoete broodjes.
En ik heb al meerdere collega's (vooral vrouwen met kleinere handen) die een iphone SE hebben gekocht.
Met dat als enige reden, "zag er mooi uit" / "lag lekker in de hand"

En er is blijkbaar ook een markt voor 100 Verschillende android telefoons met miniscule onderlinge verschillen.
Mijn wens is 4.5 inch. dit is juist weer superklein poppenformaat :(

[Voor 23% gewijzigd door heuveltje op 18-06-2020 10:05]

• DutchKel
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 15:51
heuveltje schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:56:
Apple bewijst dat er absoluut een vraag naar is.
heuveltje schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:02:
[...]

Hoezo geen markt ?
En ik heb al meerdere collega's (vooral vrouwen met kleinere handen) die een iphone SE hebben gekocht.

En er is blijkbaar ook een markt voor 100 Verschillende android telefoons met miniscule onderlinge verschillen.
Of zou er een markt zijn voor goedkope telefoons? Aangezien de SE het goedkoopste model is wat Apple verkoopt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• hans_lenze
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19:32
Dit is ongeveer het lijstje:
https://www.kimovil.com/e..._software-google-services

Ik heb op kickstarter een Unihertz Atom XL ondersteund.

while (! ( succeed = try ()));

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
DutchKel schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:05:
[...]

[...]

Of zou er een markt zijn voor goedkope telefoons? Aangezien de SE het goedkoopste model is wat Apple verkoopt.
goedkoopste apple.
Maar een apple Se kost 480 euro, dat is niet goedkoop hoe je het ook bekijkt.

En ik ken dus meerder mensen die er een gekocht hebben, waarbij het feit dat het een apple was meer een bijkomstigheid was.

En waarschijnlijk ga ik er zelf ook een kopen. Terwijl ik vrij anti appel ben.
(niet eens op bedrijfskeuzes, kwa bediening moet ik zeggen dat ik eigenlijk geen significante voorkeur voor de een of de ander heb)

[Voor 14% gewijzigd door heuveltje op 18-06-2020 10:10]

• Saven

Saven

Administrator

heuveltje schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:07:
[...]

Maar een apple Se kost 480 euro, dat is niet goedkoop

En ik ken dus meerder mensen die er een gekocht hebben, waarbij het feit dat het een apple was meer een bijkomstigheid was.

En waarschijnlijk ga ik er zelf ook een kopen. Terwijl ik vrij anti appel ben.
N=1 :O De enige reden dat de iPhone SE bestaat is om mensen die een iOS device willen, met een kleinere portemonnee, te voorzien van een iPhone. Niks meer niks minder. Waarom denk je dat de SE het telkens mag doen met een oude generatie design? Apple recyclet gewoon een oud apparaat tegen lage bedrijfskosten.

Er is simpelweg geen vraag naar een kleine telefoon. Wel naar goedkope telefoons. Maar bij concurrenten zijn die ook allemaal in een modern formaat. Apple kiest ervoor om in plaats van een goedkoop nieuw cheap toestel te produceren (want dat gaat tegen de filosofie in), een kwalitatief goede behuizing te hergebruiken. Dat is net zo cheap, maar dan zonder plastic meuk. Win win.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
Saven schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:16:
[...]

N=1 :O De enige reden dat de iPhone SE bestaat is om mensen die een iOS device willen, met een kleinere portemonnee, te voorzien van een iPhone. Niks meer niks minder. Waarom denk je dat de SE het telkens mag doen met een oude generatie design? Apple recyclet gewoon een oud apparaat tegen lage bedrijfskosten.

Er is simpelweg geen vraag naar een kleine telefoon. Wel naar goedkope telefoons. Maar bij concurrenten zijn die ook allemaal in een modern formaat. Apple kiest ervoor om in plaats van een goedkoop nieuw cheap toestel te produceren (want dat gaat tegen de filosofie in), een kwalitatief goede behuizing te hergebruiken. Dat is net zo cheap, maar dan zonder plastic meuk. Win win.
Natuurlijk zijn er mensen die pers een apple willen, maar dat zijn niet de enige die hem kopen.
Nee N = 4 of 5. En dat is onder de misschien 100 mensen waar ik daar ooit over gesproken heb ?

En nogmaals een 480E iphone is niet goedkoop.
Er zijn legio Android telefoons die significant minder kosten.

Wie zegt dat er geen markt voor is ?

• Saven

Saven

Administrator

heuveltje schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:22:
[...]
Weet niet, misschien alle fabrikanten? Of moeten ze jou misschien inhuren als expert van de markt? :+

• RenaldoN
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 14:42
DutchKel schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:05:
[...]

[...]

ik denk inderdaad ook dit. dat mensen toch in het Apple ecosysteem willen zitten maar hier niet de hoofdprijs voor willen betalen. dit is althans de reden waarom mensen om mij heen een SE gekocht hebben

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 13:04
Even een vraag: gaat het om scherm an sich, of om formaat telefoon?
Je oude telefoon had een kleine scherm tot body ratio. Natuurlijk, toenertijd was ook de body veel kleiner.
Wat zou voor jou een goed formaat body zijn?
Of gaat het specifiek om een klein scherm, en maakt de grootte van de telefoon niets uit? (á la de oude mobieltjes met 1 tm 0 toetsen los eronder).

• De Nelis
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09:35

De Nelis

en anders maar niet...

heuveltje schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:22:
[...]

Natuurlijk zijn er mensen die pers een apple willen, maar dat zijn niet de enige die hem kopen.
Nee N = 4 of 5. En dat is onder de misschien 100 mensen waar ik daar ooit over gesproken heb ?

En nogmaals een 480E iphone is niet goedkoop.
Er zijn legio Android telefoons die significant minder kosten.

Fabrikanten doen marktonderzoek, hieruit is blijkbaar gebleken dat de vraag naar dergelijke toestellen te laag is om deze massa te produceren.

Maar behalve 4.5" scherm, heb je nog meer wensen aan het toestel? En wat mag het maximaal kosten?

time is infinite, but each week is ten hours short..

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Nu online
De Nelis schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:34:
[...]

Fabrikanten doen marktonderzoek, hieruit is blijkbaar gebleken dat de vraag naar dergelijke toestellen te laag is om deze massa te produceren.

Maar behalve 4.5" scherm, heb je nog meer wensen aan het toestel? En wat mag het maximaal kosten?
Probleem is vooral dat het veel goedkoper is om maar 1 formaat scherm te produceren. Vrijwel alle betaalbare android telefoon gaan op hetzelfde moment over naar een groter scherm en dan allemaal naar hetzelfde formaat.

En hoewel er misschien wel vraag is naar kleinere telefoon weerhoudt het 95% van de mensen met die vraag er niet van om alsnog een grotere te kopen.

Dus zo kan je beide groepen dezelfde telefoon verkopen waardoor de productiekosten laag blijven.

Sony heeft lange tijd een compact model gehad. Flink aan de prijs maar blijkbaar verkocht het toch niet genoeg.

[Voor 6% gewijzigd door n3othebest op 18-06-2020 10:39]

• Rensjuh
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 19:31
Bol.com
Smartphones tot 4.7".
123 resultaten, van €25,- tot €2000,-

Pricewatch
Smartphones tot 5".
609 uitvoeringen, van €10,- tot +/- €1000,-

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
99ruud99 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:28:
Even een vraag: gaat het om scherm an sich, of om formaat telefoon?
Je oude telefoon had een kleine scherm tot body ratio. Natuurlijk, toenertijd was ook de body veel kleiner.
Wat zou voor jou een goed formaat body zijn?
Of gaat het specifiek om een klein scherm, en maakt de grootte van de telefoon niets uit? (á la de oude mobieltjes met 1 tm 0 toetsen los eronder).
Mijn iphone is 55mm breed. die kan ik prima bedienen met 1 hand.
Mijn nokia is 75mm breed, en daar kan ik dat niet.

Ik gok dat de sweetspot op 65mm zit.

Scherm boeit me niet. Ik red me prima met de 4.5 van de iphone, groter is een aardig maar neit noodzakelijk.

Verdere eisen zijn niet erg spannend, Android 9, 2gb ram en 16gb opslag. Dan ben ik er al denk ik
Euro of 300.
De Nelis schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:34:
[...]

Ik vraag me dus af waarom. Laptops,iphones,auto's,tv's, etc...... heb je in enorme ranges kwa groote.
Maar specifiek voor android telefoons is er alleen een markt voor 5-6 inch schermen. :?

En ik zeg ook neit dat er een ENORME markt is,. maar zeker meer dan voor de 1000e chinese kloon op 5.5"

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17:20

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Rensjuh schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:40:
Bol.com
Smartphones tot 4.7".
123 resultaten, van €25,- tot €2000,-

Pricewatch
Smartphones tot 5".
609 uitvoeringen, van €10,- tot +/- €1000,-
En nu filteren op Android 9 of 10.
Ongeveer 40 resultaten, waarvan 3/4 oud.

Pixel 3a anders proberen?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 19:27
Sony heeft het een paar jaar lang volgehouden, als enige met high-end specs. Daar zijn ze mee gestopt omdat het toch niet verkoopt.

Ik begrijp dat er een aantal mensen wel een voorkeur voor hebben, maar de realiteit is dat fabrikanten echt wel grote marktonderzoeken doen. Daaruit blijkt dat de vraag heel klein was, anders hadden ze wel een toestel gemaakt.
heuveltje schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:42:
Ik zie dat een Galaxy Fold aan deze eis voldoet :P pricewatch: Samsung Galaxy Fold Zwart
Verdere eisen zijn niet erg spannend, Android 9, 2gb ram en 16gb opslag. Dan ben ik er al denk ik
Euro of 300.
pricewatch: Sony Xperia XZ1 Compact Zwart

Overigens zijn de Pixel 3a en Samsung S10(e) en S20 ook helemaal niet zo breed.

[Voor 4% gewijzigd door Richh op 18-06-2020 10:45]

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 13:04
en hoe hoog mag het scherm zijn ?

ps , je antwoord op de 2e vraag:
als iemand een nieuwe telefoon toont, die ongeveer 5 cm x 3 cm is denk je "pff, klein dingetje".
Als iemand een telefoon koopt van 15 x 8 denk je "wauw, wat een scherm"

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

heuveltje schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:42:
[...]

Mijn iphone is 55mm breed. die kan ik prima bedienen met 1 hand.
Mijn nokia is 75mm breed, en daar kan ik dat niet.

Scherm boeit me niet. Ik red me prima met de 4.5 van de iphone, groter is een aardig maar neit noodzakelijk.

Euro of 300.

[...]

Ik vraag me dus af waarom. Laptops,iphones,auto's,tv's, etc...... heb je in enorme ranges kwa groote.
Maar specifiek voor android telefoons is er alleen een markt voor 5-6 inch schermen. :?

En ik zeg ook neit dat er een ENORME markt is,. maar zeker meer dan voor de 1000e chinese kloon op 5.5"
Prima, had je de pricewatch er al bijgepakt? Daar kun je op breedte filteren. Toestelletje 65mm breed.

https://tweakers.net/smar...LmpgZImo2RdJtZ6lko1dbWAgA

• phYzar
  • Laatst online: 18:59
De Nelis schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:46:
[...]

Prima, had je de pricewatch er al bijgepakt? Daar kun je op breedte filteren. Toestelletje 65mm breed.

https://tweakers.net/smar...LmpgZImo2RdJtZ6lko1dbWAgA
Ik heb hem, prachtig toestel, superfijn formaat, maar al maandenlang uit de ondersteuning qua softwareupdates. Lijkt me geen optie om nog nieuw te kopen. Ik zou net als de TS graag een kleine smartphone kopen a la de xperia compact serie, maar ik hoop dat mijn huidige het nog lang uithoudt want ze zijn er simpelweg niet meer.

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 06-06 23:14

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@heuveltje Waarom geen 1e generatie SE ?
Is namelijk dezelfde behuizing als je nu met je iPhone 5 hebt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 17:32
Ik vond het zelf ook wel irritant: een recent model met 4,5 inch scherm in de 200-270 euro range (zoals de oudere Motorola Moto G modellen). Kon ook niets vinden. Heb ook die iPhone overwogen maar 430 euro voor telefoon vind ik teveel. Ik hoop dat er over een jaar of 2 weer wat meer aanbod is.

PVoutput

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

phYzar schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:55:
[...]

Ik heb hem, prachtig toestel, superfijn formaat, maar al maandenlang uit de ondersteuning qua softwareupdates. Lijkt me geen optie om nog nieuw te kopen. Ik zou net als de TS graag een kleine smartphone kopen a la de xperia compact serie, maar ik hoop dat mijn huidige het nog lang uithoudt want ze zijn er simpelweg niet meer.
Duidelijk, dat is dan geen aanrader inderdaad.

Ik moet zeggen, heb zelf de Pixel 3, deze is voor mij prima te bedienen met 1 hand. Heb ook geen extreem grote handen. Is ondanks het grote scherm van 5.6" toch lekker compact en past gewoon in de broekzak, dus wellicht is de pixel 3a zoals eerder door meerdere tweakers aangegeven ook een goede optie.

• phYzar
De Nelis schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:32:
[...]

Duidelijk, dat is dan geen aanrader inderdaad.

Ik moet zeggen, heb zelf de Pixel 3, deze is voor mij prima te bedienen met 1 hand. Heb ook geen extreem grote handen. Is ondanks het grote scherm van 5.6" toch lekker compact en past gewoon in de broekzak, dus wellicht is de pixel 3a zoals eerder door meerdere tweakers aangegeven ook een goede optie.
De drie "kleinste" vergeleken:

https://www.phonearena.co.../phones/10750,10650,10932

De kleinste vs populair:

https://www.phonearena.co.../phones/10650,11175,11266

• staxas
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 10:10
Voor de Sony Xperia XZ1 Compact is een LineageOS versie gereleased, als je bereid bent te tweaken is dat misschien een optie. Zit je gelijk op Android 10.

http://theupgradeguide.co...based%20on%20Android%2010.

Ik zag tevens dat er in de Pixel 3a geen microsd slot zit.

[edit: url toegevoegd]
[edit: Pixel 3a commentaar]

[Voor 51% gewijzigd door staxas op 18-06-2020 12:18]

• pagani
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Misschien vloeken in de kerk, maar je wil dus naast je 5.5 inch telefoon een klein model voor je werk. Waarom dan niet een dual sim 5.5 inch telefoon kopen? Ben je gelijk van je extra telefoon af. Of is er een reden dat de telefoon voor je werk kleiner moet zijn?

[Voor 14% gewijzigd door pagani op 18-06-2020 14:37]

Alienware M15 R2 OLED Review

• gertrudi
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 02-06 23:47
Hier een interview met OnePlus top man,
Waar de vraag wordt gesteld waarom er geen kleinere smartphone wordt gemaakt.

https://tweakers.net/vide...conservatief-geweest.html

[2:57] daar wordt de vraag gesteld.

Interview is twee jaar oud, maar antwoord is nog wel relevant.

• rinuspw
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 15-06 13:02
Ik ben het wel met je eens hoor. Zelf zoek ik ook een (Android) telefoon onder de 150mm hoog met een fatsoenlijke. Dan kom je al snel op oude modellen (Huawei P30 bijv) of de Huawei P40, maar die heeft geen Google Apps

• michielRB
  • Registratie: juli 2019
  • Niet online

michielRB

SciHub: vrije wetenschap

Ik begrijp de TS helemaal. Ik erger me ook dood aan die slagschepen van telefoons. Enige tijd een 5,5" gehad maar werd daar echt niet vrolijk van.
Nu heb ik een Xiaomi Mi5. Deze is dan wel 5,15" maar toch naar toch erg handzaam omdat de bezels (noem je dat bij telefoons ook zo?) erg klein zijn. Het liefst zou ik toch nog een maatje kleiner willen: 4,8" - 5,0".
Nu is de Mi5 al weer ruim 4 jaar oud, maar met LineageOS kan ik EN zonder Google meuk, EN met Android9 van mijn telefoon gebruik maken. De eerste roms voor LineageOS17.1 (Android 10) zijn al gemaakt. Zodra deze direct vanaf de LineageOS repo te downloaden zijn ga ik daar naar over.
En zonder alle spy- en bloatware doe ik minimaal 2 dagen met een accu (van 4 jaar oud dus).

/edit: toevallig kijk ik net in de updater van mijn telefoon en yes: LineageOS17.1 is gearriveerd voor de MI5. Vanavond eens gaan zitten voor een update.

[Voor 8% gewijzigd door michielRB op 18-06-2020 18:22]

⛔Tracken of betalen⛔ Scihub voor vrij toegankelijke wetenschappelijke documentatie

• PageFault
Ik snap wel dat er van die koelkasten zijn, maar ik snap niet dat er niet gewoon 2 of 3 merken ook een compact model in hun portfolio hebben.

Ik denk dat ik een van de weinige ben die z'n telefoon niet vergroeid heeft in z'n hand en deze 99% van de tijd in een broekzak draagt. Met die dikke varkenspoten van mij is het handig als ik geen complete "TV" in mijn broekzak hoef te proppen.

Ik vind de oude iPhone SE en de Galaxy S4 mini voorbeelden van mooie maatjes.

• Ashundi
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 17:57
gertrudi schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:00:
Hier een interview met OnePlus top man,
Waar de vraag wordt gesteld waarom er geen kleinere smartphone wordt gemaakt.

https://tweakers.net/vide...conservatief-geweest.html

[2:57] daar wordt de vraag gesteld.

Interview is twee jaar oud, maar antwoord is nog wel relevant.
Voor als je die video niet kunt kijken.
1. In een grotere telefoon kan een grotere batterij dan er in een kleinere telefoon past en is de accuduur dus langer.
(Zelf denk ik dan; het scherm is ook kleiner dus vreet minder stroom dus dat zou niet moeten uitmaken?)
2. Het scherm wordt wel groter maar door de bezels etc kleiner te maken wordt de telefoon niet veel groter dan voorgangers. Ook worden telefoons ronder waardoor ze nog steeds goed vasthouden.
3. De mensen houden van de wow-factor die een groot scherm met zich meebrengt. (De markt bepaald dus eigenlijk.)

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 14:01
Ik loop me ook iedere keer rot te zoeken naar een fijn klein toestel, vrouw en dochter willen ook altijd graag een klein device. Heb nu maar wat tweedehandjes opgesnord. Samsung Galaxy A3 2017.
dus ik snap het helemaal. Ik kan mij ook niet voorstellen dat die markt zó klein zou zijn...Ze hebben ons nooit iets gevraagd in elk geval ;)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• hyperdry
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 08-03 21:00
Zou voor mij ook een insta buy zijn. Kleine telefoon met een snelle proc en goede camera. Resolutie, Hz, schermtype, scherm gebogen of recht is wat mij betreft allemaal veel minder van belang. Formaat vd HTC legend en Samsung S6 Edge was top. Wat heb ik een hekel aan die grote schijt telefoon en de miskliks die ik nu heb (nog steeds na 3 jr).

Het zal er wel met name mee te maken hebben dat er een grotere accu in past terwijl ze plat blijven, als ze groter zijn. Hoger verbruik door groter scherm weegt qua gebruikstijd wrs niet op tegen flink meer accu.

• Prutzertje
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 21-06 18:32
Kalentum schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:28:
Ik vond het zelf ook wel irritant: een recent model met 4,5 inch scherm in de 200-270 euro range (zoals de oudere Motorola Moto G modellen). Kon ook niets vinden. Heb ook die iPhone overwogen maar 430 euro voor telefoon vind ik teveel. Ik hoop dat er over een jaar of 2 weer wat meer aanbod is.
Ja inderdaad! Oude Moto G was perfect voor mij. Deze ging stuk en opzoek naar een zelfde soort telefoon. Maar nee.. Nu een grote mobiel wat je amper met één hand vast kan houden. 8)7

• mk1992
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 12:00
S10e of voor de kleinere beurs de A40 van Samsung.
Tsja, dat heet klein tegenwoordig. Kan helaas niet toveren.

Cash is king.

• gwystyl
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 18:41

gwystyl

Beugeltje dan maar?

mk1992 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:20:
S10e of voor de kleinere beurs de A40 van Samsung.
Tsja, dat heet klein tegenwoordig. Kan helaas niet toveren.
Pak in dat geval de A41, die is net uit en heeft net wat modernere specs.

Een alternatief kan een Galaxy S9 of S10 zijn (afhankelijk van budget). Die zitten net onder de 70mm. Voor mijn idee is vooral de breedte van invloed op hoe hij aanvoelt in de hand. De hoogte komt pas als je probeert veel dingen bovenin het scherm met je duim te bedienen. Naar mijn idee is dat bij iOS meer nodig dan bij Android.

Ik ben zelf van een Blackberry Priv (77mm breed :X) weer naar een smallere Galaxy S8 gegaan. Toen die vervangen moest worden heb ik in eerste instantie een S10+ gekocht, maar die na een paar dagen toch terug gestuurd en vervangen door de S20. In de Mediamarkt had ik beide toestellen (en een hele berg andere, dus dat is een aanrader als je formaten in je hand wil voelen) vast gehad en toen leek de S10+ niet te groot, maar in de praktijk merkte ik dat ik het toch irritant breed vond, zeker met hoesje er omheen.

• mk1992
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 12:00
gwystyl schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:34:
[...]

Pak in dat geval de A41, die is net uit en heeft net wat modernere specs.

Een alternatief kan een Galaxy S9 of S10 zijn (afhankelijk van budget). Die zitten net onder de 70mm. Voor mijn idee is vooral de breedte van invloed op hoe hij aanvoelt in de hand. De hoogte komt pas als je probeert veel dingen bovenin het scherm met je duim te bedienen. Naar mijn idee is dat bij iOS meer nodig dan bij Android.

Ik ben zelf van een Blackberry Priv (77mm breed :X) weer naar een smallere Galaxy S8 gegaan. Toen die vervangen moest worden heb ik in eerste instantie een S10+ gekocht, maar die na een paar dagen toch terug gestuurd en vervangen door de S20. In de Mediamarkt had ik beide toestellen (en een hele berg andere, dus dat is een aanrader als je formaten in je hand wil voelen) vast gehad en toen leek de S10+ niet te groot, maar in de praktijk merkte ik dat ik het toch irritant breed vond, zeker met hoesje er omheen.
A41 is weer een halve cm groter dan z'n voorganger, heeft een Mediatek chip :X en net zoveel RAM als de A40. Plus: prijs

Cash is king.

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

FiXeR.nl schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:00:
Is het eerste model iPhone SE niks voor je dan? Die kan nog prima mee en tik je voor een paar tientjes op de kop.
"kan nog prima mee": de vraag is wel voor hoe lang nog natuurlijk. Kijkend naar de gemiddelde OS support periode bij Apple is er best kans dat die generatie niet meer ondersteund gaat worden door iOS 14 later dit jaar.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Johandmc
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 21-06 16:47
Ik had net als heuveltje hetzelfde probleem. Was heel blij met min Sony Xperia Z5 Compact, en toen vond ik alles boven 5 inch al groot (5 jaar geleden). Maar dit jaar wilde ik toch een nieuw toestel. Uiteindelijk de hoop maar opgegeven op een echt compact toestel en een Pixel 3a gekocht. Iets wat nog onder de 6 inch kwam.

Hoop niet dat fabrikanten over 5 jaar denken dat 8 inch normaal is voor een telefoon ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
Orion84 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:47:
[...]

"kan nog prima mee": de vraag is wel voor hoe lang nog natuurlijk. Kijkend naar de gemiddelde OS support periode bij Apple is er best kans dat die generatie niet meer ondersteund gaat worden door iOS 14 later dit jaar.
Bij android toestellen is het heel normaal dat je niet de laatste versie van het OS draait, waarom is dat ineens een probleem bij iPhones? Zeker in de categorie waar TS zit te zoeken.

Als je nog een jaartje extra wil doorbellen met een klein toestel waar nog steeds de meest recente apps zoals spotify en whatsapp prima op draaien is een SE tweedehands voor een paar tientjes op de kop tikken een prima optie. Deze bijvoorbeeld: V&A aangeboden: iPhone SE - 32GB

Vanaf de iPhone 5 zet je alles in een halfuurtje over. Veruit de beste keuze om nog ff door te kunnen.

• phYzar
FiXeR.nl schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:25:
[...]

Bij android toestellen is het heel normaal dat je niet de laatste versie van het OS draait, waarom is dat ineens een probleem bij iPhones?
Apple doet niet aan securityfixes voor oudere versies. Updates en upgrades zitten aan elkaar vast. Waar je bij Android nu dus nog best een security-patch kunt krijgen op Android 9 terwijl 10 al uit (en zelfs via Google Play Services buiten de fabrikant om voor specifieke zaken voor nog oudere versies) is dat bij Apple niet mogelijk. Nu siert het Apple dat ze lange software support hebben, maar als die klaar is is die klaar, en dat is wel een een geldige reden om niet een iOS device te kopen wat op het randje van z'n software-leven zit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
phYzar schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:54:
[...]

Apple doet niet aan securityfixes voor oudere versies. Updates en upgrades zitten aan elkaar vast. Waar je bij Android nu dus nog best een security-patch kunt krijgen op Android 9 terwijl 10 al uit (en zelfs via Google Play Services buiten de fabrikant om voor specifieke zaken voor nog oudere versies) is dat bij Apple niet mogelijk. Nu siert het Apple dat ze lange software support hebben, maar als die klaar is is die klaar, en dat is wel een een geldige reden om niet een iOS device te kopen wat op het randje van z'n software-leven zit.
Dat is niet helemaal waar.

downloads: Apple iOS 12.4 / 10.3.4 / 9.3.6
downloads: Apple iOS 12.4.5

• PageFault
Ashundi schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:13:
[...]

Voor als je die video niet kunt kijken.
1. In een grotere telefoon kan een grotere batterij dan er in een kleinere telefoon past en is de accuduur dus langer.
(Zelf denk ik dan; het scherm is ook kleiner dus vreet minder stroom dus dat zou niet moeten uitmaken?)
2. Het scherm wordt wel groter maar door de bezels etc kleiner te maken wordt de telefoon niet veel groter dan voorgangers. Ook worden telefoons ronder waardoor ze nog steeds goed vasthouden.
3. De mensen houden van de wow-factor die een groot scherm met zich meebrengt. (De markt bepaald dus eigenlijk.)
Wat betreft bezels klopt dat deels. Wat je vroeger kon met een 4" scherm, kan nu dezelfde maat zijn met een 4,5" of heel misschien een 4,7" scherm, maar zeker niet met een 6" scherm...

• PageFault
Johandmc schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:53:
Ik had net als heuveltje hetzelfde probleem. Was heel blij met min Sony Xperia Z5 Compact, en toen vond ik alles boven 5 inch al groot (5 jaar geleden). Maar dit jaar wilde ik toch een nieuw toestel. Uiteindelijk de hoop maar opgegeven op een echt compact toestel en een Pixel 3a gekocht. Iets wat nog onder de 6 inch kwam.

Hoop niet dat fabrikanten over 5 jaar denken dat 8 inch normaal is voor een telefoon ;)
Over 5 jaar is 32 inch de norm denk ik....

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 19:16
michielRB schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:45:
Ik begrijp de TS helemaal. Ik erger me ook dood aan die slagschepen van telefoons
Ik erger me er nog niet aan, heb tot nu toe er geen hoeven te kopen.... Heb nu een fijne Iphone 5S nieuw gekocht in 2016 voor ca 240 euro, dat vond ik een mooie prijs. De intro prijs vond ik by far too high... maar toen deed mijn Nokia E72 nog prima waar ik hem voor gebruikte.
Als ik zie dat de Iphone 4S uit 2011 tot zomer 2019 updates kreeg.. dan zou ik met de 5S nog zeker ca 2 jaar vooruit kunnen en dan is ie 6 jaren jong ;)
https://support.apple.com/en-us/HT201222

Wat dan? De grens (4.5") ligt ongeveer bij de Iphone SE. Tegen die tijd maar eens kijken hoeveel jaar die nog mee zou kunnen gaan qua support. Maar als er toch een mooie Android phone voorbij komt die het liefst echt ook geupdate wordt, kan ik die stap ook maken. Heb voor dat ik dit topic ontdekte naar rugged phones gekeken als een niet eens zo gekke Unihertz Atom L, maar ik vind zulke types nu te dik en al zoekende kwam ik de nodige reviews en hier terecht dat een update van dit soort mobieltjes geen sterk punt is.
Iets al een Cubot Kingkong Mini loopt zowel qua hardware als Android versie al weer achter, de dikte met 12 mm zit op de grens wat ik redelijk vind.
pricewatch: CUBOT KingKong Mini Rood, Zwart

Dus ik kijk nog een paar jaar om mij heen/volg wat vaker topics als deze, hoe het zich ontwikkelt.....

Voor mij is een smart phone puur een ding om bereikbaar te zijn,(vooral voor mijn gezin/familie/en een aantal anderen) te kunnen WA-en, routeplannner-apps en nog een paar andere handige apps, en toch even snel iets op internet op te zoeken, maar bijvoorbeeld forums beantwoorden en een bekende rustig emailen, zaken bestellen, doe ik liever op mijn tablet/laptop of vaste systeem. Als beta-man kwamen de ontwikkelingen op IT/pc/etc gebied al vroeg op mijn pad, het heeft veel mijn interesse (wel selectief) , maar wat ik aan smart phone mee neem hoeft niet high end te zijn, ik heb andere prioriteiten.

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 18:16
Zo herkenbaar.

Mijn Xperia Z5 compact zo lang mogelijk aangehouden, maar na iets van 4 jaar was het toch echt einde verhaal.
De directe opvolgers waren eigenlijk allemaal verouderd.

Nu had ik een redelijk eisenpakket wat ook niet beter maakte:
- waterdicht (met name voor op de motor)
- geen curved randen (Wat een kutidee)
- up-to-date
- 3.5mm jack als flinke nice to have
- oled als nice to have.
- normale prijs

Onbekende chinese meuk heb ik niet bijster goede ervaringen mee.

Uiteindelijk groter "moeten" kiezen dan eigenlijk gewenst en voor de xperia 10-II gegaan. Ben geen hele zware gebruiker (Geen games oid). Wel een erg lang toestel, maar redelijk smal. 1-hand typen is daarmee geen issue. Hij heeft ook wat gestures en features om de bovenste helft van het scherm naar beneden te trekken voor 1-handbediening, maar hier ben ik niet volledig vrienden mee.

Ik snap allerlei reden waarom een groter toestel handig is voor een fabrikant, maar inderdaad zie ik graag een goede kleine. En ik ken er wel meer. Maar kan me wel voorstellen dat deze groep nog verrassend divers is waardoor je in de praktijk nog een heel klein portfolio nodig hebt.

• GS88
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 16-06 14:56

GS88

π raat

Genoeg keuze op Android 9.

[Voor 59% gewijzigd door GS88 op 26-08-2020 14:46]

Rotterdam

• timberleek
Vind het nog wel meevallen.

Moto X4, maar die is alweer 2 jaar oud.
Xperia XZ1, ook alweer 2 jaar oud
Galaxy Xcover 4S, ziet er uit als ultra-budget, maar zou misschien kunnen
Cyrus CS45 (nog nooit van gehoord, zo te zien niet heel spannend, maar voldoet inderdaad aardig).

Maar dan is de keuze dus (zo te zien) een klein groepje verouderd spul en/of budget toestellen.

Niet echt de kleine "krachtpatser" die mensen lijken te zoeken (krachtpatser is dan wel relatief in mijn geval)

[Voor 5% gewijzigd door timberleek op 26-08-2020 22:47]

• route99
Doen dus...

Maar als ik 1x per ca 6 jaar een mobiel koop is voor Android 10 dit nu de realiteit onder de 5"
https://tweakers.net/smar...zqfhXfoQXdcxqiTxIOzeKSUvg
Met wat geluk heb ik nog 2 jaar met mijn 5S ...en ziet het er toch beter uit dan nu?
De genoemde escape een iPhone SE mis nog voldoende leadtime.

• Koos2009
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 14:44
heuveltje schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:02:
[...]

Hoezo geen markt ?

[...]

Mijn wens is 4.5 inch. dit is juist weer superklein poppenformaat :(
Dat is natuurlijk logisch bij vrouwen (en de atechniekers).

Daarom verkopen kleine/vrouwen auto's ook. Niet omdat ze goed zijn, maar omdat ze "er leuk uitzien".

Redenen van niet-tweakers kun je eigenlijk niet serieus nemen want die kijken gewoon niet verder dan uiterlijk en handgevoel, en "wat de buurman/familie/vrienden heeft".

Ontopic:

Sony had met de compact lijn best een goede telefoon vond ik zelf.
Heb een z1c, z5c en nu een "full size" xz1.

Reden was voornamelijk omdat mensen als ik ook aan de tablet moeten.

Je moet je er maar naar schikken want het enige alternatief is een Pixel 4a en of die "klein" is?
Kleiner dan de meeste, maar op zichzelf niet.

PSN: DucttapeGuyXXL

• PageFault
Er staan heel veel (alleen maar?) telefoons bij die niet meer courant en/of verkrijgbaar zijn. De Xperia XZ2 is al een tijd uit de handel, een Pixel of Pixel 2 is van een vorig millenium. Voor de rest veel telefoons zonder prijzen.

Om op de originele vraag terug te komen: behalve een paar idoten (zoals ik) zit er niemand op een klein toestel te wachten. Iedereen loopt de hele dag te sjouwen met zo'n toestel in de hand. Ik draag hem voor 99% van de tijd in de broekzak, de rest houdt hem vast en fietst er zelfs mee. Er komen geen compacte toestellen meer. En ook de iPhone SE 2020 vind ik al wat aan de grote kant, liever z'n voorganger of een beetje de maat van de Galaxy S4 mini of zo. Iets groter zou kunnen, maar niet teveel. Met de huidige kleine bezels kun je daar wel een 4,5 of 4,7" scherm in wrotten. Beetje fatsoenlijke SOC er in, draadloos laden, waterdicht en een beetje een up to date cam en ik ben over. Tot die tijd vervoer ik met een dikke trailer mijn Nokia 8.

Ik denk dat wanneer we 10000 jaar verder zijn, de mens is gemuteerd met een extra arm, speciaal voor de telefoon.

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 18:55

EMP

Krulloos!

Ik ken het probleem. Ik gebruik nu al meer dan 4 jaar een iPhone SE (zelfde maat als 5) die ik in 2016 nieuw gekocht heb. Gelukkig doet hij het nog helemaal prima (half jaar geleden de accu wel laten vervangen, is nu weer als nieuw), maar ik kijk regelmatig wat ik nu zou kopen als hij zou overlijden, en dat is niet veel soeps.

Ik ben niet gebonden aan Apple of Google, maar het liefst koop ik een toestel dat dus niet te groot is, én weer een paar jaar (4+) mee gaat (qua support en bouwkwaliteit).

Als mijn mobiel vandaag stuk zou gaan, zou ik direct weer een tweedehands iPhone SE (2016) kopen. Ik heb voor mijn werk de iPhone 8 (zelfde formaat als SE 2020), dat is al een klein toestel (zie de plaatjes van phYzar), maar die vind ik nog niet zo prettig als de kleine SE.

Kleine Android toestellen zijn stuk voor stuk oud (incl kortdurende support) of gericht op de Chinese markt... Sony is inmiddels gestopt met zijn compact lijn, dus het enige lichtpuntje wat ik nog zie zijn de geruchten over de kleine iPhone 12, met 5,4" scherm en kleine bezels zou dit toestel qua formaat tussen de twee SE's in kunnen liggen, waarmee het de sweet spot zou kunnen zijn... Echter geruchten zijn geruchten, dus ik hoop vooral dat mijn huidige telefoon nog even niet stuk gaat....

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

• Flapperbol
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21-06 22:39
Ik heb onlangs de Jelly 2 op Kickstarter gebacked, ik ben wel benieuwd hoe die zal bevallen.

Is dit klein genoeg? :+

Geen idee of het ook echt wat zal zijn, maar heel veel doe ik toch niet met m'n mobiel. Voornamelijk Whatsappjes lezen en heel soms navigatie. Daarnaast was hij niet heel duur, dus zo'n grote buil zal ik niet vallen.

Mijn huidige Sony XZ1 C begint kuren te krijgen, dus moet wel een vervanger hebben binnenkort.

EDIT: Ah, ik zie dat ie al voorbij is gekomen in dit topic

[Voor 4% gewijzigd door Flapperbol op 27-08-2020 09:43]

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17:42

DirtyBird

Praktiserend denker

Er gaan wel wat geruchten over een nieuwe compact-telefoon van Sony voor 2021.
https://www.gizmochina.co...premium-models-next-year/

Zou natuurlijk mooi nieuws zijn, maar ik ben skeptisch.

Panasonic Lumix G9 ~ Lumix 12-35mm f/2.8 II ~ Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ Lumix 100-300mm f/4-5.6 II

• gwystyl
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 18:41

gwystyl

Beugeltje dan maar?

timberleek schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:47:
Vind het nog wel meevallen.

Moto X4, maar die is alweer 2 jaar oud.
Xperia XZ1, ook alweer 2 jaar oud
Galaxy Xcover 4S, ziet er uit als ultra-budget, maar zou misschien kunnen
Cyrus CS45 (nog nooit van gehoord, zo te zien niet heel spannend, maar voldoet inderdaad aardig).

Maar dan is de keuze dus (zo te zien) een klein groepje verouderd spul en/of budget toestellen.

Niet echt de kleine "krachtpatser" die mensen lijken te zoeken (krachtpatser is dan wel relatief in mijn geval)
Die Cyrus CS45 heeft wel een "klein" scherm van 5", maar de fysieke afmetingen zijn wel lomp omdat het een rugged uitvoering is. 155 x 78 x 13 mm.
Voor de XCover 4S geldt iets minder extreem hetzelfde: 148 x 73 x 9.7 mm. Dat is net zo groot als de Moto X4.
Zo vallen er dus al 3 van je 4 suggesties af.
Ik denk dat je het best kan kijken naar de breedte, want dat is wat je voornamelijk voelt bij het vasthouden. Dan kom je er achter dat er smaller dan 70 mm al niet veel keus is, en zodra je daar nog een paar mm afschaaft wordt de keus echt klein. Het smalste nog een beetje recente toestel is volgens mij de al genoemde Sony Xperia 10 II, maar die is dan weer heel hoog/lang.

• Strider
  • Laatst online: 16:43
Het formaat van mijn Samsung S7 vind ik voor mijzelf eigenlijk wel perfect.
Ik kan hem prima met 1 hand bedienen, fysieke home button, 3.5mm jacket etc.

S7: 142.4 x 69.6 x 7.9 mm

De S10e Snapdragon zou een mooie opvolger zijn, jammer dat je hem dan alleen zelf uit het buitenland moet gaan halen, inclusief importkosten kan dat toch wel eens vrij prijzig gaan worden.

S10e: 142.2 x 69.9 x 7.9 mm

BlaBlaBla

• timberleek
Ik denk dat je het best kan kijken naar de breedte, want dat is wat je voornamelijk voelt bij het vasthouden. Dan kom je er achter dat er smaller dan 70 mm al niet veel keus is, en zodra je daar nog een paar mm afschaaft wordt de keus echt klein. Het smalste nog een beetje recente toestel is volgens mij de al genoemde Sony Xperia 10 II, maar die is dan weer heel hoog/lang.
Dat is inderdaad wat ik gedaan heb.
De hoogte is wel wennen moet ik zeggen, maar verder bevalt het prima

• route99
Flapperbol schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:43:Ik heb onlangs de Jelly 2 op Kickstarter gebacked, ik ben wel benieuwd hoe die zal bevallen.
[Afbeelding]
Geen idee of het ook echt wat zal zijn, maar heel veel doe ik toch niet met m'n mobiel. Voornamelijk Whatsappjes lezen en heel soms navigatie. Daarnaast was hij niet heel duur, dus zo'n grote buil zal ik niet vallen.
Leuk ding idd... Jouw gebruik lijkt op dat van mij.
Mijn 5S is nu nog te goed om hem weg te doen en de (security) updates komen nog steeds. Ben toch wel een voorstander van om een mobiel te gebruiken tot het technisch of qua software-veiligheid echt niet meer kan. Versneld een nieuwe...? Ach daar wen je zo snel aan, dat nieuwe is er zo weer vanaf .... dus wat voegt het toe, dat te korte effect van "aha een nieuwe" laat ik op dat moment aan me voorbij gaan....

PS: https://www.kickstarter.c...-smartphone/posts/2929181
Zag het gisteren al... voor early birds is het beoogde quotum al gehaald, later begint de normale verkoop.
Thanks to all our backers, we made it!!!
Unihertz MobileCollaborator
August 20, 2020
Dear Jelly 2 backers,
Our Kickstarter funding period has come to a close now.

• rbaidjoe
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 11:28
Zelf ben ik tevreden gebruiker van de Sony XZ1 compact, fijn toestelletje. Ik ben ook groot voorstander van de compacte modellen, ik heb een aatnal Sony compact modellen gehad, erg tevreden over. Ik volg dan ook regelmatig dit soort topics, te meer sinds de compacte lijnen lijken te verdwijnen, en dus vervangen steeds moeilijker lijkt te worden. In dit topic iets gelezen over LinageOS, ik moet me maar eens gaan verdiepen in tweaken, wellicht kan ik de levensduur nog wat verlengen. Stiekem hoop ik dat Fairphone met een compact modelletje komt, dan kan ik al mijn wensen afvinken :)

Voor het 'vernseld een nieuwe' effect ververs ik af en toe mijn screenprotector (zo'n dun gorilla glas dingetje). Moet zeggen dat ie er dan steevast weer als nieuw uit ziet :). Voor een week of 3, waarna ik de telefoon toch wel weer een x heb laten vallen of met sleutels in mn zak heb gehad, en hij weer onder de krassen en barsten zit :+

• route99
@rbaidjoe De Fairphone 3 was van 2019, de 2 van 2015... de 3+ is net uit....
Voorlopig verwacht ik niets uit die hoek en die huidige 5.65" vind ik echt te groot.
Mijn technisch gevoel/achtergrond zegt me dat een 4" voor Fairphone wrs dwingt tot teveel compromissen, kleiner maken is nu eenmaal lastiger n meestal duurder, dat zie je bij laptops ook.

De 5S is nog EOL qua updates en mijn scherm ziet er dan ook niet meer toppie uit maar is zeker niet OEL.

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 14:01
rbaidjoe schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:26:
Zelf ben ik tevreden gebruiker van de Sony XZ1 compact, fijn toestelletje. Ik ben ook groot voorstander van de compacte modellen, ik heb een aatnal Sony compact modellen gehad, erg tevreden over.
Ik heb ook een aantal Sony's "in beheer gehad" omdat mijn vrouw en schoonvader een klein toestel wilden. Maar ik vond het geen toffe apparaten eigenlijk. Destijds eerst al met die klepjes die het opladen lastig maakten, en daarna ook nog diverse hardware issues. Hier geen sony meer in elk geval.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
Had het topic even laten rusten. Heb ondertussen zelf maar een refurbished SE 2016 gehaald.
Hopelijk dat er volgend jaar wel een fatsoenlijke android is opgedoken
route99 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:17:
[...]

PS: https://www.kickstarter.c...-smartphone/posts/2929181
Zag het gisteren al... voor early birds is het beoogde quotum al gehaald, later begint de normale verkoop.

[...]
Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen ! mij lijkt het weer net te klein, maar ben benieuwd
Koos2009 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:16:
[...]

Dat is natuurlijk logisch bij vrouwen (en de atechniekers).
Daarom verkopen kleine/vrouwen auto's ook. Niet omdat ze goed zijn, maar omdat ze "er leuk uitzien".
Redenen van niet-tweakers kun je eigenlijk niet serieus nemen want die kijken gewoon niet verder dan uiterlijk en handgevoel, en "wat de buurman/familie/vrienden heeft".
mis ik nu ergens een sarcasme emoji, of is dit serieus ?

• Koos2009
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 14:44
heuveltje schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:20:
Had het topic even laten rusten. Heb ondertussen zelf maar een refurbished 6S gehaald.
Hopelijk dat er volgend jaar wel een fatsoenlijke android is opgedoken

[...]

Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen ! mij lijkt het weer net te klein, maar ben benieuwd

[...]
mis ik nu ergens een sarcasme emoji, of is dit serieus ?
Wat ik bedoel is dat veel `niet-tweakers` kopen `wat de meute koopt`.
Daarom verkopen kleine auto´s die gericht zijn op vrouwen want die worden `aangeprezen` in de diverse vrouwenbladen en media.
Hetzelfde met mannen en waarom die geen [s]rat[s] Chihuahua als hond nemen. Dat is meer voor vrouwen.
Vrouwen kopen een iPhone want dat is iets modieus én Apple maakt ook echt een "lets make dumb people look smart" interface.

Waarom denk je dat de meeste ouderen een iPad hebben? Het werkt en iedereen kan er mee werken.

Ontopic:
Ik denk dat ik rond Black Friday maar eens kijk naar een Pixel 4a oid, want dat is nu een "kleine" telefoon en vergelijkbaar met mijn XZ1.

PSN: DucttapeGuyXXL

• oNo
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16:45
Ik heb een King Kong mini, een paar weken geleden nieuw gekocht voor 80 euro. Deze gebruik ik als fietscomputer (heb er een garmin adapter op gelijmd) met een Scosche Rhythm+ HR meter en Locus Map Pro. Ik vind het een erg leuk apparaat en na het uitpakken was ik aangenaam verrast door de bouwkwaliteit.

Wat ik een leuk recent en compact toestel vind is de Sharp Aquos R2 compact. Maar volgens mij slecht verkrijgbaar:
https://www.gsmarena.com/sharp_aquos_r2_compact-9406.php

• Nathou
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 23-11-2020
Wil zelf ook geen vliegdekship in mijn broek.
Jaren Sony compacts gehad, heel fijn alleen camera wat minder. Batterij van xz1 ging na 3 jaar dood. Geen idee waarom. Maar blijft aan te raden toestel qua formaat en wat ie aan kan. Als iedereen zo groot wilt waren dan geen tablet meenemen? Past ook in tas en goedkoper.

• Nathou
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 23-11-2020
Wil zelf ook geen vliegdekship in mijn broek.
Jaren Sony compacts gehad, heel fijn alleen camera wat minder. Batterij van xz1 ging na 3 jaar dood. Geen idee waarom. Maar blijft aan te raden toestel qua formaat en wat ie aan kan. Als iedereen zo groot wilt waarom dan geen tablet meenemen? Past ook in tas en goedkoper.

• oNo
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16:45
Iemand nieuws of Apple met de iPhone 12 mini wat activiteit heeft gecreeerd?

Ik hoop echt op een leuke kleine Android smartphone met mid tot high end specs.

• FrankRicard
  • Laatst online: 18-06 15:57
oNo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:45:
Iemand nieuws of Apple met de iPhone 12 mini wat activiteit heeft gecreeerd?

Ik hoop echt op een leuke kleine Android smartphone met mid tot high end specs.
Pixel 4a en Pixel 5 zijn niet heel groot, wel wat groter dan de xz1c die ik hiervoor had, maar ik kan ermee leven.

• route99
Heb herfst vorig jaar voor ca 2 tientjes een alternatief scherm op de 5S laten zetten, doet het OK.
https://support.apple.com/nl-nl/HT212341
Op 3 mei kwam de meeste recente security update binnen, nu afwachten hoe lang ze nog doorgaan.....

Met een blik weer alvast een beetje vooruit kijkend op een nieuwe kleine smart phone:
Een SE 2016 is nu 5 jaren jong, maar das 2 jaar ouder in verhouding tot het tijdstip dat ik mijn 5S voor 240 euro nieuw kocht.
staxas in "Waarom maakt niemand een kleine android GSM ?"
Ik kwam op p1 van dit topic nog de optie van lineage op een Sony Xperia type tegen.
Heb inmiddels voor mijn vrijwilligers werk al 5 stuks Samsung Tab A 10.1 tablets uit ca 2012 voorzien van Lineage en die werken super goed. Daar waar er een beperking is, is het de hardware beperking, dus geen HD video.
Ergo: Deze tip van @staxas is iig een andere optie. Hardware matig is die Sony Xperia XZ1 Compact nog steeds met 4GB werkgeheugen prima. Aan 32 GB opslag basis heb ik genoeg, heb nu 16GB. Af en toe opruimen, maar het valt me mee.
Voorlopig nog de 5S nog zolang er updates blijven verschijnen en de accu het minimaal 1 dag volhoudt.

[Voor 3% gewijzigd door route99 op 27-05-2021 12:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17:42

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik zag laatst de reacties onder de aankondiging van de galaxy s2. Die werd met zn 4,3" scherm "bijna een tablet!" genoemd :')

Ik zit nu op een xz1c en naast dat ik de 32gb wat krap vind, doet mn gps kut. Bekend probleem blijkbaar, waar nog geen oplossing voor gevonden is.
Ik heb de pixel 4a, xperia 10.2 en de asus zenfone 8 overwogen, maar ik vind het allemaal toch erg groot.

Ik raak een beetje moedeloos. Hoe lang moet de xz1c het nog volhouden? :(

Panasonic Lumix G9 ~ Lumix 12-35mm f/2.8 II ~ Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ Lumix 100-300mm f/4-5.6 II

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21-06 22:39
Flapperbol schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:43:
Ik heb onlangs de Jelly 2 op Kickstarter gebacked, ik ben wel benieuwd hoe die zal bevallen.
[Afbeelding]

Mijn huidige Sony XZ1 C begint kuren te krijgen, dus moet wel een vervanger hebben binnenkort.

EDIT: Ah, ik zie dat ie al voorbij is gekomen in dit topic
Ik gebruik ondertussen deze Jelly 2 geruime tijd met veel plezier.
Formaat is fantastisch, tekst lezen gaat prima. Alleen typen kan even wennen zijn, maar daar heb ik zelf geen issues me.
De Sony sindsdien niet meer aangeraakt :)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True