Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Silicon lottery Ryzen 3600??

Pagina: 1
Acties:

• Puddi Puddin
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 23-06 11:21
Hoi hoi,

4 weken geleden geupgrade van een i7 3770 naar een Ryzen 3600. Helaas een RMA gedaan van het defect moederbord. Nu 3 weken later heb ik het spul eindelijk in huis! Gisteren in elkaar gezet. Wat me opviel is dat de voltage echt onnodig hoog stond met Cinebench R20 en IntelBurnTester meteen belabberde 4.1Ghz met auto overclock en PBO.

Nu gisteren toch een beetje aan het tweaken geweest. Ik ben in grote stapjes begonnen. PBO uitgezet en de voltage op 1.375V gezet. Eerst begonnen met 4.2ghz. Dit leek verassend goed te gaan waarna ik met stapjes opgewaardeerd ben na 4.5Ghz. Hier ben ik gestopt aangezien Cinebench R20 instant crashed met 4.6Ghz ongeacht welke voltage. Het gekke is dat IntelBurnTest zeker een half uur heeft gedraaid. Hierna ben ik begonnen met de voltage te verlagen. Het resultaat nu is 4.5Ghz op 1.3V met een Cinebench score van 4008. De temperaturen zitten met Intel Burn Test rond de 83-85 graden. Dit lijkt erg hoog maar als ik een game sessie doe met diverse spellen dan kom ik echt niet boven de 70 graden. Nu moet ik nog beginnen met fine tunen al ben ik toch wel erg tevreden met dit resultaat.

Hebben jullie nog tips en tricks waar ik op moet letten?

Setup:
- Ryzen 5 3600 met Scythe Mugen 5.
- G.Skill DDR4 Ripjaws-V 2x8GB 3200Mhz
- Asrock B450M PRO4
- MSI GTX970 Gaming 4G
- Seasonic M12II Evo 520W

• agittunc
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 09-04 18:37
4.5 Ghz op een 3600.... damn dat is zeker de loterij gewonnen.
Mijn 3900x zonder smt haalt ook net 4.5ghz.

gratz ermee :)

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 23-06 01:10

millman

6708Mhz @ -185c

uiteraard kan je dit kwijt in het AMD OC topic, een los topic was nu echt niet nodug. Maar zo te zien heb je een goeie te pakken ja ;)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• saxx07
  • Registratie: januari 2020
  • Nu online
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe je het gedaan hebt. Ik heb hetzelfde moederbord en dezelfde processor. Ik heb deze set-up nu een paar maanden en vind het overclocken wel interessant. Ik heb ook gelezen dat er eigenlijk niet veel te halen valt maar er een beetje "meespelen" lijkt me wel leuk. Zou je me kunnen uitleggen hoe je het gedaan hebt? (welke instelling in bios e.d.) of heb je het via Ryzen master gedaan?

Ik heb mijn videokaart (Gigabyte 1660 super) al overclocked en undervolt.(niet tegelijk). Mijn geheugen heb ik op 3200cl14. (Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK). Dus nu is de processor aan de beurt :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 23-06 11:21
saxx07 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:12:
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe je het gedaan hebt. Ik heb hetzelfde moederbord en dezelfde processor. Ik heb deze set-up nu een paar maanden en vind het overclocken wel interessant. Ik heb ook gelezen dat er eigenlijk niet veel te halen valt maar er een beetje "meespelen" lijkt me wel leuk. Zou je me kunnen uitleggen hoe je het gedaan hebt? (welke instelling in bios e.d.) of heb je het via Ryzen master gedaan?

Ik heb mijn videokaart (Gigabyte 1660 super) al overclocked en undervolt.(niet tegelijk). Mijn geheugen heb ik op 3200cl14. (Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK). Dus nu is de processor aan de beurt :9
Hoi,

Ik ben inderdaad in ryzen master begonnen. Ik moet zeggen dat ik een beetje gegokt hebt met wat logisch denken. Ik heb gekeken wat mijn voltage stock met PBO aan is. Dit vond ik erg hoog (heb niet precies de waardes). Ook was mijn temperatuur erg hoog ondanks de Scythe Mugen 5. Toen de beslissing gemaakt om hem manual te overclocken met als doel zo veel mogelijk prestatie uit een zo'n laag mogelijk voltage.

Maar goed ik ben begonnen met 4.2Ghz op 1.375V. Daarbij met stapjes opgeschaald naar 4.6Ghz. Uit eindelijk een paar rondjes Cinebench R20 gedaan en vond de temperatur te hoog. Daarna dus in stapjes van 0.025V terug gegaan naar 1.3V. Hier merkte ik dat Cinebench R20 crashde waardoor ik terug ben gegaan naar 4.5Ghz omdat ik toch graag op 1.3V wil blijven voor de longterm. Daarna een stress test gedaan met IntelBurnTest voor een half uurtje en dat verliep allemaal goed. Vervolgens gewoon mijn dagelijkse games gespeeld en geen crash ervaren. Hierna heb ik de waardes van Ryzen master overgenomen naar de bios

Dat het overclocken weinig nut heeft kan ik begrijpen. Echter heb ik toch de 4.5Ghz bereikt wat toch een stuk hoger is dan de 4.05Ghz die ik met PBO kreeg en het belangrijkste. De temperaturen zijn een stuk lager met een acceptabel voltage.

• saxx07
  • Registratie: januari 2020
  • Nu online
Dank je wel. Ik ga binnenkort maar eens wat dingen uitproberen. Heb nu ff snel al wat getest en 4.2 Ghz met 1.3 v. Voorlopig gaat het goed. Ik denk dat ik geen 4.5 ga halen, maar je weet maar nooit lol.

• tech4u2
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 11-10-2020
Dat zijn inderdaad hele mooie cijfers.
Zelf heb ik 4.4 Ghz all cores uit mijn Ryzen 5 3600 geperst en heel veel getest.
Echt een super product en zeer betrouwbaar tot nu toe.
Ik moet er echter wel bij vermelden dat waarschijnlijk de kloksnelheden stabiel boven de 5Ghz kunnen werken als de koeling dat aankan. (ik heb hem op 4.9Ghz gehad maar moest dat snel terugzetten vanwege extreme temperatuur ontwikkeling binnen letterlijk secondes !)
Ook is geheugen een hele belangrijke factor is uit vele tests gebleken.
Mijn Corsair Vengeance LPX 2666 Mhz moet overklokt worden naar 3200Mhz om het stabiel op 4.4Ghz te houden hoewel ook de standaard instelling stabiel lijkt te zijn, heb ik toch gemerkt dat er regelmatig stotteringen voordoen.
Dus het kan zijn dat niet de Ryzen cpu je lotterij ticket is maar je geheugen en/of koeling ;)

Al met al, SUPER !

GO AMD !

[Voor 8% gewijzigd door tech4u2 op 22-07-2020 18:32]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True