mijn laptop blokkeren vanaf de server van mijn werkgever

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabrielle1966
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-06-2020
Mijn vraag
Ik wil mijn prive laptop blokkeren voor toegang via de server van mijn werkgever. De afgelopen maanden heb ik mijn laptop gebruikt om thuis werk te doen, maar dat is nu niet meer nodig. Als ik inlog op de server van mijn werkgever en daar de verkenner open, dan heb ik toegang tot de C en D schijf van mijn eigen laptop. Dit wil ik uitschakelen, maar hoe doe ik dat?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Home, en sinds ik thuis werk heb ik het Office 365 pakket via mijn werkgever

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Niets, ik heb echt geen idee hoe ik dit aan moet pakken.

Beste antwoord (via Gabrielle1966 op 18-06-2020 10:40)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Gabrielle1966 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:07:
Je zegt dat je het niet meer nodig hebt. Als je niet ingelogd bent is er ook geen probleem.

en vraag een device van de werkgever als je werk voor hem moet doen i.p.v privémiddelen te gebruiken

Als zij mijn wachtwoord kunnen resetten heb ik wel een probleem, voor een device van mijn werkgever is het te laat, daarom zoek ik naar een oplossing die ik hier hoop te vinden.
Die oplossing ga je alleen bij je werkgever vinden. Bij het inloggen op de RDS server worden je lokale drives meegenomen als drive mapping. Daar kan alleen JIJ bij, niemand anders want die resources zijn alleen in jouw RDS sessie zichtbaar.

Een password reset op jouw laptop kunnen ze ook nooit uitvoeren want het apparaat is niet eens bereikbaar voor de IT afdeling van je werk.

Je kunt vragen of ze local drive mappings uitschakelen voor je eigen gemoedsrust zodat jij ze niet meer ziet maar dat doet niets af aan mijn eerdere betoog. Probleem is namelijk dat het in een GPO wordt toegepast die waarschijnlijk voor alle medewerkers geldt die inloggen op die RDS server. Daarom zullen ze daar niet snel aan mee gaan werken als anderen die functionaliteit wel nodig hebben.

https://discord.com/invite/tweakers

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:33
Even de lokale resources uitschakelen in je MSTSC / RDP snelkoppeling:
How To Access Local Drive Files from Remote Desktop Session

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabrielle1966
Hi Rensjuh, ik kan die instellingen niet wijzigen (of zelfs maar uitvouwen) geen idee waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Maak eens een screenshot van de opties die je hebt?
Ik vermoed dat je een verkeerde snelkoppeling hebt, namelijk een ".lnk" i.p.v. een ".rdp".
Dan kun je het op deze manier inderdaad niet aanpassen.

Het makkelijkste is dan om even op start te klikken, vervolgens uitvoeren en dan "mstsc" intikken en op OK klikken.
Je krijgt dan het RDP scherm voor je, hier moet je dan alleen wel even de juiste gegevens (opnieuw) invullen.
Vervolgens klik je op "show options" en kun je alle instellingen zetten zoals je ze wilt.
Klik daarna op "Save As" en sla de snelkoppeling op, op de locatie waar je deze hebben wilt.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabrielle1966
ik weet niet hoe ik een screenshot moet plaatsen in deze conversatie (screenprint maken en plakken werkt niet). Maar het is een RDP-snelkoppeling, via ICT afdeling van mijn werkgever verstrekt. Wellicht beheren zij deze instellingen?
Ik heb de andere optie ook geprobeerd, maar dan wordt de verbinding geweigerd omdat de gebruikersaccount niet is aangemeld voor externe toegang. Het lijkt erop dat mijn werkgever alles beheert. In dat geval kunnen zij mijn wachtwoord voor de server vast ook resetten en alsnog toegang krijgen tot mijn schijven.Wat kan ik doen om alle toegang te blokkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-07 11:33

Saven

Administrator

Gabrielle1966 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:52:
ik weet niet hoe ik een screenshot moet plaatsen in deze conversatie (screenprint maken en plakken werkt niet).
Uploaden op imgur.com en de link/afbeelding hier posten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik denk niet dat je echt bang hoeft te zijn dat je werkgever toegang heeft tot je lokale schijven. Als dat al zou kunnen gaat dat echt heel erg ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabrielle1966
RodeStabilo schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:55:
Ik denk niet dat je echt bang hoeft te zijn dat je werkgever toegang heeft tot je lokale schijven. Als dat al zou kunnen gaat dat echt heel erg ver.
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Daarom wil ik mijn laptop gewoon blokkeren voor toegang vanaf hun server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Gabrielle1966 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:03:
[...]

Daar ben ik nog niet zo zeker van.
Op basis waarvan? het is een ernstige privacyschending ook nog eens.
Daarom wil ik mijn laptop gewoon blokkeren voor toegang vanaf hun server.
Je zegt dat je het niet meer nodig hebt. Als je niet ingelogd bent is er ook geen probleem.

en vraag een device van de werkgever als je werk voor hem moet doen i.p.v privémiddelen te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabrielle1966

Als zij mijn wachtwoord kunnen resetten heb ik wel een probleem, voor een device van mijn werkgever is het te laat, daarom zoek ik naar een oplossing die ik hier hoop te vinden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Gabrielle1966 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:07:

Die oplossing ga je alleen bij je werkgever vinden. Bij het inloggen op de RDS server worden je lokale drives meegenomen als drive mapping. Daar kan alleen JIJ bij, niemand anders want die resources zijn alleen in jouw RDS sessie zichtbaar.

Een password reset op jouw laptop kunnen ze ook nooit uitvoeren want het apparaat is niet eens bereikbaar voor de IT afdeling van je werk.

Je kunt vragen of ze local drive mappings uitschakelen voor je eigen gemoedsrust zodat jij ze niet meer ziet maar dat doet niets af aan mijn eerdere betoog. Probleem is namelijk dat het in een GPO wordt toegepast die waarschijnlijk voor alle medewerkers geldt die inloggen op die RDS server. Daarom zullen ze daar niet snel aan mee gaan werken als anderen die functionaliteit wel nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Laatst online: 11:45
Is dit niet een optie waardoor alleen jij je drives alleen gemount krijgt in je rdp-client?

Verder zou het aanzetten van je personal firewall je probleem op kunnen lossen: als de poorten niet open staan, dan komen ze er niet bij.

Anders gezegd: volgens mij niets aan de hand?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabrielle1966
okee, ik ben er niet gerust op dat mijn werkgever zich geen toegang tot mijn laptop zal verschaffen, dus er zit niets anders op dan de ICT afdeling te bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Gabrielle1966 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:30:
okee, ik ben er niet gerust op dat mijn werkgever zich geen toegang tot mijn laptop zal verschaffen, dus er zit niets anders op dan de ICT afdeling te bellen
Dan heb je ook niet veel vertrouwen in je werkgever...
Zou bijna zeggen, als je zo'n vertrouwen hebt, zoek een ander.
Trouwens, wat heeft de werkgever aan de bestanden op jouw laptop?

Sowieso, het is inderdaad alleen een mapping in jouw sessie op dat moment, daar gaat je werkgever niet bij kunnen komen.
Als je uitlogt zijn ze weg.
Pak je een andere computer met dezelfde instellingen zie je de schijven van die computer en niet van die andere.

Als je op de 1e manier wel kunt aanmelden met je account, maar op de 2e manier niet, dan heb je iets niet goed overgenomen in je instellingen.
Je account doet het niet wel en niet, hij doet het, of hij doet het niet.

Plaats eens een screenshot via imgur zoals aangegeven.

[ Voor 23% gewijzigd door Rensjuh op 18-06-2020 10:34 ]

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Tja, hoe heb je het aangezet. Voer dat in omgekeerde volgorde uit om het weer uit te zetten...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Sorry, ik zie het probleem niet. Of ben ik de enige? Dit lijkt meer op paranoia op basis van onzekerheid dan dat het iets technisch is,

[ Voor 5% gewijzigd door RodeStabilo op 18-06-2020 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AapBart
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Gabrielle1966 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:07:Als zij mijn wachtwoord kunnen resetten heb ik wel een probleem, voor een device van mijn werkgever is het te laat, daarom zoek ik naar een oplossing die ik hier hoop te vinden.
Je werkgever kan alleen jouw wachtwoord van je prive-laptop resetten als jouw prive-laptop aan het domein van je werkgever is toegevoegd, is dat zo, zo ja, dan laptop uit domein laten verwijderen.
Maar ik vermoed met 99.99% dat het antwoord nee is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:27

Stoney3K

Flatsehats!

AapBart schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:17:
[...]

Je werkgever kan alleen jouw wachtwoord van je prive-laptop resetten als jouw prive-laptop aan het domein van je werkgever is toegevoegd, is dat zo, zo ja, dan laptop uit domein laten verwijderen.
En ook dan kun je alleen het wachtwoord van je domeinaccount resetten. Het lokale wachtwoord kun je niet op afstand veranderen (tenzij je remote management aan hebt staan).

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
redfoxert schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:13:
[...]

Dat kun je ook gewoon zelf uitzetten in de RDP client, gewoon aangeven dat disks niet meegenomen dienen te worden in de externe sessie. Met de GPO (aan de server kant) kan je regelen of de server überhaupt iets doet met redirected drivers wanneer de client vraagt om redirection, of dat deze functionaliteit niet benut wordt (iets wat je vaak ziet zodat zaken als locale drives en USB sticks e.d. niet te gebruiken zijn in de sessie, voor meer veiligheid).

Gezien het feit dat het een prive laptop betreft betwijfel ik of er sprake zal zijn van client side GPO's.

Ik verwacht dan ook niet dat dit ook maar iets te maken heeft met een GPO, maar gewoon met een RDP file (of client) waarbij de volgende vinkjes aangezet zijn:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P0d5qoA.png

Dit is echt iets dat je client side zal moeten regelen, want inderdaad, ik ben het met je eens dat ik niet verwacht dat de werkgever zijn configuratie gaat aanpassen om een medewerker geen redirected schijven wil zien.

RDP files kan je trouwens gewoon editen in een tekst editor (bijv. notepad). even de volgende regel weghalen om drive redirection uit te zetten:

code:
1
drivestoredirect:s:*

Voor overige redirections:

code:
1
2
3
4
5
6
7
redirectdirectx:i:1
audiomode:i:0
redirectprinters:i:1
redirectcomports:i:0
redirectsmartcards:i:1
redirectclipboard:i:1
redirectposdevices:i:0

[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 18-06-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-06 05:50
Wat voor "server" spreken we uberhaubt over? Gaat het wel over RDP?
Ben wel benieuwd wat voor client er verder achter zit. Als het gewoon via Windows eigen client verloopt kun je het aanpassen via uitleg van @Dennism .

Los daavan; lekker veilig qua security ook. Jouw eigen C schijf mogen benaderen vanaf de "server". Klinkt niet helemaal lekker :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Dennism schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:00:
[...]
Dat kun je ook gewoon zelf uitzetten in de RDP client, gewoon aangeven dat disks niet meegenomen dienen te worden in de externe sessie. Met de GPO (aan de server kant) kan je regelen of de server überhaupt iets doet met redirected drivers wanneer de client vraagt om redirection, of dat deze functionaliteit niet benut wordt (iets wat je vaak ziet zodat zaken als locale drives en USB sticks e.d. niet te gebruiken zijn in de sessie, voor meer veiligheid).

Gezien het feit dat het een prive laptop betreft betwijfel ik of er sprake zal zijn van client side GPO's.
Let op dat je ook met GPO's de vinkjes zelf kan disabelen op de client, puur om te voorkomen dat men vinkjes aanzet en geen resultaat ziet en dus vragen gaat stellen.

En aangezien ze in haar 2e reactie zegt dat ze de instellingen niet kan wijzigen of uitvouwen dan zou er theoretisch best een GPO ergens over heen gegaan kunnen zijn, alleen tja dan is dat geen handige actie geweest...

Alleen in principe zie ik ook het probleem niet echt, als je simpelweg de prive-laptop niet meer gebruikt om die server te benaderen dan kan de server ook niet bij die schijven (of het loopt via een vreemde constructie als dropbox/onedrive oid die de boel "in synch" houdt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
Gomez12 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:30:
[...]

Let op dat je ook met GPO's de vinkjes zelf kan disabelen op de client, puur om te voorkomen dat men vinkjes aanzet en geen resultaat ziet en dus vragen gaat stellen.

En aangezien ze in haar 2e reactie zegt dat ze de instellingen niet kan wijzigen of uitvouwen dan zou er theoretisch best een GPO ergens over heen gegaan kunnen zijn, alleen tja dan is dat geen handige actie geweest...
Heb je toevallig een link naar die GPO? Ik kan hem niet vinden, en moet ook eerlijk bekennen dat ik nog nooit gehoord heb van een GPO die client side de vinkjes in de MSTSC applicatie regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Dennism schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:38:
[...]
Heb je toevallig een link naar die GPO? Ik kan hem niet vinden, en moet ook eerlijk bekennen dat ik nog nooit gehoord heb van een GPO die client side de vinkjes in de MSTSC applicatie regelt.
Daar kan ik je niet aan helpen, wij hebben ooit eens besloten een shitzooi GPO's te verenigen in een eigen GPO template en daarop ook custom dingen toe te voegen etc.

Zodat we van 10.000 irrelevante opties naar 500 relevante opties gingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rensjuh
Zolang de privé computer niet in het domein zit, lijkt mij ook niet dat een GPO van het bedrijf toegepast word op deze computer.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
Gomez12 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:56:
[...]

Daar kan ik je niet aan helpen, wij hebben ooit eens besloten een shitzooi GPO's te verenigen in een eigen GPO template en daarop ook custom dingen toe te voegen etc.

Zodat we van 10.000 irrelevante opties naar 500 relevante opties gingen.
De registry key die jullie template zet is ook goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Dennism schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:00:
[...]

Dat kun je ook gewoon zelf uitzetten in de RDP client, gewoon aangeven dat disks niet meegenomen dienen te worden in de externe sessie.
Deels met je eens, maar heb je die opties nog als je via een broker en een gateway inlogt? Volgens mij heb je dan geen interactie meer met je RDP client en wordt die gewoon met settings en al gestart vanaf de webpagina die je voor je neus hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
redfoxert schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:54:
[...]

Deels met je eens, maar heb je die opties nog als je via een broker en een gateway inlogt? Volgens mij heb je dan geen interactie meer met je RDP client en wordt die gewoon met settings en al gestart vanaf de webpagina die je voor je neus hebt.
Ik download altijd gewoon de RDP file vanaf de gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-07 08:47
RodeStabilo schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:12:
Sorry, ik zie het probleem niet. Of ben ik de enige? Dit lijkt meer op paranoia op basis van onzekerheid dan dat het iets technisch is,
Klopt. Gabrielle ziet in de schrijven de RDS sessie en dus denkt ze dat d'r werkgever erbij kan zonder interactie met Gabrielle. Maar als je het niet ziet, zal het ook vast niet kunnen. Ik vermoed dat we het gevoel niet weg kunnen nemen, hoeveel we het ook onderbouwen. Ze ziet de schijven immers toch vanaf de RDS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
mgizmo schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:53:
[...]
Klopt. Gabrielle ziet in de schrijven de RDS sessie en dus denkt ze dat d'r werkgever erbij kan zonder interactie met Gabrielle. Maar als je het niet ziet, zal het ook vast niet kunnen. Ik vermoed dat we het gevoel niet weg kunnen nemen, hoeveel we het ook onderbouwen. Ze ziet de schijven immers toch vanaf de RDS.
Het probleem is een beetje dat het verhaal niet helemaal lijkt te kloppen.

Als de prive-laptop niet meer voor de zaak gebruikt hoeft te worden, dan hoeft zij niet meer daarvandaan te RDP'en en dus zou ze die schijven niet meer moeten zien vanuit een RDP-sessie van een andere computer.

Dan kan ze zichzelf ervan overtuigen door gewoon te kijken.

Alleen als ze toch nog wel die prive-laptop zakelijk gebruikt (om mee te rdp'en) dan geldt jouw situatie alleen dan is de oplossing gewoon de prive-laptop niet zakelijk te gaan gebruiken... Wat ze al zegt niet meer te doen in de TS.

Andere theoretische (maar praktisch totaal onwaarschijnlijk omdat je echt door 1000 hoepels heen moet springen hiervoor) mogelijkheid is dat er wel echt een separate connectie is van de server naar de lokale schijven van de laptop, alleen dat moet dan wel een hele speciale opstelling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-07 08:47
Gomez12 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:47:
[...]

Het probleem is een beetje dat het verhaal niet helemaal lijkt te kloppen.

Als de prive-laptop niet meer voor de zaak gebruikt hoeft te worden, dan hoeft zij niet meer daarvandaan te RDP'en en dus zou ze die schijven niet meer moeten zien vanuit een RDP-sessie van een andere computer.
Wat je niet ziet, wilt niet zeggen dat er niet is ;-) In haar geval denk ik dat ze het gevoel heeft dat de lokale schijven altijd nu bereikbaar zijn vanaf d'r werk. Dus dat haar werkgever op afstand bij die lokale schijven kan komen. En die indruk wordt gewekt denk ik omdat ze de schijven in RDP ziet. Wij weten dat als je geen RDP gebruikt, dat de lokale schijven niet bereikbaar zijn, maar dat weet ze niet en ondanks onze kennis van de materie is ze toch niet gerust, wat blijkt uit de reacties "Daar ben ik nog niet zo zeker van." en "okee, ik ben er niet gerust op dat mijn werkgever zich geen toegang tot mijn laptop zal verschaffen".

We kunnen "lullen als Brugman", we gaan haar blijkbaar niet overtuigen.
Dan kan ze zichzelf ervan overtuigen door gewoon te kijken.
Ze kan kijken, maar alleen via RDP en dus ziet ze de lokale schijven. :+
Alleen als ze toch nog wel die prive-laptop zakelijk gebruikt (om mee te rdp'en) dan geldt jouw situatie alleen dan is de oplossing gewoon de prive-laptop niet zakelijk te gaan gebruiken... Wat ze al zegt niet meer te doen in de TS.
Yep, maar wij weten dat die lokale schijven alleen zichtbaar zijn in haar RDP sessie en ook alleen als ze dus een sessie heeft. Die kennis heeft ze niet, maar is op basis van onze feedback ook niet gerust op. Dan houdt het op ;)
Andere theoretische (maar praktisch totaal onwaarschijnlijk omdat je echt door 1000 hoepels heen moet springen hiervoor) mogelijkheid is dat er wel echt een separate connectie is van de server naar de lokale schijven van de laptop, alleen dat moet dan wel een hele speciale opstelling zijn.
Eens en dat mag niet eens, dus ik acht de kans 0,0000007%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noskill
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:24

noskill

1*1=2.

Huiskamer reacties worden zeker hier in PNS niet gewaardeerd. :)

[ Voor 77% gewijzigd door MisteRMeesteR op 19-06-2020 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:34

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Ik persoonlijk vind dit topic en met name de inhoud ervan beter thuis horen in Windows Clients .

Kick PNS -> WOS

www.google.nl

Pagina: 1