Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessy1604
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-06 11:08
Goedemorgen,

Ik wil mijn vrouw een lens cadeau geven maar ik heb er totaal geen verstand van. Ze heeft een Nikon D7500 en ik hoor haar regelmatig over de SIGMA 150-600MM. Dat bereik schijnt ze nog te missen in haar huidige collectie lenzen. Maar als ik op zoek ga zie ik dat je er een teleconverter en USB-dock bij kunt kopen. Moet ik dit nu wel of niet erbij kopen? Heb je daar veel aan?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:40
@Jessy1604: Deze schuif ik even naar Aankoopadvies :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Met de dock kan je de focusinstellingen aanpassen. Dat is wel aan te raden met zo'n lens. Dat instellen kost je best wat tijd, maar is het resultaat wel waard, je wilt niet dat je op een oog mikt en de staart in focus is. Extreem voorbeeld, maar je snapt vast wel wat ik bedoel :) Je zou dat focus instellen eventueel ook nog aan een derde partij over kunnen laten. Volgens mij zijn er wel camerawinkels die dat (tegen betaling) doen. Scheelt je heel wat werk.

De teleconverter ligt aan je eigen behoefte. Daarmee kan je 1.4x of 2x verder inzoomen, maar de 1.4x kost je 1 stop licht en de 2x extender nóg een keer 1 stop licht (in totaal dus 2 stops). Met die extenders kan het zijn dat je camera niet meer focust en je dat dus handmatig moet doen. Veel DSLR's gaan tot f8 qua autofocus. Dat moet je even opzoeken voor jouw specifieke camera.

Overigens, ik zou persoonlijk niet gelijk de extender erbij kopen. Het is weer een extra glaselement wat je foto's ook minder scherp maakt. Mocht die 600mm nou echt niet voldoende zijn kan je altijd nog zo'n extender erbij kopen. Maar ik vermoed dat 600mm wel voldoende gaat zijn :)

Ben je er al wel uit of je de Contemporary of Sport versie neemt? Daar zit ook nog verschil in.

[ Voor 13% gewijzigd door FeareX op 18-06-2020 11:47 ]

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jessy1604
Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord! Maar zoals gezegd heb ik er helemaal geen verstand van. Ik denk dat ik dan in eerste instantie alleen de lens koop inderdaad. Voor zover ik begreep vindt ze de Sport te zwaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-06 17:45

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Jessy1604 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:55:
Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord! Maar zoals gezegd heb ik er helemaal geen verstand van. Ik denk dat ik dan in eerste instantie alleen de lens koop inderdaad. Voor zover ik begreep vindt ze de Sport te zwaar.
Haha. Lucky you. Scheelt weer paar honderd euro 8)

Maar inderdaad: beginnen zonder teleconverter. 600mm is al behoorlijk wat en met TC erop wordt het lastig om knap met deze lens te schieten (ivm heel veel licht nodig).

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessy1604
Super, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Wat @sys64738 zegt inderdaad: lucky you, haha. De contemporary is ook super goed dus dat komt wel goed! :)

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Alternatief is de Nikon 200-500. pricewatch: Nikon AF-S Nikkor 200-500mm f/5.6E ED VR
Beetje vreemd, dat ie in NL zo enorm duur is.
In D kost ie momenteel 1200€ https://www.idealo.de/pre...m-f5-6-e-ed-vr-nikon.html
En er waren al aanbiedingen onder 1000€ de laatste tijd. Veel lens voor dat geld.

En converters kun je vergeten op lichtzwakke lenzen. Zelfs met een 1.4x kom je bij de Sigma lens boven f8 uit en is je autofocus foetsie. Een 1.4x is pas op een f4 lens te overwegen, een 2x op een f2.8 lens. Die worden dan beide f5.6, en lichtzwakker wil je niet gaan. (ikzelf vind een 1.4x op een f2.8 lens al m'n max, en vermijd die ondingen liefst helemaal)

[ Voor 28% gewijzigd door Vanoverdegrens op 19-06-2020 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsje536
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-03 15:38
D7500 is een aps-c dus bij de hier boven genoemde lens kom je 300-750 mm uit.
Pagina: 1