Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Aangezien wellicht een van mijn monitoren het begint te begeven (zie Gele/oranje zweem over randen beeldscherm ) ben ik op zoek naar een nieuw beeldscherm. Een 5k monitor met een resolutie van 5120 x 1440 lijkt mij interessant om mijn huidige 3 beeldschermen te vervangen.

Mijn eerste vraag: kan mijn Asus H170I-Pro moederbord met een Intel HD 530 onboard videokaart de resolutie van 5120 x 1440 weergeven? De specs van het moederbord geven aan dat een resolutie van 4096 x 2304 mogelijk moet zijn. Dit is in totaal ongeveer 9,4 MegaPixel. De resolutie van 5120 x 1440 heeft slechts 7,4 MegaPixel nodig. De vraag is: kan deze onboard videokaart deze horizontale resolutie leveren? Google levert weinig op. Het enige hoopgevende dat ik heb kunnen vinden is dat een Dell 5k scherm waarschijnlijk wel werkt met de HD Graphics 530 onboard videokaart (https://www.dell.com/supp...ted-configuration?lang=en) en op een Koreaans Intel forum (https://forums.intel.com/...n-intel-hd530?language=ko).

Mijn tweede vraag: heeft iemand ervaring die van 3 schermen naar 1 groot scherm is gegaan? Momenteel gebruik ik een 1920 x 1080, een 2550 x 1440 en een 1200 x 1920 = 2,1 + 3,7 + 2,3 = 8,1 MegaPixel beeldschermen naast elkaar, en wil niet te veel achteruit gaan op werkruimte.

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

[ Voor 5% gewijzigd door wcduck op 17-06-2020 23:19 ]

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik ben geneigd van te zeggen dat het moet werken. De benodigde bandbreedte is minder dan wat 4k@60hz nodig heeft en je moederbord kan dat via displayport sturen.

Het vervelende is dat displayport ook een aantal optionele dingen in de standaard heeft. Niet alle transfermodi zijn verplicht om te implementeren dus het zou alsnog kunnen dat jouw moederbord niet mee wil. De specificaties op de site van Asus maken me niet veel wijzer.

Ik zou het proberen. Zorg ervoor dat je de monitor heel voorzichtig uitpakt zodat je hem eventueel kan terugsturen en kies een webshop die niet vervelend doet over retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Collega van me had zijn dubbele schermen hiervoor ingeruild. Dit werkte niet via een dockingstation met een chip die beeldcompressie deed om de bandbreedte te beperken, ondanks dat die chip 4k aan moest kunnen, de maximale horizontale resolutie mocht simpelweg niet groter zijn dan van 4k (geen idee of dat hier zo is, maar het kan dus wel een potentieel issue zijn).

De collega heeft de Dell die je ook linkt, en persoonlijk vind ik die te weinig kromming hebben, de randen zijn gewoon slecht bruikbaar doordat je er heel schuin naar kijkt. Geen ervaring met een scherm met meer kromming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:20:
Collega van me had zijn dubbele schermen hiervoor ingeruild. Dit werkte niet via een dockingstation met een chip die beeldcompressie deed om de bandbreedte te beperken, ondanks dat die chip 4k aan moest kunnen, de maximale horizontale resolutie mocht simpelweg niet groter zijn dan van 4k (geen idee of dat hier zo is, maar het kan dus wel een potentieel issue zijn).

De collega heeft de Dell die je ook linkt, en persoonlijk vind ik die te weinig kromming hebben, de randen zijn gewoon slecht bruikbaar doordat je er heel schuin naar kijkt. Geen ervaring met een scherm met meer kromming.
Bedankt voor de input. De kromming van de Dell is inderdaad erg beperkt. Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar de Philips 499P9H, welke een grotere kromming heeft.

@Admiral Freebee Goed idee. Ik ga dat plan overdenken. Ik heb dan wel een webshop nodig die niet al te moeilijk doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Even wat dieper in detail gaan. De handleiding van je moederbord vermeldt ondersteuning van 4096 x 2304 @ 60Hz voor de displayport aansluiting.

Om dit ongecomprimeerd te doen heb je 12,54Gbit/s nodig (zie ook DisplayPort - resolution and refresh frequency limits op Wikipedia. Dit kan volgens de tabel op Wikipedia enkel bereikt worden met transmission mode HBR2 of hoger. Deze transmission mode is beschikbaar vanaf DisplayPort 1.2.

Het vervelende is dat je dit ook kan bereiken door display stream compression en/of chroma subsampling (weglaten van kleurinformatie) toe te passen op een lagere transmission mode. Display Stream Compression werd pas mogelijk vanaf DisplayPort 1.4 en die zou jouw scherm zeker ondersteunen dus dat is zo geen probleem. Chroma subsampling kan mogelijk wel op een DisplayPort versie lager dan 1.2 maar ik weet niet of de fabrikant de maximale resolutie zou durven vermelden met chroma subsampling.

Het lijkt me aannemelijk dat jouw moederbord een DisplayPort 1.2 aansluiting heeft en daar zou het gewoon mee moeten gaan op minstens 60Hz en zonder compressie. Jammer genoeg geeft de handleiding van jouw moederbord niet meer informatie. Volgens de informatie die ik via Google vind zou de HD530 wel DisplayPort 1.2 ondersteunen. Soms durft een moederbordfabrikant hier wel eens van afwijken maar dit lijkt vooral met HDMI versies te gebeuren (door licentiekosten?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Ik ben eruit: het is mogelijk om met een Intel HD 530 onboard videokaart een resolutie van 5120 x 1440 aan te sturen.

Mijn tweede vraag, of het een achteruitgang is ten opzichte van drie monitoren, ben ik nu aan het ontdekken. Op het eerste gezicht: ja, het is een achteruitgang. De curve van de brede monitor is minder dan wanneer je drie schermen onder een hoek van elkaar zet. Daarnaast mis ik ook erg een gekanteld scherm (pivot). Daarom heb ik er nu alsnog maar een 24" naast gezet.

• jerrolk21
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-01-2022
Hoe heb dit opgelost met de resolutie?

• jerrolk21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X51jnqkA67kH6tf1Ggn4rqWBXkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NphPg79dY9i4vsRD2D8xapXo.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe is dit opgelost? Want heb het zelfde probleem

• wcduck
  • Niet online
jerrolk21 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:23:
Hoe heb dit opgelost met de resolutie?
Bij mij was er geen probleem met de resolutie. De DP aansluiting kon gewoon deze hoge resolutie aansturen. Of bedoel je iets anders?

• Admiral Freebee
  • Niet online
jerrolk21 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:24:
[Afbeelding]

Hoe is dit opgelost? Want heb het zelfde probleem
Welke aansluiting gebruik je? En welk moederbord? Los van de gebruikte videokaart moet je moederbord ook de juiste versie van de aansluiting hebben. En daar wringt het schoentje soms :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrolk21
Waar kan je zien welke moederbord je hebt?

Ik heb een hp prodesk g300 mini i5 6600t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
jerrolk21 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:10:
Waar kan je zien welke moederbord je hebt?

Ik heb een hp prodesk g300 mini i5 6600t
Volgens deze website: https://support.hp.com/bg-en/document/c04884992#AbT6 kan je zonder een externe videokaart (en die heb je er waarschijnlijk niet in zitten) een maximale resolutie draaien van 3840 x 2160. Hiervoor moet je in de BIOS wel DVMT aanzetten, zodat de maximale hoeveelheid intern geheugen wordt gebruikt voor de videokaart. Daarnaast zou ik de Display Port aansluiting gebruiken om je monitor op aan te sluiten. Wellicht werkt het niet met de VGA of HDMI aansluiting.

Mocht je wel een videokaart in je systeem hebben zitten, dan kan je op dezelfde website zien welke resoluties ondersteund worden. Zo kan je met de optionele NVIDIA NVS 310 een lagere maximale resolutie behalen.

[ Voor 13% gewijzigd door wcduck op 05-01-2022 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:33
Als een Displayport-aansluiting 3840x2160@60hz kan draaien, dan kan hij ook 5120*1440@60hz aan. Dat is namelijk minder bandbreedte.

5120x1440@60hz lukt ook met HDMI 2.0, maar dat zit bijna nooit op moederborden/laptops voor Intel tot en met generatie 10. Intel is nogal blijven hangen bij HDMI 1.4 en het is op die borden dan ook alleen mogelijk door conversie van Displayport naar HDMI 2.0.

Met VGA gaat het sowieso niet werken (want het gaat maar tot 2048x1152) en dat wil je ook niet, gezien de klotekwaliteit op hogere resoluties (hoog als in 1080p is al erg hoog).
Pagina: 1