NAS bedraad in Wifi-netwerk wel op ene, niet andere laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 799 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas C
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-03 20:56
Ik heb thuis een wifi-netwerkje via de Experiabox 9 van KPN, met twee extra kastjes (versterkers/extenders?), die ik via een Powerline Adapter heb aangesloten. Op één van die versterkers/extenders heb ik op de vrije UTP-poort een LaCie NetworkSpace2 van 1 Gb aangesloten.

Direct naast één van de versterkers/extenders heb ik twee laptops staan, allebei met W10 Pro NL, met de laatste updates.

Op beide laptops open ik, via het bureaubladicoon 'Netwerken', de verkenner en die toont de verschillende netwerkcomponenten.

Het vreemde is dat de ene laptop onder 'Computer' de NAS (en nog een enkele laptop die in huis gebruikt wordt) wèl toont, waarbij ik de NAS ook via de Verkenner kan benaderen. In het verleden heb ik de NAS op die laptop een schrijfletter toegekend, waardoor deze als te verkennen schijf in de verkenner toont

De andere laptop toont onder 'Computer' maar één of twee laptops maar de NAS blijft onzichtbaar. De NAS is op die laptop op MAC-adresniveau wel benaderbaar en in een browservenster kan ik ook de LaCie NetworkAssistant openen via het IP-adres van de NAS. Maar via Windows Verkenner benaderen via het IP-adres lukt niet. Dan krijg ik de melding dat 'Opening Openshare on NetworkSpace2 failed.
In de NetworkAssistant heb je ook een optie 'Bestanden verkennen' en als ik daarop klik, krijg ik vrijwel direct de melding 'Opening device NetworkSpace2 failed'

Mijn vermoeden is dat er ergens in de netwerkinstellingen van de 'andere' laptop iets gewijzigd moet worden, maar ik weet niet wat. Ben erg geholpen met iemand die me kan helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bas C op 17-06-2020 21:29 ]

Beste antwoord (via Bas C op 19-06-2020 14:13)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dat LaCie geval is al 10 jaar oud en ongetwijfeld afhankelijk van SMB v1 support
Schat zo dat op de ene computer die 'm wel toont, SMB v1 support nog aan staat en op de andere niet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:55

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Heb je de FAQ van Lacie al bekeken en dit support document gevolgd? Kun je eens antwoord geven op de vragen die Lacie stelt:

https://www.lacie.com/nl/...-network-device-006670en/

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas C
Dankjewel voor je snelle reactie. De LaCie Network Assistant ziet de NAS wel, getuige dat ik 'm via het MAC-adres kan waken en dat ik in een browservenster via het IP-adres wel de webtoegang tot het Dashboard krijg.

In de Windows Verkenner krijg ik 'm niet te zien.

Op hetzelfde moment toont de NAS zich wel als netwerkschijf in Windows Verkenner op de andere laptop

Is the NAS powered on and connected to your router? Many times NAS drives are not obviously powered on or have had their power connectors removed without notice.

Ja

Is the computer you're using connected to the same network as the NAS?

Ja

Some computers require that you reboot after installing LNA to complete the process.

Ja

If your router or computer have a strict firewall in place, you may need to create an exception for LNA. Most computer based firewalls include a list of applications that are blocked so you can give it an exception.

Beide laptops draaien de Windows Firewall 'out of the box'; zover ik weet zitten er geen verschillen.

If your router has UPnP disabled, you will need to enable it. See the router's manual or support help for more information on doing this. Note: Some Airport models do not support UPnP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas C
Dit maakt misschien beter duidelijk wat ik bedoel:

https://i.imgur.com/yM0vB4l.png

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dat LaCie geval is al 10 jaar oud en ongetwijfeld afhankelijk van SMB v1 support
Schat zo dat op de ene computer die 'm wel toont, SMB v1 support nog aan staat en op de andere niet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas C
Ah, kijk, dat wordt al wat duidelijker. Het klopt dat de ene laptop ongeveer 10 jaar oud is.

Hoe zet ik die SMBv1 support aan op de laptop van een half jaar oud?

Edit: kan natuurlijk ook zelf zoeken op internet :/ :/ dus al iets gevonden. ga ik zo proberen

Edit 2: heeeeel bijzonder, in het overzicht van Windows onderdelen in- of uitschakelen staat bij de oude laptop SM 1.0/CFIS File Sharing Support inderdaad aangevinkt.
Op de nieuwe laptop heet dat net wat anders en heb ik 'm nu aangevinkt.

[ Voor 60% gewijzigd door Bas C op 18-06-2020 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas C
Het werkt nu, dankjulliewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:50

MrN

Ik zit er nu ook mee en alle instellingen staan goed dit gaat om Windows 11.

SMBv1 staat goed

en UpNP in de router ook.

[ Voor 24% gewijzigd door MrN op 19-02-2022 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:55

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

@MrN Open even een eigen topic s.v.p. en beschrijf je eigen probleem even wat duidelijker :)

www.google.nl

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.