Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:31
Na 4 maanden in ons huis te wonen hebben we de knoop doorgehakt dat we nu toch wel zonnepanelen willen gaan plaatsen om nog optimaal te kunnen gebruik maken van de resterende salderingsmogelijkheden.

Ons verbruik schatten we rond de 2700kWh in, maar we verwachten dat deze de komende jaren zal stijgen vanwege: aanschaf vaatwasser, gebruik airco op slaapkamer in ons huis. Daarnaast is er natuurlijk de doorgaande ontwikkeling richting elektrisch rijden en op termijn kinderen (nu nog niet van toepassing).

Details huis:
- Bouwjaar 2007
- gasgestookt, goed geïsoleerd.
- Dakhelling vind ik moeilijk in te schatten (verkoper zei 35 graden, in zijn berekeningen kom ik later 41 graden tegen).
- Aan 1 dakzijde bevind zich een dakkapel, gelukkig niet de zonnige kant :-).
Op deze zijde willen we eigenlijk ook geen panelen plaatsen vanwege de gedachte dat we op termijn van de zolder een slaapkamer willen maken (dan dakramen plaatsen aan de zijde waar al een dakkapel zit.
- Andere dakzijde is volledig vrij van schaduw, en bevindt zich op het Zuid-ZuidOosten.
- Meterkast 1-fase, 40A afgezekerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzk1lyKWMYDCQth_JFAa2Oav6w4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p7VoSR3DZ0WjEBUQ8rOVdliK.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben een aantal partijen gevraagd om informatie, waaronder 1 lokale. Bij de lokale partij hadden we het beste gevoel (snel reactie, prijstechnisch ook in orde, praktisch).

Wat is er dan nu aangeboden:

Oorspronkelijke offerte was:
12 x PV Q-Cells Q.PEAK DUO 340WP FULL BLACK zonnepaneel, 4080 Wp totaal € 1.800,00
1 x Omvormer SMA 3.6 10 jaar garantie Advance installer tot 30 juni 2020 omvormer € 935,49
1 x Clickfit Evo montagesysteem € 427,50
Montage € 690,00
1 x Montage AC/DC € 375,00
1 x Stichting Garantiefonds Zonne Energie € 0,00
1 x Verzorgen Btw teruggave* (uitbetaling btw-bedrag max. 6 maand) € 0,00
Totaal exclusief BTW: € 4.227,99
BTW 21%: € 887,88
Totaal inclusief BTW: € 5.115,86
* Meerprijs voor een SolarEdge HD Wave SE3680H omvormer met 12 SolarEdge Optimizer P370 optimizers is €461,31 excl. btw.

Tijdens het bezoek bleek dat er maximaal 18 panelen op het dak zouden kunnen, maar dan zou je wel al op de oversteek van het dak leggen. Dit vinden we toch niet zo mooi vandaar dat we op 16 panelen uitkwamen.
Verkoper gaf aan dat hij een SMA omvormer had aangeboden, omdat ons dak zo gunstig lag maar dat hij bij meer dan 14 panelen toch eigenlijk altijd wel aanraad om voor SolarEdge te kiezen (logisch?). Heb nog wel bij het bezoek gevraagd naar Enphase, verkoper gaf aan erg gecharmeerd er van te zijn maar dat ze deze nog niet in het assortiment hadden omdat ze snelle leveringen wilden garanderen (Enphase scheen tijdens piek van Corona bijvoorbeeld ook leveringsproblemen te hebben, America First?).

Daarom op het volgende uitgekomen:
16 x PV Q-Cells Q.PEAK DUO 340WP FULL BLACK zonnepaneel, 5440 Wp totaal € 2.400,00
1 x Omvormer SolarEdge HDWave 5000 omvormer € 933,60
16 x SolarEdge Optimizer P370 optimizer € 710,40
1 x Clickfit Evo montagesysteem € 570,85
Montage € 920,00
1 x Montage AC/DC € 375,00
1 x Stichting Garantiefonds Zonne Energie € 0,00
1 x Verzorgen Btw teruggave* (uitbetaling btw-bedrag max. 6 maand) € 0,00
Totaal exclusief BTW: € 5.909,85
BTW 21%: € 1.241,07
Totaal inclusief BTW: € 7.150,92

Nadat verkoper weg was hadden zowel mijn vriendin als ik er een goed gevoel bij en hebben na het weekend deze partij gebeld dat we het graag z.s.m. geplaatst wilden hebben. Dit kon al over 2,5 week (25-juni).
Afgelopen week toch dit forum in de gaten blijven houden en toen veelal de vraag tegengekomen aangaande omvormers en 1-fase systemen. Daarbij werd vaak het advies gegeven om naar 3-fase te gaan i.c.m. zo een groot vermogen. Dit daarom voorgelegd aan de verkopende partij en waar ik mee worstelde (namelijk dat mocht je later naar 3-fasen gaan vanwege elektrisch rijden etc dan is de omvormer niet meer bruikbaar (of je zou meer vastrecht moeten betalen en naar 3x35A), dan wel de optimzers zijn niet meer ideaal bij een 3-fase omvormer als de SE5k. Die bood aan dat de meterkast wel omgebouwd zou kunnen worden (E1000,- kosten en E200,- meerkosten omvormer) maar dit zou hij desondanks toch niet aanraden want ben je 3-fase echt nodig?

Toen kwam verkoper met een oplossing die voor zowel 3-fase als 1-fase meterkast zou werken. Namelijk
de omvormer SolarEdge HD Wave SE3680H gebruiken i.c.m. de 16 panelen (minderprijs E30,-).
Hij gaf aan dat het verschil in rendement maar 1% zou zijn en dat je dan nog alle kanten op kan.

Legplan:
2 strings van 8 panelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2yz6UakIRQvg6-dLMhbFS2o-GM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eP9pSuj5B0QaZfgha6RwHUBf.png?f=fotoalbum_large

Ontvangen berekeningen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhlpriVLlh9g5gUEKmLAllgryBI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VzyZAI67BaSzeVgHNPPYB0cC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoZoEJMq6iK5rFUmBLvqsfzO_k4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/j6MJ2fHrdzU35yn0s2H7BkWS.png?f=fotoalbum_tile

De vragen waar ik nog mee zit zijn:
- Wat vinden jullie van de laatste offerte/aanbod?
- Wat vinden jullie van de genoemde oplossing om de kleinere omvormer te nemen?
- Iets zegt me dat de SolarEdge oplossing eigenlijk totaal niet nodig is (alhoewel ik het uitlezen per paneel wel tof vind :) ) maar waarom zou de verkoper dit aanraden vanaf 14 panelen?

[ Voor 3% gewijzigd door mister_muller op 17-06-2020 22:23 . Reden: foto toegevoegd aanzicht dak ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:29
Haha, die redenatie om voor SolarEdge te gaan had ik nog niet eerder gehoord.
Ik denk dat ik de redenatie wel snap maar ben het er niet mee eens.
Als je nauwelijks of geen schaduw hebt zou je denk ik in geen geval voor SolarEdge moeten kiezen. Met SolarEdge krijg je dus 16 optimisers extra op je dak die kapot kunnen zonder dat je er echt iets voor terugkrijgt behalve logging per paneel.

Ik moet zeggen dat de prijs van de offerte netjes is voor een systeem met een SMA omvormer en ook die SolarEdge offerte vind ik niet duur voor SolarEdge.

13 van die panelen is een magisch nummer voor een enkelfase string omvormer. (dus geen SolarEdge)
Dat is het maximale aantal dat in een string mag bij een string omvormer die max 600 V DC mag hebben. (bijna alle moderne enkelfase omvormers van 3.68 kW)
Bij dit aantal panelen is de efficientie van de omvormer heel hoog, namelijk 96.1%.
En bij jouw orientatie en richting topt dat slechts 0.2% (99.8% Energy usability factor) af op een 3.68 kW omvormer.
Als je 13 naar beneden afrond op een even getal kom je op 12 uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwi5a3tFx23mJzkCG1Xkqd0SS1U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dc9wHohp0vbtFaGPWmJM1vTs.png?f=fotoalbum_large

Met 2 strings van 7 is de efficientie van de omvormer een tikkeltje slechter.
namelijk slechts 95.8%. Maar dat is dus slechts ongeveer 0.3% verschil in efficientie. Totaal niet relevant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqZqqEfiHSeHQ1QkKCTiYTWoCns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2yOhDQDa8DJVQ8fQ1iLNaw8k.png?f=fotoalbum_large

Overigens, die 1% verlies die de installateur roept voor 16 panelen op een 3.68 kW omvormer is volgens de SMA design tool 2.6%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcM-4tQxCgKahNFqX4MkONUEsec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZxWhzCLl3F2aEGVf0atcJ4AM.png?f=fotoalbum_large

Ik zou die bangmakerij over hoog netvoltage gewoon negeren en kiezen voor een 4 of 5 kW stringomvormer. 4 kW als je tegen 1.3% aftoppen op jaarbasis kunt.
Of 5 kW als je dat aftoppen niet wilt, het verschil in kosten zal ongeveer 70 euro zijn. Ik laat het aan jou om te berekenen hoelang het duurt voor je die 70 euro hebt terugverdiend met jaarlijks 1.3% meer opbrengst.

Ook een 4 of 5 kW enkelfase omvormer kan prima op een 3 fase meterkast. Maak je daar nog niet te druk over want vooralsnog heb je nog lekker een enkelfase meterkast.

Ik denk dat ik het zo zou doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5gspY8tTsIZ20iqCRbwl4_Lfo4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hLdQSoG9Q5ky97piuknVZkbm.png?f=fotoalbum_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een 1-fase fronius primo heeft een hele grote Vmpp bereik (ala 3-fase onvormer)
https://www.mg-solar-shop...er/Fronius/Fronius-Primo/

Ook Panasonic hit panelen hebben 59 vmpp Ipv 33 Vmpp en dan is het makkelijker om 2 strings te maken.
Heb zelf 2x7 op 2x Sma 2.5
Wel afwijkende maat van 1590x1053

Hoewel "vroegah" SMA zelf aankwam met ongelijke strings, doet de tool dat nu niet meer?
Levert wel een (hele kleine) kWh winst op en beter omvormer rendement.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yeUhBynDP2M7ik2LnI8WFktTdKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c7Vo135H87XcYU922G3VCU8g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02QweuVVBcoQ2E0697AhfzGqYZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHM4SJsNcYjJfymAXKeK1xZd.jpg?f=fotoalbum_large

Weet je zeker dat je qcells wilt?
WackoH in "Advies zonnepanelen uitbouw"

Die carport doet het aan de eind van de middag ook nog best goed qua zon.

[ Voor 101% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2020 06:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• busscherski
@AUijtdehaag
Alsnog vind ik Qcells het beste betaalbare merk (maar misschien ben ik een beetje bevooroordeeld omdat ik ze zelf heb).

Ongelijke strings zijn in theorie beter ja. Zelf heb ik er geen goed gevoel bij, maar dat kan ik helaas niet onderbouwen.
De diodes van de panelen gaan in ieder geval niet meer werken bij een string van 4.

Het is maar de vraag of de favoriete installateur van TS Panasonic en Fronius kan leveren. Sowieso zal het een stuk duurder worden.
En nog maar de vraag of Panasonics überhaupt leverbaar zijn.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• timb91
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-10-2022
Nette prijzen voor de aangeboden systemen, daar hoef je je in ieder geval geen zorgen over te maken. Om voorbereid te zijn op een eventuele omzetting naar 3x25A moet je letten op de uitgaande stroom van de omvormers. Die mag maximaal 16A zijn. Een SE3680H haalt dat prima, maar zoals hierboven al wordt gezegd is SolarEdge eigenlijk overkill voor zo'n mooi dak. Dan betaal je puur voor die uitlezing per paneel. Enphase zou handig zijn doordat je 15 IQ7's op een 16A aardlekautomaat kan plaatsen, (1.04A per micro), maar je installateur levert dat helaas niet.

Je kunt ook kijken naar een systeem met twee kleinere stringomvormers die goed renderen op 260-280V systeemspanning. Zal prijstechnisch wellicht nog wat lager uitkomen dan de SE3680H.

• busscherski
timb91 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:28:
Je kunt ook kijken naar een systeem met twee kleinere stringomvormers die goed renderen op 260-280V systeemspanning. Zal prijstechnisch wellicht nog wat lager uitkomen dan de SE3680H.
Omvormers die bij laag voltage een hoge efficiëntie hebben bestaan volgens mij niet.

• timb91
busscherski schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:18:
[...]

Omvormers die bij laag voltage een hoge efficiëntie hebben bestaan volgens mij niet.
Je hebt gelijk, kan zo gauw ook geen omvormer vinden die onder de 300V nominale spanning zit. Verlies je misschien een procent rendement van de omvormer mee. Dat is dan tegenover het eventuele prijsverschil de afweging die TS moet maken.

• busscherski
@timb91
Ik mijn post van gisteravond kwam ik uit op 0.3% verschil

• mister_muller
busscherski schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 23:16:
Haha, die redenatie om voor SolarEdge te gaan had ik nog niet eerder gehoord.
Ik denk dat ik de redenatie wel snap maar ben het er niet mee eens.
Als je nauwelijks of geen schaduw hebt zou je denk ik in geen geval voor SolarEdge moeten kiezen. Met SolarEdge krijg je dus 16 optimisers extra op je dak die kapot kunnen zonder dat je er echt iets voor terugkrijgt behalve logging per paneel.
Het is me nog niet helemaal duidelijk wat de redenatie van de verkoper dan zou zijn (misschien snap ik je uitleg gewoon niet hoor 8)7 ).. De redenatie die ik zelf had ingevuld in gedachten, was dat het zou zijn doordat als er dan 1 paneel iets heeft (bijv. vogelpoep) dat dan niet gelijk een hele rits aan panelen hier last van heeft. En dat het omslagpunt om dit te kunnen verantwoorden lag bij 14 panelen of meer.

Overigens gaf de installateur ook aan dat een voordeel van de SolarEdge omvormer is dat deze al is voorbereid op eventuele accu, bij de SMA zou hier nog weer een aparte unit voor aangeschaft moeten worden. Hij gaf aan dat een accu kopen nu nog totaal niet rendabel is, maar je zou er dan wel op zijn voorbereid. We vroegen overigens zelf naar mogelijkheden met accu's aangezien ons stoomverbruik een stuk lager ligt dan de verwachte opbrengst.
Overigens, die 1% verlies die de installateur roept voor 16 panelen op een 3.68 kW omvormer is volgens de SMA design tool 2.6%.
Installateur bedoelde 1% rendementsverlies vergeleken met de 5kW omvormer. De 2,6% uit de SMA design tool is t.o.v. de ideale situatie toch?
Ik zou die bangmakerij over hoog netvoltage gewoon negeren en kiezen voor een 4 of 5 kW stringomvormer. 4 kW als je tegen 1.3% aftoppen op jaarbasis kunt.
Of 5 kW als je dat aftoppen niet wilt, het verschil in kosten zal ongeveer 70 euro zijn. Ik laat het aan jou om te berekenen hoelang het duurt voor je die 70 euro hebt terugverdiend met jaarlijks 1.3% meer opbrengst.

Ook een 4 of 5 kW enkelfase omvormer kan prima op een 3 fase meterkast. Maak je daar nog niet te druk over want vooralsnog heb je nog lekker een enkelfase meterkast.
Een enkelfase omvormer van meer dan 3,68kW kan toch juist niet op een standaard (3x25A) 3 fase meterkast met 16A zekering?

• mister_muller
AUijtdehaag schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 06:14:
Een 1-fase fronius primo heeft een hele grote Vmpp bereik (ala 3-fase onvormer)
https://www.mg-solar-shop...er/Fronius/Fronius-Primo/

Ook Panasonic hit panelen hebben 59 vmpp Ipv 33 Vmpp en dan is het makkelijker om 2 strings te maken.
Heb zelf 2x7 op 2x Sma 2.5
Wel afwijkende maat van 1590x1053
Heb ik het goed begrepen dat een hogere vmpp ervoor zorgt dat de omvormer eerder aan zal gaan?
Ze leveren wel Panasonic panelen geloof ik, maar als deze echt wezenlijk duurder zijn is de vraag of dit daadwerkelijk wat oplevert.
Lees wat over een foutmelding, maar wat er daadwerkelijk mis zou zijn met QCells panelen wordt me niet duidelijk..
AUijtdehaag schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 06:14:
Die carport doet het aan de eind van de middag ook nog best goed qua zon.
Haha, ik zei het net al even tegen me vriendin, die zei meteen "NEE ;w "
Zou het daadwerkelijk rendabel zijn, geloof dat er echt pas aan eind van de dag nog zon op staat.
Waarschijnlijk vooral later interessant als het salderen verdwijnt om wat meer de productie van energie te verdelen over de dag?

• mister_muller
timb91 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:28:
Nette prijzen voor de aangeboden systemen, daar hoef je je in ieder geval geen zorgen over te maken. Om voorbereid te zijn op een eventuele omzetting naar 3x25A moet je letten op de uitgaande stroom van de omvormers. Die mag maximaal 16A zijn. Een SE3680H haalt dat prima, maar zoals hierboven al wordt gezegd is SolarEdge eigenlijk overkill voor zo'n mooi dak. Dan betaal je puur voor die uitlezing per paneel. Enphase zou handig zijn doordat je 15 IQ7's op een 16A aardlekautomaat kan plaatsen, (1.04A per micro), maar je installateur levert dat helaas niet.

In ieder geval fijn om te horen dat de prijsstelling van de leverancier goed is. Had deze al wel vergeleken in de verschillende topics binnen dit forum, maar de verschillende bevestigingen zijn wel fijn :).

Voorbereid zijn op 3x25A vinden we beiden wel erg fijn. We willen hier nog minstens 10-15 jaar blijven wonen en dan lijkt het ons sterk dat we niet ooit naar 3-fase over zullen moeten gaan.
Een oneven aantal panelen zouden we niet gauw doen, vinden het wel belangrijk dat het er ook "mooi" uit blijft zien. Begrijp ik het nu goed dat Enphase dan geen optie zou zijn geweest met 16 panelen?

De rode draad door de verschillende reacties en ook de jouwe is dus dat de SolarEdge eigenlijk geen toegevoegde waarde geeft? Meen me te herinneren dat de leverancier zei dat het zorgde voor 3% meer rendement. En zoals gezegd vonden we het wel fijn om te horen dat deze al is voorbereid op het aansluiten van een accu (ergens in de toekomst :9~ ).

Wat denk je dat we nu meer betalen voor de SE oplossing t.o.v. een vergelijkbare SMA oplossing (Sunnyboy 3.6)?
Zou dit prijsverschil nog gecompenseerd worden door een ietwat hogere opbrengst van de SE?

• timb91
mister_muller schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:13:
[...]

In ieder geval fijn om te horen dat de prijsstelling van de leverancier goed is. Had deze al wel vergeleken in de verschillende topics binnen dit forum, maar de verschillende bevestigingen zijn wel fijn :).

Voorbereid zijn op 3x25A vinden we beiden wel erg fijn. We willen hier nog minstens 10-15 jaar blijven wonen en dan lijkt het ons sterk dat we niet ooit naar 3-fase over zullen moeten gaan.
Een oneven aantal panelen zouden we niet gauw doen, vinden het wel belangrijk dat het er ook "mooi" uit blijft zien. Begrijp ik het nu goed dat Enphase dan geen optie zou zijn geweest met 16 panelen?

De rode draad door de verschillende reacties en ook de jouwe is dus dat de SolarEdge eigenlijk geen toegevoegde waarde geeft? Meen me te herinneren dat de leverancier zei dat het zorgde voor 3% meer rendement. En zoals gezegd vonden we het wel fijn om te horen dat deze al is voorbereid op het aansluiten van een accu (ergens in de toekomst :9~ ).

Wat denk je dat we nu meer betalen voor de SE oplossing t.o.v. een vergelijkbare SMA oplossing (Sunnyboy 3.6)?
Zou dit prijsverschil nog gecompenseerd worden door een ietwat hogere opbrengst van de SE?
In dat geval zou ik zeker niet boven een 3,68 kW omvormer gaan om die 16A zekering te kunnen behouden. Dan zit je altijd goed wanneer je eenmaal die 3-fase omzetting realiseert en kun je op de andere twee fases naar hartenlust uitbreiden. Met Enphase ben je inderdaad (met IQ7's) beperkt tot 15 panelen, met IQ7+ zou dit zelfs 12 zijn (1,26A uitgaand). Een optie die wij (werk bij een PV installatiebedrijf) wel eens aanraden is om het systeem in tweeën op te splitsen, dus bijvoorbeeld 30 panelen 15 om 15 aansluiten op twee 16A groepen. Als de klant dan 3-fase krijgt zijn die groepen simpel op aparte fases aan te sluiten. Wel leuke spielerei met Enphase altijd, ben er fan van. Maar aangezien jouw installateur geen Enphase doet is dat in dit geval geen optie.

Die 3% winst met een SolarEdge geloof ik niet zo in, dat zijn vaak gewoon cijfertjes die uit de designtool rollen. Een goede stringomvormer zoals die SMA 3.6 zal het net zo goed doen als die SolarEdge. Denk dat het prijsverschil SMA/SE in jouw geval zo'n 200-300 euro zal zijn in het nadeel van SolarEdge?

• busscherski
Het is me nog niet helemaal duidelijk wat de redenatie van de verkoper dan zou zijn (misschien snap ik je uitleg gewoon niet hoor 8)7 ).. De redenatie die ik zelf had ingevuld in gedachten, was dat het zou zijn doordat als er dan 1 paneel iets heeft (bijv. vogelpoep) dat dan niet gelijk een hele rits aan panelen hier last van heeft. En dat het omslagpunt om dit te kunnen verantwoorden lag bij 14 panelen of meer.
Nee de reden is niet vogelpoep. Want met 2 strings van 7 heb je daar juist minder last van.
Sowieso moet vogelpoep wel heel groot/veel en dik zijn voor je het merkt.
Overigens gaf de installateur ook aan dat een voordeel van de SolarEdge omvormer is dat deze al is voorbereid op eventuele accu, bij de SMA zou hier nog weer een aparte unit voor aangeschaft moeten worden. Hij gaf aan dat een accu kopen nu nog totaal niet rendabel is, maar je zou er dan wel op zijn voorbereid. We vroegen overigens zelf naar mogelijkheden met accu's aangezien ons stoomverbruik een stuk lager ligt dan de verwachte opbrengst.
Over enkele jaren is een thuisaccu net zoiets als 100 km omrijden om 2 cent goedkoper te tanken. Als je gaat rekenen kan het niet uit. Ik denk dat dat over 15 jaar ook nog zo is. Je helpt je portemonee er niet mee en het milieu denk ik ook niet.
Je zou het kunnen doen vanwege noodstroom, alleen is het jammer dat de huidige thuisaccus en solar omvormers dan gewoon uit gaan dus je hebt er niets aan. En mochten de toekomstige wel aanblijven dan zit je ermee dat ze altijd een beperkt vermogen zullen hebben. Dan kun je alsnog geen twee pitten tegelijk aanzetten van je inductieplaat.
Doe het gewoon niet en houd er ook geen rekening mee.
Installateur bedoelde 1% rendementsverlies vergeleken met de 5kW omvormer. De 2,6% uit de SMA design tool is t.o.v. de ideale situatie toch?
Ja tov de ideale situatie. Maar een 5 kW omvormer topt niet significant af (minder dan 0.05%).
Een enkelfase omvormer van meer dan 3,68kW kan toch juist niet op een standaard (3x25A) 3 fase meterkast met 16A zekering?
De meningen verschillen. Lees het zelf maar. Dit is het laatste wat ik er hier over schrijf.
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9
3 fase heb je eigenlijk alleen nodig als je een elektrische auto sneller wilt opladen dan 20 km/h. Weinig mensen hebben vaker dan eens per jaar niet genoeg aan 240 km bijladen in 12 uur.
Of een fancy 11 kW inductieplaat.
Voor een warmtepomp kom je in 90% van de gevallen toch op een enkelfase oplossing uit.
Ik vind het te vroeg om je hier nu al zorgen over te maken.

Maar goed, 16 van die panelen kunnen ook op een 3.68 kW omvormer. Dat topt 2.6% af (het op een na onderste plaatje uit mijn post van gisteren). Als je in plaats daarvan een 5 kW 3 fase omvormer had gekocht of 2 kleine omvormers was het hele systeem denk ik meer dan 5% duurder geworden (exclusief meterkast aanpassing) dus zoveel aftoppen kan een prima keuze zijn.
Heb ik het goed begrepen dat een hogere vmpp ervoor zorgt dat de omvormer eerder aan zal gaan?
Ze leveren wel Panasonic panelen geloof ik, maar als deze echt wezenlijk duurder zijn is de vraag of dit daadwerkelijk wat oplevert.
Ja gaat waarschijnlijk iets eerder aan. Maar nee, de extra opbrengst is niet significant.
SolarEdge heeft voordeel voor de installateur, niet voor jou.
Die 3% zal in een theoretisch geval zijn of in een geval met schaduw...

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

busscherski schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:18:
[...]

Stecagrid coolcept heeft hoogste rendement bij minimaal mpp voltage, al is dat nog rond 360V en hoger afhankelijk van het type. 3000-3600-4200

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• mister_muller
busscherski schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:52:
SolarEdge heeft voordeel voor de installateur, niet voor jou.
Die 3% zal in een theoretisch geval zijn of in een geval met schaduw...
Voordeel voor de installateur vanwege? Daar zit meer marge op?

• mister_muller
timb91 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:43:
[...]

In dat geval zou ik zeker niet boven een 3,68 kW omvormer gaan om die 16A zekering te kunnen behouden. Dan zit je altijd goed wanneer je eenmaal die 3-fase omzetting realiseert en kun je op de andere twee fases naar hartenlust uitbreiden. Met Enphase ben je inderdaad (met IQ7's) beperkt tot 15 panelen, met IQ7+ zou dit zelfs 12 zijn (1,26A uitgaand). Een optie die wij (werk bij een PV installatiebedrijf) wel eens aanraden is om het systeem in tweeën op te splitsen, dus bijvoorbeeld 30 panelen 15 om 15 aansluiten op twee 16A groepen. Als de klant dan 3-fase krijgt zijn die groepen simpel op aparte fases aan te sluiten. Wel leuke spielerei met Enphase altijd, ben er fan van. Maar aangezien jouw installateur geen Enphase doet is dat in dit geval geen optie.

Die 3% winst met een SolarEdge geloof ik niet zo in, dat zijn vaak gewoon cijfertjes die uit de designtool rollen. Een goede stringomvormer zoals die SMA 3.6 zal het net zo goed doen als die SolarEdge. Denk dat het prijsverschil SMA/SE in jouw geval zo'n 200-300 euro zal zijn in het nadeel van SolarEdge?
Enphase klinkt wel erg mooi! Maar als ik dan nu hoor dat ik het met een oneven aantal panelen zou moeten doen of met max 14 dan baal ik al weer wat mínder dat ze geen Enphase aanbieden.

Om eerlijk te zijn verwacht ik zelfs nog wel wat meer aangezien in de oorspronkelijke offerte met 12 panelen de SMA 3.6 aangeboden werd voor €461,31 excl. btw minder dan de SE. Met 4 extra panelen nog €200 meer waarschijnlijk?

• busscherski
Rol-Co schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:43:
[...]

Stecagrid coolcept heeft hoogste rendement bij minimaal mpp voltage, al is dat nog rond 360V en hoger afhankelijk van het type. 3000-3600-4200
Dat wist ik niet maar het klopt wel wat je schrijft.
https://www.google.com/ur...ZiIqljOoCFQAAAAAdAAAAABAD
Stecagrid 1500x en 2000x bijvoorbeeld.
https://www.solar-go.com/steca-stecagrid-1500x-coolcept
Vanwege de prijs en verkrijgbaarheid vind ik het lastig om ze aan te raden.
mister_muller schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:51:
[...]
Voordeel voor de installateur vanwege? Daar zit meer marge op?
Ik weet niet precies waarom maar ze willen het verdacht graag verkopen.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:33
Even een nuancering.
Ik had/heb er een beetje de pest in dat de Qcells die vorig week geleverd kreeg (G8), optisch afwijken van degene die ik 5 maanden eerder (G6) heb gekocht. Had ik dat geweten (en dat had deels gekund, fout van mijn kant), dan was ik op zoek naar een restpartij G6 gegaan. Die 5 Watt extra opbrengst en 10 Euro lagere kosten van de G8 zijn me het optische verschil niet waard. En ik vond het jammer dat het nu ook 'Made in China' panelen zijn. We hangen ons in het Westen in een Chinese strop om nu een paar centen te besparen...
De aansluitingen zijn ook anders. Maar of dat beter of slechter is kan ik beoordelen. Voor mijn huidige toepassing met microconverters is de nieuwe kabelvoering handiger (haaks richting zijkant), voor een string was de oude beter (ene naar links gericht, andere naar rechts).

Maar gelukkig vind de kritische directie thuis het geen probleem. O+

• AUijtdehaag
  • Niet online
@WackoH Die G8 die je hebt, zijn die ook "full black" ? (de foto uit je andere post)
Of zijn er 2 uiterlijk andere versies van?
Panelen op uiterlijk uitzoeken is toch onmogelijk bij Solar-bouwmarkt, zolang ze doorgaan met verkeerde plaatjes plaatsen.

De panasonics zijn optisch toch wel iets mooier, maar ook wel wat duurder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdztilD62dEVJI3yoOkwI6U_jEg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpcSLXfsr0NuzUX4N6HhUI0t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29Vct-S-G2FvKfJakSaTlC4HoBs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AymZKHSwFgUQg1SWm9nYeafh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sc23psHP2Vepgma4Ujb-4ipp3ko=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/METxuO2r5bxCYOiKIFVHBRt2.jpg?f=fotoalbum_tile

@mister_muller Ik kan nergens je dakmaten vinden? (pannen tellen en enkele pannen opmeten)
Volgens mij passen er ook 2x1 mtr panelen namelijk.
En dan zit je al aan de 390 Wp per paneel.
5 of 6K, 3-fase string omvormer erop (want daar wil je naar toe) en beter slapen, vanwege geen aftopping.

En over de carport: Ik heb zelfs panelen op noord (beetje west) liggen.
Op sommige dagen kan ik na 20.00 uur savonds nog gratis een ei bakken op zonnestroom.
Terwijl jij dan weer 22 cent af moet rekenen voor je stroom (na saldeertijdperk ;) )
De omvormer hangt er bij uitbreiding al. Het is enkel nog panelen aansluiten.
1x16 en 1x carport

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-06-2020 07:27 ]

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
@AUijtdehaag Bij vergane betonpannen en dito schoorsteen zijn blauwe panelen met wit raster nog mooier dan het dak. Maar waarom kom je altijd met de Panasonics? Inquiring minds want to know... de meerprijs is 100 euro per paneel.

De Denim 390 Wp die je linkt heeft trouwens bij Solar-Bouwmark een megalomane EU sticker in het plaatje maar komt ook uit China (ook volgens Solar-Bouwmark). Als ik de website van Solarclarity mag geloven komt er binnenkort wel een 390 Wp van 1981x1000x40 die wel in de EU gemaakt is.

[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-06-2020 09:52 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online

• kabeltjekabel
Ja; maar de vraag is natuurlijk wat er gebeurd na 25 jaar. Zo'n beetje elk merk heeft wel 10 jaar vermogensgarantie.

Voor het prijsverschil QCells / Denim <> Panasonic kan het wel lijden om de panelen een paar jaar eerder te vervangen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@kabeltjekabel
Ieder moet natuurlijk voor zich weten wat hij aanschaft.
Ik "beraad" me enkel op wat ik hier op het forum lees
Gman in "Op zoek naar goede PV installatie en zonneboiler"

Goedkoop kan duurkoop worden als je na 5 jaar de boel al moet vervangen.
Ik heb nog steeds geen glazen bol, dus ik kan het mis hebben.

Ik blijf erbij, dat alles over 10 jaar sterk verouderd is, wat er dan te kiezen valt.
Maar bij Panasonic heb ik een beter gevoel dan bij Hanwha Qcells.

• kabeltjekabel
AUijtdehaag schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:33:
@kabeltjekabel
Ieder moet natuurlijk voor zich weten wat hij aanschaft.
Ik "beraad" me enkel op wat ik hier op het forum lees
Gman in "Op zoek naar goede PV installatie en zonneboiler"
Hij vindt de panelen van z'n buurman niet mooi... tja, om daar nou een heel merk op af te kraken :?
Goedkoop kan duurkoop worden als je na 5 jaar de boel al moet vervangen.
Ik heb nog steeds geen glazen bol, dus ik kan het mis hebben.

Ik blijf erbij, dat alles over 10 jaar sterk verouderd is, wat er dan te kiezen valt.
Dan heb je toch over 10 jaar meer aan die 1000 bespaarde euro's?
Maar bij Panasonic heb ik een beter gevoel dan bij Hanwha Qcells.
Ik ook, maar per paneel €100 meer in de knip geeft ook een goed gevoel. Ik heb genoeg dingen gekocht die nog een grotere factor duurder zijn dan concurrentie (Knipex, Festool, etc.) maar daar weet ik van wat ik er van krijg. Wat het kwalitatieve verschil tussen een Panasonic van €260 en een Qcells paneel van €160 is, is mij niet duidelijk.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@kabeltjekabel Jij kraakt mij af, omdat ik kies voor panasonic, maar je koopt zelf Festool?
Leg dat nog eens uit...

By the way. Ook prachtig merk wat 25 jaar meegaat, heb het zelf ook.
Sommige dingen zijn nou eenmaal de moeite waard om er meer geld aan uit te geven.
Terug ontopic: de panasonics moeten zich nog bewijzen. Nogmaals ik heb geen glazen bol.

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-06-2020 12:54 ]

• kabeltjekabel
AUijtdehaag schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:44:
@kabeltjekabel Jij kraakt mij af, omdat ik kies voor panasonic, maar je koopt zelf Festool?
Leg dat nog eens uit...

By the way. Ook prachtig merk wat 25 jaar meegaat, heb het zelf ook.
Sommige dingen zijn nou eenmaal de moeite waard om er meer geld aan uit te geven.
Terug ontopic: de panasonics moeten zich nog bewijzen. Nogmaals ik heb geen glazen bol.
Nee, ik kraak jou niet af, ik stel een vraag.

Keuze voor Festool kan ik prima verantwoorden;
Mijn lokale gereedschapswinkel waar ik vaste klant was verkocht het :+ .
Festool vertegenwoordiger was ook altijd beschikbaar voor demonstraties, extra uitleg, etc.
Documentatie en catalogus is perfect op orde.
Garantie is lang en werkt goed.
Na laatste verkoop zijn er nog gegarandeerd 10 jaar onderdelen beschikbaar.
Festool EKAT systeem; waar je elk onderdeel van welke machine dan ook zo 1,2,3 kunt vinden.
Machines zitten in systeemkoffers.
Het Plug-It snoer; ik haat dat gevecht met stugge te korte kabels en vind het heerlijk 1x netsnoer en stofzuigerslang neer te leggen om dan met vier verschillende apparaten te werken zonder dat het spaghetti wordt; ofwel het Duitse "Kein Kabelsalat am Arbeidsplatz".
Vaak stiller dan concurrerende machines
Alles in een systeem
Bediening is eenvoudig
Gebruikte materialen zijn van topkwaliteit

Mijn oudste Festool apparaat (een OF 1010) is nu 16 jaar oud; werkt nog perfect :P

Ik hoopte dat jij gewoon ook een lijst van details had wat die Panasonic panelen wel hebben en de rest niet. Bijvoorbeeld 'die Pana's hebben een coating x die de levensduur met y verlengd, maar die coating is duur, dus..' of zoiets.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@kabeltjekabel Mag ik ook gewoon volstaan met een linkje naar een website?
https://www.solaris-shop....nels-the-complete-review/

Anders wordt mijn baas boos denk ik, omdat er te weinig werk verzet wordt.

• timb91
kabeltjekabel schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 13:04:
[...]

Nee, ik kraak jou niet af, ik stel een vraag.

Keuze voor Festool kan ik prima verantwoorden;
Mijn lokale gereedschapswinkel waar ik vaste klant was verkocht het :+ .
Festool vertegenwoordiger was ook altijd beschikbaar voor demonstraties, extra uitleg, etc.
Documentatie en catalogus is perfect op orde.
Garantie is lang en werkt goed.
Na laatste verkoop zijn er nog gegarandeerd 10 jaar onderdelen beschikbaar.
Festool EKAT systeem; waar je elk onderdeel van welke machine dan ook zo 1,2,3 kunt vinden.
Machines zitten in systeemkoffers.
Het Plug-It snoer; ik haat dat gevecht met stugge te korte kabels en vind het heerlijk 1x netsnoer en stofzuigerslang neer te leggen om dan met vier verschillende apparaten te werken zonder dat het spaghetti wordt; ofwel het Duitse "Kein Kabelsalat am Arbeidsplatz".
Vaak stiller dan concurrerende machines
Alles in een systeem
Bediening is eenvoudig
Gebruikte materialen zijn van topkwaliteit

Mijn oudste Festool apparaat (een OF 1010) is nu 16 jaar oud; werkt nog perfect :P

Ik hoopte dat jij gewoon ook een lijst van details had wat die Panasonic panelen wel hebben en de rest niet. Bijvoorbeeld 'die Pana's hebben een coating x die de levensduur met y verlengd, maar die coating is duur, dus..' of zoiets.
Vaak zijn de duurdere panelen een stuk efficiënter dan de doorsnee panelen. De Panasonic HIT Kuro 340 heeft bijvoorbeeld 20,3% rendement, wat dus inhoudt dat hij 20,3% van het licht omzet in energie. Een doorsnee mono paneel zit meestal op zo'n 19%. De Panasonic zou dus 6,84% meer energie opwekken uit dezelfde hoeveelheid zonlicht als je het heel zwart-wit bekijkt.

Vaak heeft dit te maken met de samenstelling van de panelen qua verhouding silicium. In Panasonic (maar ook LG en SunPower panelen bijvoorbeeld) wordt meer N-type silicium gebruikt, wat efficiënter is dan het goedkopere P-type silicium. Bij doorsnee panelen is die verhouding andersom. SunPower Maxeon panelen hebben ook nog een koperen basis achter de cellen die als grote busbar dient. Maxeon cellen hebben dus geen busbars aan de voorzijde van de cel nodig waardoor ze meer licht kunnen opvangen. Een MAX3-400 zit o.a. hierdoor op een rendement van 22,6%. LG doet dit op z'n eigen manier en behaalt op de Neon R 375 21,7% rendement. Kortom: als je het prijsverschil tussen panelen wil verklaren, kijk op de datasheet vooral naar efficiëntie. En garanties kunnen prijzen ook behoorlijk omhoogdrijven natuurlijk.

Er zijn nog wel meer technische argumenten te weerleggen voor de hogere prijs van goede modules, maar dan krijg ik net als @AUijtdehaag op m'n kop van de baas.

[ Voor 3% gewijzigd door timb91 op 19-06-2020 14:09 ]

Pagina: 1