Chromebook of budgetlaptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-06 23:06
Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk internet, youtube, livestreams, excel, en films streamen. Echt gamen niet hoog uit voor onze kleuters.

Wat is je budget?
400-550 dit is al een beetje bepaald aan de hand van wat mogelijk is. Mijn vraag is ook is de meerprijs ook de meerwaarde waard.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, maar het zou zomaar eens kunnen. Hoofdzakkelijk is het de laptop voor beneden die makkelijk pakbaar moet zijn maar ook af en toe naar de zolderwaskamer meekan :)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik neig naar hp. Maar goed.
Ik heb het volgende al gevonden voor de chromebooks
De hp x360 12b ca0100nd. 399euro
Is de ca0350nd zijn meerkosten al waard? 479euro
Of de 14 inch versie van deze 530
Of Asus Chromebook Flip C434TA-AI0029? 529

Vragen hierbij zijn; is 12 inch ook fijn werken voor even of is de 14 echt meer waard.
Zover ik kan zien zal de 12 ook langer volhouden want hoeft minder beeldscherm aan te sturen. Heb ze ook beide gezien en ze ogen beide scherp.

Voor een laptop zou ik op de bbg komen of wellicht iets daarboven.
Als ik voor een 14inch chromebook zou kiezen is de prijsverschil erg klein vs laptop.

Mijn afwegingen zijn nu vooral voor de chromebook heeft langere batterij. Maar heeft ie dat over 5jaar ook nog? (Huidige laptop heb ik nu 5 jaar en doet het nog steeds langer dan 1 doen)

Chrome os. Zal ff wennen zijn maar korte demo deed ook alles tegelijk openstaan zoals ik gewent ben.

Snelheid. Huidige laptop is echt echt echt traag geworden na 5 jaar. Houd chromebook het vol?

Ik kwam nog 1 voordeel voor chromebook, apps voor lego werken natuurlijk ook.

Zie ik nog iets over het hoofd? Want als ik met chromebook dus dan ook lang voorruit kan lijkt die het wel te winnen. Is allen nog de vraag om voor de 500 plus versie te kiezen of is de 400 12 inch ook voldoende.

- Squeeek !!!

Beste antwoord (via Ekitch op 23-06-2020 09:04)

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:40
Ik ben dan wel geen echter tweaker, maar wel een Chromebook-gebruiker met 2 kleuters. Op dit moment heb ik een Lenovo 500e. Aangeschaft als laptop voor "op de bank" en hufterproof omdat de kinderen hem ook moeten kunnen gebruiken (1 keer ging de kleinste (2 jaar) op een onbewaakt moment zelfs op het opengeklapte scherm staan zonder gevolgen).

Al met al gebruik ik hem om te surfen, Youtuben, Netflixen in bed, sporadisch tabellen in Google Spreadsheets maken en uitlezen voor het werk en zelfs voor Google Stadia.

Alles gaat gewoon probleemloos op deze budget-Chromebook, dus voor jouw situatie zal een Chromebook prima voldoen.

Enige nadeel waar ik tegenaan loop is de lager schermresolutie (720p) en het kleine scherm (11"). Dat zorgt ervoor dat pagina's niet altijd volledig worden weergegeven en er dus relatief veel gescrolled moet worden. Daardoor ben ik nu voor mijzelf op zoek naar een wat grotere Chromebook (14 of 15" FHD) en dan opnieuw een convertible met touch-screen. Ik gebruik het omdraaien en touchscreen nu niet heel vaak, maar wel een enkele keer, waardoor ik het ga missen als ik het niet heb.

Al met al zou je met jouw budget bijvoorbeeld eens naar een Lenovo C340-15 kunnen kijken. En dan de variant met Intel Core i3-8130U processor. Die overweeg ik nu ook aan te schaffen na flink wat zoeken, wikken en wegen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
De chromebooks die je noemt zijn wel stevig gebouwd, maar bevatten vrij langzame hardware voor het geld: dual core CPU's en 4 gb ram, da's best weinig voor een nieuwe laptop. Over 3 jaar kan het dus best zijn dat deze chromebooks best langzaam zijn.

Verder is 12 inch net iets te klein om fijn aan te typen. Meestal zit er een verkleint toetsenbord bij, terwijl de meeste 14 inch laptops een volledige breedte toetsenbord hebben. Ook zal een 14 inch beeldscherm niet veel meer stroom verbruiken dan een 12 inch. Dit is meestal afhankelijk van het aantal pixels.

Vanaf 550 euro kun je al kijken naar een laptop met de nieuwe zuinige ryzen 3 4300u processor. Die zijn ook zuinig in hun stroomverbruik, maar presteert vele malen beter dan deze chromebooks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:03
Performance is veel eerder een issue bij budget laptops dan Chromebooks.

Maar meer nog dan performance is belangrijk wat je er mee wilt doen. Chromebooks zijn zo ongeveer gemaakt voor internet, youtube.

Livestreams hangt ervan af wat je ermee bedoelt en welke software het vereist.

Excel kan via de Android app wat dus niet exact gelijk is aan de Windows Excel. Dit moet je vooraf onderzoeken.

Games zou in principe via Android apps moeten kunnen. Wel verstandig om ook even kort te onderzoeken, want deze apps worden niet primair voor Chromebooks gemaakt en de kans op incompatibiliteit is aanwezig. Een touchscreen helpt in elk geval.

Bovenstaande op basis van beperkte praktijkervaring. Sinds schoonvader een Chromebook heeft hoef ik nooit meer ergens mee te helpen :D

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 18-06-2020 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeArmeStudent
@Rukapul Inderdaad, voor oudere mensen, die voornamelijk gebruiksvriendelijke ervaring zoeken, is een chromebook zeker aan te raden.

Als 'algemene' laptop voor een heel gezin echter, vooral waar ongeveer 5 jaar mee gedaan moet worden, voorzie ik toch meer performance problemen.

@Ekitch wat vind je van deze alternatieven?
https://tweakers.net/lapt...uS8xRsopWMjQ3NzBRiq2trQUA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
DeArmeStudent schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:07:
@Rukapul Inderdaad, voor oudere mensen, die voornamelijk gebruiksvriendelijke ervaring zoeken, is een chromebook zeker aan te raden.

Als 'algemene' laptop voor een heel gezin echter, vooral waar ongeveer 5 jaar mee gedaan moet worden, voorzie ik toch meer performance problemen.

@Ekitch wat vind je van deze alternatieven?
https://tweakers.net/lapt...uS8xRsopWMjQ3NzBRiq2trQUA
Aan de ene kant ja die voldoen ook aan de eisen, maar ga ik toch weer naar het duurdere segment toe.

Ik begon net gecharmeerd te worden van de 12 inch HP, maar dan lees je weer dat de 4GB RAM wellicht in de toekomst een bottleneck kan worden. Maar er is geen andere compactere vorm voor dezelfde prijs die wel 6gb of meer levert. Dan kom ik hooguit op de Asus Chromebook Flip C302CA-GU003
Maar ja dan kun je beter de C434 nemen die meer levert voor datzelfde geld.

En als we dus naar 14inch gaan dan wordt de wereld oppeens zoooo groot dat chromebook en Laptop elkaar niet veel in de weg staan. Dan ben ik idd meer geneid om dan maar future proof een duurdere te kopen en gaan we vooral op de eisen compact en accu kijken en dan komt chromebook toch net iets beter eruit.

Google Pixel Go?

Hmm ik vind deze nog

HP Chromebook x360 14b-ca0500nd
Die stone niet in pricewatch maar is bij HP nu voor 479 te koop. Zit eruit als een winaar...

[ Voor 5% gewijzigd door Ekitch op 19-06-2020 11:29 ]

- Squeeek !!!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Ik ben dan wel geen echter tweaker, maar wel een Chromebook-gebruiker met 2 kleuters. Op dit moment heb ik een Lenovo 500e. Aangeschaft als laptop voor "op de bank" en hufterproof omdat de kinderen hem ook moeten kunnen gebruiken (1 keer ging de kleinste (2 jaar) op een onbewaakt moment zelfs op het opengeklapte scherm staan zonder gevolgen).

Al met al gebruik ik hem om te surfen, Youtuben, Netflixen in bed, sporadisch tabellen in Google Spreadsheets maken en uitlezen voor het werk en zelfs voor Google Stadia.

Alles gaat gewoon probleemloos op deze budget-Chromebook, dus voor jouw situatie zal een Chromebook prima voldoen.

Enige nadeel waar ik tegenaan loop is de lager schermresolutie (720p) en het kleine scherm (11"). Dat zorgt ervoor dat pagina's niet altijd volledig worden weergegeven en er dus relatief veel gescrolled moet worden. Daardoor ben ik nu voor mijzelf op zoek naar een wat grotere Chromebook (14 of 15" FHD) en dan opnieuw een convertible met touch-screen. Ik gebruik het omdraaien en touchscreen nu niet heel vaak, maar wel een enkele keer, waardoor ik het ga missen als ik het niet heb.

Al met al zou je met jouw budget bijvoorbeeld eens naar een Lenovo C340-15 kunnen kijken. En dan de variant met Intel Core i3-8130U processor. Die overweeg ik nu ook aan te schaffen na flink wat zoeken, wikken en wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
KlaasjeNL schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 22:35:

Je omschrijft idd dezelfde werkzaamheden die wij er mee willen doen.

Ik heb inmiddels de HP voor onder de 500 op de kop weten te tikken, dus met 8Gb Ram en 128Gb harddisk. Ik denk dat ik dan alle benodigdheden heb om een heel end vooruit te komen.
Chrome is ff wennen maar gaat ons lukken, 2 accounts zijn gemaakt en het beeld is prachtig FULL HD op 14 inch is mooi :)

Dank.

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Ekitch schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:04:
[...]

Je omschrijft idd dezelfde werkzaamheden die wij er mee willen doen.

Ik heb inmiddels de HP voor onder de 500 op de kop weten te tikken, dus met 8Gb Ram en 128Gb harddisk. Ik denk dat ik dan alle benodigdheden heb om een heel end vooruit te komen.
Chrome is ff wennen maar gaat ons lukken, 2 accounts zijn gemaakt en het beeld is prachtig FULL HD op 14 inch is mooi :)

Dank.
Graag gedaan! Chrome OS is inderdaad even wennen, maar inmiddels gebruik ik mijn desktop enkel nog voor fotobewerking. Voor alle andere zaken klap ik de chromebook op. Veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skandibal23
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-05 11:41
@Ekitch Welke HP is het geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
HP Chromebook x360 14b-ca0500nd

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakathefox
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-06 06:49
DeArmeStudent schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:07:
Ik ben toch benieuwd waar je dat op baseert. Is dat een aanname of je persoonlijke ervaring? Mijn ervaring met Chrome OS is namelijk dat het niet langzamer is geworden en ik ben al een gebruiker sinds 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
Het is mijn ervaring in het algemeen met computers en laptops, en niet zo zeer gebaseerd op Chrome os.

Vrij vaak zie ik in mijn omgeving dat iemand na de aanschaf van een low end laptop binnen 3 jaar een nieuwe laptop kopen, terwijl mensen die gelijk een redelijke goede laptop aanschaffen, deze langer gebruiken.

Kijk ook maar eens naar laptops van 4 a 5 jaar geleden: 4 core/8thread i7 laptops komen nog goed mee in performance, maar diverse 2core/4thread laptops van 4 jaar oud zijn alleen nog maar leuk voor basistaken.
Pagina: 1