Oude dvd 5.1 surround sound op smart tv

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksb95
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-07 15:06
Mijn vraag

Ik wilde graag mijn smart tv geluid uit de boxen van mijn dvd surround set krijgen voor wanneer ik tv kijk, youtube of netflix gebruik (eigenlijk altijd).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Aansluitingen op de tv: arc hdmi, audio out (rood/witte tulp) en digital audio out (optical)

Aansluitingen op de dvd: aux in (rood/witte tulp), audio out (rood /witte tulp), coaxial

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb al geprobeerd de boxen te testen via mijn telefoon door een aux kabel naar rood/witte tulp, maar dit gaf ruis en gebruikte niet alle boxen van de set.

Beste antwoord (via FeaR op 20-06-2020 12:57)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

ksb95 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:21:
[...]
Het betreft een Medion MD-7443 dvd speler met surround set en een sony bravia kdl-40w605b.
Hij ondersteunt pro logic.
Als ik Google mag geloven dan is de Digitale Coax inderdaad een uitgang. Ingangen heb je alleen als Rood/Wit RCA. Oftewel maximaal native 2.0 wat je in kan voeren. Daar is hardwarematig niets aan te veranderen. Wil je geluid uit alle speakers dan zal het softwarematig via de Medion moeten (mits deze dat ondersteunt).

Aangezien de TV dezelfde aansluiting heeft maar dan als uitgang zou ik een simpele stereo RCA kabel kopen en daarmee de apparatuur koppelen. Weet je zeker dat de RCA Out van de TV een uitgang is zoals je in de TS zegt? De RCA aan de achterzijde van de TV is volgens de handleiding geen uitgang maar een ingang behorende bij de Component In...

De TV heeft twee audio uitgangen: een analoge 3,5 mm jack voor de hoofdtelefoon (dan wel subwoofer) en een Digitale uitgang in de vorm van Optische Toslink. Je kan een 3,5mm jack naar stereo RCA kabel halen en dan de hoofdtelefoonuitgang van de TV gebruiken. Of je haalt een DAC die het digitale optische signaal omzet naar analoog. Veelal is de analoge kant van een DAC al in stereo RCA qua connector dus die kabel kan dan direct in de Medion.

[ Voor 35% gewijzigd door FeaR op 17-06-2020 17:38 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Optical/Toslink naar coaxial converter kopen en het op die manier aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksb95
https://www.allekabels.nl...MouLFKYb7GThoCCykQAvD_BwE

Zou dit ook werken?
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:44:
Optical/Toslink naar coaxial converter kopen en het op die manier aansluiten.

[ Voor 30% gewijzigd door ksb95 op 17-06-2020 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Nee, dat zet alleen de connector van Toslink (vierkante stekker) om naar Mini-Toslink (de 3,5 mm jack). Het signaal blijft licht. Je wilt van licht (Toslink) naar elektrisch (Digitale Coax). Er zal dus een actieve omvormer tussen moeten, dit zet je niet om via een kabeltje. Je kan ook van Toslink naar Stereo RCA maar ook dat moet via een converter omdat je van digitaal naar analoog gaat. Plus dan verlies je altijd surround aangezien je naar 2.0 stereo analoog gaat. Kopen wat @Verwijderd zegt en je bent er.

Edit:
Noem eens de hardware op trouwens, merk en type. Dat verzoek staat niet voor niets in de template... Ik begin het idee te krijgen dat de Digitale Coax (de "coaxiale") van de DVD-speler een uitgang is en geen ingang. Dat zie je vaker op Dvd-spelers. Dan moet je wel via een DAC naar stereo RCA (aangezien tulp rood/wit dan de enige ingang is) en verlies je dus surround. Oftewel geen geluid uit alle speakers. Dat is echter dan een beperking van de DVD-speler. Althans, de beschikbare ingangen. Je kan kijken of er iets als Pro Logic of Multi Channel Stereo wordt ondersteunt, dan heb je geluid uit alle speakers maar geen native surround.

[ Voor 27% gewijzigd door FeaR op 17-06-2020 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksb95
FeaR schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:14:
[...]

Nee, dat zet alleen de connector van Toslink (vierkante stekker) om naar Mini-Toslink (de 3,5 mm jack). Het signaal blijft licht. Je wilt van licht (Toslink) naar elektrisch (Digitale Coax). Er zal dus een actieve omvormer tussen moeten, dit zet je niet om via een kabeltje. Je kan ook van Toslink naar Stereo RCA maar ook dat moet via een converter omdat je van digitaal naar analoog gaat. Plus dan verlies je altijd surround aangezien je naar 2.0 stereo analoog gaat. Kopen wat @Verwijderd zegt en je bent er.

Edit:
Noem eens de hardware op trouwens, merk en type. Dat verzoek staat niet voor niets in de template... Ik begin het idee te krijgen dat de Digitale Coax (de "coaxiale") van de DVD-speler een uitgang is en geen ingang. Dat zie je vaker op Dvd-spelers. Dan moet je wel via een DAC naar stereo RCA (aangezien tulp rood/wit dan de enige ingang is) en verlies je dus surround. Oftewel geen geluid uit alle speakers. Dat is echter dan een beperking van de DVD-speler. Althans, de beschikbare ingangen. Je kan kijken of er iets als Pro Logic of Multi Channel Stereo wordt ondersteunt, dan heb je geluid uit alle speakers maar geen native surround.
Het betreft een Medion MD-7443 dvd speler met surround set en een sony bravia kdl-40w605b.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

ksb95 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:21:
[...]
Als ik Google mag geloven dan is de Digitale Coax inderdaad een uitgang. Ingangen heb je alleen als Rood/Wit RCA. Oftewel maximaal native 2.0 wat je in kan voeren. Daar is hardwarematig niets aan te veranderen. Wil je geluid uit alle speakers dan zal het softwarematig via de Medion moeten (mits deze dat ondersteunt).

Aangezien de TV dezelfde aansluiting heeft maar dan als uitgang zou ik een simpele stereo RCA kabel kopen en daarmee de apparatuur koppelen. Weet je zeker dat de RCA Out van de TV een uitgang is zoals je in de TS zegt? De RCA aan de achterzijde van de TV is volgens de handleiding geen uitgang maar een ingang behorende bij de Component In...

De TV heeft twee audio uitgangen: een analoge 3,5 mm jack voor de hoofdtelefoon (dan wel subwoofer) en een Digitale uitgang in de vorm van Optische Toslink. Je kan een 3,5mm jack naar stereo RCA kabel halen en dan de hoofdtelefoonuitgang van de TV gebruiken. Of je haalt een DAC die het digitale optische signaal omzet naar analoog. Veelal is de analoge kant van een DAC al in stereo RCA qua connector dus die kabel kan dan direct in de Medion.

[ Voor 35% gewijzigd door FeaR op 17-06-2020 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksb95
FeaR schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:25:
[...]

Ik heb zojuist een 3,5mm jack naar stereo rca kabel gebruikt maar het geluid komt alleen uit 2 boxen en niet uit de achterste boxen en subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
ksb95 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:56:
[...]

Ik heb zojuist een 3,5mm jack naar stereo rca kabel gebruikt maar het geluid komt alleen uit 2 boxen en niet uit de achterste boxen en subwoofer.
Is het een stereo signaal of een surround signaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

ksb95 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:56:
[...]
Dat heb ik (tot twee keer toe) uitgelegd:
De Medion kan maximaal 2.0 als invoer aan doordat rood/wit RCA de enige input is. Rood/wit RCA is maximaal 2.0 stereo. Je zal dus nooit native 5.1 uit de Medion krijgen. Enige waar je op kan hopen is of de Medion iets als Dolby Pro Logic of Multi Channel Stereo ondersteunt. Dan heb je wel uit alle speakers geluid maar het is geen native 5.1 surround. Dat zal je dus ook nooit krijgen met een externe bron op de Medion.
johnkeates schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:58:
[...]
Is het een stereo signaal of een surround signaal?
Met analoge 3,5 mm jack als uitvoer zal je niet verder komen dan stereo. Of de bron dan surround zou zijn maakt niet uit.

[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 17-06-2020 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksb95
FeaR schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:59:
[...]

Dat heb ik (tot twee keer toe) uitgelegd:
De Medion kan maximaal 2.0 als invoer aan doordat rood/wit RCA de enige input is. Rood/wit RCA is maximaal 2.0 stereo. Je zal dus nooit native 5.1 uit de Medion krijgen. Enige waar je op kan hopen is of de Medion iets als Dolby Pro Logic of Multi Channel Stereo ondersteunt. Dan heb je wel uit alle speakers geluid maar het is geen native 5.1 surround. Dat zal je dus ook nooit krijgen met een externe bron op de Medion.
Ik gaf toen aan dat de medion dolby pro logic ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

ksb95 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:03:
[...]
Ik gaf toen aan dat de medion dolby pro logic ondersteund.
Dan moet je die setting wel selecteren op de Medion. Geen idee hoe want de handleiding van Medion is ruk. Op de remote zie ik wel knoppen als "Surround" en "Audio Mode", mogelijk daar eens mee spelen? Iets meer eigen initiatief mag wel...

[ Voor 28% gewijzigd door FeaR op 17-06-2020 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
FeaR schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:59:

[...]

Met analoge 3,5 mm jack als uitvoer zal je niet verder komen dan stereo. Of de bron dan surround zou zijn maakt niet uit.
Uiteraard, maar ik had gehoopt dat ksb95 zelf tot die conclusie zou komen met die vraagstelling ;) Alles voorkauwen levert niet altijd het gewenste inzicht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

johnkeates schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:50:
[...]
Uiteraard, maar ik had gehoopt dat ksb95 zelf tot die conclusie zou komen met die vraagstelling ;) Alles voorkauwen levert niet altijd het gewenste inzicht op.
Op die manier. Zo had ik hem niet opgevat. Excuses :>

Pagina: 1