Toon posts:

Remote Terminal 2019 Server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-03 17:12

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een server 2019 met ongeveer 7 gebruikers die hoofdzakelijk administratief bezig zijn (browserbased order/factuur systeem) + Office + licht office werk.
Collega;s werken allemaal van Thin Clients of remote.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik gok rond de 1000 a 1500 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
We hebben nu sinds 2012 een server draaien met:
Intel Xeon E3-1230V2 Boxed
32 GB mem
MSI H77MA-G43
Samsung SSD van 128 als operating system disk.
2x Raid hdd voor data (sync met NAS).

HDD's migreer ik mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk zelf aan een Ryzen system 8 cores 3700x oid?
B450 of B550
Beginnen met 2x 32GB als startpunt. (om later hoger te kunnen)
NVME ssd
Simpele GPU.

Licenties ben ik al over uit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Net een stapje meer dan het systeem wat er nu staat, voorbereid op de komende 10 jaar.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Is het verstandig om naar een consumenten cpu te kijken? Of kan ik beter richting Xeon of Epyc gaan.
Als ik cinebench bekijk dan is zo'n ryzen veel meer bang-for-buck.
Ik had met het MSI moederboard ook geen server-grade staan, en die draait toch al jaren tevreden.
En stiekem vind ik een Epyc ook vet trouwens :), maar moederborden zijn toch wel prijzig daarvoor.

Aan de andere kant zou ik ook door kunnen gaan met het huidige systeem. Maar daar zie ik niet echt een upgrade pad voor me.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Tja en als ik dan een beetje Google. Is het misschien niet het beste om een ryzen platform te pakken. Sommige verstandige mensen wijzen richting HP of Dell.

Of een backbone.

Ik ga mezelf eens verdiepen in server cpu's en architecturen.

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Toch weer op mezelf aan het reageren :)

Een asrock rack board zou misschien kunnen werken voor me
pricewatch: Asrock Rack X470D4U

Waar ik nu ook over lees is dit :
https://www.supermicro.co...otherboard/M11SDV-8C-LN4F

Maar totaal geen idee of dit ook windows 2019 draait. T zou wel vet zijn, en als ik de benchmarks bekijk. Is het wel dubbel zo snel dan wat ik nu heb. Which is nice:)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:50
Als je het zelf allemaal kan en wil beheren dan kun je best voor consumenten hardware gaan, een 10 jarige horizon is wel erg lang. Relaties van mij kijken voornamelijk per 5 jaar. Wil je het niet zelf beheren qua hardware kijk dan naar bijv. een HPE Proliant of een Dell.

Ik zou het zelf niet snel doen, als ik kijk hoeveel uitval ik zakelijk zie met HPE / Dell machines t.o.v. bedrijven die zelfbouw hebben staan (en waar wij dan moeten komen om de problemen op te lossen) zou ik nooit voor zelfbouw gaan, die paar honderd tot misschien zelfs een paar duizend die je bespaard is leuk, tot je eens een paar dagen eruit ligt en die uitval vele malen meer kost dan wat je over 5+ jaar dacht te besparen.

HDD's in een RDS server zou ik trouwens niet meer aan beginnen. Ik zou alles op SSD zetten en de data op een fileserver. Files horen in principe niet op een RDS server, ik zou dat op een fileserver of bijv NAS onderbrengen. Bijv. door je Windows Server licentie op te delen in de 2 virtuele instances die je mag installeren met 1 licentie.

Ik weet trouwens niet of de software binnen dat budget moet zitten, hou er wel rekening mee dat je de meeste Office versies niet op een RDS mag gebruiken (alleen de duurdere Office 365 licenties en de volume license edities) en dat een Windows Server licentie ook al zo'n 900 euro van je budget zal opsnoepen in zo'n geval.

[Voor 19% gewijzigd door Dennism op 17-06-2020 21:45]

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Op alles waar Windows 10 draait, draait Windows Server 2019 ook. Drivers is niet het issue, je kan gewoon de Windows 10 drivers gebruiken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:35

Wimmel

Hello

Wim-Bart schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:00:
Op alles waar Windows 10 draait, draait Windows Server 2019 ook. Drivers is niet het issue, je kan gewoon de Windows 10 drivers gebruiken.
Dit is helaas niet waar, ik heb een server met desktopcomponenten gebouwd om er achter te komen dat Intel geen drivers levert voor de I219V netwerkcontroller die werken op een server (2016/2019) OS. Door middel van inf-hacking heb ik het wel aan de praat gekregen maar uiteraard is dit niet supported en zou ik ook niet aanraden voor in een productie-omgeving.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

INF aanpassen is een optie, maar je kan natuurlijk ook gewoonm een dual of quad port PCIe plaatsen. Probleem met Intel is dat ze gewoon identieke chips maken, maar sommige op Server adapters zetten en en op consumenten adapters en beide zijn identiek, alleen DeviceID is anders.... En prijskaartje natuurlijk.

Maar de vraag is meer, hoe zet je zo iets in. Ik zou zelf nooit een Consumenten CPU in productie neerzetten, maar meer naar een EPYC kijken. Die zijn daar voor bedoeld tenslotte. Eventueel met SuperMicro board.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
ik beheer de huidige server met plezier voor een jaar of 7. En dat voelt voor mij ook goed/fijn.

Wat betreft office op RDS, is bekend bij me.

Advies over SSD/HDD neem ik ter harte. SSD is al een stuk betaalbaarder geworden in de laatste jaren.

En NAS is ook aanwezig en moet ik meer gaan inzetten.

Overigens is budget dus ex licenties.

Ik ga eens kijken naar Epyc, misschien even wat combineren. En ook eens kijken naar de Dell's en hp's.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee