Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

pyExifToolGUI werkt niet onder Ubuntu 20.04

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Josefien
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 19:56
Mijn vraag
...
pyExifToolGUI krijg ik niet meer werkend onder Ubuntu MATE 20.04. Ik heb 'm hier vandaan: https://github.com/hvdwolf/pyExifToolGUI/releases

Python en PySide benodigdheden volgens de readme geïnstalleerd met "apt install python python3-pyside2.qtcore python3-pyside2.qtgui python3-pyside2.qtuitools".

Daarna de tarball uitgepakt en "./install_remove.py install" gedaan. In het menu verschijnt netjes een pictogram voor pyExifToolGUI, maar deze start niet.

Starten via de commandline levert het volgende op:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
josefien@ws20:~$ pyexiftoolgui
Real folder where this launcher was started from: /usr/bin
We are not running from our source folder. Are we running from /usr/bin?
Yes we are running from /usr/bin 

usr_share_path /usr/share/pyexiftoolgui/scripts/pyexiftoolgui.py

starting pyexiftoolgui using: /usr/bin/env python /usr/share/pyexiftoolgui/scripts/pyexiftoolgui.py
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/share/pyexiftoolgui/scripts/pyexiftoolgui.py", line 26, in <module>
    import PySide
ImportError: No module named PySide

Hij mist PySide. Maar dat is toch net geïnstalleerd?

Op mijn dagelijkse PC werkt het op Ubuntu 16.04 out-of-the-box. Maar met het oog op dat er misschien ooit geüpgraded moet worden ben ik aan het kijken of de voor mij essentiële zaken ook op 20.04 werken. Dit is er een die niet werkt.

Voor een goed alternatief (datum en geotag aanpassen in de EXIF) sta ik ook open als dat makkelijker aan de praat te krijgen is. Een commandline-oplossing is voor mij echter geen vervanging.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Ubuntu MATE 20.04

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Ja, wat kan ik nog proberen? Ik heb geen idee wat er mis is. Google'en op de foutmelding levert alleen op dat PySide niet is geïnstalleerd. Maar dat is juist wel het geval.

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 18-06 15:18
Dit heeft vermoedelijk te maken met Python 2 vs Python 3.
In 20.04 is er geen Python 2 meer.
In 16.04 wel

Ryzen5 2600X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• Josefien
En wat is de oplossing daar dan voor om het wel weer werkend te krijgen? :/ Of voor altijd op 16.04 blijven?

• pporrio
  • Registratie: februari 2010
Heb je python 2 wel geïnstalleerd:
code:
1
sudo apt install python2

Mijn platencollectie

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 20:00
Josefien schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:25:

Voor een goed alternatief (datum en geotag aanpassen in de EXIF) sta ik ook open als dat makkelijker aan de praat te krijgen is. Een commandline-oplossing is voor mij echter geen vervanging.
Geen ervaring, maar heb je zijn java-port die hij wel actief onderhoudt geprobeerd?

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 15:48

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Ubuntu 18.04 is nog een optie. De laatste versie met de benodigdheden voor je is 19.10 en die support staakt over een paar maanden al, dus 18.04 LTS is je beste keus als je van 16.04 af wilt, maar nog wel je tool wilt kunnen draaien.

Alternatief is zoals hierboven door @mcDavid is genoemd overstappen naar https://github.com/hvdwolf/jExifToolGUI. Er zijn blijkbaar nog wel wat issues en het is pas begonnen lijkt 't op. Laatste commit is gisteren geweest, dus hij werkt er nog wel aan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Josefien
Python2 is geen installeerbaar pakket.

Ik ga morgen die Java-variant proberen.

Naar 18.04 gaan lijkt me niet nuttig. Veel moeite naar een systeem wat ook snel weer afloopt en dan begint het circus weer opnieuw.

Ik hoef niet per se af van 16.04. Ik test alleen maar voor de toekomst omdat 16.04 dan niet meer ondersteund wordt. En bij Ubuntu blijkt niet ondersteund ook echt niet bruikbaar omdat de repositories ook eruit gaan en je dus niks meer bij kan installeren...

Ik vind Linux eigenlijk sowieso zo raar dat alles zo versie-gebonden is. Je kunt geen oude software op een nieuw besturingssysteem draaien terwijl het andersom ook niet kan. Windows is er zoveel flexibeler in.

[Voor 3% gewijzigd door Josefien op 17-06-2020 23:34]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Kijk eens naar de situatie vanuit een security oogpunt. Zou je echt iets willen gebruiken, dat bijvoorbeeld openssl 0.9 nodig heeft? Een versie die vol met bekende kwetsbaarheden zit en beperkt is in moderne versleutelingsmogelijkheden?

De reden dat er zo veel oude zooi nog werkt op Windows, is terug te zien aan de install size. Het is gigantisch. Al die backwards compatibility heeft ook nadelen. En niet eens alles wat men verwacht werkt tegenwoordig nog. Probeer maar eens een DOS spel oid te spelen. Werkt niet, want op je 64 bit installatie is er geen enkele ondersteuning meer voor 16 bit software. Voor een goede reden.

Als je iets ouds wilt draaien op Linux, zal je een stand-alone offline systeem moeten opzetten met de software en afhankelijkheden om dat oude programma of spel te kunnen draaien.

• ninjazx9r98
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online
Josefien schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 23:34:
Ik hoef niet per se af van 16.04. Ik test alleen maar voor de toekomst omdat 16.04 dan niet meer ondersteund wordt. En bij Ubuntu blijkt niet ondersteund ook echt niet bruikbaar omdat de repositories ook eruit gaan en je dus niks meer bij kan installeren...
Volgens mij kun je terecht bij old releases. Heb daar in het verleden wel eens mee gestoeid na het letterlijk erven van het beheer van een oude server.
http://old-releases.ubuntu.com/releases/

• Josefien
Hero of Time schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:37:
Ubuntu 18.04 is nog een optie. De laatste versie met de benodigdheden voor je is 19.10 en die support staakt over een paar maanden al, dus 18.04 LTS is je beste keus als je van 16.04 af wilt, maar nog wel je tool wilt kunnen draaien.

Alternatief is zoals hierboven door @mcDavid is genoemd overstappen naar https://github.com/hvdwolf/jExifToolGUI. Er zijn blijkbaar nog wel wat issues en het is pas begonnen lijkt 't op. Laatste commit is gisteren geweest, dus hij werkt er nog wel aan.
Deze jExifToolGUI heeft bij nader inzien alleen source code online staan. De .jar waarnaar wordt verwezen is nergens te vinden. Kan het dus vooralsnog niet uitproberen :/
Hero of Time schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:27:
Kijk eens naar de situatie vanuit een security oogpunt. Zou je echt iets willen gebruiken, dat bijvoorbeeld openssl 0.9 nodig heeft? Een versie die vol met bekende kwetsbaarheden zit en beperkt is in moderne versleutelingsmogelijkheden?

De reden dat er zo veel oude zooi nog werkt op Windows, is terug te zien aan de install size. Het is gigantisch. Al die backwards compatibility heeft ook nadelen. En niet eens alles wat men verwacht werkt tegenwoordig nog. Probeer maar eens een DOS spel oid te spelen. Werkt niet, want op je 64 bit installatie is er geen enkele ondersteuning meer voor 16 bit software. Voor een goede reden.

Als je iets ouds wilt draaien op Linux, zal je een stand-alone offline systeem moeten opzetten met de software en afhankelijkheden om dat oude programma of spel te kunnen draaien.
Om heel eerlijk te zijn interesseert security me tot een bepaalde mate niet zoveel. Ik wil gewoon dat de dingen die ik wil doen gewoon blijven werken i.p.v. elke paar jaar dingen opnieuw uitzoeken of opgeven of nieuwe apparatuur moeten kopen om hetzelfde te blijven doen. In de hobbykamer staat dan ook nog een P4 met XP waar ik ook gewoon mijn mail kan lezen. Daar is simpelweg maar plek voor 1 systeem en die moet oud spul kunnen doen maar ook mail en iets opzoeken.

De install size van Ubuntu is ook aardig gegroeid. M'n 16.04 systeem draait op een partitie van 15GB met net geen 9GB in gebruik. Maar dit 20.04 testsysteem zit al te klagen omdat 'ie nog maar 600MB vrij heeft, terwijl nog niet eens alle software is geïnstalleerd die op de 16.04 ook staat :/

Als Windows Vista en hoger niet dat achterlijke update-beleid had om update te gaan afronden bij een volgende start was ik echt nog op Windows gebleven. 32-bit wel te verstaan.

Een stand-alone offline systeem voor elk oud programma is geen doen. In dit geval zou mijn foto dus eerst langs een offline PC moeten om metadata aangepast te krijgen en dan weer door... is niet werkbaar en op een gegeven moment heb ik nog een hele kamer nodig voor oude PC's als dat met elke upgrade zo gaat...

Virtualiseren wordt je trouwens ook steeds moeilijker gemaakt. In Ubuntu 20.04 op een Core2Duo werkt Virtualbox plotseling niet meer omdat 'ie geen VT-x ondersteunt. Was onder 16.04 niet nodig, systeem heeft power genoeg.

Het probleem in dit topic is trouwens wel echt een heel achterlijk geval... dat het anno 2020 blijkbaar nog zo moeilijk is om een goed programma met GUI te hebben onder Linux om metadata en Geotag van foto's te wijzigen is eigenlijk nogal bizar :/
ninjazx9r98 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:09:
[...]

Volgens mij kun je terecht bij old releases. Heb daar in het verleden wel eens mee gestoeid na het letterlijk erven van het beheer van een oude server.
http://old-releases.ubuntu.com/releases/
Ik zie daar alleen de installatiemedia staan, volgens mij geen repositories :/

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Virtualisatie is zeker nog een optie. Overigens is de enige reden dat Virtualbox zou klagen voor VT-x is in het geval je een 64-bit VM wilt hebben. Het is vziw niet hard vereist. En een Core2Duo heeft VT-x, voor een Core Duo moet je goed kijken, want het is geen gemeengoed in die serie.

Install size, dat is bij Ubuntu zeker gegroeid. Maar dat komt ook omdat het steeds meer zooi in de basis installatie gooit. Mijn Debian past nog prima op een 10 GB partitie. M'n HTPC heeft een / van 9 GB, 6 GB in gebruik en zo'n 2,5 GB over.

Ubuntu zal vast wel ergens een mirror hebben met repo's voor oude releases. Anders kan je altijd nog naar Debian overstappen, die heeft met hun snapshot archive altijd wel een punt in tijd waar je heen kan wijzen als je oldoldstable wordt vervangen door oldstable.
Dat gezegd hebbende, mijn Sid/Unstable installatie heeft nog steeds python2 in de repo met je gewenste dependencies. Hmm, alleen pyside is voor python 3. Maar je kan dus snapshot.debian.org gebruiken voor de python 2 bindings.

• ninjazx9r98
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online
Josefien schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:59:
[...]

Ik zie daar alleen de installatiemedia staan, volgens mij geen repositories :/
Als je kiest voor Ubuntu in plaats van releases en vervolgens pool dan heb je gewoon alles beschikbaar volgens mij. Kwestie van juiste sources.list was alles als ik het me goed herinner.
Voorbeeldje voor bash:
http://old-releases.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/b/bash/

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 12:26
Python en PySide benodigdheden volgens de readme geïnstalleerd met "apt install python python3-pyside2.qtcore python3-pyside2.qtgui python3-pyside2.qtuitools".
Is dat een typo? Probeer eens: sudo apt-get install python3 (anders krijg je Python 2 geïnstalleerd).

My favorite programming language is solder.

• Josefien
Hero of Time schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:26:
Virtualisatie is zeker nog een optie. Overigens is de enige reden dat Virtualbox zou klagen voor VT-x is in het geval je een 64-bit VM wilt hebben. Het is vziw niet hard vereist. En een Core2Duo heeft VT-x, voor een Core Duo moet je goed kijken, want het is geen gemeengoed in die serie.

Install size, dat is bij Ubuntu zeker gegroeid. Maar dat komt ook omdat het steeds meer zooi in de basis installatie gooit. Mijn Debian past nog prima op een 10 GB partitie. M'n HTPC heeft een / van 9 GB, 6 GB in gebruik en zo'n 2,5 GB over.

Ubuntu zal vast wel ergens een mirror hebben met repo's voor oude releases. Anders kan je altijd nog naar Debian overstappen, die heeft met hun snapshot archive altijd wel een punt in tijd waar je heen kan wijzen als je oldoldstable wordt vervangen door oldstable.
Dat gezegd hebbende, mijn Sid/Unstable installatie heeft nog steeds python2 in de repo met je gewenste dependencies. Hmm, alleen pyside is voor python 3. Maar je kan dus snapshot.debian.org gebruiken voor de python 2 bindings.
Ehmmm... in Virtualbox staat Windows XP 32-bit als guest geselecteerd. Verder is er geen keuze in 32 of 64 bit voor de VM. Ik las ergens dat vanaf een bepaalde versie van Virtualbox die VT-x plots vereist is. Als ik de eigenschappen van een VM open kan ik uberhaupt niks meer instellen, want onderin staat dat er instellingen ongeldig zijn, door die verplichte VT-x waar niet aan voldaan kan worden.

VT-x moet volgens mij ook door het moederbord ondersteunt worden, maar in het BIOS is die optie niet te vinden. Het kan dus nergens aangezet worden, zelfs zou de CPU het ondersteunen.

Ik hoop dat er dan een mirror is tegen de tijd dat 16.04 uit de ondersteuning gaat.
Puch-Maxi schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 23:16:
[...]

Is dat een typo? Probeer eens: sudo apt-get install python3 (anders krijg je Python 2 geïnstalleerd).
Het was een tikfout blijkbaar. Python2 is blijkbaar al geïnstalleerd.

Deze pyExifToolGUI wilde toch juist Python2
ninjazx9r98 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 23:00:
[...]

Als je kiest voor Ubuntu in plaats van releases en vervolgens pool dan heb je gewoon alles beschikbaar volgens mij. Kwestie van juiste sources.list was alles als ik het me goed herinner.
Voorbeeldje voor bash:
http://old-releases.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/b/bash/
Ik ga eens kijken of ik dat aan de gang krijg op een oude netbook waar een niet-ondersteunde niet-LTS versie op staat.

• Puch-Maxi
Josefien schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 23:22:
[...]
Het was een tikfout blijkbaar. Python2 is blijkbaar al geïnstalleerd.
Deze pyExifToolGUI wilde toch juist Python2
Ja, maar vervolgens installeer je allerlei Python3 pakketten.
python3-pyside2.qtcore python3-pyside2.qtgui python3-pyside2.qtuitools
Je gebruikt Python2 of Python3, je kunt niet mix and matchen en dat is het probleem dat je nu ervaart :).

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Josefien schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 23:22:
[...]

Ehmmm... in Virtualbox staat Windows XP 32-bit als guest geselecteerd. Verder is er geen keuze in 32 of 64 bit voor de VM. Ik las ergens dat vanaf een bepaalde versie van Virtualbox die VT-x plots vereist is. Als ik de eigenschappen van een VM open kan ik uberhaupt niks meer instellen, want onderin staat dat er instellingen ongeldig zijn, door die verplichte VT-x waar niet aan voldaan kan worden.
Ah, dat heb ik niet meegekregen in de vele updates die het programma heeft ondergaan sinds ik er niet meer veel mee werk. Al m'n hardware heeft VT-x/AMD-V.
VT-x moet volgens mij ook door het moederbord ondersteunt worden, maar in het BIOS is die optie niet te vinden. Het kan dus nergens aangezet worden, zelfs zou de CPU het ondersteunen.
Correct. Dat probleem had ik met m'n eerste laptop. Die had een Intel CoreDuo T2300, maar in het BIOS was nergens de virtualisatie optie te vinden, dus was VT-x ook niet beschikbaar.
Ik hoop dat er dan een mirror is tegen de tijd dat 16.04 uit de ondersteuning gaat.
Er is een troost voor je. De huidige Debian Stable heeft nog gewoon Python2 met pyside beschikbaar voor je, dus als je echt naar iets nieuwer wilt, is dit een prima optie.
Puch-Maxi schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 23:47:
[...]

Ja, maar vervolgens installeer je allerlei Python3 pakketten.

[...]

Je gebruikt Python2 of Python3, je kunt niet mix and matchen en dat is het probleem dat je nu ervaart :).
Hier maak je een grote fout. Python 2 en Python 3 zijn niet compatible met elkaar. De software waar hier over wordt gesproken was al EOL voordat Python 3 ook maar in beeld kwam. Het is dus verre van compatible. Probeer zelf maar de afhankelijkheden ervoor te installeren met Python 3 en dan het programma te draaien. Gaat je niet lukken. ;)

• MainframeX
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 17:41
Je zou die module eventueel met pip kunnen installeren.

curl https://bootstrap.pypa.io/get-pip.py --output get-pip.py
sudo python2 get-pip.py
sudo pip2 install PySide

En klaar (als het goed is).
Nog mooier is om het geheel in een virtualenv te draaien, dan kan je de virtualenv eventueel over 4-5 jaar naar een nieuwe install overgooien en zonder gelazer je programmaatje draaien, ook al is hij oud en in geen jaren meer bijgewerkt.

Idempotent.

• Puch-Maxi
Hero of Time schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 19:40:
[...]
Hier maak je een grote fout. Python 2 en Python 3 zijn niet compatible met elkaar. De software waar hier over wordt gesproken was al EOL voordat Python 3 ook maar in beeld kwam. Het is dus verre van compatible. Probeer zelf maar de afhankelijkheden ervoor te installeren met Python 3 en dan het programma te draaien. Gaat je niet lukken. ;)
Correct, daarom moet je ook de Python2 pakketten installeren en niet 'python3-pyside2.qtcore' etc.
De TS probeert nu Python2 en Python3 pakketten door elkaar te gebruiken :).
17 January 2013 - Version 0.32
Only a source code release
Rewritten the code. It's now 100% Python2 and Python3 compatible. The python3 is new.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Puch-Maxi schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 11:29:
[...]

Correct, daarom moet je ook de Python2 pakketten installeren en niet 'python3-pyside2.qtcore' etc.
De TS probeert nu Python2 en Python3 pakketten door elkaar te gebruiken :).

[...]
Dus de reden van dit topic is.... Juistem, de TS heeft geen python 2 packages meer in de repo als ze naar 20.04 gaat. En kan dus de gewenste software daar niet op draaien.

Je trapte een open deur in, want de TS was al op de hoogte dat de python3 versies van pyside niet werkte. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Josefien
Er bestaat dus geen werkende versie of alternatief voor de functionaliteit van pyExifToolGUI onder 20.04 zolang dat java-based jExifToolGUI niet beschikbaar is? :/

Ergens wel triest dat iets als gemakkelijk de datum en geotag kunnen aanpassen van foto's niet kan onder een modern besturingssysteem...

Ik heb vooralsnog ook geen enkel voordeel van 20.04 t.o.v. 16.04 gevonden, behalve dus ontzettend veel gezeik om mijn gewone werkzaamheden te kunnen blijven doen. Het is dat die 16.04 ooit niet meer gaat werken, anders bleef ik daar echt eeuwig op...

[Voor 29% gewijzigd door Josefien op 28-06-2020 18:39]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Even snel Googlen gaf mij Digikam aan als redelijke alternatief. XnView kan ook wel wat, maar volgens de info is het niet direct duidelijk wát je nou precies aanpast totdat je 't hebt opgeslagen en via een ander programma controleert en is wat meer beperkt tov Digikam.

Nadeel van Digikam is dan weer wel dat het een KDE applicatie is, dus je krijgt een paar KDE dependencies mee. Valt an sich nog wel mee wat je extra krijgt naast de basic Qt afhankelijkheden.

Maar je kan ten alle tijden nog naar m'n alternatief stappen als je echt nieuwere software wilt: de huidige Debian Stable heeft nog gewoon Python2 packages in de repo.

• Josefien
Ik heb naar Digikam gekeken en het is niet wat ik zoek. Digikam is echt een heel fotobeheer-programma met database, niet echt ingericht om even van een paar foto's de metadata aan te passen. En dat aanpassen kan ook niet met meerdere tegelijk en zit verscholen achter behoorlijk wat handelingen :/

MAAR: van de Java-equivalent jExifToolGUI zijn een paar dagen geleden gecompileerde packages vrijgegeven, waaronder een .deb (https://github.com/hvdwolf/jExifToolGUI/releases) :D

Na installatie startte hij niet omdat hij minimaal Java 11 vereist, maar voor een ander probleem (OpenJDK 8 met Webstart in Ubuntu 20.04 mogelijk?) de standaard eerder op 8 was ingesteld.

Om dat op de lossen heb ik /usr/bin/jexiftoolgui aangepast door het volledige pad naar Java 11 erin te zetten:

code:
1
2
3
4
5
#!/usr/bin/env bash

CLASSPATH=/usr/share/jexiftoolgui/jExifToolGUI.jar

java -jar /usr/share/jexiftoolgui/jExifToolGUI.jar &

naar
code:
1
2
3
4
5
#!/usr/bin/env bash

CLASSPATH=/usr/share/jexiftoolgui/jExifToolGUI.jar

/usr/lib/jvm/java-11-openjdk-amd64/bin/java -jar /usr/share/jexiftoolgui/jExifToolGUI.jar &

Hierna lijkt het goed te werken, ik heb de voor mij veel gebruikte functies getest op 1 foto en het lijkt oké te gaan :D

• delphium
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 03-06 17:35
Op Debian gebruik ik
code:
1
update-alternatives --list

om te zien welke versies van een pakket ik heb. Met
code:
1
update-alternatives --set

kan je de versie wisselen.

Werkt dat niet zo in Ubuntu?

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18-06 12:14

Hij mist PySide. Maar dat is toch net geïnstalleerd?
PySide =/= PySide2 (heeft niets met py2/py3 te maken, al kan dat een tweede probleem zijn). PySide is ouwe unsupported Qt4 meuk. Ik kan niet voor je checken of die nog op pip/in apt zit, maar dat zou ik eerst eens bekijken. Anders misschien een wheel van iemand opsnorren, je zal niet de enige zijn met dit probleem.

[Voor 8% gewijzigd door Brent op 02-07-2020 11:32]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

delphium schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:25:
Op Debian gebruik ik
code:
1
update-alternatives --list

om te zien welke versies van een pakket ik heb. Met
code:
1
update-alternatives --set

kan je de versie wisselen.

Werkt dat niet zo in Ubuntu?
Jawel. Maar als je dat voor Python wilt doen heeft dat geen nut. Er is geen alternative voor zoals je dat voor bijvoorbeeld je editor of Java wel hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• delphium
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 03-06 17:35
Jawel. Maar als je dat voor Python wilt doen heeft dat geen nut. Er is geen alternative voor zoals je dat voor bijvoorbeeld je editor of Java wel hebt.
Je hebt gelijk. Dat is bij python het geval omdat 2.x niet compatibel is met 3.x. Maar Debian zou Debian niet zijn als je daar geen mouw aan kon passen:

code:
1
2
3
apt install python2.7
update-alternatives --install /usr/bin/python python /usr/bin/python2.7 2
update-alternatives --install /usr/bin/python python /usr/bin/python3.7 3

Nu staan ze wel samen in het lijstje. Je kunt nu switchen met:

code:
1
update-alternatives --config python

Het blijft natuurlijk zo dat als je switched naar 2.7, al je 3.7 python apps het niet meer doen en andersom ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GuntherDW
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 06-04 09:08
Hetgeen ik hier ook niet voorbij zie komen is dat Python 2 ook (eindelijk?) EOL is

https://www.python.org/doc/sunset-python-2/

Het is dus niet echt de moeite om het nog te proberen bruteforcen om te installeren, meerdere distro's, inclusief Gentoo welke vasthield aan 2.7 voor portage voor een tijd is nu al een tijd bezig met alle python2 only packages uit de portage tree te verwijderen.

De laatste versie is in april nog uitgekomen (2.7.18) maar het is dus zeker niet meer zo dat elk probleem nog zal opgelost worden.
Je doet er dus goed aan van naar python3 over te schakelen.

De releases tab van die pyexiftoolgui is dan ook ancient te noemen met de laatste "release" uit 2013. Er zijn nieuwere changes maar het feit dat het QT4 aanroept is ook... troubling gezien die support libs ook uit de rotatie gehaald zijn.

Best kijk je dus inderdaad naar een andere app, en zoals je zelf aangeeft heb je die gevonden in de java versie. Goed dat je eens weldegelijk update ;).
Die XP machine echter... Voor specifieke doeleinden misschien goed maar mail/browsen? Dan installeer je misschien beter een lightweight Linux distro als puppylinux ofzo... Native XP draaien en effectief surfen e.d. is absoluut niet aangeraden.

De eerste de beste security minded gast die een kijkje neemt naar je netwerk krijgt stante pede een heart attack denk ik :+

EDIT: De reden dat windows apps vaak langer blijven werken ook is dat een enorme hoop ofwel statically linked is en/of de oude versies van libs bijgehouden worden als het om de windows libs zelf gaat (of gewoon een hoop libs in de app folder zelf).
Statically linked apps zijn misschien meer portable maar ook weer een gigantisch probleem qua security. Een app welke gelinked is met een oude OpenSSL zoals Hero of Time al aangeeft is een security nightmare. En gezien je statically linked apps lastig zelf kan upgraden is het ook een ramp van die te blijven gebruiken.

[Voor 17% gewijzigd door GuntherDW op 03-07-2020 08:57. Reden: typo's e.d.]

• hvdwolf
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 18-02 08:48
Hoi,

Voor jExifToolGUI zijn er ondertussen wel degelijk releases. De eerste was inderdaad op 10 juli, dus nadat je deze vraag stelde.
Kijk svp op https://github.com/hvdwolf/jExifToolGUI/releases

(aldus de auteur zelf :) )

• Josefien
Oh, ik had op 1 juli al een .deb gevonden, waarschijnlijk wel een oudere versie :D
Josefien in "pyExifToolGUI werkt niet onder Ubuntu 20.04"
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True