Welke schijf voor Nas EFAX of EFRX

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke1972
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-04 17:58
Beste allen,

Ik wil mijn NAS vervangen voor eentje die wat moderner is. Ik wil deze gebruiken voor privé gebruik en hoeft niet aan veel eisen te doen. Hierbij is mijn oog gevallen op de Qnap TS-230 welke ik wil voorzien van 2 WD Red schijven (3tb). Nu komt mijn vraag: deze wordt aangeboden in de efax en efrx variant. Op de site van Qnap wordt de efax vermeld als compatibel. Op internet lees ik dat je de efrx variant moet hebben ivm smr/cmr. Ik heb een tijdje geleden al een E-mail naar Qnap gestuurd met de vraag welke ik moet hebben, helaas geen reactie. Zelf heb ik geen achtergrond hierin en het is dat ik hier per toeval een artikel over heb gelezen. Hebben jullie een advies welke variant ik moet hebben.

Beste antwoord (via ikke1972 op 17-06-2020 16:35)

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-07 09:45
Je wilt waarschijnlijk de EFRX variant hebben voor een NAS. De EFAX variant heeft SMR, is een tikje sneller en zuiniger, maar kan immens veel trager zijn bij veel random schrijfacties, of bij het herstellen van de array als je een schijf vervangen hebt.

ZFS lijkt overigens de enige vorm van RAID te zijn die er serieus last van heeft, bij een normale RAID lijkt het nog mee te vallen. Al zou ik zelf gewoon de EFRX variant bestellen, ook bij een normale RAID setup.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-07 09:45
Je wilt waarschijnlijk de EFRX variant hebben voor een NAS. De EFAX variant heeft SMR, is een tikje sneller en zuiniger, maar kan immens veel trager zijn bij veel random schrijfacties, of bij het herstellen van de array als je een schijf vervangen hebt.

ZFS lijkt overigens de enige vorm van RAID te zijn die er serieus last van heeft, bij een normale RAID lijkt het nog mee te vallen. Al zou ik zelf gewoon de EFRX variant bestellen, ook bij een normale RAID setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 10:17
Zolang je geen ZFS gebruikt, is de EFAX bruikbaar, maar voor hetzelfde geld is de EFRX gewoon veel beter.

https://arstechnica.com/g...t-but-theyre-not-garbage/

En je hoeft je geen zorgen te maken of de ene of de andere compatibel is met die Qnap, ongeveer elke SATA HDD is compatibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke1972
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-04 17:58
Bedankt, bestelling gaat er binnenkort uit👍🏻