Vraag

• tafelblad
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-07-2020
Ik zoek een gamemonitor. Deze moet klaar zijn voor de nextgen console van Sony (Playstation 5)
Deze zou in mijn optiek moeten hebben:
- 4k
- HDMI 2.1
- min 120hz
- audio uit (nice to have)
- zo laag mogelijke lag (1ms of lager)

Ik wil rond de 700 euro uitgeven.

Geen voorkeur voor merken

Alle reacties

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:32

De Nelis

en anders maar niet...

Wat heb je zelf al gevonden?

time is infinite, but each week is ten hours short..

• tafelblad
Ik heb deze gevonden maar volgens mij heeft deze geen HDMI 2.1.

Lg 27Gl850-B.Aeu 27" Klasse Ultragear Nano Ips 1Ms Gaming Monitor Met G-Sync-Compatibel

Dat is dan ook meteen eigenlijk het grootste probleem... zijn er al monitoren met HDMI 2.1 (op veel sites kan men daar niet op zoeken).

• Bananaman123124
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-03 08:34
Het door jou gekozen monitor is geen 4k maar 1440p.

Waarom denk je HDMI 2.1 nodig te hebben?

Verder zou ik gewoon naar een monitor met 4k en 120 hz+ zoeken, zoveel zijn daar al niet van: https://tweakers.net/moni...KkB6o9dRuICUhkNz9szIStdYP

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-02 10:12
Bananaman123124 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:57:
De PlayStation 5 heeft geen DisplayPort, vraag me niet waarom, want DisplayPort is gewoon beter doordat het al jaren 4k op hogere verversingsnelheden ondersteunt, maarja, en HDMI 2.0 gaat maar tot 4k60, terwijl de consoles tot 4k120 gaan in sommige games.

ETS2 2021 "Heart of Russia" DLC kaart: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1M4nYlxJEsQ12v0KXBVwuHoKGuB8NQhH9&usp=sharing

• tafelblad
[quote]Bananaman123124 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:57:
Het door jou gekozen monitor is geen 4k maar 1440p.

Omdat de PlayStation 5 HDMI 2.1 ondersteund.

• tafelblad
Ik vraag me ook af of HDMI 2.1 ook wel echt nodig is bij dergelijke high end monitoren?

• jorank
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ik zou niet zozeer kijken of de monitor HDMI 2.1 ondersteund, maar kijken wat wel belangrijk is.
Dus bijvoorbeeld resolutie, refreshrate, paneel type en bijvoorbeeld de I/O.

Als dat allemaal naar wens is, waarom zou je dan nog HMDI 2.1 als harde eis willen?
Maar als je dus 4k en 120hz invult, dan is de goedkoopste de pricewatch: Acer Predator XB273KGP Zwart

[Voor 28% gewijzigd door jorank op 18-06-2020 10:06]

II R7 5800X3D, 32GB, ROG B550-F, RTX 4090 II

• tafelblad
Dat is een goed argument waar ik nu dus zelf ook niet uitkom.

Er wordt vanuit Sony gezegd dat het HDMI 2.1 heeft. Ik wilde dan ook graag een monitor die hiermee compatibel is.
Maar je hebt wel een goed punt, als de resolutie, refresh rate e.d. in orde zijn dan hoeft dat niet meer zo belangrijk te zijn,

Heb kan je me een monitor aanbevelen?

• Remco H
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-03 15:02
Ik zou ook goed naar de tijdshorizon kijken waarvoor je de monitor wilt gebruiken. Ik zie de spellen op de ps5 niet zo snel op 120hz lopen, als dat überhaupt ooit wel gehaald gaat worden, hetzelfde geldt voor 4k. Het zou mij niet verbazen dat de komende tijd de games vooral naar max. 4k60Hz gaan. Een monitor kopen die nu de max specs van de ps5 benut is zoals je zelf al aangeeft behoorlijk prijzig. Op een discussie op Reddit (kan die nu niet vinden) kwam toen ook naar voren dat komende tijd je met een 4k60hz monitor best wel goed gaat zitten (als je de ps5 vooral voor gaming gebruikt). Dat soort monitoren koop je al rond €250 - €350 en blijf je flink onder budget. Als je echt full specs wilt gaan dan laat de pricewatch je niet heel veel zien, en al helemaal niet voor jouw budget. https://tweakers.net/moni...AjKbWj3YDKQmBwz8_KytRa_0A

• Bananaman123124
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-03 08:34
Potenscia schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:32:
[...]

De PlayStation 5 heeft geen DisplayPort, vraag me niet waarom, want DisplayPort is gewoon beter doordat het al jaren 4k op hogere verversingsnelheden ondersteunt, maarja, en HDMI 2.0 gaat maar tot 4k60, terwijl de consoles tot 4k120 gaan in sommige games.
Ik denk, zoals hier ook al wordt aangegeven, dat je geen spellen op 4k 120hz gaat spelen op de playstation 5. Misschien uitzonderingen als rockt league of iets dergelijks daar gelaten. De vraag is dus of je nu heel veel geld wil uitgeven om enkele niet grafisch indrukwekkende games op 4k en 120 hz te kunnen spelen terwijl je dat voor de meeste spellen niet kan benutten, ik geloof namelijk niet dat een PS5 4k én 120 hz aankan maar eerder 4k 60hz óf 1080p 120 hz.

Persoonlijk zou ik wachten tot de PS5 ook daadwerkelijk beschikbaar is zodat je een betere keus kan maken.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-03 19:22
jorank schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:04:
Ik zou niet zozeer kijken of de monitor HDMI 2.1 ondersteund, maar kijken wat wel belangrijk is.
Dus bijvoorbeeld resolutie, refreshrate, paneel type en bijvoorbeeld de I/O.

Als dat allemaal naar wens is, waarom zou je dan nog HMDI 2.1 als harde eis willen?
Maar als je dus 4k en 120hz invult, dan is de goedkoopste de pricewatch: Acer Predator XB273KGP Zwart
De resolutie en de refresh rate van dat scherm zijn volgens de wensen, maar met HDMI 2.0 is die resolutie met die refresh rate onhaalbaar. Dat zal alleen werken met DisplayPort, en dat heeft de PS5 niet. Met HDMI is dat een 4K 60Hz scherm, beetje zonde om er zoveel voor te betalen.

Qua stijl past de monitor wel bij zo'n Tower of Sauron PS5 :+ .

Maar aan de andere kant, het is nog koffiedik kijken welke games op de PS5 zo'n hoge framerate kunnen halen in 4K. Van bv Assassin's Creed Valhalla is het al geweten dat dat slechts 30 fps zal zijn. Misschien dat het wel zo zal zijn voor bepaalde games van de huidige generatie (bv Overwatch, Destiny 2, Rocket League), maar voor de rest is dit waarschijnlijk iets voor een PS6 en dus een beetje absurd om nu een scherm met die vereisten te kopen dat dan pas jaren later benut worden.

Een belangrijk ding dat een monitor voor een PS5 wel zou moeten hebben is HDMI VRR. Dat is deel van de HDMI 2.1 spec, maar men is niet verplicht het te implementeren en het kan ook met HDMI 2.0. Dus moet men echt de specificaties van het scherm er op nakijken. Bij mijn weten is er nog geen monitor die HDMI VRR ondersteunt of het wordt niet geadverteerd.

Mijn advies is te wachten tot die consoles er zijn, of bijna toch, dan zullen de bijhorende monitoren ook op de markt komen. Het is een kip/ei probleem, er zijn momenteel geen brontoestellen beschikbaar (videokaarten, consoles, etc) met HDMI 2.1 dus de monitoren laten ook op zich wachten.

En als je toch al een scherm wilt dat alle vakjes aftikt voor een PS5: https://tweakers.net/tele...NhKJgjO1a8PgNbq499xZLKeUH
Maar zorg dat je voldoende ruimte hebt ;).

• tafelblad
[/En als je toch al een scherm wilt dat alle vakjes aftikt voor een PS5: https://tweakers.net/tele...NhKJgjO1a8PgNbq499xZLKeUH
Maar zorg dat je voldoende ruimte hebt ;).]

Ruimte in mijn kamer meer dan genoeg. Ruimte in mijn portemonnee daarin tegen ;-)

Zeer interessante reacties, allen dank daar voor.

Ik ga nog even geduld hebben met de aanschaf van een goeie monitor, misschien is een leuke monitor van rond 300 euro een goeie tussenoplossing.

• Jack0312
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-08-2020
Ik ben ook op zoek naar een mooie monitor die geschikt is voor nextgen gaming.
Ik heb onder andere deze gevonden, echter heb ik er niet super veel verstand van.

Acer Nitro VG271UPbmiipx

Zou iemand mij kunnen vertellen of er nadelen zijn en of dit een degelijke monitor is vergeleken met de specs die de PS5 wellicht aan gaat kunnen?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee