Maximaal haalbare snelheid van 40Mbits => 29Mbits

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 29-05 21:03
Mijn vraag

Ik heb een 50 Mbit/s Telfort thuis (alleen internet) abonnement op mijn adres. Nu merk ik dat mijn snelheid sinds een week of 2 naar beneden is gegaan. Als ik inlog op het IP-adres van de router, staat een snelheid van 24575 Kbits dit is voorheen altijd +38000 Kbits geweest.

Als ik vroeger een postcode/huisnummer check deed stond er altijd dat er 40Mbps haalbaar moet zijn (Mijn Telfort geeft dit nog steeds aan). Als ik nu kijk staat er 29Mbps als maximaal haalbare snelheid.

Verder is de internetsnelheid wel stabiel, geen rare uitvallers. Ook mijn Telfort vermeld dat 40Mbits haalbaar moet zijn op mijn adres.

Telfor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zm_1O6d7ySLP95tepTJphKF1Q4=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/FojTA75yNDizobEBMobzk3Kc.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zI1to15jqzkTXI9JiFFLw6Zt2x0=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/FiAn6DptcCO2WFNJWeNJdToE.png?f=fotoalbum_small

Relevante software en hardware die ik gebruik

Experia Box V8

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Router van de stroom
- Router harde reset
- 2 verschillende DSL kabels geprobeerd

Dit mocht allemaal niet baten…

Uiteindelijk de klantservice gebeld en de bovenstaande stappen doorlopen, toen dat allemaal niet hielp hebben ze mij verwezen naar de Technische Support.

Die hadden mij gister gebeld met het bericht dat er geen monteur word langs gestuurd, omdat het verschil maar heel klein is en (volgens hun) binnen de marge valt, als je dus uitgaat van een maximale snelheid van 29Mbps.

Ik voelde mij niet heel erg serieus genomen door Telfort en ze wouden verder ook niks voor mij doen. Ik zou graag jullie mening willen horen, want ik vind dit een rare manier van handelen. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? Zou ik gewoon afgeknepen worden? Mag een provider dit zomaar doen?

Ik heb ook op Telfort forum een topic geopend met mijn vraag https://forum.telfort.nl/...?postid=736216#post736216

Beste antwoord (via PEBKAC op 18-06-2020 10:11)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:50

MsG

Forumzwerver

Ja juist die last mile is het duurste en meest fluctuerende stuk. Je bent slachtoffer van de techniek, maar het is geen snelheidsknijpsamenzwering, gezien je buren ook allemaal rond jouw snelheid zitten.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Zie je ook wat meer technische externe waarden over de VDSL-lijn in de modemrouter? Die info over de lijn die er nu staat is wel heel summier.

VDSL is helaas veelal "TOT" X Mbit, maar niet per se daadwerkelijk die snelheid zoals bij de kabel wèl gebruikelijker is. Hier gaan ze om diezelfde reden vaak weinig tot niks aan doen. Ik ben zelf ook van 100/30 naar ~ 80/30 gegaan zonder wijzigingen van mijn kant. Helaas schommelt dat dus permanent. Gelukkig krijgen we tzt glasvezel, maar het was wel even wennen dat je pas na aansluiting weet wat je nou daadwerkelijk haalt. Bij Ziggo heb ik nooit minder dan m'n abbosnelheid gehaald.

Voor de beeldvorming, dit is wat mensen met een Experiabox doorgaans allemaal kunnen zien over hun VDSL-lijn:

Afbeeldingslocatie: https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/28ea74c1-7132-4435-8a74-857f269c7e2e.png

[ Voor 16% gewijzigd door MsG op 17-06-2020 10:17 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 674295

V/ADSL is idd max een bepaalde snelheid (er staat vaak duidelijk bij dat je niet altijd die snelheid kan halen die aangeven staat) de technologie is antiek en de rek kwa snelheid is er al lang uit.

29mbits is geen abnormaal langzame snelheid voor ouderwets koper, die monteur gaat niks vinden (als ie al zou komen). Vervelend voor je dat je snelheid is gezakt, maar de enige manier om dit op te lossen is overgaan naar glas of coax. Wss schommelt het een beetje en kan het zomaar zijn dat het volgende week wat hoger is.

Blijft dat ik zelfs mn oma beter gun dan adsl/vdsl. :+

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 17-06-2020 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
@MsG Ik zal als ik vanavond thuis kom kijken of ik nog meer informatie uit de Experia Box kan trekken over de lijn ;)

@Anoniem: 674295 Hier was ik dus al bang voor, de enigste oplossing is dus coax of glas. Ongeacht welke provider ik neem ? Glas is helaas niet beschikbaar op mijn adres. Met coax komt ook het hele TV pakket (wat van mij niet hoeft). Ik ga eens kijken wat mogelijk is op mijn adres qua providers&abonnementen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

PEBKAC schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:37:
@MsG Ik zal als ik vanavond thuis kom kijken of ik nog meer informatie uit de Experia Box kan trekken over de lijn ;)

@Anoniem: 674295 Hier was ik dus al bang voor, de enigste oplossing is dus coax of glas. Ongeacht welke provider ik neem ? Glas is helaas niet beschikbaar op mijn adres. Met coax komt ook het hele TV pakket (wat van mij niet hoeft). Ik ga eens kijken wat mogelijk is op mijn adres qua providers&abonnementen :)
KPN's first-parties kunnen nog 2 kabeltjes extra aanbieden (pair bonding), waardoor het min of meer verdubbelt in snelheid. Die providers zijn vaak wel stukken duurder (XS4All, KPN) dus dan is een overstap naar een andere technologie soms ook sneller gemaakt.

Wat zie je op https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/ ? Dan zie je überhaupt wat er mogelijk is qua pairbonding op jouw locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja ik begrijp je probleem, als ik op de ziggo website kijk, zie je mn hele paketten. Misschien als je ze belt kunnen ze je een aanbod doen voor alleen internet, basis tv (niet interactief, npo 123 in hd, rest digitaal sd) krijg je er altijd bij aangezien dat nou eenmaal ook over de kabel gaat standaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:27
Anoniem: 674295 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:22:
V/ADSL is idd max een bepaalde snelheid (er staat vaak duidelijk bij dat je niet altijd die snelheid kan halen die aangeven staat) de technologie is antiek en de rek kwa snelheid is er al lang uit.

29mbits is geen abnormaal langzame snelheid voor ouderwets koper, die monteur gaat niks vinden (als ie al zou komen). Vervelend voor je dat je snelheid is gezakt, maar de enige manier om dit op te lossen is overgaan naar glas of coax. Wss schommelt het een beetje en kan het zomaar zijn dat het volgende week wat hoger is.

Blijft dat ik zelfs mn oma beter gun dan adsl/vdsl. :+
Ik wil de eerste kabelaanbieder nog tegenkomen die op een coax kabel van 3km zonder versterkers een werkbaar signaal gaat afleveren. Dat lukt ze niet. :+. Dan is ADSL met 12Mbit echt nog steeds een werkbare oplossing op een telefoonlijn van 3km.

Dat het een oude antiek is is (deels) waar. Er zijn genoeg truukjes uitgehaald om het omhoog te krikken en als je een goede lijn hebt (zeker met vectoring van 100 of 200Mb), dan kan DSL echt nog prima mee. Latency die lager ligt dan bij een gedeeld COAX netwerk, dan wist ik het wel ;).

Het voordeel van Coax is dat het veel meer bandbreedte kan verstouwen. Mocht je pech hebben, dan kun je net zoals bij DSL veel problemen hebben. Wat dat betreft zouden we koperen verbindingen direct moeten afschaffen en overal op glasvezel overgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-05 12:35
Telfort (= KPN) geeft bij het bestellen onder het kopje "Kies je Hussel Internet" als je op "meer informatie" klikt het volgende aan over de minimale download- en uploadsnelheid: "75% en hoger van de maximale download- en uploadsnelheid. De minimale snelheid moet in alle metingen beschikbaar zijn. (Waarbij de maximale download- en uploadsnelheid de snelheid is die in je contract wordt weergegeven). Misschien dat je hier wat mee kan? Mogelijk als je de suggestie geeft te willen overstappen dat ze wat meer moeite voor je willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
Ik heb net mijn contract van Telfort uit mijn postvak laten opduiken, dit contract is uit 2014. Daar staat inderdaad dat ik een contract heb tot 30Mbps. Ik woonde eerst op een ander adres waar mijn werkelijke snelheid maar tot 20 Mbps ging. In 2017 ben ik verhuisd naar een nieuw adres, waardoor ik een snelheid van +-40Mbps haalde (wat dus meer is dan in mijn contract).

Dus, Telfort heeft alle recht om mijn Internet Abbonoment te limiteren :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:21

lier

MikroTik nerd

PEBKAC schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:20:
Dus, Telfort heeft alle recht om mijn Internet Abbonoment te limiteren :(
Ik heb het gevoel dat je denkt dat je afgeknepen wordt. Waarom denk je dat? Het intrainen van het modem in combinatie met errors bepaalt op welke snelheid je uiteindelijk zit. Je ISP is er niet bij gebaat dat je een lagere snelheid haalt.

Maar...eerst inderdaad even de waarden uit je modem afwachten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
MsG schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:45:
[...]

KPN's first-parties kunnen nog 2 kabeltjes extra aanbieden (pair bonding), waardoor het min of meer verdubbelt in snelheid. Die providers zijn vaak wel stukken duurder (XS4All, KPN) dus dan is een overstap naar een andere technologie soms ook sneller gemaakt.

Wat zie je op https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/ ? Dan zie je überhaupt wat er mogelijk is qua pairbonding op jouw locatie.
Helaas, echt tot maar 29Mbits haalbaar op mijn adres.

Telfor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Roz9loWyjQAiH9MtH_cLtYSpWDs=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/3ukklti4tluJuy0JS9PPVTqr.png?f=fotoalbum_small
lier schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:25:
[...]

Ik heb het gevoel dat je denkt dat je afgeknepen wordt. Waarom denk je dat? Het intrainen van het modem in combinatie met errors bepaalt op welke snelheid je uiteindelijk zit. Je ISP is er niet bij gebaat dat je een lagere snelheid haalt.

Maar...eerst inderdaad even de waarden uit je modem afwachten.
Dat is mijn interpretatie, omdat Telfort Thuis in transitie is naar KPN. Mijn gedachte was dat KPN misschien heeft gezegd om hogere snelheden dan wat in het abonnement staat aangegeven te limiteren. Dit berust meer op een onderbuik gevoel dan op werkelijke feiten 8)

Ik zal vanavond de waardes vanuit mijn modem posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Overigens is die 40 Mbit ook historisch. Als jij nu structureel maar 29 Mbit haalt, zul je zien dat die ook naar beneden wordt bijgesteld. Moet je maar eens spelen met wat huisnummers voor en na je eigen huis op fourstack, zit soms nog best veel verschil tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
krakendmodem schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:56:
Ik wil de eerste kabelaanbieder nog tegenkomen die op een coax kabel van 3km zonder versterkers een werkbaar signaal gaat afleveren. Dat lukt ze niet. :+. Dan is ADSL met 12Mbit echt nog steeds een werkbare oplossing op een telefoonlijn van 3km.
Ik heb geen idee wat de maximum lengte van een coax kabel is, wel weet ik dat het signaal grotendeels over glasvezel staat. Bij mij in de straat staat een Ziggo verdeeldoos, en daar gaat glasvezel over op coax. Ik haal dan ook altijd de 250 Mbps waar ik voor betaal. Voor hetzelfde geld kan ik overigens 1000 Mbps krijgen via T-Mobile glasvezel, maar de problemen die ik daarover lees weerhouden me tot nu toe voor de overstap.

De xDSL technologie is een zeer geavanceerde technologie die, in tegenstelling wat de D in ADSL/VDSL doet vermoeden, grotendeels analoog is. Complexe analoge signalen via DSP op een telefoonlijn zetten en de bitrate opschakelen als het kan en terugschakelen als het moet lijkt meer op de techniek van de laatste analoge modems dan op klassieke digitale signaaloverdracht.
Dat het een oude antiek is is (deels) waar. Er zijn genoeg truukjes uitgehaald om het omhoog te krikken en als je een goede lijn hebt (zeker met vectoring van 100 of 200Mb), dan kan DSL echt nog prima mee. Latency die lager ligt dan bij een gedeeld COAX netwerk, dan wist ik het wel ;).
De xDSL trukendoos is leeg, de rek is eruit. Coax van het verdeelpunt naar mijn huis is alleen van mij; in onze wijk was het coax netwerk al als sternetwerk ingericht, en niet als ringnetwerk.
Het voordeel van Coax is dat het veel meer bandbreedte kan verstouwen. Mocht je pech hebben, dan kun je net zoals bij DSL veel problemen hebben. Wat dat betreft zouden we koperen verbindingen direct moeten afschaffen en overal op glasvezel overgaan.
FttH is de toekomst. Ik heb het al in huis, maar gebruik het alleen (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
MsG schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:26:
Overigens is die 40 Mbit ook historisch. Als jij nu structureel maar 29 Mbit haalt, zul je zien dat die ook naar beneden wordt bijgesteld. Moet je maar eens spelen met wat huisnummers voor en na je eigen huis op fourstack, zit soms nog best veel verschil tussen.
Klopt, daar zit inderdaad wat verschil tussen. Mijn buren halen 31 Mbps en een straat verder is de haalbare snelheid 36Mbps. Wist niet dat het zoveel kan verschillen per adres :p

Hieronder de waardes uit mijn modem

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3dS0Vyb2gAMykl7AkP85VaSbOw=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/BUCdZwzKNclh8JnQTle9UtYA.png?f=fotoalbum_small

[ Voor 5% gewijzigd door PEBKAC op 17-06-2020 18:31 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ja juist die last mile is het duurste en meest fluctuerende stuk. Je bent slachtoffer van de techniek, maar het is geen snelheidsknijpsamenzwering, gezien je buren ook allemaal rond jouw snelheid zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

dus Ziggo krijgt er binnenkort een klant bij

(en nog vond de hoogste rechter dat Ziggo geen monopolie heeft... )

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 18-06-2020 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PEBKAC
Anoniem: 674295 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:28:
dus Ziggo krijgt er binnenkort een klant bij

(en nog vond de hoogste rechter dat Ziggo geen monopolie heeft... )
Ja dat is zeer waarschijnlijk dat binnenkort ik de overstap maak naar Ziggo. Wel jammer, want opzich was mijn Telfort abonnomentje net snel genoeg en niet duur (€26).

@MsG Thanks voor de uitleg. Ook fijn om te horen dat ik niet het slachtoffer ben van een samenzwering ;) Ik wist dat internetsnelheden wat konden fluctueren met DSL, maar niet in deze proporties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

over die samenzwering weet ik het niet zo, daar moeten we de ACM voor aankijken... :+

(lees: als je als overheidsinstantie niet duidelijk kan maken bij de rechter dat Ziggo een monopolie, ben je imo behoorlijk incompetent... |:( )

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 18-06-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
Vandaag zijn mijn download en upload weer wat naar boven geschoten, dat na 3 weken in een dal te hebben gezeten. Het DSL lijntje is dus lekker wisselvallig :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNV_s-UhFVPGsZiKzMbPzqtIOCs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/E2As0zSugtucpREs8dsnDYsa.png?f=fotoalbum_medium

Anyway, ik ga toch de overstap maken naar VodafoneZiggo, aan het einde van de streep ga ik €25 meer betalen p/m, maar dat is het mij wel waard :)

[ Voor 18% gewijzigd door PEBKAC op 20-06-2020 21:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Dit soort zaken hebben we mij ook van XS4All/KPN doen overstappen naar Ziggo.

Toen ik hier ging wonen had ik volledige snelheid met toen nog ADSL. Na twee jaar ging snelheid spontaan naar de helft. Uit het niets. Na aanmelden storing het verhaal van afstand en dat het normaal is, hoe verder weg, hoe lager de snelheid.

Op de wedervraag waarom de snelheid eerst wel goed was en nu opeens niet kwam geen antwoord. En na veel zeuren toch monteur gekregen toen ze op mijn vraag even naar de afstand wilde kijken (kast staat ongeveer 80m bij mij vandaan).

Uiteindelijk bleek het probleem dus in de kast van KPN te zitten en na 8 maanden problemen maar overgestapt.

Kortom, het is een slecht verhaal wanneer ze geen schuld willen bekennen en niet willen oplossen ondanks dat het eerst goed was. Tijd dat we als consument een schadeclaim mogen neerleggen bij dit soort partijen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PEBKAC
Wim-Bart schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 21:56:
Dit soort zaken hebben we mij ook van XS4All/KPN doen overstappen naar Ziggo.

Toen ik hier ging wonen had ik volledige snelheid met toen nog ADSL. Na twee jaar ging snelheid spontaan naar de helft. Uit het niets. Na aanmelden storing het verhaal van afstand en dat het normaal is, hoe verder weg, hoe lager de snelheid.

Op de wedervraag waarom de snelheid eerst wel goed was en nu opeens niet kwam geen antwoord. En na veel zeuren toch monteur gekregen toen ze op mijn vraag even naar de afstand wilde kijken (kast staat ongeveer 80m bij mij vandaan).

Uiteindelijk bleek het probleem dus in de kast van KPN te zitten en na 8 maanden problemen maar overgestapt.

Kortom, het is een slecht verhaal wanneer ze geen schuld willen bekennen en niet willen oplossen ondanks dat het eerst goed was. Tijd dat we als consument een schadeclaim mogen neerleggen bij dit soort partijen.
Het is gewoon een rare manier van zaken. Je betaald (jarenlang)trouw, maar als het niet goed is dan moet je het maar "normaal" vinden(en niet zeuren).

De technische support zei letterlijk tegen mij : 'Je kan hoog springen of laag springen, maar er gaat niks veranderen'.

Het is gewoon vervelend dat ze geen enkele moeite erin willen stoppen. Ook dat ze geen verklaring willen afleggen hoe zoiets kan gebeuren.

Ik snap helemaal dat je overgestapt bent, ik deel je frustratie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PEBKAC
Zo, ik heb vandaag de overstap gemaakt naar Ziggo, alles is aangevraagd :) Dan heb ik voorlopig niks te klagen over internetsnelheden

Ook heb ik gelijk een reactie op het Telfort forum :+ Ik bleek dus wel een 50 Mbit/s Abonnoment te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJ02SHAm8v5sr-yYdLkBvL152tI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/vnthFiMXXy0iSnP2QTxkuyNX.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-05 23:47

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb in eenzelfde bootje gezeten, toen ik introk waar ik nu zit had ik 55/5. 4 jaar lang geen enkel probleem en stabiel. Ineens merkte ik dat mijn download snelheid zakte.

Modem reset, ander kabeltje etc etc. XS4ALL gebeld. Nieuwe modem, hielp niet. Monteur 1, 2, 3.. ja is oud, het is een waterleiding. Ondergrondse moet komen.

Uiteindelijk zat ik op een klapperende 20/5 mbit. Met de mensen waar ik contact mee had gekeken en meerdere bewoners hadden problemen.

KPN wilde niets doen, kunnen niets doen etc.

Stap over naar Ziggo als je kan en laat die hele ADSL ellende voor wat het is.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

PEBKAC schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:42:
Zo, ik heb vandaag de overstap gemaakt naar Ziggo, alles is aangevraagd :) Dan heb ik voorlopig niks te klagen over internetsnelheden

Ook heb ik gelijk een reactie op het Telfort forum :+ Ik bleek dus wel een 50 Mbit/s Abonnoment te hebben.

[Afbeelding]
Hij noemt het correct een TOT X Mbit abonnement. Zo werkt dat bij DSL. Voor een werkende lijn, die lager is dan het theoretisch maximum gaan ze geen duizenden euro's spenderen aan een nieuwe kabel voor die 3 tientjes DSL-kosten, waarvan KPN zelf maar een marginaal deel ontvangt (wholesale-tarieven), per maand. Ziggo vind ik zelf ook geen alternatief (daar kwam ik juist vandaan toen ik naar DSL ging), dat betekent vaak dat je internetkosten X 2 gaan, zeker met die verplichte televisiekosten, die je als millenial nooit verzilverd werd dat mij te gortig. Maar goed, 85 Mbit van de 100 is ook wel een stukje hoger dan wat jij netto had, dus dan is de keuze ook weer anders.

[ Voor 3% gewijzigd door MsG op 24-06-2020 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PEBKAC
@prutser001 Ik had echt werkelijk geen idee dat zoveel mensen last hadden van klapperende ADSL lijntjes, het is mij dat extra geld per maand wel waard voor Ziggo :)

@MsG Ik snap dat ze geen hele lijn gaan vervangen, dat verwacht ik ook niet van ze. Ik had graag een uitleg gewild waarom de lijn zo fluctueert, en of er iets aan gedaan kan worden. De snelheid was namelijk gezakt van 38 Mbit/s naar 24 Mbit/s, i.p.v. 31 naar 24 (dan was het voor mij nog acceptabel geweest).
Anyway, het TOT stukje is mij nu wel duidelijk inderdaad, zolang de lijn nog werkt gaan zij niks veranderen.

Ik ga inderdaad fors meer betalen voor Ziggo €26 => €57. Het zenderpakket ga ik buiten voetbal (CL, WK, EK) weinig gebruiken, als ik de keuze had uit een snellere DSL lijn had ik die gekozen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door PEBKAC op 24-06-2020 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

@PEBKAC nee het is 1 groot drama hier, zit nog met een stap58n constructie... Dit gaat waarschijnlijk pas vervangen worden als de gebouwen plat gaan.

Ik heb al begrepen dat het al niet meer mogelijk is om op sommige adressen DSL te krijgen omdat er niet genoeg aderparen meer zijn. Door lussen is al niet meer mogelijk omdat dit al meerdere malen gedaan is.

Maar ze blijven bij KPN ook gewoon 100mbit aanbieden op mij adres en omliggende terwijl ze donders goed weten dat het niet mogelijk is.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
@prutser001 Ik heb meer even Google geraadpleegd voor een stap58 kast, maar dit is dus een verouderd stukje techniek.

Het word gewoon tijd dat overal glasvezel komt te liggen :) hoef je ook geen peperdure abbo aan te schaffen bij Ziggo.

Wel raar dat KPN gewoon 100Mbit/s aanbied, waarschuwen ze niet van te voren voor de maximaal haalbare snelheid?

btw : Ik heb nu wel een fatsoenlijke reactie gehad van Telfort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKLN-Tv0PVklUlGVRDgMWvDGVdU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/8mqqq08G7z11o4hchqvBVAor.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

@PEBKAC Helaas niet, ze proberen eerst te melken en zorgen zo voor frustratie bij de klant.

Toevallig vandaag door een buurtbewoner benaderd (tot 1,5meter) die dus problemen heeft met zijn internet verbinding, is een wat oudere meneer en kiest KPN want 'KPN'. De beste meneer kan niet eens TV kijken zonder haperingen/blokken in beeld. Betaald dus bijna 60 euro p/m voor wat hij dacht was 100mbit.

Na een snelle meting komt hij dus niet verder dan 30, verbinding klapt er redelijk vaak uit.
Aangeraden naar Ziggo te stappen, zelfs het goedkoopste Ziggo abbo is beter dan deze ellende.

En ja, Stap58n is antiek en heeft zichzelf al 10000x terugbetaald en KPN heeft er waar het op lijkt sinds de installatie ook niets meer aan gedaan. Ja de wijk kast heeft upgrades gehad uiteraard.

Heb laatst even in de Ziggo kast gekeken toen een monteur bezig was en van de 28 aansluitingen die daar in zitten zijn er maar 8 aangesloten. Aangezien er hier geen glas is betekent dat er nog 20 op DSL zitten (of geen internet hebben).

Die koper rommel moet gewoon weg hier, buiten dat een deel al niet meer te gebruiken is werkt het ook voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
@prutser001 Dat is wel heel erg triest van KPN, ze zouden dit eigenlijk dit soort wanpraktijken moeten aanpakken.

Ze zouden er inderdaad goed aan doen DSL compleet te vervangen, maar ik denk dat het nog even gaat duren voordat overal glasvezel ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-05 13:50
PEBKAC schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:15:
@prutser001 Ik had echt werkelijk geen idee dat zoveel mensen last hadden van klapperende ADSL lijntjes, het is mij dat extra geld per maand wel waard voor Ziggo :)
Naja dat is dan weer precies de reden dat ik bij ziggo weg ben gegaan. Na aangekondigde werkzaamheden klapperde mijn internet verbinding 3-4 keer per uur.
In de gui van het modem een ❌ bij de rx-upstream. Die opgelost worden door:
1) mij WiFi op kanaal 13 te zetten
2) mijn modem aan te sluiten met de mee geleverde kabel (30cm)
3) Mij modem minimaal 1,5 meter boven de vloer te zetten. (Kan dus niet met de originele kabel)
4) niet meer dan 2 meter boven de staat te zitten. Leuk want ik woon op 3 hoog
5) Geen router maar een AP te gebruiken. Routers staan volgens hun alleen in datacenters
6) geen streaming diensten zoals Netflix of YouTube gebruiken
7) opzeggen en overstappen op xDSL

Ik heb voor optie 7 gekozen.

Zolang alles werk is internet gewoon internet. Maar als het niet werkt pfff

[ Voor 0% gewijzigd door ewoutw op 26-06-2020 00:09 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

@ewoutw Bij het een kennis van mij zijn er ook wat problemen met zijn Ziggo lijn. Niet zozeer zijn lijn maar andere om hem heen die voor storing zorgen.

Hij heeft laatst een monteur gehad en die kwam er achter dat er 3 modems in de buurt zaten die voor storing zorgde op de upload, oude modellen/niet laatste updates.

Bij nadere inspectie bleek zelfs dat 1 van die lijnen helemaal niet geregistreerd stond bij Ziggo en die hebben ze gelijk afgedopt. (Gecloond modem?).

En ja de helpdesk is niet super maar dat is geen enkele als je het mij vraagt. Het oude XS4ALL had nog wel eens kundige mensen zitten maar bij Ziggo zijn deze zeldzaam.

Kortom bij Ziggo is het netwerk bij mij wel goed en bij KPN een drama 30/10mbit wat niet werkt of 500/40 wat wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
ewoutw schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 00:08:
[...]

Naja dat is dan weer precies de reden dat ik bij ziggo weg ben gegaan. Na aangekondigde werkzaamheden klapperde mijn internet verbinding 3-4 keer per uur.
In de gui van het modem een ❌ bij de rx-upstream. Die opgelost worden door:
1) mij WiFi op kanaal 13 te zetten
2) mijn modem aan te sluiten met de mee geleverde kabel (30cm)
3) Mij modem minimaal 1,5 meter boven de vloer te zetten. (Kan dus niet met de originele kabel)
4) niet meer dan 2 meter boven de staat te zitten. Leuk want ik woon op 3 hoog
5) Geen router maar een AP te gebruiken. Routers staan volgens hun alleen in datacenters
6) geen streaming diensten zoals Netflix of YouTube gebruiken
7) opzeggen en overstappen op xDSL

Ik heb voor optie 7 gekozen.

Zolang alles werk is internet gewoon internet. Maar als het niet werkt pfff
Dat zijn inderdaad allemaal wel hele bijzondere oplossingen. Als je bedenkt dat het door werkzaamheden kwam.
Bedoelden ze nu met optie 5) dat jij je modem/router door een AP moet vervangen? :?

Ik snap dat je bent overgestapt. Ben wel benieuwd wat je snelheid is?

Update : Inmiddels is de lijn weer bijna op zijn oude snelheid na (bijna) een maand. Ondertussen dus de overstap naar Ziggo gemaakt, best jammer want de huidige snelheid is best acceptabel 37 Mbps.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rX4LClb8qETf3eaefSp4C5x9KwA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/H2a95G2FFpQNS1ZSe8PvKGzC.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 19% gewijzigd door PEBKAC op 27-06-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-05 13:50
PEBKAC schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:32:
[...]

Dat zijn inderdaad allemaal wel hele bijzondere oplossingen. Als je bedenkt dat het door werkzaamheden kwam.
Bedoelden ze nu met optie 5) dat jij je modem/router door een AP moet vervangen? :?

Ik snap dat je bent overgestapt. Ben wel benieuwd wat je snelheid.
De werkzaamheden waren in het weekend een weekend later heb ik voor het eerst gebeld. 100% zeker. Weet ik niet, maar wel aannemelijk.
Je heel bijzonder maar hoe dan ook het lag aan mij. Ik had een bijzonder netwerk volgens hun (zat een draadloze burg in)
Maar het kon niet dat ik een router thuis had staan. Het was een modem. Geen router die staan alleen datacenters.
Ik kreeg van kpn een belletje of ik interesse had voor kpn-compleet. Ik kon 16mbps krijgen. Aangegeven dat als ik pairbonding kon krijgen dat ik dan over zou stappen. Pairbonding was officieel niet beschikbaar voor klanten. Maar werd hier en daar wel al geleverd als test. En ik wist dat mijn centrale het kon.
Werd e dagen later netjes teruggebeld. Het kon maar dan moest ik wel tot 100mbps nemen (ipv 20) omdat het anders niet de moeite waard was voor hun.
Uituidelijk was het 36mbps bij oplevering. Ongeveer een jaar later kwam er VVDSL. Heb nu 225/66Mbps dikke prima dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
@ewoutw Wel erg bijzonder allemaal hoe dit gegaan is bij Ziggo. Wel goed van KPN dat ze pairbonding voor je hebben geregeld, nu heb je echt een mooie snelheid ;)

En tja, routers staan alleen in datacenters :+
Pagina: 1