Clonen M.2 bootdrive zonder USBadaptor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-07 20:58
Mijn vraag
...
Hoe clone ik de NVME bootdrive van een laptop zonder externe USB adapter om de clone meteen op weg te schrijven. Belangrijkste probleem is (denk ik) dat ik dus niet allebei de drives tegelijk aan kan sluiten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Ik dacht gewoon Easeus, maar nog niet gevonden hoe precies.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Eerder zonder problemen de hele 64GB op moederbord ingebouwde 'harddisk' naar een zelf ingebouwde 512GB M.2 in zelfde PC over gezet. Idem voor een andere PC met een USB-SATA adapter gedaan.

Er is een USB-M.2-sata adapter uit China overweg, maar gezien de NVME zal ik hier alsnog niets mee kunnen.

Theoretisch verzin ik:
Clonen vanuit betreffende laptop (128GB M.2) naar een externe 128GB USB-drive (of externe drive, maar lege 128GB USB heb ik wel, lege >128GB drive niet). 128GB M.2 vervangen door 1TB M.2, booten vanaf USB drive en clonen naar 1TB.

of

Iets van een image-achtige kopie van de 128GB op een externe HD zetten, booten vanaf een opstart USB waar ook de Easeus (of variant daarvan) opstaat en image-achtige kopie naar 1TB schrijven.

Maar als één van deze twee opties al de goede is, dan nog graag tips want tussen idee hoe het uit te voeren en WETEN hoe het uit te voeren ontbreekt nog wel wat aan informatie.

[ Voor 3% gewijzigd door R-P op 17-06-2020 09:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:38

Nibbz

Postmaster General

booten via een PXE (netwerk?) geen mogelijkheid? Serva installeren, Clonezilla als iso koppelen. Via netwerk booten op je laptop, en direct de image naar de HD schrijven.

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je zet je kloon software op de nieuwe SSD, boot daar vanaf (en evt. creëer een ram-drive) met de benodigde tools. Vervolgens kloon je je oude naar de nieuwe.

Ok, wilde eerst hieronder aanspreken op het niet lezen van de TS en toen zag ik dat ik het zelf ook niet goed had gelezen.

En na je edit zie ik dus dat USB wél een optie is.. dan is het toch simpel en precies zoals de post hier onder staat ?

[ Voor 85% gewijzigd door DukeBox op 17-06-2020 10:20 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Image trekken met een bootdisk van eeniedere cloneproduct, opslaan op een USB media met voldoende opslagruimte. Daarna SSD wisselen, zelfde bootdisk gebruiken en image naar SSD schrijven.

Kind kan de was doen :) "vroegah" was Hirens Boot CD ideaal voor dit soort dingen. Kan ook vanaf USB natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
Dank heren (en/of dames). Hier kan ik vast wat mee.

Wellicht IS het zo 'simpel' als voorgesteld, maar ik doe dit niet dagelijks/wekelijks/maandelijks, dus voor mij een stuk-verder-van-mijn-bed-show dan voor menigeen van jullie. Vandaar de voor jullie waarschijnlijk simpele vraag die nu eenmaal buiten de door mij eerder uitgevoerde truckjes valt (en ik vond ook niet zo snel een handleiding op internet die exact dit probleem behandelt).
Heb ergens o.a. nog wel een Hirens-boot USB, ooit gedownload omdat je er vanalles mee kunt, maar uiteindelijk toch andere manieren gebruikt (o.a. voor de eerdere HD naar SSD omzetting) dus nooit echt verder in alle mogelijkheden hoeven verdiepen.

PXE manier klinkt ook best interessant, maar is denk ik NOG verder van mijn 'comfort zone' ;) Ik krijg mijn FreeNas server nog niet eens benaderbaar op het netwerk (wel de webinterface, niet als benaderbare schijven, kwestie van beter de manual lezen, daar gaat deze posting verder niet over maar om aan te geven dat ik de klok heb horen luiden op ICT gebied maar vaak niet weet waar de klepel hangt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
Even een update:

Ik heb Clonezilla op 4GB USB-stick gezet met RUFUS.

Nieuwe laptop (als in: heeft nog nooit aangestaan) aangezet met betreffende USB ingeplugd en F10 gedrukt (1x per seconde).
Kreeg een scherm met iets van "checksum CMOS failed" (op het moment dat ik telefoon-camera had opgestart om de melding te fotograferen, verdween het scherm, dus herinner me niet de exacte tekst, het betreft inderdaad een HP: google levert meteen HP's en Compaq's op). Ik ging er maar van uit dat dit was vanwege de USB-stick die de laptop niet verwacht had en niet nu al een lege batterij of een ander probleem

Bootvolgorde gewijzigd en Clonezilla startte netjes op. Bij kiezen om een image te maken werd ik bang dat de rest van de externe USB-schijf (1TB, 500GB vrij) zou worden gewist. Niet waarschijnlijk, maar kan nergens bevestiging vinden dat dit NIET gebeurt. Dus de schijf wordt nu verder leeg gehaald voordat ik verder ga.

Ander gedachten gang:
Twee laptops.
Eén wordt al een maand gebruikt maar mag opnieuw worden geïnstalleerd.
Eén is gloednieuw, nog nooit aangezet (behalve met Clonezilla, maar om aan te geven dat WINDOWS dus nog nooit erop geïnitialiseerd is: ik neem aan dat er een standaard image-achtig ding op de SSD wordt gekwakt voordat de SSD in de laptop wordt gestopt en dat ze niet de moeite nemen om het ding (laptop) daadwerkelijk aan te zetten).

Op zich zou vervanging van de SSD en een schone installatie van WINDOWS dus ook een optie zijn.
Maar hoe werkt dat met de Licensing Key? Gaat dat ook goed met de laptop die nog nooit heeft aangestaan? Hier (enige link die ik vond met deze vraag) wordt aangeraden de image te doen VOORDAT je 'm aanzet, maar dan vanwege verschil tussen HDD en SSD, wat bij mij niet speelt.

Wordt vervolgd als ik weer een (aantal) stap(pen) verder ben. Uiteraard worden inzichten op bovenstaande vragen zeer gewaardeerd.

[ Voor 7% gewijzigd door R-P op 27-06-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zelf vaker gedaan met Clonezilla, boot via USB. 128GB ssd Clonen naar imagefile op USB stick. Gebruik compressie, dan zou het moeten passen. Vervolgens SSD wisselen, weer opstarten van clonezilla en image naar nieuwe SSD schrijven. En dan reboot en je partitie extenden. Werkt prima :)

Overigens is het gewoon een kwestie van goed opletten wat je source en target is.
Verder snapt clonezilla volgens mij ook SMB en NFS shares, dus als je een NAS hebt is dat ook een optie.
Zolang je geen disk clone maar een image clone gebruikt kan er weinig misgaan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
Kun je bevestigen dat imagefile gewoon een file is op externe USB-harddisk en niet deze hele schijf 'wiped'? Want mijn angst daarvoor heeft nu even het proces gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@R-P Als je disk to image doet krijg je een image file. Zolang je niet disk 2 disk doet of image 2 disk zou bestaande data bewaard moeten blijven. Neemt niet weg dat een backup nooit kwaad kan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
Clonezilla image staat netjes tussen de andere files op de USB harddisk.
Bij terug kopiëren (restore partitions) loop ik vast: hij ziet een /dev/nvme01 (de target SSD) en een sda1 (de USB drive) maar loopt te mekkeren over een unrecognised disc label bij de nvme.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RG700qGZa9Q4tGSQ3fQdws1CxTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNGGxlh5eAQUQTaPjH2exgbw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan nergens expliciet de target drive selecteren en heb het vermoeden dat hij de sda1 probeert en dus vastloopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWtEZQOXH2mcLbrRTNlLlgBgJC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q4YCUJutpA7H263yy5NYGwc6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit naar oplossingen te zoeken online maar nog niets gevonden.
Oude M.2 drive was een sata en er is een externe behuizing uit China onderweg... Maar 1-op-1 kopiëren gaat nog steeds niet lukken als Clonezilla de nvme drive niet kan selecteren. Laptop is 1 maand oud, dus dat er een sata in zit was een verrassing maar ben toch vrij zeker dat MB wel nvme ondersteund.

Ga zo thuis weer verder en zal plaatjes controleren, zit nu op mijn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Even voor mijn beeld ?
Staat de betreffende data nu op een externe schijf ?

Wat is er dan mis met het nieuw installeren van het OD, en uit de clone je belangrijkste data te vissen ?

Want met al deze sprongen ben je zoveel meer tijd kwijt dan opnieuw installeren van het OS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
Ja, de betreffende data (waarmee de laptop de fabriek heeft verlaten) staat nu op een externe USB schijf als een image van de 4 partities van de originele 128GB SATA M.2. .

Opnieuw installeren is een optie, maar voorlopig heb ik deze methode geprobeerd vanwege:
(1) eventuele extra programma's/herstelpartitie/etc. die vanuit HP op de originele schijf is gezet
(2) ik weet niet helemaal hoe MS tegenwoordig met licenties werkt. Dus weet meneer Gates wel dat ik een legitieme kopie van windows heb op deze laptop als ik hem nog nooit heb aangezet? Zoals ik het begrijp zit de unieke code ingebakken in het moederbord, maar wordt die gelezen tijdens eerste initialisatie van de PC of staat die nu al in een of andere database van Windows in hun hoofdkantoor?

Misschien (/waarschijnlijk) zie ik beren op de weg die er niet zijn, maar liever te goed voorbereid dan iets over het hoofd zien dat achteraf niet meer te corrigeren valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
Zucht. Installatie media gemaakt voor rechtstreekse installatie van Windows maar die loopt al snel vast op "Er ontbreekt een vereist mediastuurprogramma. Dit kan een stuurprogramma voor dvd, USB of een harde schijf zijn."

En aangezien de USB prima werkt (*), zal het dus de NVME schijf zijn. Ik ben op zoek naar drivers, maar heb nog niets nuttigs gevonden.

Wordt wederom vervolgd.

(*) op de USB staat installatiemedia en dat begint in ieder geval met installeren... Op internet wordt dit veelal geweten aan een USB3 poort, en als je 'm in een USB2 poort stopt, gaat het wel goed. Alleen heeft deze laptop 2xUSB3 en 1xUSBC (of moet ik dan gaan installeren vanaf de SD-slot?)
Alle zelfde problemen op Tweakers die ik tot nu toe vond hadden geen oplossing.

EDIT: het *lijkt* alsof het inderdaad een vaak genoemde (en door mij als onwaarschijnlijk bestempelde) defecte installatie USB-stick is geweest. Ik heb een nieuwe gemaakt (van dezelfde MediaCreationTool2004 file als de eerste). En deze komt nu al verder: het kiezen van de taal e.d. wat de eerste gaf, zag ik bij de tweede niet. Maar de tweede gaf al snel de optie om een gevonden harde schijf (931GB, de A2000 Kingston NVME die ik erin heb gestopt) te selecteren: zo ver was de eerste niet gekomen...
Overigens heb ik de eerste installatie op 3 manieren geprobeerd: USB3(1), USB3(2) en USBC-ethernet-adaptor-met-USB2-hub. Geen van allen werkte en ze gaven allen dezelfde fout.
De tweede is nu aan het installeren via de USBC-ethernet-adaptor.

EDIT2: inmiddels kom ik met de tweede installatie nu wel bij de taal, maar VOOR die tijd kwam dus de selectie van de NVME al voorbij, iets wat niet gebeurde bij de eerste installatie.

EDIT3: Windows installatie is gelukt. Tijdens opnieuw de computer opstarten wel even de installatie USB eruithalen anders begint de installatie weer opnieuw, er is verder geen melding dat je dat moet doen.

[ Voor 77% gewijzigd door R-P op 02-07-2020 00:04 ]

• R-P
Even een update: werkt al een jaar prima.

Gisteren hetzelfde gezeur gehad met een 11e generatie i3: in de bios is de NVME schijf te vinden,maar de windows installatie ziet hem niet. Op internet (intel, HP, ASUS) staat dat je drivers van intel moet installeren, maar de installatie laat je niet bladeren om ze te kunnen vinden, zelfs als je het vinkje bij de optie "alleen geschikte drivers tonen" uitzet. De drivers moeten in de root van de installatie USB staan, dan gaat het uiteindelijk wel goed... (HP 15s-FQ2xxx laptop).
Pagina: 1