Laptop te koop via marktplaats - Verzoek tot (week) testen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:50
Ik wil vooral even checken of ik niet te moeilijk en achterdochtig ben...

Ik heb een laptop op marktplaats staan en overeenkomst met een koper (matig nederlands/vooral engels sprekend persoon), deze wil hem kopen en laten opsturen.

Hij wil het geld overmaken en ik kan de laptop versturen als het geld op de rekening staat, maar hij vroeg me of hij daarna de laptop een weekje kon testen om te zien of hij naar verwachting werkt.

Aangegeven dat ik me daar niet comfortabel bij voel, kan een hoop gebeuren in een week en als ik weet dat ik de laptop in orde opstuur heb ik geen zin in evt gedoe. Daar wil ik dus sowieso niet aan beginnen.

Daarna stelde hij het meer als 'ok, maar ik wil gewoon weten of de laptop echt ok is, dus als dat niet het geval is wil ik hem terug kunnen sturen'.

Nu snap ik dat punt helemaal (daarom doe ik het liever met ter plekke testen, maar dat is hier blijkbaar niet echt een optie). Maar ja, voor hetzelfde geldt krijg ik na een week alsnog gedoe...

Hij heeft zijn adres al gestuurd (Oude Wetering) en die komt overeen met degene die bij zjn marktplaats staat (2 jaar actief, slechts enkele reviews). Is met OV vrij lastig idd, 1:30 a 2 uur voor een enkele reis dus snap dat dat niet echt een fijne manier is. Heb zelf ook geen auto, anders was langsbrengen misschien nog een optie.

Op zich lijkt alles ok, maar ik zie het vooral niet zitten dat hij opeens iets ziet/doet en de laptop terug wil sturen en we daar gedoe over krijgen.

Gewoon een kwestie van overal goede fotos van maken (had ik al gedaan, nu extra goed) en even screenshots van de hardware en serienummers om in ieder geval af te vangen dat er iets mee gedaan wordt?

Of ben ik nu te panisch en is dit allemaal een heel normaal en redelijk verzoek van hem... wat ik zeg, ik snap het compleet maar het probleem voor mij is dat ik na verzenden niet weet wat ermee gebeurt.

Vraag me af of anderen hier ervaring mee hebben, voor mij de eerste keer dat ik dit verzoek zo krijg namelijk.

Alle reacties

Acties:
  • +52 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Nee, ik vind dit geen normaal of redelijk verzoek. Als hij dit soort eisen (of garanties wil) wil stellen moet hij maar nieuw in de winkel kopen of online en gebruik maken van zijn retourrecht.

[ Voor 5% gewijzigd door RodeStabilo op 17-06-2020 09:36 ]

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-06 21:47
Ik zou op een andere koper wachten.

(...)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
*knip* Opmerkingen als deze voegen niets toe aan de discussie.

[ Voor 75% gewijzigd door Yorinn op 17-06-2020 10:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-06 15:06
Zou ik inderdaad niet accepteren, hoogstens 30 min testen als iemand hem komt ophalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:50

Yucon

*broem*

m0ridin schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:32:
Ik wil vooral even checken of ik niet te moeilijk en achterdochtig ben...
Daarna stelde hij het meer als 'ok, maar ik wil gewoon weten of de laptop echt ok is, dus als dat niet het geval is wil ik hem terug kunnen sturen'.
Dan moet hij hem bij een webwinkel bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dageeknerd
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06 11:59
Wacht gewoon op een andere koper. Beter even wachten dan opgelicht worden. Hij kan hem sowieso niet terugsturen, koop is koop op marktplaats. Zolang jij maar de juiste informatie geeft over het product.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
Haha dit klinkt als een mooi topic voor de toekomst, houdt ons op de hoogte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:25
Voor mij een no-go. Dan liever voor €50 minder aan de eerstvolgende bieder die hem komt halen en ter plekke test.
Ik verkocht eens een PDA (ja, heel wat jaren geleden). Koper is die komen ophalen, heeft het apparaat uitgebreid getest tijdens twee koppen koffie. Zeker een klein uur zitten testen en proberen.
Een week na de overdracht krijg ik telefoon "ja, dat ding heeft waterschade gehad. Ik wil hem terugbrengen". Nou, leuk hoor, toestel is nooit bij vocht in de buurt geweest. Ga je dan maar rechtvaardigen, immers was er voldoende tijd om het apparaat te testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@m0ridin Particuliere aankoop/verkoop. Dan zou ik hem het goed laten ophalen en ter plekke testen. Het is niet gebruikelijk- bij particulieren onder elkaar- om deze eis te stellen. Ik zou dit ook nooit doen! Je weet namelijk nooit wat de koper met je laptop gaat doen. Als hij het niet anders wil, mag hij een andere verkoper zoeken(evt. webwinkel waar je tenminste 14 dagen bedenktijd hebt)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Niet doen. Ik zou iemand hooguit langs laten komen om e.e.a te testen (paar keer een ssd via Tweakers verkocht en alle kopers wilden de disk even op locatie testen, dat ging prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 15:42
Inderdaad. Garantie tot aan de deur, dus als je het verzendt is daarmee de kous af. Als de koper het hier niet mee eens is, jammer dan. Je weet nooit wat hij/zij ermee kan doen in één week. Verkocht is verkocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-06 21:13

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Je bent te lief voor marktplaats, dat iemand twijfel heeft of de laptop niet stiekem kapot is, is nog een discussiepunt, maar 'naar verwachting'? Ga je nu een WKOA aanbieden? Jij weet werkelijk niets wat er met die laptop gaat gebeuren, worst case krijg je over een week 'nee, toch niet mn ding', krijgt hem terug en vervolgens kapot/waterschade/etc.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik kan niet begrijpen dat je hier serieus een topic voor opent.

Dit is toch een belachelijke vraag?
Er is toch niemand die hierin mee gaat, met zo'n belachelijk plan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik zou sowieso nooit een laptop opsturen. Ophalen en contant betalen of zoek maar iemand anders.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 17-06-2020 09:46 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hier ook een grote nope!

Wat anderen al gezegd hebben: als het apparaat uit jouw zicht is, is de verkoop definitief. Weet jij veel wat zij er mee doen. Garantie tot aan de (jouw) voordeur. Take it or leave it.

Ik verkoop nog liever voor ietsje minder aan iemand die op komt halen. Dan ben je er ook allebei bij tijdens testen. En cash idd. Geen geld in mijn hand of op mijn rekening: geen levering. (Of betaalverzoek via MP, die werkt ook goed)

[ Voor 15% gewijzigd door NLxAROSA op 17-06-2020 09:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:24
Niet doen. Komt alleen maar gezeur van.

En ik denk dat je dit zelf ook wel weet. Je gevoelens worden door iedereen bevestigd.
Wacht gewoon op een andere koper.

Hij zal het heus goed bedoelen e.d., maar jij zit met het gezeik.

Zelf ook een verkoop hier op V&A afgeketst omdat ik er geen goed gevoel bij had. Dit ook aangegeven omdat ik zo eerlijk ben.

Ga er niet mee in zee. Ik val in herhaling zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:31

_Apache_

For life.

Jij bent verkoper, als jij het niet ziet zitten is het einde verhaal.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 18:36

immetjes

HIER is BERN-E

Je kan hem ook terug krijgen na een week met andere kapotte onderdelen erin. Inderdaad hij doet het niet zegt de koper dan..maar dat komt omdat hij jouw onderdelen heeft gebruikt om z'n eigen laptop te repareren. of je krijgt een identieke kapotte laptop terug. Niet aan beginnen dus.

Wat anders: Bij particuliere 2e-hands verkoop is er wel degelijk bescherming tegen non-conformiteit. Garantie tot de deur is onzin. Probleem is alleen dat ook te krijgen van de verkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
NIet doen. Gebeurt met de verkoop van een auto ook niet. Er kan veel misgaan in een week, ook door toedoen van de koper.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:25

Standeman

Prutser 1e klasse

Dan heeft de koper mooi een weekje de tijd om zijn kapotte moederbord te om te wisselen en de laptop weer terug te sturen ;)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:35

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Advocaat van de duivel; Het is goedkoper dan een laptop voor een week huren ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Haha, zo'n stortvloed had ik niet verwacht!

Maar die week vond ik sowieso al een no go, 'kunnen testen of de laptop wel ok is' vond ik op zich nog te begrijpen maar inderdaad... fair enough allemaal.

Denk dat ook het verleidelijke van 'de verkoop af kunnen sluiten' en er klaar mee zijn meespeelde maar jullie hebben gelijk. Als ik er persoonlijk dergelijke twijfels over heb moet ik het eigenlijk gewoon niet doen (en de reacties bevestigen dit).

In alle eerlijkheid, hadden alle reacties geweest 'geen probleem, doen. Klinkt goed! Heb ik ook wel eens gehad' was ik natuurlijk al weer een stuk meer gerustgesteld en had ik het wellicht wel gedaan. Maar dit is duidelijk! Thanks allemaal!

ps. Volgens mij was de 'naar verwachting' meer een kwestie van staat overigens (en of alles in orde is). Niet 'oh, is toch niet heelmaal wat ik zoek dus doe maar niet'. Wat dat betreft helpt een wat lastigere communicatie ivm taal ook niet helemaal.

[ Voor 15% gewijzigd door m0ridin op 17-06-2020 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:33
het probleem is dat je de persoon niet kent. was het bv op tweakers met iemand die al 10+ jaar lid is. en 100+ positieve beoordelingen heeft was het een ander verhaal geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik zie dat je de laptop al op V&A hebt staan. Dat is een veel beter plan dan Marktplaats. Op Marktplaats zitten gewoon te veel niet serieuze kopers en oplichters.

Een week is trouwens echt achterlijk. Met hooguit een paar uur, weet je al of de laptop voldoet. Als de koper niet de kennis heeft om een goede laptop aan te schaffen, moet hij maar naar een winkel gaan. Daar kan hij advies vragen en laptops testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Idd, ik doe het liefst gewoon via V&A hier op tweakers zaken maar ondanks alles heb ik ook wel op marktplaats goede ervaringen (alleen ook heel veel mindere) en tja, dat is toch een groter publiek wat je bereikt.

Over het algemeen kan ik prima inschatten hoe en wat (afkloppen) en is het op achterlijke biedingen en niet meer reageren na altijd wel goed gegaan maar in dit geval wist ik het even niet meer. Ben over het algemeen ook altijd wel bereid mee te helpen en denken, maar ja... tot op zekere hoogte inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 09:59
Je zou altijd een filmpje kunnen maken, maar kost wel de nodige moeite.
Ik zou duidelijk aangeven dat je geen garanties geeft en bij afgifte aan de bezorger risico koper. Goed afdekken, anders komt ie straks aanzetten met kapot aangekomen.

Of gewoon niet doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-06 11:00
Via Marktplaats doe ik altijd: Ophalen en testen of op sturen op eigen risico(koper) zonder test.

Zo doe ik het altijd en zorgt voor geen gezeur en gezeik.
Als iemand daar niet mee akkoord gaat pech en zoeken we een nieuwe koper.

Alleen inderdaad op V&A werk ik anders met iemand op basis van goede reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ik heb een laptop op marktplaats staan en overeenkomst met een koper (matig nederlands/vooral engels sprekend persoon), deze wil hem kopen en laten opsturen.

Hij wil het geld overmaken en ik kan de laptop versturen als het geld op de rekening staat, maar hij vroeg me of hij daarna de laptop een weekje kon testen om te zien of hij naar verwachting werkt.
Ophalen en testen OF betalen -> verzenden -> klaar

Heb het ooit al eens meegemaakt hier dat een PC werd gekocht, en na 2 weken was er iets kapot.
Bleek dat de koper al de HDD had omgewisseld ( want wilde zijn oude OS/programma's behouden)
Geheugen er uitgehaald had, en de GPU in andere pc getest.

Maar het was mijn schuld, dat de boel niet werkte, en er een dimm-slot gebroken zou zijn.

Ik verkoop niet veel meer over marktplaats, maar als het verkocht wordt, gaan er stickers en bij een systeemkast zelfs een tywrap door het dekselslot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
FreshMaker schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:02:
Ik verkoop niet veel meer over marktplaats, maar als het verkocht wordt, gaan er stickers en bij een systeemkast zelfs een tywrap door het dekselslot
Wat wil je daar precies mee bereiken? Niet dat iemand die kap niet kan openmaken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:49
Dat hij kan zien dat de kap open geweest is natuurlijk.

Bij mijn advertenties is het ook altijd duidelijk: ophalen en bekijken, of verzenden maar dan risico koper. Nooit veel gedoe gehad gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
RodeStabilo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:30:
[...]

Wat wil je daar precies mee bereiken? Niet dat iemand die kap niet kan openmaken lijkt me.
Zoals @KNed aangeeft
enige controle op open geweest zijn
Een extra twist in het plastic, een foto maken en meegeven.

Kom je dan een dag of twee later terug, vergelijken met de foto - weet je waar je aan toe bent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
Nee je bent niet te achterdochtig of te moeilijk

Je bent eerder te lief/naïef dat je zo'n verzoek überhaupt al in overweging neemt.

Het verzoek is vanuit geen enkele optiek redelijk te noemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Of ben ik nu te panisch en is dit allemaal een heel normaal en redelijk verzoek van hem... wat ik zeg, ik snap het compleet maar het probleem voor mij is dat ik na verzenden niet weet wat ermee gebeurt.

Vraag me af of anderen hier ervaring mee hebben, voor mij de eerste keer dat ik dit verzoek zo krijg namelijk.
Mij schiet een aantal dingen binnen.
Als je iets koopt wil je natuurlijk dat dat het goed doet. Met een laptop kan veel mis zijn. Ik zal daarom zelf niet zo snel een tweedehands laptop op afstand kopen.

Als je zeker weet dat de laptop op dit moment geen gebreken heeft en normaal functioneert zou ik het wel aandurven hem te versturen, maar zou zelf geen testperiode willen accepteren.

Echter: Ik heb wel eens op het punt gestaan een apparaat te verkopen, maar uiteindelijk niet gedaan. De volgende keer dat ik het wilde gebruiken ging het kapot. Pech voor mij dus, maar ik was ook blij dat ik het niet had verkocht, want dan had ik waarschijnlijk een hoop gedoe gehad (en de persoon die hem had gekocht erg teleurgesteld en mogelijk niet geloofd)

Anderzijds. Ik heb ook wel eens een apparaat verkocht dat goed werkte. De koper melde zich vrij snel dat het apparaat niet zou functioneren en deed moeilijk. Na goed doorvragen bleek dat hij het apparaat helemaal niet goed had gebruikt en het defect echt zijn eigen schuld was.

Gelukkig heb ik meeste keren tevreden kopers gehad.

Lang verhaal kort: Per keer zal je moeten afwegen hoe de deal voelt. Voelt het niet goed: niet doen. Als je denkt dat het wel kan, is het te overwegen om hem wel door te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dela487
  • Laatst online: 05-06 16:05
Uitsluitend halen of brengen. Voor zowel het testen als het weten wat voor soort gebruiker het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:10
Tja, in dit geval zou ik wachten op een andere koper maar het verzoek is voor mij niet vreemd. Mijn vriendin heeft vorige week een zadel via MP gekocht a 2000 euro. Aangezien een zadel toch wel een maatproduct is kreeg ze een week testtijd. Onder voorwaarde niets laten vermaken door een zadel, ophalen(2uur rijden) en in dezelfde staat terug brengen. Dit heeft positief uitgepakt en ze heeft nu een tevreden paard en ik een tevreden vriendin. Ook op marktplaats is vertrouwen belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:15
mcsluis schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 23:25:
Tja, in dit geval zou ik wachten op een andere koper maar het verzoek is voor mij niet vreemd. Mijn vriendin heeft vorige week een zadel via MP gekocht a 2000 euro. Aangezien een zadel toch wel een maatproduct is kreeg ze een week testtijd. Onder voorwaarde niets laten vermaken door een zadel, ophalen(2uur rijden) en in dezelfde staat terug brengen. Dit heeft positief uitgepakt en ze heeft nu een tevreden paard en ik een tevreden vriendin. Ook op marktplaats is vertrouwen belangrijk.
Natuurlijk heb je overal rotte appels .. maar paardensport trekt een heel ander type koper/persoon aan dan elektronica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Op zich kan ik de vraag wel begrijpen, voor een twee jaar oude laptop van 800 euro. Zeker bij koop op afstand.

Maar ik zou er ook niet mee akkoord gaan, hij moet maar afwegen of langskomen en gelijk testen, hoe ongemakkelijk dat ook misschien is, de reis waard is.
msteggink schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 23:45:
[...]

Natuurlijk heb je overal rotte appels .. maar paardensport trekt een heel ander type koper/persoon aan dan elektronica.
In de ruitersport heb je ook cowboys (letterlijk en figuurlijk), die de boel proberen op te lichten.

[ Voor 39% gewijzigd door Marc H op 18-06-2020 04:16 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• m0ridin
Even een update voor de volledigheid, de persoon is uiteindelijk gewoon langsgekomen en uiteindelijk heel prettig af kunnen handelen allemaal.
Pagina: 1