Slimme meter naast AOP nu TV met storing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Topicstarter
Mijn vraag
Wie draait er op voor de kosten?

Even om verhaal kort te maken. 2 jaar geleden zijn in het hele huis van mijn ouders nieuwe kabels gelegd in de muren. Dit omdat de digitale TV in de woonkamer en slaapkamer stoorden. Tevens is de Splitter vervangen. Alles is Ziggo gecertificeerd spul, kabels, splitter, connectoren.

Nu is er een slimme meter geplaatst, 15 cm naast de AOP van Ziggo.

Je raad het al, storing op een aantal kanalen, net zoals vroeger.

Ziggo monteur is langs geweest. Heeft alles doorgemeten, en alles is perfect. Er zijn geen andere/betere kabels. Het is perfect. Alleen storing niet op te lossen.

Voorstel van monteur is, om AOP in appartementen complex te laten verplaatsen en kabels dus ook, maar dat heeft ook andere consequenties. Kosten zijn niet te overzien.

Echter is het na de slimme meter plaatsen gekomen, dus moeten zij niet met een oplossing komen?

Mijn ouders zijn over de 80 en opmerkingen zoals hadden ze niet kunnen testen voordat monteur weg was, zit ik niet op te wachten. Ben al uren bezig geweest om TV weer goed te krijgen na bezoek van Ziggo mannetje.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ziggo.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Andere kabels.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Beste antwoord (via Wim-Bart op 18-06-2020 16:16)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
Wim-Bart schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:17:
Probleem opgelost. Althans de oorzaak is achterhaald. Op de AOP zitten 3 uithangen. 1 voor kabel modem, 1 naar splitter, 1 voor radio???

Gewoon een blinde plug,volledig afgeschermd op de niet gebruikte radio aansluiting van AOP gezet.
Zit er dan zo'n UMU verdeler op het AOP? Dacht dat Ziggo die dingen actief aan het omwisselen was onder meer omdat ze niet werken met interactieve televisie. Raar dat een Ziggo monteur daar niets van zegt... https://www.ziggo.nl/klan...ferences/foutcodes/umu-01

De installatie instructies geven ook aan dat ding te verwijderen: https://www.ziggo.nl/klan...kast/umu-signaalverdeler/

Tegenwoordig leveren ze een splitter met 2 uitgangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVlIs_ybtJL-HaMO3lQj63p_qT0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rUMP4THrtPBCvM8pJHDyynDi.jpg?f=user_large

Daarnaast is zo'n ongebruikte aansluiting best wel een voor de hand liggende oorzaak van storingen. Kortom dat had die monteur best mogen zien voordat hij opperde om de hele infrastructuur maar te verplaatsen. 8)7

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als je ff googled op 'slimme meter storing ziggo' komt er nogal wat ellende naar boven.

Dus zo 'slim' is die meter, of het Ziggo gebeuren, niet... :X

Wat je vaak leest is dat een kooi van Faraday, rond de snuggere meter, vaak wel (wat) helpt.
(ook hier op GoT komt het probleem vaker voor)

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 17-06-2020 00:00 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:17
De aop zelf is ook vervangen door de monteur, en is deze ook geaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Topicstarter
Nielson schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 00:07:
De aop zelf is ook vervangen door de monteur, en is deze ook geaard?
Ja, deze is netjes geaard, evenals de splitter.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-05 14:22
Even buiten de kosten, welke slimme meter / energie netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Topicstarter
EnderQ schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 01:20:
Even buiten de kosten, welke slimme meter / energie netwerk.
Liander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:24
Heb je een foto van de situatie in de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-06 13:42
ehtweak schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 23:59:
Als je ff googled op 'slimme meter storing ziggo' komt er nogal wat ellende naar boven.

Dus zo 'slim' is die meter, of het Ziggo gebeuren, niet... :X

Wat je vaak leest is dat een kooi van Faraday, rond de snuggere meter, vaak wel (wat) helpt.
(ook hier op GoT komt het probleem vaker voor)
Ik zou inderdaad een afscherming maken rondom het AOP; deze heeft namelijk geen signaal van buiten de kabels nodig en kun je dus vakkundig helemaal isoleren van de buitenwereld. Misschien gootjes voor de antennekabel en een kastje om het AOP maken, desnoods even proberen met aluminium folie.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaah_007
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-03-2022
Waarom het aop niet zelf even een stukje lager plaatsen? Ik neem aan, gezien het slimme meter verhaal, dat het aop in de meterkast zit dan zal die mogelijkheid er vast zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:21
http://x264.nl/dump/ziggo...omed-view_qrm_overlay.jpg

Rond 465 MHz zitten de signalen van slimme meters ontvangen (Die zullen niet storen denk ik)
Mocht je toch mega dicht bij een zender zitten, kan het toch.
Dat kun je hier checken:
https://antennekaart.nl/k...&providers=utilityconnect

Rond 455 MHz zitten de signalen van de slimme meters die uploaden.
Echter kun je instellen dat de slimme meter maar 1x per maand de gegevens doorstuurt.
Heb je die settings al eens nagekeken? Dus dagelijks of misschien zelfs vaker dus uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:57
@neeecht Het probleem zit waarschijnlijk niet in het ontvangen maar het verzenden van CDMA2000 op 450 Mhz. Geen idee welke zenders er rond 450 Mhz zitten, maar je hebt weinig opties.
Zorgen dat je aop goed zit, of de cdma module uit je meter verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:21
jeroen3 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:38:
@neeecht Het probleem zit waarschijnlijk niet in het ontvangen maar het verzenden van CDMA2000 op 450 Mhz. Geen idee welke zenders er rond 450 Mhz zitten, maar je hebt weinig opties.
Of maar 1x per maand zenden.
Daar zou ik eerst naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:46
https://www.liander.nl/si...der-Iskra-Comlog_v1_3.pdf

Hoe lang hangt de meter er al? In de eerste paar weken lezen ze frequenter uit, daarna gaat het naar 2x per maand, tenzij je bij je leverancier aangeeft dat je dagelijkse standen wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:18

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Kan/moet Ziggo hier niet meer betekenen? Als je kabels koopt met keurmerk (wat ze aanraden) dan moeten ze er toch voor zorgen dat het ook echt werkt of denk ik dan te makkelijk.

Of anders is het misschien goedkoper om je slimme meter te laten vervangen door een digitale meter (zonder uitlees-module)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:48
jeroen3 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:38:
In Den Haag (maar vast ook andere regio's) zit op 442 - 458MHz:
  • Love Nature HD (442MHz)
  • Eurostar (442MHz)
  • Euro D (442MHz)
  • 100% NL TV (442MHz)
  • ATV Avrupa (442MHz)
  • Habertürk (442MHz)
  • Mezzo (442MHz)
  • OUTTV HD (442MHz)
  • TRT Turk (442MHz)
  • TV 8 (442MHz)
  • TV Oranje (442MHz)
  • FOX Sports 1 HD (442MHz)
  • Veronica HD / Disney XD (450MHz)
  • CNN (450MHz)
  • Net5 (450MHz)
  • MTV (450MHz)
  • Ziggo Live Events FOX Sport (450MHz)
  • RTL 4 HD (458MHz)
  • RTL 5 HD (458MHz)
  • FOX Sports 3 HD (458MHz)
  • WDR (458MHz)
  • Ziggo Live Events FOX Sport (458MHz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:57
Volgens mij zend altijd per kwartier. Jouw keuze is puur administatief.
Daar was laatst nog een topic over.

De meter heeft ook een 169 Mhz M-bus verbinding met je gas/water meter.

Ik zal mn rf explorer er eens een tijdje naast hangen, kijken wat hij doet.

[ Voor 25% gewijzigd door jeroen3 op 17-06-2020 09:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Topicstarter
Probleem opgelost. Althans de oorzaak is achterhaald. Op de AOP zitten 3 uithangen. 1 voor kabel modem, 1 naar splitter, 1 voor radio???

Gewoon een blinde plug,volledig afgeschermd op de niet gebruikte radio aansluiting van AOP gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

...
Zelf betaald, neem ik aan? ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54

Zit er dan zo'n UMU verdeler op het AOP? Dacht dat Ziggo die dingen actief aan het omwisselen was onder meer omdat ze niet werken met interactieve televisie. Raar dat een Ziggo monteur daar niets van zegt... https://www.ziggo.nl/klan...ferences/foutcodes/umu-01

De installatie instructies geven ook aan dat ding te verwijderen: https://www.ziggo.nl/klan...kast/umu-signaalverdeler/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVlIs_ybtJL-HaMO3lQj63p_qT0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rUMP4THrtPBCvM8pJHDyynDi.jpg?f=user_large

Daarnaast is zo'n ongebruikte aansluiting best wel een voor de hand liggende oorzaak van storingen. Kortom dat had die monteur best mogen zien voordat hij opperde om de hele infrastructuur maar te verplaatsen. 8)7

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Topicstarter
Xander schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 23:52:
[...]

[Afbeelding]

Nee, ze hebben een andere, kabelmodem zit met schroef aansluiting vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:48

Idd! Veel mensen vergeten alle niet gebruikte uitgangen (vooral die van de radio) te voorzien van een afsluitweerstand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:08

Wel bijzonder dat de monteur dat niet heeft gezien.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:34
Even voor mijn leermomentje van de dag: Hoe ziet zo'n blinde plug er dan uit? en waar koop je die? (of hoe maak je die?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:26
Afhankelijk van uitgang, maar zoiets bijvoorbeeld:
Afsluitweerstand.

Niet meer, niet minder... :)

[ Voor 34% gewijzigd door Rensjuh op 18-06-2020 09:40 ]

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:34
offtopic:
@Rensjuh Ah ok, zie dat die ook bestaan in 169-2(f) aansluiting. ((weer wat geleerd.) ook dat een tv-radiostekker blijkbaar 169-2(f/m) genoemd wordt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Topicstarter
Rensjuh schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:38:
Afhankelijk van uitgang, maar zoiets bijvoorbeeld:
Afsluitweerstand.

Niet meer, niet minder... :)
Juist zo een ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Topicstarter
Xander schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 23:52:
[...]

[Afbeelding]

Vandaag bericht gekregen van pa. Ziggo heeft een pakketje gestuurd met een kabel met groene en rode Ring en zo een nieuwe AOP. Dus van het weekeinde ga ik die proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:08
@Wim-Bart Nog gelukt met nieuwe aansluitset?

Wij hebben hetzelfde, ik had alleen de link met de slimme meter niet gelegd. In mijn geval hangt er nog een TRAS1000B met UMU-01. Paar keer per dag gaat de TV even op zwart. Is erger geworden sinds we ons aangemeld hebben bij slimmemeterportaal.

Zojuist een tweetal POFC070 connectoren en een Hirschmann 2-weg splitter opgesnord, kabel naar TV aansluiting doorgeknipt, F-connectoren erop, UMU-01 eruit en boel weer aangesloten met de 2-weg splitter.
Nu afwachten of de uitval wegblijft. Modem is er wel op vooruitgegaan qua signaalwaardes, powerlevel is van -7 naar +2 gegaan en SNR is 42dB. Upstream wel 1,5dB slechter geworden, maar die ruimte is er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:06:
@Wim-Bart Nog gelukt met nieuwe aansluitset?

Wij hebben hetzelfde, ik had alleen de link met de slimme meter niet gelegd. In mijn geval hangt er nog een TRAS1000B met UMU-01. Paar keer per dag gaat de TV even op zwart. Is erger geworden sinds we ons aangemeld hebben bij slimmemeterportaal.

Zojuist een tweetal POFC070 connectoren en een Hirschmann 2-weg splitter opgesnord, kabel naar TV aansluiting doorgeknipt, F-connectoren erop, UMU-01 eruit en boel weer aangesloten met de 2-weg splitter.
Nu afwachten of de uitval wegblijft. Modem is er wel op vooruitgegaan qua signaalwaardes, powerlevel is van -7 naar +2 gegaan en SNR is 42dB. Upstream wel 1,5dB slechter geworden, maar die ruimte is er wel.
Ja gedeeltelijk. Het signaal is iets beter. Maar nog niet volle 100% Overigens in de slaapkamer is het wel 100%. Verschil is wel dat mijn ouders nu aangeven dat het pas op treed sinds de kraanwagen bij grote mast staat en niet tijdens slimme meter plaatsing. Heb even buiten muur om een kabel gelegd die ze van Ziggo hebben gekregen en wel verschil gezien. Dus kabel in de muur vervangen door nieuwe kabel, en dan maar verder zien.

Bij navraag is het een Telefoon mast en hebben ze er wat zenders bij gehangen. Ding staat op 150m aan voorkant van huis.

[ Voor 4% gewijzigd door Wim-Bart op 23-06-2020 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:08
@Wim-Bart Ah, 4G instraling. De dag dat ik mijn KOKA799 mag vervangen door KOKA9TS gaat hier de vaste telefoon eruit.

Zorg dat AOP, splitters, stekkers, contactdozen en kabels 4G-proof zijn, dan zou je probleem uit de wereld zijn.

Ik heb nog een TRAS1000B en KOKA799 kabel die niet 4G proof zijn, maar als mijn mobiel geen signaal krijgt binnenshuis zal dat ook wel loslopen.
Pagina: 1