Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Mike-Smit
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-12-2022
Hallo iedereen,

Ik ben redelijk nieuw met Gaming PC's, in December wil ik mijn nieuwe Gaming PC aanschaffen. met een budget van circa 2500 zonder monitor.

Ik zit nu op een belangrijk knelpunt en dat is het moederbord. Ik wil namelijk dit er allemaal in (exclusief ramsticks van 32 gb)

- Corsair Force MP600 1TB
- Samsung 860 QVO 2TB
- RTX 2080 Super
- AMD Ryzen 9 3900X Boxed

Bij de Corsair Force MP600 TB staat vermeldt dat de ssd een PCI Express 4.0 x4 interface heeft.

Mijn eerste vraag is dan ook of deze kunnen worden aangesloten op een x4 x8 etc....?

Idem dito voor de Samsung 860 QVO (SATA 600), of heeft dit een aparte aansluiting?

Met deze set-up, hoeveel koeling is hier vereiste en wellicht liquid koeling?

Heb ik een mid-tower of een full-tower nodig? i.v.m met het moederbord. en ik zou graag willen weten welk moederbord jullie aanbevelen bij mijn hopelijk toekomstige set-up.

Mijn eindstreven is om op ultra of minstens high Red Dead Redemption 2 te kunnen spelen op 1440p.

Sorry voor de vele vragen maar ik ben heel nieuwsgierig naar jullie antwoorden :)

...

[ Voor 0% gewijzigd door Mike-Smit op 16-06-2020 20:28 . Reden: taalfout ]

Beste antwoord (via Mike-Smit op 08-07-2020 22:58)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Mike-Smit Ga zelf eens uitzoeken of het überhaupt nut heeft om een PCI-e 4.0 SSD te kopen en moederbord met deze optie. 5700XT presteert die beter op een X570 bordje, dan op een B450 ?
Bestaat je gebruik niet uit zgn zware taken als 4K videobewerken, is een snelle NVMe PCI-e ssd al niet nodig.
Verder zou ik kijken naar 1TB SSD als pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB
Dat is een snelle SSD, die niet duur is. Ook zou ik tegen de tijd kijken voor Ryzen 4600. dat gaat de beste keuze worden voor gamen, icm 2x 16GB Ram 3600MT/s. Maar goed, wat ik of iemand anders je verteld kun je het beste zelf ook onderzoeken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:04

nelizmastr

Goed wies kapot

Voor PCIe 4.0 heb je een X570 of B550 moederbord nodig. Welke grootte van kast je moet hebben ligt aan de grootte van je moederbord en videokaart :)

Een micro ATX moederbord vereist een fors kleinere kast dan een volledig ATX of EATX bord.

Ga je nog extra insteekkaarten gebruiken?
Heb je zelf een voorkeur qua formaat van je kast?

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Mike-Smit
Hey bedankt voor je snelle reactie, dus als ik het goed begrijp heb ik voor een
Corsair Force MP600 1TB en die 860 qvo 2TB eeb X570 of een B550 nodig. Die precies een 4.0 aansluiting nodig hebben>? Ik kijk momenteel naar de 2080 Super. Een micro ATX moederbord word wss wel wat krap met een 2080 super.

In een midtower ( CoolerMaster Masterbox TD500 Mesh) past daar een X570 formaat in>?
Voor nu heb ik alleen de twee insteekkaarten die ik eerder had genoemd op het oog.

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-11 12:34
Voor de Samsung 860 QVO heb je gewoon een SATA aansluiting nodig. Of je nou een PCI 4.0 of 3 moederbord hebt maakt niet uit.

Waarom wil je perse die Corsair M2 SSD? Klinkt heel leuk en in synthetische benchmarks zie je hoe snel ze zijn maar een goede gen 3 SSD is in de praktijk even snel.
reviews: De eerste pci-gen-4-ssd's getest: supersnel, maar niet in de praktijk
Als je geen gen 4 M2 SSD neemt maar gewoon een snelle gen3 ben je minder geld kwijt aan een moederbord en minder geld aan een SSD.

Qua koeling zou ik voor de 3900X wel een goede koeler nemen, want die wordt aardig warm kan ik je uit ervaring vertellen.

Qua kast, kijk gewoon naar de specs, daar staat in wat voor size moederbord er in past. In die CoolerMaster Masterbox TD500 past gewoon diverse maten. Een X570 bord heeft niet 1 bepaalde afmeting, dat is afhankelijk van het bord. Kan mATX, ATX of eATX zijn. Dus gewoon even specs van moederbord en kast bekijken.

Het klinkt overigens alsof je er nul verstand van hebt, neem aan dat je het in elkaar laat zetten door een computerbouwer? Daarnaast is december nog een half jaar weg, heel veel discussie over welke onderdelen je er in wil zetten heeft niet heel veel zin, tegen die tijd is er al weer nieuw spul uit.

[ Voor 41% gewijzigd door Arjant2 op 17-06-2020 09:59 ]

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
Een 3900x is overkill voor Gaming, en kan deze absoluut niet aanraden daarvoor,

Heb zelf 2 Ryzens staan, deze 3900x en een 3700x op zelfde mainbord, zelfde geheugen en zelfde GPU, en ze presteren idem gelijk met gaming, tenzij de game echt MultiCore ondersteunt (Tot nu toe maar 4 games in my SteamLib die echt alle 12 cores daadwerkelijk benutten Tot mijn verbazing is Conan Exiles daar een van, Assetto Corsa Competitione ook)

Wel word de 3900x stukken warmer als de 3700x zeker als ze met gaming constant staan te boosten, een kleine 15 graden warmer zelf waardoor uiteindelijk de 3900x een vrij pittige koeling van me heb gekregen.

Waarom ik een 3900x heb dan ipv een 3700x, als je veel games Host, en je dedicated server.exe op je PC draait, kan je de CPU splitsen en 2 verschillende core snelheden laten draaien.
Ook kan je de CPU voor de helft uitschakelen, en de andere helf nog hoger klokken op de beste core voor single core preformance. waardoor de temps en verbruik lager is, en dit dus in de andere chiplet kan pompen.

Het is een geweldige tweaker CPU, en met een goed tweaker bord is het serieus denk ik de betere CPU, en als je into overklokking bent, maar dan moet je stevig in je buidel tasten, Anders ben je echt beter af met een 3700x

[ Voor 4% gewijzigd door ArranChace op 17-06-2020 10:02 ]

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Mike-Smit
Het heeft weinig nut om nu al te speculeren over build van december dit jaar. oa 3800XT is dan al uit en beter voor gamen dan 3900X(waarschijnlijk 3600XT al) tegen die tijd kan er ook al nieuws zijn mbt videokaarten en Ryzen 4000.

Jezelf informeren is goed, maar je kunt beter in november een topic aanmaken in DAA

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Mike-Smit
Ten eerste bedankt voor al jullie reacties.

Arjant2
Ik heb gekozen voor de corsair m2 ssd omdat ik inderdaad doormiddel van vergelijkingen deze het best presteerde in deze prijscategorie. Na jouw artikel te hebben gelezen, ben ik het er mee eens dat ik bijna dezelfde prestaties krijg met bijvoorbeeld een Kingston A2000 1TB / Intel 660p 1TB of een WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C). Dit scheelt me zelfs 70 euro. De intel heeft een cache van 250mb dat mij waarschijnlijk voor deze doet kiezen.

Ja ik heb nog weinig verstand van PC's bouwen, daarom wil ik het ook graag leren en heb ik nog even om dat te doen. Mijn vader heeft mijn broer zijn PC gebouwd dus hij gaat mij daar ook bij helpen.

ArranChace
Dus de 3900x is voor gaming en werken tegelijk en die 3700x is meer gefocust op gaming? ik ga voornamelijk gamen dus dan zou de 3700x ideaal zijn en goedkoper! Een CPU opsplitsen en een single core gebruiken dat snap ik nog niet helemaal? wellicht kan jij mij dit uitleggen, ik ben erg benieuwd?
Overklokken wil ik pas doen als de processor het niet meer bij beent qua prestaties.

Hackus
True en ik heb hoge verwachtingen van de nieuwe AMD processoren en de Rtx 3000 serie, ik hoop dat de high end videokaarten wat omlaag gaan door de onderlinge concurrentie en daarvan kan profiteren. Dat is inderdaad nog speculeren. Toch leer ik veel van al deze antwoorden!

Acties:
  • Beste antwoord

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Mike-Smit Ga zelf eens uitzoeken of het überhaupt nut heeft om een PCI-e 4.0 SSD te kopen en moederbord met deze optie. 5700XT presteert die beter op een X570 bordje, dan op een B450 ?
Bestaat je gebruik niet uit zgn zware taken als 4K videobewerken, is een snelle NVMe PCI-e ssd al niet nodig.
Verder zou ik kijken naar 1TB SSD als pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB
Dat is een snelle SSD, die niet duur is. Ook zou ik tegen de tijd kijken voor Ryzen 4600. dat gaat de beste keuze worden voor gamen, icm 2x 16GB Ram 3600MT/s. Maar goed, wat ik of iemand anders je verteld kun je het beste zelf ook onderzoeken.

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
Mike-Smit schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 23:59:
Ten eerste bedankt voor al jullie reacties.

ArranChace
Dus de 3900x is voor gaming en werken tegelijk en die 3700x is meer gefocust op gaming? ik ga voornamelijk gamen dus dan zou de 3700x ideaal zijn en goedkoper! Een CPU opsplitsen en een single core gebruiken dat snap ik nog niet helemaal? wellicht kan jij mij dit uitleggen, ik ben erg benieuwd?
Overklokken wil ik pas doen als de processor het niet meer bij beent qua prestaties.

Hackus
True en ik heb hoge verwachtingen van de nieuwe AMD processoren en de Rtx 3000 serie, ik hoop dat de high end videokaarten wat omlaag gaan door de onderlinge concurrentie en daarvan kan profiteren. Dat is inderdaad nog speculeren. Toch leer ik veel van al deze antwoorden!
Zal niet al te gedetailleerd uitleggen, word anders een groot stuk, maar kort door de bocht genomen,
Een 3900x is een 12 core 24 Thread CPU, op dit moment zijn er heel weinig games die gebruik zullen maken van alle 12 cores, meeste games zullen meer gebruik maken van sinlecore prestaties, waarbij de hoofds calculaties voornamelijk op een enkele core word uitgerekent door deze game.
De rest van de cores voeren wel wat taken uit, maar worden hier niet heel zwaar mee belast.

IK meende ergens gelezen te hebben (er zullen mensen zijn die wellicht me hier zullen corrigeren) meeste games moderne games absoluut nog geen baat hebben bij alles meer als 6 cores.
Zelfs dus een 8 core CPU als de 3700x word niet tot zijn uiterste gebruikt door een game, maar de 2 cores extra zullen wel nog steeds taken doen voor windows, wat net dus de andere verlicht voor game taken.
Paar games ondersteunen dus echt meer als 6 cores, en dit zal zeker met toenamen van populairiteit van de nu echt meer cores en dit toch meer ondersteunt worden.
Het heeft jaren geduurt Hyperthreading and dual core gemeengoed is geworden, en dit zal idem zijn met hedendaagse multicore CPU's

Dus daarom zal je ook vaak horen CPU's als de Ryzen 5 2600 perfect zijn voor gaming en je niet meer nodig hebt, dit zijn 6 core/12t CPU's eigenlijk het maximum wat word ondersteund, en zijn zullen Snelle monster GPU's niet bottlenekken, iets wat lagere Ryzens nog wel kunnen veroorzaken met zulke GPU's

Nu is de 3900x en de 3950x een bijzondere CPU waar AMD iets nieuws mee hebt uitgespookt wat wij Games nog niet echt kennen, de CPU heeft 2 chiplets ipv 1 zoals met meeste CPU's.
Je kan zeggen AMD eigenlijk van 2 CPU's een heeft gemaakt, in geval van mijn 3900x betekeld ik 2x6 cores heb op 2 verschillende chiplets die ik onafhankelijk van elkaar kan overklokken, dan wel uitschakelen.

Simplistisch gezegt heb ik zeg maar 2 Ryzen 5 2600's op mijn mainbord zitten, behuist in 1 cpu, iets wat op de desktop PC markt iets nieuws is. Het bestaat al wat langer als techniek, AMD is het als eerste gelukt om dit echt zonder latency tussen de twee chiplets de boel te laten werken.

X Processoren zijn processoren die gemaakt worden van het beste silliconen en vaak makkelijk hun geeikte snelheden makkelijk kunnen voorbij streven, en zijn hierom ook niet gelockt op die snelheden.
Intel heeft bv de K serie CPU's hiervoor, mijn i7 4820k was ook een overklok beest

Maar deze kosten vaak wel weer meer als niet overklok CPU's, en als je dus nooit zal overklokken is die extra dure CPU weggegooit geld naar mijn mening.
Dan als je NU een 3900x koopt, op het moment de 3900XT uit staat te komen ben dom bezig, verwacht word de XT duurder is, en de X versies goedkoper worden, met de 3900XT die zover ik de testen kan lezen word geacht op moment van uitkomen het de snelste CPU is voor gaming.

Maar, dit heeft men bereikt door optimale productie processen, en veel 3900X CPU's van laatste batches komen met overklokken ook verdacht dicht in de buurt van de 3900XT weer, omdat het eigenlijk dezelfde CPU's zijn, met alleen hoge core kloksnelheden die door betere productie en door overklokkers zijn aangetoont stabiel en goed draaien. Plus AMD wil graag de kroon van Intel overnemen.

Dit is voor ons consument gunstig en krijgen bijna weekelijks nieuw lekkers voor weinig geld om mee te spelen, nadeel is het voor zeker voor de beginnende PC bouwer met de snelheid van ontwikkelingen op de CPU markt niet makkelijker door.

Alle CPU's die op dit moment worden verkocht zijn eigenlijk allemaal meer als krachtig genoeg om alle games te draaien, alleen de combi hardware kan een probleem op leveren met moderne top range GPU's
Een Ryzen 3 met een RTX2080ti is geld weggooien, de GPU is zo snel hij op de CPU moet gaan wachten en dan slechter presteert als een goedkopere 2060 kaart, , en zal daarom niet de prestaties leveren die de GPU aan kan.

Heb het expres beetje simpel gehouden, spelen ook nog wel andere zaken mee, maar wat ik al zei kort door de bocht genomen komt het hier dus allemaal op neer.

Ik zie de 3900/3950 als tussenstap CPU, voor mensen die meer power willen als een gewone CPU, maar waar een ThreadRipper weer te veel van het goede is, en deze CPU's zijn zo krachtig dat ze instap modellen Threadrippers de draak mee steken (AMD beconcureerd hiermee serieus zichzelf)

Uiteindelijk is het je randzaken die eigenlijk gaan bepalen wat voor CPU je wilt, voor 1080p 60/120FPS) gaming kan je al een budget PC neerzetten voor paar honderd euro, heb je absoluut niet HighEnd spul voor nodig,
2k kan zal je al meer voor nodig hebben, en voor 4k en UltraWide gaming mag je een beefy PC neerpleppen met idem GPU erin deze keuzes zullen meer de bepalende factor zijn voor je aanschaf van hardware als de games zelf.

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Pagina: 1