Mike-Smit schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 23:59:
Ten eerste bedankt voor al jullie reacties.
ArranChace
Dus de 3900x is voor gaming en werken tegelijk en die 3700x is meer gefocust op gaming? ik ga voornamelijk gamen dus dan zou de 3700x ideaal zijn en goedkoper! Een CPU opsplitsen en een single core gebruiken dat snap ik nog niet helemaal? wellicht kan jij mij dit uitleggen, ik ben erg benieuwd?
Overklokken wil ik pas doen als de processor het niet meer bij beent qua prestaties.
Hackus
True en ik heb hoge verwachtingen van de nieuwe AMD processoren en de Rtx 3000 serie, ik hoop dat de high end videokaarten wat omlaag gaan door de onderlinge concurrentie en daarvan kan profiteren. Dat is inderdaad nog speculeren. Toch leer ik veel van al deze antwoorden!
Zal niet al te gedetailleerd uitleggen, word anders een groot stuk, maar kort door de bocht genomen,
Een 3900x is een 12 core 24 Thread CPU, op dit moment zijn er heel weinig games die gebruik zullen maken van alle 12 cores, meeste games zullen meer gebruik maken van sinlecore prestaties, waarbij de hoofds calculaties voornamelijk op een enkele core word uitgerekent door deze game.
De rest van de cores voeren wel wat taken uit, maar worden hier niet heel zwaar mee belast.
IK meende ergens gelezen te hebben (er zullen mensen zijn die wellicht me hier zullen corrigeren) meeste games moderne games absoluut nog geen baat hebben bij alles meer als 6 cores.
Zelfs dus een 8 core CPU als de 3700x word niet tot zijn uiterste gebruikt door een game, maar de 2 cores extra zullen wel nog steeds taken doen voor windows, wat net dus de andere verlicht voor game taken.
Paar games ondersteunen dus echt meer als 6 cores, en dit zal zeker met toenamen van populairiteit van de nu echt meer cores en dit toch meer ondersteunt worden.
Het heeft jaren geduurt Hyperthreading and dual core gemeengoed is geworden, en dit zal idem zijn met hedendaagse multicore CPU's
Dus daarom zal je ook vaak horen CPU's als de Ryzen 5 2600 perfect zijn voor gaming en je niet meer nodig hebt, dit zijn 6 core/12t CPU's eigenlijk het maximum wat word ondersteund, en zijn zullen Snelle monster GPU's niet bottlenekken, iets wat lagere Ryzens nog wel kunnen veroorzaken met zulke GPU's
Nu is de 3900x en de 3950x een bijzondere CPU waar AMD iets nieuws mee hebt uitgespookt wat wij Games nog niet echt kennen, de CPU heeft 2 chiplets ipv 1 zoals met meeste CPU's.
Je kan zeggen AMD eigenlijk van 2 CPU's een heeft gemaakt, in geval van mijn 3900x betekeld ik 2x6 cores heb op 2 verschillende chiplets die ik onafhankelijk van elkaar kan overklokken, dan wel uitschakelen.
Simplistisch gezegt heb ik zeg maar 2 Ryzen 5 2600's op mijn mainbord zitten, behuist in 1 cpu, iets wat op de desktop PC markt iets nieuws is. Het bestaat al wat langer als techniek, AMD is het als eerste gelukt om dit echt zonder latency tussen de twee chiplets de boel te laten werken.
X Processoren zijn processoren die gemaakt worden van het beste silliconen en vaak makkelijk hun geeikte snelheden makkelijk kunnen voorbij streven, en zijn hierom ook niet gelockt op die snelheden.
Intel heeft bv de K serie CPU's hiervoor, mijn i7 4820k was ook een overklok beest
Maar deze kosten vaak wel weer meer als niet overklok CPU's, en als je dus nooit zal overklokken is die extra dure CPU weggegooit geld naar mijn mening.
Dan als je NU een 3900x koopt, op het moment de 3900XT uit staat te komen ben dom bezig, verwacht word de XT duurder is, en de X versies goedkoper worden, met de 3900XT die zover ik de testen kan lezen word geacht op moment van uitkomen het de snelste CPU is voor gaming.
Maar, dit heeft men bereikt door optimale productie processen, en veel 3900X CPU's van laatste batches komen met overklokken ook verdacht dicht in de buurt van de 3900XT weer, omdat het eigenlijk dezelfde CPU's zijn, met alleen hoge core kloksnelheden die door betere productie en door overklokkers zijn aangetoont stabiel en goed draaien. Plus AMD wil graag de kroon van Intel overnemen.
Dit is voor ons consument gunstig en krijgen bijna weekelijks nieuw lekkers voor weinig geld om mee te spelen, nadeel is het voor zeker voor de beginnende PC bouwer met de snelheid van ontwikkelingen op de CPU markt niet makkelijker door.
Alle CPU's die op dit moment worden verkocht zijn eigenlijk allemaal meer als krachtig genoeg om alle games te draaien, alleen de combi hardware kan een probleem op leveren met moderne top range GPU's
Een Ryzen 3 met een RTX2080ti is geld weggooien, de GPU is zo snel hij op de CPU moet gaan wachten en dan slechter presteert als een goedkopere 2060 kaart, , en zal daarom niet de prestaties leveren die de GPU aan kan.
Heb het expres beetje simpel gehouden, spelen ook nog wel andere zaken mee, maar wat ik al zei kort door de bocht genomen komt het hier dus allemaal op neer.
Ik zie de 3900/3950 als tussenstap CPU, voor mensen die meer power willen als een gewone CPU, maar waar een ThreadRipper weer te veel van het goede is, en deze CPU's zijn zo krachtig dat ze instap modellen Threadrippers de draak mee steken (AMD beconcureerd hiermee serieus zichzelf)
Uiteindelijk is het je randzaken die eigenlijk gaan bepalen wat voor CPU je wilt, voor 1080p 60/120FPS) gaming kan je al een budget PC neerzetten voor paar honderd euro, heb je absoluut niet HighEnd spul voor nodig,
2k kan zal je al meer voor nodig hebben, en voor 4k en UltraWide gaming mag je een beefy PC neerpleppen met idem GPU erin deze keuzes zullen meer de bepalende factor zijn voor je aanschaf van hardware als de games zelf.
AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7