NiGeLaToR schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:59:
[...]
Volgens mij is het probleem tweeledig:
- mensen maken er een politieke discussie van.
- mensen wringen zich in allerlei bochten om tot een ontkenning van gevoelens van anderen te komen
Als je genuanceerd zou zijn zou een reactie zo zijn:
‘Ik begrijp niet waarom, maar als anderen dat wel zo ervaren heb ik wel/niet begrip voor .. omdat.. ‘
Voor mij is de BLM discussie ook ver van m’n bed. Maarja, ik ben blank in een blanke samenleving. Dus ik vraag aan mensen met een donkere huidskleur hoe ze het ervaren en redeneer niet vanuit m’n zelf.
Wat je nu veel ziet is:
‘Ik begrijp het niet dus het is onzin.’
En dat is impliciete ontkenning van het feit dat er wel degelijk verschillen zijn in hoe mensen worden behandeld op basis van uiterlijk.
Dus ik snap het idee van ‘vrijheid van meningsuitting’, maar dat geeft ook een verantwoordelijkheid om je mening te onderbouwen en er over na te denken voor je vanuit 100% eigen perspectief je onderbuik laten typen. Wat dan weer mijn mening is.
Edit: uhm ja ik reageer dus niet op die berichten, omdat er geen discussie is.
Ik zie de nuance niet helemaal, denk ik dan maar
Maar om elke uitspraak te beginnen met excuses is ook over de top.
Mijn mening is de mijne, mijn gevoelens ergens voor hetzelfde.
Ik ben evengoed blank in blank, dus heb net zo veel / even weinig met de BLM discussie's, behlave mijn ideeën er over
Het probleem in die discussie, is dat men het in extremis doortrekt, alsof er in Nederland dezelfde nuance is zoals het in de VS gebeurt.
Als ik mijn donkere buurman vraag naar #BLM, lacht hij me uit "Ze moeten normaal doen, stel randdebielen"
Ga gewoon werken, en zet je in voor je doelen ( familie, welvaart en omgeving )
Zijn woorden, een Keniaan die al 30 jaar in Nederland rondloopt, en werkweken maakt van 50 / 60 uur
Vraag ik het mijn oude klasgenootjes in Rotterdam, krijg je een gematigder antwoord,
Ja ze ondervinden zo nu en dan wel wat 'racial profiling' maar niet in de mate USA-nekklemmen
Als er preventief gefouilleerd wordt, worden zowel blank als donker aangepakt, geen uitzonderingen.
In mijn oude wijk ( Spangen ) is 90% andersgekleurde, maar op de speelzondagen van Sparta worden er 'anderen' ( lees blanke 20/30 jarigen) eerder uitgepikt om te fouilleren dan de donkerdere voetgangers.
Het hoogste woord ( online en in de media ) wordt gevoerd door de grootste roepers, diegene die vooraan staan, en dat zijn ( helaas in deze discussie ) niet mensen zoals mijn vrienden / buurman, die een positief geluid kunnen bijdragen.