Experia Box icm Unifi netwerk levert 169.254.x.x

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-07 11:48
Deze amateur-tweaker heeft wat hulp nodig van de meer pro-tweakers :)

Oude config
  • Ziggo kabelaansluiting
  • Ziggo modem in bridge mode
  • Unifi Access Gateway
  • Unifi Switch
  • Unifi inwall op 3 verdiepingen, bedraad aangesloten op de switch
  • clients maken gebruik van wifi via de inwall's
Nieuwe situatie & probleem
Sinds gisteren ben ik over op KPN glasvezel, dit ivm de veel betere tv ontvanger. Nadeel is dat de experia zich niet out of the box in bridge mode laat zetten, en dit topic geeft ook al aan dat het niet zomaar 1,2,3, is gedaan. Omdat het niet zomaar een paar klikken is ben ik gaan zoeken naar een oplossing hiervoor en heb ik de stappen doorlopen die op het forum van KPN worden beschreven. De experia zit in het 192.168.2.xxx range, mijn Unifi netwerk in 192.168.1.xxx. Ik heb volgens het stappenplan keurig de Unifi Gateway een vaste IP gegeven (192.168.2.195). De Unifi gateway acteert in mijn Unifi netwerk als DHCP server en deelt 192.168.1.xxx IP adressen uit.

Nu is het probleem dat ik werd verrast dat meerdere clients het moeilijk hadden om automatisch een IP adres te verkrijgen, standaard kregen ze 169.254.xxx.xxx. Dit betekent dus een "DHCP fail". Vreemde is dat niet bij alle clients het geval was. De samsung tel. van mijn vriendin bijv kreeg dus een 169.254 adres terwijl mijn iPhone gewoon nog prima een 192.168.x.x adres had. Ik heb dit opgelost door de samsung een fixed IP adres te geven. Ook na de iPhone te "vergeten" in zowel de Unifi controller alsook wifi te vergeten op de iPhone, krijgt de iPhone gewoon nog hetzelfde IP adres (hij had geen fixed adres)

Mijn vragen
  1. Wat kan hier mis zijn gegaan? Het lijkt op een soort conflict met de Experia. Welke dingen kan ik controleren om hier achter de komen?
  2. Ik heb de stappen die op het KPN forum zijn aangegeven, doorlopen. Zijn er nog dingen die ik over het hoofd heb gezien die evt. in de toekomst tot conflicten kan leiden of die ik nog netter kan oplossen (ivm het feit dat ik de experia niet in bridge modus gebruik?)
merci allen _/-\o_

Beste antwoord (via SuperCrisz op 17-06-2020 13:45)

• RnB
  • Laatst online: 20:18

RnB

Dat ziet er goed uit.
Zou je voor de volledigheid de DHCP Gateway IP en Enable DHCP Guarding willen aanvinken en ook daar het ip adres van jouw USG (192.168.1.1) willen invullen?

Ik weet uit mijn UniFi tijd dat ik vage problemen kreeg met de connectiviteit van mijn clients wanneer ik de DHCP Gateway IP op Auto had staan. Na het handmatig invullen van de gateway waren deze problemen opgelost, met een beetje geluk is dit bij jou ook het geval.
Die DHCP Guarding is meer een preferentie vanuit mij, dat wij zeker weten dat alleen DHCP Offers en Acknowledgements vanuit jouw USG door komen.

Zou je ook een screenshot willen maken van de SSIDs die je gebruikt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-07 16:58
Ten eerste: aangezien je glas hebt is die experiabox helemaal niet nodig.

Het is niet simpel maar met die USG kan je volgens mij gewoon een setup opzetten voor zowel internet als routed IPTV (zie netwerkje.com voor uitleg). Dit gaat niet out of the box dus je zal met json configs aan de slag moeten.

Ten tweede: als je experiabox als range 192.168.2.x gebruikt gebruik dan een andere voor de USG. Ik neem aan dat het signaal vanaf de experiabox op de WAN ingang van dr usg binnen komt. De clients kunnen dus geen ip krijgen van de experiabox maar misschien heeft die nog wel een actieve dhcp server. Je krijgt dan idd een conflict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
Kasper1985 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:17:
Ten eerste: aangezien je glas hebt is die experiabox helemaal niet nodig.

Het is niet simpel maar met die USG kan je volgens mij gewoon een setup opzetten voor zowel internet als routed IPTV (zie netwerkje.com voor uitleg). Dit gaat niet out of the box dus je zal met json configs aan de slag moeten.

Ten tweede: als je experiabox als range 192.168.2.x gebruikt gebruik dan een andere voor de USG. Ik neem aan dat het signaal vanaf de experiabox op de WAN ingang van dr usg binnen komt. De clients kunnen dus geen ip krijgen van de experiabox maar misschien heeft die nog wel een actieve dhcp server. Je krijgt dan idd een conflict.
M.b.t. je eerste punt, dit laat ik voor nu even achterwege. Jammer dat voor de config van de USG een achterdeur nodig is. Zal ik later nog eens gaan bekijken.

M.b.t. je tweede punt, het signaal van de experia komt idd op de WAN ingang van de USG. De USG heeft zelf IP adres 192.168.1.1 in het netwerk, en is ook direct de DHCP server. De DHCP server van de experia staat aan. Kan ik de DHCP van de experia gewoon uitzetten, en is het conflict dan waarschijnlijk verholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-07 16:58
Dat zou ik inderdaad proberen ja.

Alhoewel dat 169 adres wel vreemd is. Maar 2 dhcp servers lijkt me niet handig tenzij dat bewust zo is opgezet.

Geef die usg dus een vast ip zet diens dhcp server op range 192.168.1.x en zet dhcp op experiabox uit. Vergeet ook niet om wifi op experia uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Zonder de configuratie van je USG te zien, is het lastig na te gaan waar het fout gaat.

Als de ExperiaBox inderdaad is aangesloten op de WAN zijde van je USG en deze is netjes geconfigureerd op zijn WAN interface, zou deze een ip adres in het 192.168.2.0/24 subnet moeten krijgen. De LAN zijde zou dan in het 192.168.1.0/24 subnet moeten zitten, maar zonder de configuratie te zien, is het dus lastig.

Een foutje is natuurlijk snel gemaakt.

Hier een video met een basic configuratie, misschien heb je daar wat aan. :) Ik ben dan benieuwd naar een screenshot van je LAN en WAN configuratie die je op 4:34 kan zien.

[ Voor 19% gewijzigd door RnB op 16-06-2020 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
RnB schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:34:
Zonder de configuratie van je USG te zien, is het lastig na te gaan waar het fout gaat.

Als de ExperiaBox inderdaad is aangesloten op de WAN zijde van je USG en deze is netjes geconfigureerd op zijn WAN interface, zou deze een ip adres in het 192.168.2.0/24 subnet moeten krijgen. De LAN zijde zou dan in het 192.168.1.0/24 subnet moeten zitten, maar zonder de configuratie te zien, is het dus lastig.

Een foutje is natuurlijk snel gemaakt.

Hier een video met een basic configuratie, misschien heb je daar wat aan. :) Ik ben dan benieuwd naar een screenshot van je LAN en WAN configuratie die je op 4:34 kan zien.
Tnx voor de video, daar ga ik eens naar kijken. Hierbij ook wat screenshots, hopelijk helpt dat wat bij de ondersteuning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KaqpJOdl3atdwO6G5JKke8dUQeo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Y4swALJCnEWoNTlwxyPhZQCQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkyX45qA621-MHTQZXsIf_s4ORA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/us1K5scUkBu6UYNmKs2gX4o2.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39VVBD48SlMU9eujg4QoZAbDbuE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZXMuReZE09Lcqg8gpCwHBvOM.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWJQZjsfHU6VO0VGj0IFGT8Qhkg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6pb7uxJPuGv4rzWQNxGFhiss.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DCgzYIojkOlIZr2h44vvjxgtDQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/srG9lBv4BZinUdVKrGRZnGi6.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Dat ziet er goed uit.
Zou je voor de volledigheid de DHCP Gateway IP en Enable DHCP Guarding willen aanvinken en ook daar het ip adres van jouw USG (192.168.1.1) willen invullen?

Ik weet uit mijn UniFi tijd dat ik vage problemen kreeg met de connectiviteit van mijn clients wanneer ik de DHCP Gateway IP op Auto had staan. Na het handmatig invullen van de gateway waren deze problemen opgelost, met een beetje geluk is dit bij jou ook het geval.
Die DHCP Guarding is meer een preferentie vanuit mij, dat wij zeker weten dat alleen DHCP Offers en Acknowledgements vanuit jouw USG door komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
RnB schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:21:
Dat ziet er goed uit.

Tnx! ik heb je tips opgevolgd! Ik gebruik maar 1 SSID. Die van de Experia heb ik uitstaan. Waar wil je precies een screenshot van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Een screenshot van de configuratie van jouw wireless networks.

Afbeeldingslocatie: https://nsrc.org/workshops/2018/btnog-wireless/images/unifi_wireless_networks_setup.png

Als het goed is, heb je hier jouw SSID staan.
Als je die configuratie wilt laten zien, kan ik die ook nagaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
RnB schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:51:
Een screenshot van de configuratie van jouw wireless networks.

[Afbeelding]

Als het goed is, heb je hier jouw SSID staan.
Als je die configuratie wilt laten zien, kan ik die ook nagaan.
Ik heb maar 1 Wireless netwerk. Dit is de config er van:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDoUVD7fbpD6tgCQuKaeYawxhME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iFkMfhXLVhR003xnIbL82uho.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9vZ0l_BFiWGAQHkztY9ZJLN3YI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5cA2mZ6BJSLE2VavF5Nku9B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbKoYWYyUu39LImpvZXRjcBGoSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WiQOxmKKUOSC8C7pNmKkwem1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6EnKRm1Nk8--UjV1nIZkT_29aI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8FaRlkH85nUuXL3QTLQ0cwc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Hm ook dat ziet er goed uit.

Heb je na de aanpassing van de DHCP IP Gateway nog steeds het probleem dat jouw clients een APIPA adres krijgen?

Zo ja, kun je eens proberen een van die clients een statisch ip adres te geven die nog niet in gebruik is (bijv 192.168.1.10/24 met default gateway 192.168.1.1) en dan wat basic connectiviteitstestjes doen? Begin dan met het pingen van de USG, daarna iets op het internet.
Pagina: 1