Toon posts:

Linux program/games desktop rond 1200 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• marc1990
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 25-09 16:04
Hallo,

Ik zal graag mijn lege kast weer voorzien van nieuwe hardware. Het systeem is bedoel om te hobbyen en te game. Het systeem moet zeker 5 jaar mee kunnen. (RAM en GPU upgrades is prima)
Ik zal als OS Ubuntu 20.04 LTS installeren.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil het system voornamelijk gebruiken om mee te hobbyen en te gamen.

Gamen zal via Steam gaan en waar nodig met Proton. Qua spellen: plant coaster, cities skylines, factorio.
Mijn huidige monitor is 1080p60 en dat zal nog wel even zo blijven.

Qua hobbyen: Xilinx software tools (Hoge RAM gebruik), Bitbake (veel compile: veel cores) en
her en der wat spelen met wat programmeren. Op dit moment is veel python maar dat verander nog wel eens.

Daarnaast moet het geen probleem zijn om af en toe een VM te draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn richt prijs was 1000 euro, maar daar ben ik nu overeen. Voornamelijk door de dure processor. Dit vind niet zo probleem. Maar 1200 euro is toch wel echt de max.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem rand zaken mee naar de nieuwe build. Incl muis en toestenbord.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 80,90€ 80,90
1MonitorenDell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair CX550M€ 76,05€ 76,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 156,95

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, gpu, cpu, ram en SSD

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, licht voorkeur voor nvidia ivm cuda cores. Zodat ik nog eens met machine learning kan spelen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Goede processor, aangezien deze moeilijke is up te date naar paar jaar. Daarom 3900X gekozen, is nu misschien wat overkill, maar over een paar jaar zeker fijn.
RAM: 16 GB is nu al op het randje voor software die ik gebruik, dus heb gekozen voor 32 GB, die ik later eventueel kan uitbereiden van 64 GB.

GPU: moet prima 1080p60 op Ultra volhouden.
Moederbord: Goed moederbord met PCI-e 4.0, goede VRM en twee m.2 slots. 2.5 GbE zal fijn zijn. Verder geen bijzonder wensen.
SSD: Redelijk SSD, 1TB

Geluid/uiterlijk vind ik niet zo belangrijk. Een lage verbruik zal fijn zijn, maar geen hard eis.

Ga je overklokken?
Voorlopig niet, zal het ook eerst laten bij de boxed koeler. Maar zal zeker later wel proberen voor een licht overklok om het bruikbaar level iets te verlengen.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb al redelijk wat tijd gestoken in het uitzoeken.
Wil voornamelijk even checken of geen domme keuze heb gemaakt.
Zo is mij nog niet helemaal duidelijk of het RAM een goede keuze is. (ik begrijp dat 3600 MHz de max snelheid is 1:1 Infinity Fabric)
Daarnaast vraag ik mij af hoe het zit met driver support voor de gekozen hardware onder linux.

Bij voorbaat dank voor jullie advies.
Hierbij mijn lijstje:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 443,01€ 443,01
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Elite€ 159,-€ 159,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC 6G€ 257,90€ 257,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 172,07€ 172,07
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 132,91€ 132,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.164,89

PS: ik heb het system uitgezocht om alles bij alternate te bestellen, dus misschien daar door wat vreemde keuzes.

Alle reacties

• Mortov Molotov
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 04-09 22:35
Enkele opmerkingen:

1. Of de VRM's van een B550 moederbord voldoende zijn om een 3900x vlot te draaien, moet worden nagegaan; voor de reeds uitgebrachte moederborden vind je hier een overzicht; in dat overzicht ontbreken de B550 moederborden nog. Dit lijkt me essentieel als je een gepast moederbord voor je 3900x wil kiezen.

2. Heb zelf een 3900x en ben er tevreden van. Meerwaarde voor gaming is echter nihil ivm. een 3700x; maar voor jouw andere hobby's lijkt het me wel een goede keuze.

3. Zelf was ik altijd een groot pleitbezorger om de stock cooler te gebruiken bij de 3900x. Het ging best hoor, maar met veel lawaai, wat op den duur erg tegenvalt. Mijn voorstel is: hou het bij die stock cooler, maar leg de drempel laag voor een Dark Rock Pro 4; als bonus daalt je t° -10 °C bij load. Maar ik deed het vooral voor dat vervelende geblaas van de stock cooler.

• n9iels
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
Zo is mij nog niet helemaal duidelijk of het RAM een goede keuze is. (ik begrijp dat 3600 MHz de max snelheid is 1:1 Infinity Fabric)
Het belangrijkste van je RAM is dat deze op de lijst met supported memory van het moederbord staat. Dat is met jou keuze niet het geval. Ryzen is helaas best wel kieskeurig daarop heb ik onlangs mogen ervaren. Het klopt daarnaast wel dat Ryzen veel baad heeft bij een hoge kloksnelheid, 3200Mhz is dat vaak een goed uitgangspunt en draait ook stabiel. Met overklokken zou je 3600 dan kunnen behalen, al is dat zoals hierboven aangegeven afhankelijk van het moederbord.

Wat betreft de processor zou ik even goed nagaan of de applicaties die je wilt draaien veel sneller worden door 4 extra cores. Extra cores is namelijk niet gegarandeerd aan extra snelheid, de applicatie moet hier namelijk wel mee om kunnen gaan. Al een 3700X dan voldoende is scheelt dit je toch een paar honderd euro.

[Voor 6% gewijzigd door n9iels op 16-06-2020 19:48]

• marc1990
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 25-09 16:04
n9iels schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:46:
[...]
Het belangrijkste van je RAM is dat deze op de lijst met supported memory van het moederbord staat. Dat is met jou keuze niet het geval. Ryzen is helaas best wel kieskeurig daarop heb ik onlangs mogen ervaren. Het klopt daarnaast wel dat Ryzen veel baad heeft bij een hoge kloksnelheid, 3200Mhz is dat vaak een goed uitgangspunt en draait ook stabiel. Met overklokken zou je 3600 dan kunnen behalen, al is dat zoals hierboven aangegeven afhankelijk van het moederbord.
Als ik na QVL lijst kijk vind ik niks dat redelijk geprijs is op 3600 MHz.
Wat ik vind is:
HX433C16PB3/16 -> HX433C16PB3K2/32 (dat is toch het zelfde?)
CMK32GX4M2B3200C16

Of hebben jullie nog een andere suggetie?

Zoals ik het dus begrijp is alles boven 3200 dus standaard al overklokken?
Mortov Molotov schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:42:
1. Of de VRM's van een B550 moederbord voldoende zijn om een 3900x vlot te draaien, moet worden nagegaan; voor de reeds uitgebrachte moederborden vind je hier een overzicht; in dat overzicht ontbreken de B550 moederborden nog. Dit lijkt me essentieel als je een gepast moederbord voor je 3900x wil kiezen.
Ja, zal een beetje een gok zijn met B550 maar als de marketing praat lees is die gelijk aan X570 voor AORUS ELITE. AORUS ELITE X570 moet volgens jouw link 150A kunnen leveren, met ligt flow zelfs 200A. Dus dat duur ik wel aan. ;)
2. Heb zelf een 3900x en ben er tevreden van. Meerwaarde voor gaming is echter nihil ivm. een 3700x; maar voor jouw andere hobby's lijkt het me wel een goede keuze.
n9iels schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:46:
[...]

Wat betreft de processor zou ik even goed nagaan of de applicaties die je wilt draaien veel sneller worden door 4 extra cores. Extra cores is namelijk niet gegarandeerd aan extra snelheid, de applicatie moet hier namelijk wel mee om kunnen gaan. Al een 3700X dan voldoende is scheelt dit je toch een paar honderd euro.
Ja, voor gamen verwacht ik geen wonderen. Maar dingen als kernel compile schalen redelijk lineair, dus dan is het echt wel fijn.

3. Zelf was ik altijd een groot pleitbezorger om de stock cooler te gebruiken bij de 3900x. Het ging best hoor, maar met veel lawaai, wat op den duur erg tegenvalt. Mijn voorstel is: hou het bij die stock cooler, maar leg de drempel laag voor een Dark Rock Pro 4; als bonus daalt je t° -10 °C bij load. Maar ik deed het vooral voor dat vervelende geblaas van de stock cooler.
De koeler komt later, misschien wel AIO. Maar is voor nu niet direct nodig. En kosten zijn al hoog genoeg.

Bedankt voor jullie tips.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee