Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 22:11
Ik heb een i7-9700K op 5GHz draaien met een Noctua NH-D15 koeler op een Gigabyte Aorus Z390 PRO. Draait stabiel en tijdens games zit hij rond de 75 graden temperatuur.

Draai ik echter Prime 95 dan schiet de temperatuur naar 100 graden en soms met een keiharde lockup of BSOD als gevolg. Ik heb wat onderzoek gedaan en een YT video gevonden met de aanbevolen BIOS instellingen (YouTube: EASY 5GHZ OVERCLOCKING GUIDE - Z390 Aorus Motherboards) Deze gevolgd en nu draai ik stabiel op 5GHz, zelfs met Prime95 torture test.

MAAR, de CPU tikt nog steeds rond de 100 graden aan. Hij zou een keer 80 mogen worden maar 100 is echt exorbitant, zeker met deze koeler. Ik heb de koeler van de CPU af gehaald, CPU en koeler schoongemaakt nieuwe koelpasta erop (meegeleverde Noctua pasta) maar resultaat blijft hetzelfde.

Heb ik ergens anders een foutje gemaakt met de CPU koeler bevestiging of heb ik pech in de "silicon lottery"?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-06 23:39

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Hoe zijn de temps zonder OC? Hoe zit het met andere temps (non cpu?). Hoe zit het met de fan speeds? Wat voor kast heb je en hoeveel fans zitten daar in? En heb je de airflow in je kast al eens gecheckt?

Uiteindelijk kan niemand zo 123 antwoord geven of het aan je CPU ligt, zonder eerst eigenlijk alle andere dingen uit te sluiten. Overigens heeft die video een best wel een andere setup, cooling en zelfs CPU. Het kan prima zijn dat je toch echt niet de 5Ghz clickbait gaat halen of dat je zelf iets moet gaan tweaken met settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
Goeie vragen, ik zal ze proberen te beantwoorden:

-zonder OC, dus vastgezet op een multiplier van 36, raakt hij 55C aan tijdens de Prime95 torture test

-ambient temp is rond de 25 graden in de kamer, mobo sensors geven rond de 35C aan in de kast

-fan speed van de Noctua gaat naar 1500rpm (maximum) tijdens de test met OC, op stock speed 1000RPM

-airflow lijkt me goed, zit 1 fan voorin de kast en 1 ahcterin en 2 op de CPU koeler

-kast is een Fractal Define R5

Ik lees overal zeer goede reveuws over deze CPU koeler, mensen die met vrijwel dezelfde setup op 80 graden blijven steken tijdens Prime95, vandaar dat ik me afvraag wat ik fout doe :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Als je een video volgt met "easy 5Ghz" dan draai je waarschijnlijk met veel te hoge voltages. Dat maakt het namelijk "easy".

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Jeroenneman schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:58:
Als je een video volgt met "easy 5Ghz" dan draai je waarschijnlijk met veel te hoge voltages. Dat maakt het namelijk "easy".
Dat was mijn eerste gedachte. Te hoge voltages. Zeker als je kijkt naar de temps zonder OC in Prime95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-06 11:16
Arfman schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:12:
Heb ik ergens anders een foutje gemaakt met de CPU koeler bevestiging of heb ik pech in de "silicon lottery"?
Wat zijn de temperaturen die anderen halen? Als die temperaturen iets lager zijn, dan zou dat kunnen zoals je hier YouTube: i9-10900K: Temperature-Analysis and comparison of 30 CPUs op 11:00 kunt zien kunnen CPU's zonder problemen met dezelfde overclock 13 graden warmer worden. De 30 CPU's uit deze test komen nog uit dezelfde batch, als ze uit andere batches waren gekomen konden de verschillen nog wel eens groter zijn

[ Voor 7% gewijzigd door Bennnie op 17-06-2020 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Hoe hoog staat t voltage? Welke prime test draai je en welke AVX versie. En zoals eerder aangegeven.. "EZ 5Ghz" is vragen om problemen. Goed overclocken doe je stapsgewijs en begin je eens op 4800mhz en zoek je laagste voltages uit met uitvoerig testen.

Steek jij 20 minuten in een OC? Dan Is dit overduidelijk t resultaat. Goed Overclocken Is een kunst laat je hier maar weer duidelijk zien.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:36
Voltage verhogen betekent kwadratisch meer warmte ontwikkeling.
Je vermogen van koeling is meestal lineair tov ambient.
Als je normaal 55C hebt bij 25C ambient, dan is dat +30 graden.
Dit is op 3.6 Ghz, dus PL1, oftewel TDP.
Bij 100C (en 25C ambient), is dat +75 graden.
Dit is op 5.0 Ghz, dus boven PL2
Dat is 2,5x de hoeveelheid thermisch vermogen.

De TDP ligt op 95W, dit is bij PL1.
Maar op full speed (4.9) is dit PL2 met rond de 210W
Factor 2.2.

zie ook: https://www.anandtech.com...-i7-9700k-i5-9600k-review
page 21, gaat over power consumption
Ik denk dat de waardes die je ziet wel ongeveer kloppen en dat er niets geks aan de hand is.

[ Voor 7% gewijzigd door GarBaGe op 17-06-2020 12:14 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
Eh, ik loop al "iets" langer mee dan sommigen van jullie denken :o Ik kom nog uit de tijd dat je met een potloodje aan het krassen was op je Athlon CPU om de multiplier te unlocken ;) Laat je niet afleiden door de titel van het filmpje, je mag het YouTube algoritme daarvoor bedanken. Als je het filmpje kijkt is het een prima OC guide, hij gooit echt niet zomaar het voltage omhoog en is klaar.

Anyway, het voltage waar ik op draai staat op "Auto". Volgens HWiNFO is dat maximaal 1.476v, wat inderdaad erg hoog is. Als ik hem echter instel op 1.300v POST de PC niet eens, vandaar dat ik Auto heb gekozen om te kijken waar deze CPU op uitkomt.

Voordat ik 5GHz probeerde ben ik begonnen met de default OC van 4.5GHz en toen steeds een stapje hoger. Ik heb deze PC al een aantal maanden namelijk, ik heb echter nooit de Prime95 test gedaan, en zoals je kon lezen is de temperatuur in games nooit echt een probleem geweest.

Ik draai de Prime95 Blend test, maar het probleem is het grootst bij de Small FTT test (maximum CPU heat staat daar ook bij). AVX staat op 0 in het BIOS.

@GarBaGe : bedankt, dat is goed om te horen.

Nu maar eens bedenken of ik dit zo wil blijven draaien (met eventueel schade of beperkte levensduur als gevolg) of niet. Probleem is dat ik een racesim speel (iRacing) die echt heel veel baat heeft bij hoge kloksnelheden (vandaar ook een 9700K en geen Ryzen), met name in VR (wat ik gebruik).

Choices, choices ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Arfman Hoe is de airflow in je - toch wel dichte - kast ?

Met één fan exhaust, en één fan intake, komt er maar weinig lucht binnen voor dit systeem!

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:36
Ik kan niet zo snel de koeling capaciteit van de Noctua achterhalen, maar...

https://www.techspot.com/...-core-i7-9700k/page3.html

Als ik deze pagina lees, dan lees ik:
i7 9700K doet 221 Watt vol vermogen (PL2)
i9 9900K doet 249 Watt vol vermogen (PL2)

Verder omlaag staat:
Noctua NH-D15, stock i9 9900K (dus PL2, 249 Watt): 84 graden.
Dat lijkt iets lager dan wat jij haalt.
Verder staat er ook bij:
"When it comes to operating temperatures I have nothing but bad news. these 8-core CPUs might have a STIM pack, I mean soldered thermal interface, but you wouldn’t necessarily know it. Stock out of the box with either a premium air-cooler or a recent closed-loop liquid cooler you’re look at load temps well into the 80’s and overclocking is basically out of the question. Sure 5 GHz might be okay for games but if you’re placing all 8-cores under prolonged stress temperatures will hit 100c, and I was testing in a relatively cool room inside a well ventilated case."

Dat bevestigt wel wat jij ervaart, ongeveer.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:51

HugoBoss1985

Xenotech

Avx 0 in het bios zegt volgens mij niet zoveel, maar ik weet niet welke setting je bedoeld?

De nieuwere Prime 95 varianten gebruiken AVX, wat voor aardig hogere temps kan zorgen.
Je kan dit uitzetten (even googlen), of Prime 26.6 downloaden.

Prime met AVX draaien geeft inderdaad dit soort temps en is dan redelijk zinloos aangezien je cpu gaat throttlen.
Je bent dus misschien helemaal niet stabiel omdat je cpu aan het onderklokken gaat tijdens Prime!

AVX instructies betekend hogere temps en in sommige gevallen ook hoger Vcore.

Prime 95 26.6 geeft mij lager Vcore/VR Vout (Maximaal) dan wanneer ik Hunt: Showdown speel.
Temps zijn ongeveer vergelijkbaar tussen die van Prime 26.6 en Hunt: Showdown.

Nu met de warmere dagen heb ik één core die 89 (zo'n 4 graden meer dan de volgend core!) graden aantikt tijdens Hunt: Showdown.
Mijn VR Vout reading (let op het verschil met Vcore en VR Vout bij Gigabyte borden!!!) is maximaal 1,420 tijdens wat uurtjes Hunt: Showdown.

Je moet met een Gigabyte Z390 bord kijken naar VR Vout, niet naar Vcore.

Let ook even op wat je precies bedoeld met cpu temperatuur... in Hwinfo64:

Core temperaren
Package temperatuur
Cpu temperatuur

Mijn hoogste core temperatuur is vaak de warmste, daarna de package temperatuur (meestal zo'n 5 graden minder) en dan de Cpu temperatuur.
Mijn maximale cpu temperatuur zit onder de 80 graden (dus jouw 75 graden cpu temperatuur is prima als we dezelfde readout bedoelen).
Dit alles tijdens Hunt: Showdown (Game met AVX).

Ik kan je ook aanraden om het nieuwste bios in je board te flashen, als je dat nog niet gedaan had.
Let wel: eerst je bios default settings laden en dus je OC uitzetten!

Hopelijk heb je hier wat aan en heb je bij dezen wat vergelijkingsmateriaal van iemand met dezelfde cpu, vergelijkbare koeler en vergelijkbaar moederbord ;)

[ Voor 31% gewijzigd door HugoBoss1985 op 17-06-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Arfman schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:12:
Ik heb een i7-9700K op 5GHz draaien met een Noctua NH-D15 koeler op een Gigabyte Aorus Z390 PRO. Draait stabiel en tijdens games zit hij rond de 75 graden temperatuur.

Draai ik echter Prime 95 dan schiet de temperatuur naar 100 graden en soms met een keiharde lockup of BSOD als gevolg. Ik heb wat onderzoek gedaan en een YT video gevonden met de aanbevolen BIOS instellingen (YouTube: EASY 5GHZ OVERCLOCKING GUIDE - Z390 Aorus Motherboards) Deze gevolgd en nu draai ik stabiel op 5GHz, zelfs met Prime95 torture test.

MAAR, de CPU tikt nog steeds rond de 100 graden aan. Hij zou een keer 80 mogen worden maar 100 is echt exorbitant, zeker met deze koeler. Ik heb de koeler van de CPU af gehaald, CPU en koeler schoongemaakt nieuwe koelpasta erop (meegeleverde Noctua pasta) maar resultaat blijft hetzelfde.

Misschien gaat dit een stuk beter met delidden? Er zijn mensen die beweren dat luchtkoeling net zo goed als waterkoeling, maar bij mij ging de temperatuur bij dergelijke testen zo'n 20C naar beneden. Delidden zorgde btw, ook voor zo'n zelfde resultaat. Voor zover ik weet is de 9xxx serie minder gebaat bij delidden. Dat het iets van 7C temperatuurwinst zou opleveren onder stress.

Voor de goede orde, dit is naar mijn idee een vrij normale temperatuur, als je SmallFFT met AVX(2) laat draaien.

Wat beter is, dat je via custom, minimaal en maximaal aanpast naar 1344k. Ik gok dat de temperatuur dan 80 a 85C zal zijn, maar dit zou kunnen oplopen (i.v.m. luchtkoeling). Zoiets als SmallFFT is meer voor wetenschappelijke doeleinden in de praktijk (dergelijke toepassing op de CPU).

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:51

HugoBoss1985

Xenotech

Luxicon schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:34:
[...]

Misschien gaat dit een stuk beter met delidden? Er zijn mensen die beweren dat luchtkoeling net zo goed als waterkoeling, maar bij mij ging de temperatuur bij dergelijke testen zo'n 20C naar beneden. Delidden zorgde btw, ook voor zo'n zelfde resultaat. Voor zover ik weet is de 9xxx serie minder gebaat bij delidden. Dat het iets van 7C temperatuurwinst zou opleveren onder stress.

Voor de goede orde, dit is naar mijn idee een vrij normale temperatuur, als je SmallFFT met AVX(2) laat draaien.

Wat beter is, dat je via custom, minimaal en maximaal aanpast naar 1344k. Ik gok dat de temperatuur dan 80 a 85C zal zijn, maar dit zou kunnen oplopen (i.v.m. luchtkoeling). Zoiets als SmallFFT is meer voor wetenschappelijke doeleinden in de praktijk (dergelijke toepassing op de CPU).
Ik zou, persoonlijk, een gesoldeerde IHS niet proberen te delidden.

In ieder geval zal TS eerst maar eens alles in de normale zone moeten krijgen qua voltages en temperaturen.

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 17-06-2020 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Als op 1,3v de 5Ghz niet stabiel is dan kan je kijken op 1,35v, maar niet op 'Auto voltage' 1,47v.. Je hebt gewoon niet zo'n topchip getroffen en ik denk dat je 5Ghz uit je hoofd moet zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luxicon
Arfman schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:14:
Eh, ik loop al "iets" langer mee dan sommigen van jullie denken :o Ik kom nog uit de tijd dat je met een potloodje aan het krassen was op je Athlon CPU om de multiplier te unlocken ;) Laat je niet afleiden door de titel van het filmpje, je mag het YouTube algoritme daarvoor bedanken. Als je het filmpje kijkt is het een prima OC guide, hij gooit echt niet zomaar het voltage omhoog en is klaar.

Anyway, het voltage waar ik op draai staat op "Auto". Volgens HWiNFO is dat maximaal 1.476v, wat inderdaad erg hoog is. Als ik hem echter instel op 1.300v POST de PC niet eens, vandaar dat ik Auto heb gekozen om te kijken waar deze CPU op uitkomt.

Voordat ik 5GHz probeerde ben ik begonnen met de default OC van 4.5GHz en toen steeds een stapje hoger. Ik heb deze PC al een aantal maanden namelijk, ik heb echter nooit de Prime95 test gedaan, en zoals je kon lezen is de temperatuur in games nooit echt een probleem geweest.

Ik draai de Prime95 Blend test, maar het probleem is het grootst bij de Small FTT test (maximum CPU heat staat daar ook bij). AVX staat op 0 in het BIOS.

@GarBaGe : bedankt, dat is goed om te horen.

Nu maar eens bedenken of ik dit zo wil blijven draaien (met eventueel schade of beperkte levensduur als gevolg) of niet. Probleem is dat ik een racesim speel (iRacing) die echt heel veel baat heeft bij hoge kloksnelheden (vandaar ook een 9700K en geen Ryzen), met name in VR (wat ik gebruik).

Choices, choices ...
Toch nog een toevoeding:
• Delidden is inderdaad niet handig, omdat de CPU (Die + IHS) blijkbaar gesoldeerd is
• AVX 0 betekend waarschijnlijk de AVX offset. Dus als een toepassing gebruik maakt van AVX instructies, zal de CPU nog steeds (in dit geval) @ 5Ghz. Als dat op 1 zou staan, clockt de CPU @ 4,9Ghz (als een applicatie AVX instructies toepast)
• Heb je kunnen controleren of de snelheid continu 5,0Ghz was, toen de CPU 100C werd, of zakte de snelheid? Dit gebeurd wel bij dergelijke temperaturen > throttlen.
• Het is belangrijk dat je de stabiliteit kan testen, dit kan niet als het systeem gaat throttlen (ingebouwde CPU bescherming)
• 1.47v zal veel te veel zijn. Het beste is om zelf een voltage in te stellen, en als adaptive.
• Waarschijnlijk kun je een soort van LLC (Load Line Calibration) profiel aangeven. Een agressievere (niet te), vangt bepaalde drops op (Vdroop). Wanneer de CPU onder stress staat, kan het voltage inzakken, wat voor instabiliteit zorgt. LLC zorgt ervoor dat het voltage stabiel blijft.
• In de praktijk zal de CPU veel koeler zijn, het maakt niet uit als het tijdens het testen richting de 100C gaat (al zou ik liever onder de 90C blijven).
• Test Prime95 (het liefst met AVX en en op 1344k min en max > dit kun je zelf invullen)

[ Voor 5% gewijzigd door Luxicon op 17-06-2020 13:24 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Laatst online: 17-06 22:43
AUTO vcore is altijd verkeerd, 1,476 is veel te hoog,als je de chip niet wilt frituren,dan zou ik zelf een vast voltage zetten in de bios.

1.350,rond de buurt is echt de max,echter geen enkele koeling behalve waarschijnlijk custom water koeler kan dit koel houden

Je kan ook gewoon een slechte chip hebben dat die niet 5ghz wil,want dat is namelijk geen garantie dat dat met elke chip zomaar luk.

Verder is dat ook afhankelijk van hoe hoog je bv je geheugen snelheid hebt staan.Dit kan er ook voor zorgen dat een systeem niet wil booten met een lager voltage

[ Voor 51% gewijzigd door freaky35 op 17-06-2020 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
OK, goede toevoegingen/tips allemaal, bedankt alvast!

Ik ben nu aan het werk en heb dus de PC nodig maar ik zal proberen om binnenkort met jullie tips aan de gang te gaan.

Overigens zie ik in CPUID HWMonitor alleen CPU VCORE en geen VOUT. Ben verder met jullie eens dat het voltage wel veel te hoog is, hier zal ik als eerst mee aan de slag gaan. Verder heb ik LLC inderdaad op Turbo staan, dat kan volgens mij ook de hogere voltages verklaren.

Ik hou jullie op de hoogte, nogmaals dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Arfman schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:02:
OK, goede toevoegingen/tips allemaal, bedankt alvast!

Ik ben nu aan het werk en heb dus de PC nodig maar ik zal proberen om binnenkort met jullie tips aan de gang te gaan.

Overigens zie ik in CPUID HWMonitor alleen CPU VCORE en geen VOUT. Ben verder met jullie eens dat het voltage wel veel te hoog is, hier zal ik als eerst mee aan de slag gaan. Verder heb ik LLC inderdaad op Turbo staan, dat kan volgens mij ook de hogere voltages verklaren.

Ik hou jullie op de hoogte, nogmaals dank!

airflow lijkt me goed, zit 1 fan voorin de kast en 1 ahcterin en 2 op de CPU koeler
En niet vergeten je airflow te verbeteren. ;)
oa top kun je een deksel verwijderen en fan plaatsen voor extra intake.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Arfman schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:56:
Goeie vragen, ik zal ze proberen te beantwoorden:

-zonder OC, dus vastgezet op een multiplier van 36, raakt hij 55C aan tijdens de Prime95 torture test

-ambient temp is rond de 25 graden in de kamer, mobo sensors geven rond de 35C aan in de kast

-fan speed van de Noctua gaat naar 1500rpm (maximum) tijdens de test met OC, op stock speed 1000RPM

-airflow lijkt me goed, zit 1 fan voorin de kast en 1 ahcterin en 2 op de CPU koeler

-kast is een Fractal Define R5

Ik lees overal zeer goede reveuws over deze CPU koeler, mensen die met vrijwel dezelfde setup op 80 graden blijven steken tijdens Prime95, vandaar dat ik me afvraag wat ik fout doe :)
Zeker een extra fan voorin erbij plaatsen voor koele lucht. Verder een extra fan bovenin voor outtake.
Ik heb dezelfde kast en dat zorgt toch wel een heel wat betere warmteafvoer.

En als je ze niet gebruikt,haal die extra drive bays weg(kan je eruit schroeven) voorin,dat scheeld zo enorm directe airflow naar binnen,als die weg zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door freaky35 op 17-06-2020 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-06 22:49
Pak gewoon 4800 op die 1.3V.
Niet gelijk voort de hoofdprijs maar er naartoe werken. Duurt langer. Maar geeft betere resultaten.

Als ik een chip bin/test begin bv bij 45/40 op 1.25 en cb15 tot de pijngrens en vcore verlagen of multi verhogen. Kom je zeer snel tot je plafond van de koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
Top reacties allemaal jongens, ik zal zeker kijken naar de airflow verbeteren. Ging er stom genoeg van uit dat zo'n goed aangeschreven kast dat standaard wel goed zou doen, mea culpa.

Anyway, ik draai hem nu even op 4.6GHz, vCore op 1.260 en tijdens de Prime95 strresstest is de package temp van de CPU 94C. Dat lijkt me nog steeds hoog dus volgende stap zal zijn airflow in de kast verbeteren, goeie gedachtengang?

EDIT: ok, even heel brak een tafelventilator op de open kast gericht, temperatuur tijdens de stresstest blijft nu 60C. DOH.

EDIT2: lijkt iets geks te zijn met de vCore. HAndmatig op 1.300 gezet, HWMonitor geeft minder aan. 1.350, zelfde resultaat. Als ik dan de Prime95 test start lockt de PC. Zet ik de vCore op Auto dan geeft hij aan 1.330v nu (bijvoorbeeld), CPU op 4.8GHz maar de package wordt alweer 100 graden, zelfs met de ventilator erop gericht. Raar 8)7

[ Voor 36% gewijzigd door Arfman op 18-06-2020 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je begrijpt wel dat een tafel fan niets uitmaakt als je die op je kast richt. het gaat om de fans in je kast. de tafel fan verplaatst de lucht buiten de kast, maar verkoelt dat niet. omgevingslucht naar binnen en warme lucht uit de kast.

btw: CPU Core Voltage kun je wel lager zetten op 4.6GHz 1.075

[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 18-06-2020 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-06 22:49
Vcore meet je met een dmm. Indien mogelijk natuurlijk.
Alle software is bijna altijd incorrect.

En hangt het ervan af of je under load meet of idle.
Dat hangt dan weer af van de LLC.

Leuk hè, overclocken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:38

MsG

Forumzwerver

Arfman schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:14:
[...]ik heb echter nooit de Prime95 test gedaan, en zoals je kon lezen is de temperatuur in games nooit echt een probleem geweest.[...]
Wat is dan het uiteindelijke probleem? Prime95 is een volledig irreële belasting. Leuk voor de competitie, maar als het in games prima draait en de temps dan ook niet exorbitant zijn zou ik me ook niet enorme zorgen maken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
MsG schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:06:
[...]

Wat is dan het uiteindelijke probleem? Prime95 is een volledig irreële belasting. Leuk voor de competitie, maar als het in games prima draait en de temps dan ook niet exorbitant zijn zou ik me ook niet enorme zorgen maken.
Goed punt. Ging me eigenlijk meer om zeker te weten dat ik niet iets enorm fout had, of met wat aanpassingen misschien de temperatuur drastisch omlaag kon krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-06 16:26
Als ik je een tip mag geven:

Zet LLC op "Turbo" en je voltage eens op 1.35 als een start in de bios en kijk eens of de PC dan boot.
Ik heb identiek zelfs processor + Noctua gehad en draaide in de bios 1.3vcore met LLC op Turbo in bios stable (~1.289v @ load).
Temperaturen maxen dan onder Pirme95 + AVX1 (geen AVX2) rond de 85c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 00:30
waar staan je vccio en vccsa op die hebben ook een behoorlijk impact op de totale temps en zijn helemaal niet zo hoog nodig.

Ik heb een 9900k met mce aan (dus all core 4.7) draaien op 1.226v met vccio en vccsa op 1.17 volt met ddr 4000 cl16 op 1.42v en in games worden temps niet eens meer dan 55-60 graden met een kamer temp van 22-24 en gebruik een dark rock pro 4 cooler. En avx offset staat uit.

je gebruikte pasta kan ook enorm schelen. ik heb de standaard be-quiet pasta zo de kliko ingegooid en er kryonaut tussen gesmeerd. dat scheelt al zo 4 a 5 graden.

LLC zou ik simpelweg niet aan zitten en gewoon op standaard laten staan als er iets is dat deze settings doen is het wel instabiliteit creëren.

Moederborden zijn gewoon een drama als het om voltages gaat.
Mijn vcore was standaard 1.39v en ook mijn vccio en vccsa waren standaard 1,39v echt belachelijk hoog.
Allemaal onderdelen van de cpu dus allemaal zorgen ze voor hitte.

Zelf heb ik een negatieve offset gebruikt maar zorg ervoor dat je idcle vcore niet onder de 0.65v komt anders krijg je gegarandeerd problemen met idle stabiliteit en misschien zelfsbooten

zorg ookk dat je zeker weet dat je Vid en Vcore niet door elkaar haalt. Vid is wat de cpu vraagt en vrij irrelevant Vcore is wat je moederbord de cpu daadwerkelijk geeft.

kijk ook even naar je ring/llc clock hoger als 4300 zou ik deze niet zetten dat geeft bij veel samples problemen.

Het kan daarnaast ook nog een bord specifiek bios probleem zijn. ik had liever een versie ouder gedraaid die was wat stabieler maar ik heb de nieuwe p1 stepping en die draait daar niet op.

Daarnaast heb je nog silicon samples niet iedere sample is geweldig maar 1.36v zou genoeg moeten zijn voor iedere 9xxx cpu op 5ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Dat lijken me alsnog hoge voltages.. ik heb een 8700K @ 5,0Ghz (alle cores) met 1.30V adaptive.. maar bij load wordt dat 1.32V.. Volgens mij is de 9xxx aardig gelijkwaardig met voltages. LLC op stand 3 van 10 (1 is het meest belastend).. de rest op auto / default.

@computerjunky aangezien je 1.42V aangaf voor 4.7Ghz. Maar onderaan in je post, 1.36V zou moeten kunnen voor alle 9xxx @ 5,0Ghz.

Het volgende zal met luchtkoeling denk ik beter in orde komen, maar hier kreeg ik hoge VRM temperaturen, daar heb ik een 140mm fan op laten blazen (deed wonderen). Het is wel iets, om naast de CPU, in de gaten te houden.

[ Voor 57% gewijzigd door Luxicon op 20-06-2020 18:44 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Luxicon schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 18:38:
Dat lijken me alsnog hoge voltages.. ik heb een 8700K @ 5,0Ghz (alle cores) met 1.30V adaptive.. maar bij load wordt dat 1.32V.. Volgens mij is de 9xxx aardig gelijkwaardig met voltages. LLC op stand 3 van 10 (1 is het meest belastend).. de rest op auto / default.

@computerjunky aangezien je 1.42V aangaf voor 4.7Ghz. Maar onderaan in je post, 1.36V zou moeten kunnen voor alle 9xxx @ 5,0Ghz.
1.42v was voor mijn ram niet voor cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
computerjunky schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 20:55:
[...]

1.42v was voor mijn ram niet voor cpu.
1.42v voor de RAM is ook al knap hoog,kijk uit met hoge voltages :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
freaky35 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:41:
[...]

1.42v voor de RAM is ook al knap hoog,kijk uit met hoge voltages :X
Het is idd fors maar het is dan ook wel 4000 cl16. Officiële specs zijn 4266 cl18 1.41v via xmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
Ik heb besloten om het zo te laten. Reden hiervoor is dat, zoals @MsG ook zegt, er eigenlijk geen probleem is. Ik kan urenlang in iRacing VR racen (zeer zware belasting) en de temperatuur komt nier boven de 80 graden uit. Nog steeds aan de hoge kant maar het lijkt er op dat ik gewoon tegen de limiet van luchtkoeling aanloop. Prime95 is verder dus eigenlijk een compleet irreele workload en alhoewel de CPU dan nog steeds veel te warm wordt, loopt hij niet meer vast, zelfs niet na een half uur stresstesten. Dat is de grootste vooruitgang, het systeem blijft wel stabiel.

Bedankt voor het meedenken en de tips allemaal, heb weer veel opgestoken over overclocken, voltages en airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ik ben het niet helemaal eens met de stelling "als het niet vast loopt is t goed zo". De keuze om hoge voltages te draaien puur omdat je 5Ghz wilt zien vind ik niet slim en totaal onnodig. Je merkt niets van 100-200Mhz langzamer, maar wel stuk lagere temperaturen, een verlengde levensduur en bovendien stiller.

Daarnaast, het uitzoeken welk minimaal voltage je ergens voor nodig hebt en het volledig aftunen van een systeem is overduidelijk een kunst. Jammer dat je daar geen tijd aan wilt besteden. Natuurlijk is het jou systeem, maar ik zou t niet als gangbaar/goed voorbeeld op tweakers willen bestempelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
als je een lagere LLC setting neemt draai je met minder voltage stabiel onder load... hij mag in ieder geval zoiezo niet over wat jij insteld heengaan dan staat hij gewoon tehoog.
ik raad je ook aan geen prime95 meer te gebruiken maar occt of aida64 zonder avx (niet nodig om zolang avx door je cpu te knallen)

gewoon stabiele non avx clocks vinden en dan een van nieuwere games testen die zwaar zijn op avx en mocht het een klapje meer voltage willen ingame dan pak je een lagere LLC met een hogere vcore in bios en voila nu houd je ingame een wat hoger voltage vast en is dat ook uhhhhh.... stabielig :+
staan je sa en io voltage vast op 1.15v?

nou zal het grootste gedeelte van die temps liggen aan de manier van testen maar ik zou toch je koeler er nog maareens opnieuw opzetten ik haal met prime95 26.6 small fft's 5.1//4.7 cache 1.320v maar 88 graden :|

[ Voor 17% gewijzigd door maks11223344 op 24-06-2020 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Hackus schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:44:
Je begrijpt wel dat een tafel fan niets uitmaakt als je die op je kast richt. het gaat om de fans in je kast. de tafel fan verplaatst de lucht buiten de kast, maar verkoelt dat niet. omgevingslucht naar binnen en warme lucht uit de kast.

btw: CPU Core Voltage kun je wel lager zetten op 4.6GHz 1.075
Tuurlijk helpt dat wel de warme lucht sneller afvoeren. Verder is airflow alleen van belang als de kast dicht is. Indien die open is, kan de warme lucht beter weg. Basis natuurkunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
pennywiser schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:18:
[...]

Tuurlijk helpt dat wel de warme lucht sneller afvoeren. Verder is airflow alleen van belang als de kast dicht is. Indien die open is, kan de warme lucht beter weg. Basis natuurkunde.
dat is dus niet waar een dichte kast koelt beter |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
maks11223344 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:23:
[...]

dat is dus niet waar een dichte kast koelt beter |:(
Als je ergens lucht langs blaast met 120mm fans oid kan ik me dat voorstellen, als de je cpu koeler opsluit koelt deze gewoonweg niet beter. Het ging dan ook om een cpu hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekiame
computerjunky schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 14:07:
waar staan je vccio en vccsa op die hebben ook een behoorlijk impact op de totale temps en zijn helemaal niet zo hoog nodig.

Ik heb een 9900k met mce aan (dus all core 4.7) draaien op 1.226v met vccio en vccsa op 1.17 volt met ddr 4000 cl16 op 1.42v en in games worden temps niet eens meer dan 55-60 graden met een kamer temp van 22-24 en gebruik een dark rock pro 4 cooler. En avx offset staat uit.

je gebruikte pasta kan ook enorm schelen. ik heb de standaard be-quiet pasta zo de kliko ingegooid en er kryonaut tussen gesmeerd. dat scheelt al zo 4 a 5 graden.

LLC zou ik simpelweg niet aan zitten en gewoon op standaard laten staan als er iets is dat deze settings doen is het wel instabiliteit creëren.

Moederborden zijn gewoon een drama als het om voltages gaat.
Mijn vcore was standaard 1.39v en ook mijn vccio en vccsa waren standaard 1,39v echt belachelijk hoog.
Allemaal onderdelen van de cpu dus allemaal zorgen ze voor hitte.

Zelf heb ik een negatieve offset gebruikt maar zorg ervoor dat je idcle vcore niet onder de 0.65v komt anders krijg je gegarandeerd problemen met idle stabiliteit en misschien zelfsbooten

zorg ookk dat je zeker weet dat je Vid en Vcore niet door elkaar haalt. Vid is wat de cpu vraagt en vrij irrelevant Vcore is wat je moederbord de cpu daadwerkelijk geeft.

kijk ook even naar je ring/llc clock hoger als 4300 zou ik deze niet zetten dat geeft bij veel samples problemen.

Het kan daarnaast ook nog een bord specifiek bios probleem zijn. ik had liever een versie ouder gedraaid die was wat stabieler maar ik heb de nieuwe p1 stepping en die draait daar niet op.

Daarnaast heb je nog silicon samples niet iedere sample is geweldig maar 1.36v zou genoeg moeten zijn voor iedere 9xxx cpu op 5ghz.
Geen idee waar je het gedeelte over LLC vandaan hebt, echter mijn ervaring is juist dan alles instabiel wordt van geen LLC gebruiken bij dergelijke clocks. 8)7
Vooralsnog gebruikte in bij mijn 9700K altijd LLC op Turbo bij mijn gigabyte bord. 1.3v in de bios was dan ook 1.3v in windows (idle) en 1.28v @load
De LLC resulteerde juist in een zeer stabiel systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Lekiame schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:10:
[...]

Geen idee waar je het gedeelte over LLC vandaan hebt, echter mijn ervaring is juist dan alles instabiel wordt van geen LLC gebruiken bij dergelijke clocks. 8)7
Vooralsnog gebruikte in bij mijn 9700K altijd LLC op Turbo bij mijn gigabyte bord. 1.3v in de bios was dan ook 1.3v in windows (idle) en 1.28v @load
De LLC resulteerde juist in een zeer stabiel systeem.
nou mijn llc staat gewoon op stock en mijn cpu kan gewoon 5.2 ghz all core halen.

de tips om er niet aan te zitten kwamen van MSI moederbord developers zelf. De tip was zit er niet aan tenzij je echt high end gaat overclocken met ln2 of iets dergelijks en bakken stroom door je cpu gaat jagen. Je heb custom settings verder helemaal niet nodig en het maakt de cpu bakken heter.
En aangezien de topic starter een rete hete cpu heeft... als ik mijn llc op de hoogste stand zet gaat de temp 20 graden omhoog zonder verder iets te veranderen.

kan natuurlijk wat met de kwaliteit van de het bord te maken hebben. niet ieder bord is even goed. en ik heb de gigabytes laten liggen voor een msi deze ronde omdat het een solide bord was.

ik zal even de bios in gaan en kijken waar mijn llc exact op staat.

ik heb dus 98 llc standern auto en 1 tot en met 7 en een lager nummer is een hogere llc. ik had hem op auto staan en er de vcore was 1,224v daar waar er 1.226 in de bios staat.

ik heb de llc even op 2 gezet voor een test en cb20 aangeslingerd en er werd meteen 1.405v door mijn cpu gejast en de core temps waren meteen 95 graden. op 1 gaat hij thermal throttlen dus dat is niet eens een optie om te testen.

[ Voor 13% gewijzigd door computerjunky op 24-06-2020 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
computerjunky schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:27:
[...]

nou mijn llc staat gewoon op stock en mijn cpu kan gewoon 5.2 ghz all core halen.

de tips om er niet aan te zitten kwamen van MSI moederbord developers zelf. De tip was zit er niet aan tenzij je echt high end gaat overclocken met ln2 of iets dergelijks en bakken stroom door je cpu gaat jagen. Je heb custom settings verder helemaal niet nodig en het maakt de cpu bakken heter.
En aangezien de topic starter een rete hete cpu heeft... als ik mijn llc op de hoogste stand zet gaat de temp 20 graden omhoog zonder verder iets te veranderen.

kan natuurlijk wat met de kwaliteit van de het bord te maken hebben. niet ieder bord is even goed. en ik heb de gigabytes laten liggen voor een msi deze ronde omdat het een solide bord was.

ik zal even de bios in gaan en kijken waar mijn llc exact op staat.
Dat de temperatuur 20 graden omhoog gaat bij het aanzetten van LLC heb ik werkelijk waar nog nooit van gehoord in 15 jaar overclocken en lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk.
Als je eenmaal weet wat voor voltage je overclock nodig heeft is LLC een keurige feature waar je je idle en load voltage wat beter kunt stabilisere bij die generatie intels. Mijn 9700K draaide op een Z390 master.
5.0GHz ~1.28v @ load / 5.1GHz ~1.34v @load / 5.2GHz ~1.39v @load / 5.3GHz ~1.42v @load O+

Turbo op gigabyte borden is +- LLC4 op andere borden. iets boven het gemiddelde dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Lekiame op 24-06-2020 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Lekiame schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:36:
[...]

Dat de temperatuur 20 graden omhoog gaat bij het aanzetten van LLC heb ik werkelijk waar nog nooit van gehoord in 15 jaar overclocken en lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk.
Als je eenmaal weet wat voor voltage je overclock nodig heeft is LLC een keurige feature waar je je idle en load voltage wat beter kunt stabilisere bij die generatie intels. Mijn 9700K draaide op een Z390 master.
5.0GHz ~1.28v @ load / 5.1GHz ~1.34v @load / 5.2GHz ~1.4v @load O+
andere post geedit en ja llc heeft wel degelijk impact op je temps omdat llc invloed heeft op je vcore. en een hogere vcore is hogere temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
computerjunky schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:38:
[...]

andere post geedit en ja llc heeft wel degelijk impact op je temps omdat llc invloed heeft op je vcore. en een hogere vcore is hogere temps.
Haha, zo kan je het natuurlijk niet bekijken. Je weet welk load voltage je nodig bent voor een bepaalde snelheid. Ongeacht of je dan LLC gebruikt of niet heb je altijd rond dat voltage nodig om stabiel te kunnen draaien.
Je kunt bijvoorbeeld 1.35v zonder LLC die 1.45v idle en 1.25v load is niet vergelijken met 1.35v LLC4 wat resulteert in 1.35v idle en 1.33v load. Dan is het natuurlijk logisch dat je 20c verschil hebt (al lijkt me 20c verschil op 0.08v nog steeds veel 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Arfman schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:03:
Ik heb besloten om het zo te laten. Reden hiervoor is dat, zoals @MsG ook zegt, er eigenlijk geen probleem is. Ik kan urenlang in iRacing VR racen (zeer zware belasting) en de temperatuur komt nier boven de 80 graden uit. Nog steeds aan de hoge kant maar het lijkt er op dat ik gewoon tegen de limiet van luchtkoeling aanloop. Prime95 is verder dus eigenlijk een compleet irreele workload en alhoewel de CPU dan nog steeds veel te warm wordt, loopt hij niet meer vast, zelfs niet na een half uur stresstesten. Dat is de grootste vooruitgang, het systeem blijft wel stabiel.

Bedankt voor het meedenken en de tips allemaal, heb weer veel opgestoken over overclocken, voltages en airflow.
Als je werkelijk 1.47V gebruikt, heb je enige kans dat dat schadelijk kan zijn voor je CPU. Volgens mij geeft Intel hogere waarden als safe aan, maar zulke temperaturen met een 9700K tijdens het gamen is ver boven het gemiddelde in ieder geval. Ik zou toch nog eens proberen of je in ieder geval door kan met 1.40V @ 5,0Ghz.

Wat ik mij af vraag of je geprobeerd heb te testen met min / max 1344k @ Prime95. Dit is een realistische workload om de stabiliteit te testen, en zal de temperatuur een stuk lager zijn (zo'n 20C ongeveer). Heb je enig idee wat de temperatuur van je VRM's zijn under load?

[ Voor 7% gewijzigd door Luxicon op 24-06-2020 23:50 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Luxicon schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:48:
[...]

Als je werkelijk 1.47V gebruikt, heb je enige kans dat dat schadelijk kan zijn voor je CPU. Volgens mij geeft Intel hogere waarden als safe aan, maar zulke temperaturen met een 9700K tijdens het gamen is ver boven het gemiddelde in ieder geval. Ik zou toch nog eens proberen of je in ieder geval door kan met 1.40V @ 5,0Ghz.

Wat ik mij af vraag of je geprobeerd heb te testen met min / max 1344k @ Prime95. Dit is een realistische workload om de stabiliteit te testen, en zal de temperatuur een stuk lager zijn (zo'n 20C ongeveer). Heb je enig idee wat de temperatuur van je VRM's zijn under load?
Ik denk dat je helemaal niet moet nadenken over een 5GHz 24/7 oc op 1.4v. Dan moet je gewoon naar 4.9 of 4.8GHz gaan. Als je 5GHz niet rond de 1.3-1.35 kunt halen met max Prime95 AVX1 temps van <85c na een uurtje of 2 moet je gewoon zakken. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Lekiame schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:42:
[...]

Haha, zo kan je het natuurlijk niet bekijken. Je weet welk load voltage je nodig bent voor een bepaalde snelheid. Ongeacht of je dan LLC gebruikt of niet heb je altijd rond dat voltage nodig om stabiel te kunnen draaien.
Je kunt bijvoorbeeld 1.35v zonder LLC die 1.45v idle en 1.25v load is niet vergelijken met 1.35v LLC4 wat resulteert in 1.35v idle en 1.33v load. Dan is het natuurlijk logisch dat je 20c verschil hebt (al lijkt me 20c verschil op 0.08v nog steeds veel 8)7 )
punt is dat als ik mijn vcore offset nog lager zet dan is hij idle niet meer stabiel. we hebben het immers over een whipping 0.17v verschil. en mijn load en idle vcore is vrijwel identiek. ik heb dus nooit teveel volt door mijn cpu heen gaan. Hij clockt ook terug naar 0.625v.

die hele llc geeft wat mij betreft aan dat het een moederbord probleem is en de power delivery niet in staat is genoeg te leveren als er vraag is.

Als ik een vcore van 1.226v wil en dit behaal door een offset (in mijn geval 0.04v) dan moet dat onder geen voorwaarde meer worden. En er is geen scenario waar klooien met llc dat niet als gevolg heeft met mijn bord.
laat ik het op auso staan is mijn idle en load vcore vrijwel gelijk en het systeem is prima stabiel. je llc aanpassen om je load stabiel te maken is wat mij betreft een slechte strategie. zorg gewoon dat je systeem stabiel i met een standaard llc en baseer het voltage op je cpu silicon sample. ik ken geen geval waar llc geen problemen geeft met hitte en stabiliteit omdat het veel te veel voltage door de cpu jaagt.
Luxicon schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:48:
[...]

1,4v op 5ghz is gewoon veel te hoog. als je cpu het niet kan op 1.3 is max 1.33 dan moet je die droom gewoon laten varen omdat je of een slecht moederbord heb of een slechte cpu sample.

[ Voor 21% gewijzigd door computerjunky op 24-06-2020 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Lekiame schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:53:
[...]

Ik denk dat je helemaal niet moet nadenken over een 5GHz 24/7 oc op 1.4v. Dan moet je gewoon naar 4.9 of 4.8GHz gaan. Als je 5GHz niet rond de 1.3-1.35 kunt halen met max Prime95 AVX1 temps van <85c na een uurtje of 2 moet je gewoon zakken. :X
Mja, ik denk dat je best richting de 95C aan mag houden met Prime95, omdat het met gamen veel lager zal zijn. Wel zou ik 1.4V als grens aanhouden. Liever niet hoger dan 1.35V. 1.47V is echt onwenselijk (wat mij betreft).

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
computerjunky schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:57:
[...]

punt is dat als ik mijn vcore offset nog lager zet dan is hij idle niet meer stabiel. we hebben het immers over een whipping 0.17v verschil. en mijn load en idle vcore is vrijwel identiek. ik heb dus nooit teveel volt door mijn cpu heen gaan. Hij clockt ook terug naar 0.625v.

die hele llc geeft wat mij betreft aan dat het een moederbord probleem is en de power delivery niet in staat is genoeg te leveren als er vraag is.

Als ik een vcore van 1.226v wil en dit behaal door een offset (in mijn geval 0.04v) dan moet dat onder geen voorwaarde meer worden. En er is geen scenario waar klooien met llc dat niet als gevolg heeft met mijn bord.
laat ik het op auso staan is mijn idle en load vcore vrijwel gelijk en het systeem is prima stabiel. je llc aanpassen om je load stabiel te maken is wat mij betreft een slechte strategie. zorg gewoon dat je systeem stabiel i met een standaard llc en baseer het voltage op je cpu silicon sample. ik ken geen geval waar llc geen problemen geeft met hitte en stabiliteit omdat het veel te veel voltage door de cpu jaagt.

[...]

1,4v op 5ghz is gewoon veel te hoog. als je cpu het niet kan op 1.3 is max 1.33 dan moet je die droom gewoon laten varen omdat je of een slecht moederbord heb of een slechte cpu sample.
Grappig dat de ervaringen zo verschillend zijn 8)7 IK ken geen geval waar llc echt problemen geeft met hiite en stabiliteit. Sterker nog in mijn geval (en ik heb behoorlijk wat intel CPU's + borden gehad tussen gen 7-9) gaf het altijd een vorm van stabiliteit bij hoge overclocks. Als jij jou LLC op "auto" hebt staan gebruik je dus ook LLC. Wellicht dat hij op Auto bij jou ook op LLC4 staat natuurlijk.

Daarnaast denk ik dat het wel degelijk een goede strategie is om je load stable te maken. Je idle hoeft natuurlijk wat dat betreft niet van je load voltage af te wijken bij deze gen. wat dat betreft is een vdrop van 0.01-0.02 dus prima bij een LLC4.
Je moet gewoon stapsgewijs kijken hoeveel voltage @load je nodig bent voor welke snelheid en daar je LLC en manual voltage of offset op aanpassen. Heel simpel.
En of jij het nou doet met een offset, met of zonder LLC of wat dan ook je zal altijd rond dat voltage @load terecht komen. Je hebt het immers getest van te voren. 8)

[ Voor 46% gewijzigd door Lekiame op 25-06-2020 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Lekiame schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 00:06:
[...]

Grappig dat de ervaringen zo verschillend zijn 8)7 IK ken geen geval waar llc echt problemen geeft met hiite en stabiliteit. Sterker nog in mijn geval (en ik heb behoorlijk wat intel CPU's + borden gehad tussen gen 7-9) gaf het altijd een vorm van stabiliteit bij hoge overclocks. Als jij jou LLC op "auto" hebt staan gebruik je dus ook LLC. Wellicht dat hij op Auto bij jou ook op LLC4 staat natuurlijk.

Daarnaast denk ik dat het wel degelijk een goede strategie is om je load stable te maken. Je idle hoeft natuurlijk wat dat betreft niet van je load voltage af te wijken bij deze gen. wat dat betreft is een vdrop van 0.01-0.02 dus prima bij een LLC4.
Je moet gewoon stapsgewijs kijken hoeveel voltage @load je nodig bent voor welke snelheid en daar je LLC en manual voltage of offset op aanpassen. Heel simpel.
En of jij het nou doet met een offset, met of zonder LLC of wat dan ook je zal altijd rond dat voltage @load terecht komen. Je hebt het immers getest van te voren. 8)
Iedereen gebruikt llc het kan immers niet uit. Maar er os een groot verschil tussen auto wat je vdroop gelijk probeert te houden aan je vcore en een rete hoge instelling die er een puist voltage doorheen pompt. Dat meer voltage door je cpu pompen stabiliteit geeft is logisch dat is met stock llc en custom vcore ook. Het feit dat je vdroop echter zo veel is heeft volgens mij meer met de kwaliteit van het bord te maken of met een slechte bios configuratie.
Welke llc auto gebruikt weet ik dan zou ik moeten testen maar mij kamer waar de pc staat is momenteel 29 graden misschien dat ik saatr morgen even naar kijk uit interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
millman schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:52:
Ik ben het niet helemaal eens met de stelling "als het niet vast loopt is t goed zo". De keuze om hoge voltages te draaien puur omdat je 5Ghz wilt zien vind ik niet slim en totaal onnodig.
Ik heb de voltages wel iets naar beneden geschroefd, hij draait nu nog maximaal 1.370 volt.
Je merkt niets van 100-200Mhz langzamer, maar wel stuk lagere temperaturen, een verlengde levensduur en bovendien stiller.
Geloof het of niet, elke MHz in iRacing maakt een verschil, ik kon de drop naar 4.6 en later 4.8 goed merken, zeker omdat ik al vanaf dag 2 op 5GHz draai. Levensduur maak ik me niet zo druk om, de CPU blijft immers redelijk netjes op maximaal 80 graden tijdens gaming.
Daarnaast, het uitzoeken welk minimaal voltage je ergens voor nodig hebt en het volledig aftunen van een systeem is overduidelijk een kunst. Jammer dat je daar geen tijd aan wilt besteden. Natuurlijk is het jou systeem, maar ik zou t niet als gangbaar/goed voorbeeld op tweakers willen bestempelen.
Mwah, dat valt ook nog wel weer mee. Zoals gezegd heb ik de voltages al wat lager kunnen zetten en nee, ik zit misschien niet op het absoluut maximaal haalbare (of minimaal haalbare als je naar voltages kijkt) maar het is niet zo dat ik geen onderzoek heb gedaan en/of niks met jullie tips heb gedaan. Daar ken ik veel ergere voorbeelden van op deze site ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ik zeg dat je geen goed voorbeeld voor tweakers bent. Dat je daar zelf anders over denk Is duidelijk. Ik heb een aantal redenen opgenoemd waarom en daar Is weinig aan veranderd.

En dat jij t verschil tussen 4.8ghz en 5Ghz in iracing zou merken Is je reinste onzin natuurlijk. In een blinde test heb je geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
Let's agree to disagree, het is veel te warm om een internetpenismeting te doen :)

Wel bedankt voor je input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Arfman schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:26:
[...]

Ik heb de voltages wel iets naar beneden geschroefd, hij draait nu nog maximaal 1.370 volt.

[...]

Geloof het of niet, elke MHz in iRacing maakt een verschil, ik kon de drop naar 4.6 en later 4.8 goed merken, zeker omdat ik al vanaf dag 2 op 5GHz draai. Levensduur maak ik me niet zo druk om, de CPU blijft immers redelijk netjes op maximaal 80 graden tijdens gaming.

[...]

Mwah, dat valt ook nog wel weer mee. Zoals gezegd heb ik de voltages al wat lager kunnen zetten en nee, ik zit misschien niet op het absoluut maximaal haalbare (of minimaal haalbare als je naar voltages kijkt) maar het is niet zo dat ik geen onderzoek heb gedaan en/of niks met jullie tips heb gedaan. Daar ken ik veel ergere voorbeelden van op deze site ;)
80c continu is voor gamen wel erg hoog,Je cpu kan gaan degraderen op den duur door die hoge temp en voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Arfman schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:26:
[...]

[...]

[...]

Is de temperatuur al gezakt?

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maks11223344
@Arfman
hoeveel cores gebruikt dat spel kun je niet gewoon beter hyperthreading en een paar cores disabelen zodat je 5.2/5.3ghz kan draaien? probeer eens 4.9ghz cpu met een 4.9/4.7ghz cache dat is sneller als je cache nog stock loopt ;)

@computerjunky
je gebruikt een LLC met een vaste vcore, op adaptive of met een offset regelt het bord het zelf of je gaat rare fratsen zien als 20 graden meer en 1.47v onder load bijvoorbeeld.... :+

maakt voor cpu geen fuk uit of je 1.42v llc2 of 1.280v llc7 gebruikt zolang je voltage onder load hetzelfde is, vrm word misschien wat warmer thats it ;)

[ Voor 8% gewijzigd door maks11223344 op 25-06-2020 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:38

MsG

Forumzwerver

freaky35 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:29:
[...]

80c continu is voor gamen wel erg hoog,Je cpu kan gaan degraderen op den duur door die hoge temp en voltage.
millman schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:52:
Ik ben het niet helemaal eens met de stelling "als het niet vast loopt is t goed zo". De keuze om hoge voltages te draaien puur omdat je 5Ghz wilt zien vind ik niet slim en totaal onnodig. Je merkt niets van 100-200Mhz langzamer, maar wel stuk lagere temperaturen, een verlengde levensduur en bovendien stiller.

Ik lees hier continu van dit soort ononderbouwde beweringen, desondanks is een processor doorgaans eerder zwaar verouderd dan dat hij spontaan de hele tijd stuk gaat, zoals met andere computer-onderdelen gangbaarder is. Uiteraard zijn er grenzen aan, maar bij diverse overclocks, waarbij ik altijd gewoon de fire-and-forget BIOS opties gebruik, was mijn processor nog in leven ver nadat je die processor nog wilde gebruiken voor reguliere taken. Mijnsinziens wordt door de vakidioterie van overclockers, waar natuurlijk niks mis mee is, het beeld vertroebeld dat je je processor zomaar even opblaast. Eenzelfde fanatisme zie je met voedingen hier op Tweakers. Op de een of andere manier verliezen specialisten hier op Tweakers de redelijkheid en lijkt het er volgens die specialisten op dat je computer een bom is, zowel met een random third party voeding, als met de default overclock-opties van menig BIOS.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Luxicon schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:45:
[...]

Is de temperatuur al gezakt?
Vandaag en morgen nog niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

MsG schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:44:
[...]

[...]

Ik lees hier continu van dit soort ononderbouwde beweringen, desondanks is een processor doorgaans eerder zwaar verouderd dan dat hij spontaan de hele tijd stuk gaat, zoals met andere computer-onderdelen gangbaarder is. Uiteraard zijn er grenzen aan, maar bij diverse overclocks, waarbij ik altijd gewoon de fire-and-forget BIOS opties gebruik, was mijn processor nog in leven ver nadat je die processor nog wilde gebruiken voor reguliere taken. Mijnsinziens wordt door de vakidioterie van overclockers, waar natuurlijk niks mis mee is, het beeld vertroebeld dat je je processor zomaar even opblaast. Eenzelfde fanatisme zie je met voedingen hier op Tweakers. Op de een of andere manier verliezen specialisten hier op Tweakers de redelijkheid en lijkt het er volgens die specialisten op dat je computer een bom is, zowel met een random third party voeding, als met de default overclock-opties van menig BIOS.
Het gaat er om of het een tweaker waardige manier is om met je hardware om te gaan. Het is een keuze die ik als tweaker wel begrijp maar niet ondersteun. Goed overclocken kost gewoon tijd en ik vind het zonde als er iemand met de pet naar gooit. Dat is de strekking van mijn verhaal. De CPU zal er bij 1,3V vast niet zoveel eerder van slijten, maar het kan beter en anders.

Dat kan je vakidioterie noemen, of je kan het de tweaker manier noemen.. goh, waar hangen we hier uit?
Lukraak 5Ghz auto voltage omdat je pikke te klein is als daar 4,8Ghz staan. zo voelt het.

Daarnaast komt de TS zelf met een 100c 5Ghz probleem hier, dan mag je wat commentaar verwachten. Lekker makkelijk om achteraf de hulp en informatie door de knieen te schieten.

En die verlengde levensduur is geen theorie maar een feit. Elke microvolt en graad hoger zorgt voor meer slijtage. Hoeveel is dan weer de vraag, maar ik verkoop geen lulkoek.

[ Voor 9% gewijzigd door millman op 25-06-2020 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
MsG schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:44:
[...]

[...]

Je overdrijft naar mijn mening toch wel aanzienlijk.Ik heb nooit gzegd dat dde cpu kapot gaat.

Echter het is toch wel algemeen bekend dat hoog voltage sowieso voor degredatie(processor zal blijven werken) kan zorgen. Waardoor je die cpu die ene overclock niet meer haalt

Het is gewoon niet een ideale situatie als je wilt overclocken een hoog voltage in combinatie met een hoge temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-02-2024
MsG schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:06:
[...]

Ik zou inderdaad Prime95 helemaal niet meer gebruiken. Ik ben er ook een tijdje geleden mee gestopt en gebruik nu exclusief Aida64; als het daar 8 uur stabiel is, kun je ervan uitgaan dat je OC stabiel is in watvoor scenario dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mascarpwn schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 22:58:
[...]

Ik zou inderdaad Prime95 helemaal niet meer gebruiken. Ik ben er ook een tijdje geleden mee gestopt en gebruik nu exclusief Aida64; als het daar 8 uur stabiel is, kun je ervan uitgaan dat je OC stabiel is in watvoor scenario dan ook.
Ook dan is 100gr teveel. Om 8-uur stabiel Aida te draaien op 5GHz moeten je instelingen, en airflow in je kast ook goed zijn. De truc is zo laag mogelijke Vcore en hoge clock op alle cores. Dat bereik je niet met hoog Vcore en te hoge temps. AUTO moet je vergeten, en liever niet boven 1.375v max.
( maar goed, dat is mijn bescheiden mening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-02-2024
Hackus schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 23:10:
[...]

Ook dan is 100gr teveel. Om 8-uur stabiel Aida te draaien op 5GHz moeten je instelingen, en airflow in je kast ook goed zijn. De truc is zo laag mogelijke Vcore en hoge clock op alle cores. Dat bereik je niet met hoog Vcore en te hoge temps. AUTO moet je vergeten, en liever niet boven 1.375v max.
( maar goed, dat is mijn bescheiden mening)
Dat is allemaal vrij logisch. Hoewel het meerdere malen bewezen is dat een goede "air flow" minder belangrijk is dan dat menig persoon suggereert; zolang je de warme lucht uit je kast krijgt, is het prima.

Verder moet ik zeggen dat 1.375v aan de hoge kant is. Zijn alle andere instellingen ook bijgesteld? XMP, cache current power limit, load line calibration, etc. etc. Een stabiele OC hangt af van meer variabelen dan alleen je voltage.

Het is wat, dat OCen; ik moet het nu ook opnieuw leren omdat Gigabyte weer hele andere benamingen hanteert. Erg vervelend.

[ Voor 6% gewijzigd door mascarpwn op 26-06-2020 23:35 ]

Pagina: 1