Straalverbinding leggen op 60m voor huis en atelier?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalus101
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-05 17:16
Aangezien ik weinig ervaring heb met netwerken aanleggen op langere afstanden en de zoekfunctie binnen tweakers mijn vragen niet helemaal beantwoordt, wil ik hier hulp vragen in het kader van het aanleggen van een netwerkverbinding tussen 2 huizen die ongeveer 60 meter van elkaar af liggen zonder echte obstakels in het zicht van elkaar. Een boom met takken maar niet direct in the line of sight, meer eromheen.

Een kennis van mij heeft een huis 1: Ziggo aansluiting met 500 mbit lijn in de meterkast hangen. Dit werkt verder prima, maar nu wil hij zijn atelier verbinden, dat een 60 meter achter dit huis wordt gebouwd. Om verscheidene redenen is het niet mogelijk om een kabel te leggen van Huis1 naar het atelier, maar wil hier toch gewoon snel en goed internet hebben. Een 4G sim only is een optie, maar in het belang van lange termijn oplossingen lijkt het mij voordeliger en bovendien stabieler een netwerk op te zetten tussen het huis en het atelier.

Al snel kom je dan uit op een straalverbinding tussen Huis1 en het Atelier. Aangezien ze maar 60 meter van elkaar verwijderd zijn, lijkt mij dit prima mogelijk. Op huis1 is het mogelijk een kabel te trekken van de modem in de meterkast, naar het dak zodat daar een antenne op zou komen.
In het atelier is er intern naar alle ruimtes binnenin al netwerkkabels gelegd die naar de meterkast daar weer lopen. Vanuit die meterkast kan er een kabel gelegd worden tegen de gevel/ dakpannen net boven, zodat er een verbinding kan worden gelegd met huis1.

Mijn vragen op dit moment zijn: Wat is de beste oplossing om met het atelier een goede storingsvrije verbinding te maken die voorbereid is op de toekomst zonder snelheidsverlies (1gigabit uitbreiding)? Is dit een straalverbinding zoals ik die heb aangegeven of is er een simpelere oplossing hiervoor die ook goed werkt op deze 60 meter afstand? Welke apparatuur is benodigd om het huis met het atelier goed te verbinden?

Ik heb begrepen dat apparatuur van Ubiquity zowel binnenshuis als buitenshuis goed werkt. Ik kwam deze Ubiquity Airfiber 5xhd tegen als buiten accespoint die huis1 met het atelier zou kunnen verbinden? Deze werd in een ander topic aangehaald:

https://www.wifishop.nl/u...9dbi-en-antenne/pid=53304

Welke antenne zou hierbij het best aansluitend passen? Is dit een goede optie in het kader van netwerkuitbreiding in het atelier met mesh producten van Ubiquity? De muren zijn behoorlijk goed gebouwd en er is een kelder waardoor zeker acces points erbij moeten komen in de afzonderlijke ruimtes in het Atelier.

Kortom:
Welke opstelling zouden jullie mij aanraden die het stabielst is op de lange termijn en welke apparatuur heb ik hier precies voor nodig? Dit gaat om een verbinding tussen huis1 en atelier, maar ook netwerkuitbreiding binnen het atelier met aanvullende accespoints.
Prioriteit is dat het allemaal goed werkt, budget is daarom niet perse heel strak. Maar als de apparatuur onder 500 euro zou kunnen uitkomen zou dat mooi zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 12:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Als graven niet mogelijk is, hoe komt de elektriciteit dan daar?
Voor dit soort afstanden in dit soort omgevingen moet je denken aan glasvezel.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou voor een Ubiquiti Nanostation AC gaan. Dat is voldoende krachtig en vallen veel minder op aan de gevel.

Aangevuld met een 5 Poorts POE switch en AC Lite access points voor WiFi toegang. De POE switch kan dat het Access point en het Nanostation van stroom voorzien.

Als atelier niet te groot is zou 1 voldoende moeten zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door Sethro op 16-06-2020 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalus101
@aawe mwan In het verhaal staat dat Huis1 een Ziggo vaste verbinding heeft met 500 mbit. De suggestie 'moet je denken aan glasvezel' is derhalve niet aan de orde in dit verhaal. Bovendien kan er niet gegraven worden om meerdere redenen waarvan de details nu even van onderschikt belang zijn. Een straalverbinding is hierdoor een alternatief.

[ Voor 36% gewijzigd door digitalus101 op 16-06-2020 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

digitalus101 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:42:
@aawe mwan Als je het verhaal goed hebt gelezen is het duidelijk dat Huis1 een Ziggo vaste verbinding heeft met 500 mbit. De suggestie 'moet je denken aan glasvezel' is dus totaal aan de orde in dit verhaal. Bovendien is het niet relevant waarom er niet gegraven kan worden, maar wat er wel kan, en een straalverbinding is een alternatief.

Oplossingsgerichte reacties zijn welkom in het kader van het leggen van een (straal)netwerk tussen punt A en punt B.
offtopic:
Zonder mij hier verder mee te bemoeien (je geeft ook aan niet te kunnen bekabelen); de suggestie lijkt te zijn om glasvezel te gebruiken als transportmedium tussen de twee gebouwen, niet om de internetverbinding aan te passen.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:28

Twazerty

AVCHDCoder developer

Zelfs met kabel kan er best op een oplossing zijn zodat er toch niet gegraven hoeft te worden. Denk aan een waslijn constructie, via schuttingen, bestaande buis waar deze bij kan, etc

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-05 17:21
digitalus101 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:17:
Ik heb begrepen dat apparatuur van Ubiquity zowel binnenshuis als buitenshuis goed werkt. Ik kwam deze Ubiquity Airfiber 5xhd tegen als buiten accespoint die huis1 met het atelier zou kunnen verbinden? Deze werd in een ander topic aangehaald:

https://www.wifishop.nl/u...9dbi-en-antenne/pid=53304

Welke antenne zou hierbij het best aansluitend passen? Is dit een goede optie in het kader van netwerkuitbreiding in het atelier met mesh producten van Ubiquity? De muren zijn behoorlijk goed gebouwd en er is een kelder waardoor zeker acces points erbij moeten komen in de afzonderlijke ruimtes in het Atelier.
Die airfiber is echt zwaar overkill voor een pisafstandje van 60m. Ik zou gewoon 2 Nanostation Loco's ophangen voor een PTP verbinding. Binnen accesspoints naar keuze. Een ubiquiti-uap-ac-lite of zo maakt misschien sense, kun je dezelfde POE switch gebruiken als voor de nanostation.

Edit: eigenlijk precies wat @Sethro al zei dus :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-05 22:05
Eens met @mcDavid

Je kunt met die dingen leuke snelheden halen, zeker op zulke korte afstanden, tenzij het echt een eis is om die volle 500mbit dicht te kunnen trekken, dan kom je bij kabels (glas) uit.

Hebben de panden niet toevallig een gedeelde coax verbinding? Dat kan ook goed rap gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:48

BCC

Als er stroom is , is een Powerline ook nog een optie.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalus101
@Sethro @mcDavid Die airfiber is dus eigenlijk teveel van het goede begrijp ik. Wel kijk ik in de specs van die nanostation loco en die heeft een max troughput van 450mbps. Nu is dat zeker meer dan genoeg voor het moment, maar in het kader van lange termijn zou mijn voorkeur uitgaan naar een setje dat 1gbps dicht kan trekken. Is dit haalbaar en welke ubiquity set zou in dit profiel passen?

@gastje01 Wat bedoel je precies met ''gedeelde coax verbinding''? IN huis 1 is een coax lijn van ziggo met modem en al. In het atelier is momenteel niets beschikbaar. De afzonderlijke ruimtes zijn allemaal wel al van bekabeling voorzien en die lopen allemaal naar de meterkast van het atelier zelf. Vanaf de gevel is het de bedoeling dat in de meterkast verder wordt verdeeld met ubiquity ap zoals @mcDavid al als suggestie aanbeveelt.

@BCC Er is uiteraard stroom beschikbaar, maar dit alternatief lijkt mij zo niet het meest ideale ivm groepen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:48

BCC

Naja als er 1 grond kabel vanaf meterkast naar meterkast gaat, dan zet je op die kabel in elke meterkast een stopcontact en een power lines. Heb zo al eens een werkplaats van prima WiFi voorzien voor de spotify :) maar het mooiste is een kabel of fiber

[ Voor 13% gewijzigd door BCC op 16-06-2020 19:24 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Router met antenne, frisdankblikje, accesspoint die van wifi naar UTP gaat, frisdrankblikje: big win.
https://makezine.com/2013...ng-a-soda-can-in-6-steps/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-05 22:05
Ik doelde met gedeelde coax dat er een kabel tussen beide panden lag. Dit ben ik in het verleden nog wel eens tegen gekomen. Powerline adapters zou ik zelf weg van blijven, maar dat is een keuze.

Wat is je use-case dat je per se 500 mbit wilt halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalus101
@BCC Het atelier zal ook gebruikt worden voor meer iets meer eisende toepassingen als Spotify, zoals livetv en kantoortoepassingen. Voornamelijk ivm streaming in het kader van stabiliteit ben ik niet zo voor powerline oplossingen als dit niet perse noodzaak is. Ik weet dat het soms prima kan werken, maar op andere momenten ook weer niet afhangende van vele factoren.

@gastje01 Ah zo ik begrijp het. Nee dit atelier wordt momenteel nog afgebouwd dus het is allemaal nieuw en er is nog niks aangelegd :)

Use-case is eigenlijk lange termijn visie, de eigenaar is niet perse thuis in networking en een lange termijn oplossing is daarom wenselijk. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een setje dat langer mee kan gaan met de tijd zodat dit niet weer op korte termijn vervangen moet worden. Het mag dan ook iets meer kosten als het minder 'gezeur' long term oplevert zeg maar. Een setje dat 1 gbit kan dichttrekken is dan ook geen overbodige luxe over een periode van komende 5-10 jaar bekeken. Is er een setje dat voldoet aan deze criteria?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:57

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Voor gewoon gebruik 2 x Engenius ENH500 halen. Simpel in te stellen en werken zonder problemen en zijn niet al te duur.

Heb er goede ervaringen mee, heb er een stuk of 12 geïnstalleerd in NL en 4 in Hong Kong.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-05 17:21
digitalus101 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:07:
@Sethro @mcDavid Die airfiber is dus eigenlijk teveel van het goede begrijp ik. Wel kijk ik in de specs van die nanostation loco en die heeft een max troughput van 450mbps. Nu is dat zeker meer dan genoeg voor het moment, maar in het kader van lange termijn zou mijn voorkeur uitgaan naar een setje dat 1gbps dicht kan trekken. Is dit haalbaar en welke ubiquity set zou in dit profiel passen?
Qua snelheid zal het niet uitmaken, die airfiber doet ook max 450MBPS, dat is gewoon een beperking van de gebruikte radio. Het verschil zit 'm in de amplificatie van de bundel, waardoor grotere afstanden haalbaar zijn maar het goed richten natuurlijk steeds kritischer wordt. Niet dat dat een punt is, maar goed op 60m biedt het ook gewoon geen voordeel. Met 2 zelfgekluste pringles-bus antennes red je het waarschijnlijk ook wel :+

Wil je meer snelheid, dan zul je waarschijnlijk toch naar glasvezel moeten kijken. Of naar professionelere (al dan niet vergunningsplichtige) zendapparatuur. Op zich is zo'n wifi-antenne natuurlijk ook al op het randje, al zal daar nooit een haan naar kraaien. Als je niet teveel storingsbronnen hebt is het wel aan te raden het zendvermogen flink omlaag te schroeven, just to be sure.

Het voordeel van een point-to-point verbinding is natuurlijk wel: Als je ooit wilt upgraden, is het een kwestie van de accesspoints vervangen en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
digitalus101 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:07:

@gastje01 Wat bedoel je precies met ''gedeelde coax verbinding''? IN huis 1 is een coax lijn van ziggo met modem en al. In het atelier is momenteel niets beschikbaar. De afzonderlijke ruimtes zijn allemaal wel al van bekabeling voorzien en die lopen allemaal naar de meterkast van het atelier zelf. Vanaf de gevel is het de bedoeling dat in de meterkast verder wordt verdeeld met ubiquity ap zoals @mcDavid al als suggestie aanbeveelt.

@BCC Er is uiteraard stroom beschikbaar, maar dit alternatief lijkt mij zo niet het meest ideale ivm groepen etc.
Ik zou tzt dan een nieuw setje ophangen die dan betaalbaar is. Nu ga je zoveel meer betalen voor dat soort snelheden dat het niet loont.
Pagina: 1