Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn PC met name om te
Met mijn huidige PC (I5-3450, 8Gb ram) loop ik regelmatig tegen limieten aan, waardoor ik eerst zaken moet afsluiten voor ik iets nieuws kan openen. (van browsertabbladen vind ik dat niet heel erg, maar excel en pdfs heb ik vaak gewoon nodig)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Een echt 'hard' maximum heb ik niet, ik hou rekening met ergens tussen € 1200 en € 1400. Ik wil een stabiel, stil systeem waar ik weer een hele tijd mee vooruit kan, met name vwb geheugen en cpu.
Ik heb geen zin om binnen 4 jaar te moeten upgraden (anders dan eventueel een nieuwe videokaart, wanneer ik toch wat fanatieker ga gamen dan ik nu kan overzien)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Onderstaande muis, toetsenbord en monitoren heb ik, en wil ik eerst nog niet vervangen:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil met name een stil systeem, vandaar de aftermarket koeler, de stock koeler doet zijn werk ook, maar maakt wel wat geluid heb ik gemerkt. Daarnaast is heb ik een sterke voorkeur voor usb-c aan de voorkant.
Ik heb een Sony WH-1000XM3 headset, die ik nu bedraad gebruik op mijn PC (enkel geluid, dus geen microfoon. Die zou ik graag via bluetooth gebruiken in de nieuwe build, maar ik vraag me af of ik daar niet net zo goed een dongle voor kan gebruiken. Ik moet nu telkens een laptop lenen om te kunnen video-vergaderen.
WiFi heb ik echt niet nodig in de PC. Ik heb overal kabels liggen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben huiverig om naar een AMD processor over te stappen, ik heb sinds 1991 telkens mijn eigen PC gebouwd, en iedere keer als ik er aan toe was (jaren 90 om de 2-3 jaar, de interval werd telkens groter) was er 'gedoe' met AMD processoren en was Intel altijd beter, zeker vwb stabiliteit - AMD was soms wel beter vwb bang-for-buck, maar ik heb totnogtoe altijd gekozen voor Intel ivm de stabiliteit. Wat ik nu overal lees is dat AMD stabiele, goede processoren, dus ben zeker bereid om de overstap te wagen. Voor mijn zoon heb ik recent een 'gamepc' gebouwd, en toen kwamen we wel uit op AMD (was zijn eis
). Dit systeem draait als een zonnetje, maar is mij te luid.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil een stil, stabiel systeem. Ik realiseer me dat ik daarmee voor sommige componenten iets extra uit zal moeten geven. Ik wil geen interne DVD brander, die dingen gaan toch altijd stuk. Ik heb een externe DVD speler gekocht voor de 2 keer per jaar dat iemand hier in huis zo'n ding nodig heeft.
Ga je overklokken?
Nee. Daar gaat het systeem volgens mij niet stiller en stabieler van worden. Als ik dat nodig heb, kan ik volgens mij beter zwaardere componenten selecteren.
Wat verwacht je van ons?
Op dit moment heb ik dit lijstje bij elkaar gezocht:
Ik ben eigenlijk benieuwd of ik met de selectie die ik gemaakt heb ga voldoen aan mijn wensen. Uiteraard ben ik ook benieuwd of ik niet 100-en euros teveel ga betalen en ik echt veel goedkoper uit kan zijn binnen mijn wensenpakket.
Ik gebruik mijn PC met name om te
- browsen (veel tabbladen!)
- Dynamics NAV clients (stuk of 6 tegelijk)
- Excel (geen enorm complexe, maar wel relatief veel data)
- (Af en toe) dataselecties/combinaties in Access (vaak 2 tegelijk open, niet heel groot, ong. 250Mb per stuk).
- Outlook (Exchange online, meerdere mailboxen, waarvan 2 ong.x 15Gb groot)
- Veel PDF's tegelijk open te hebben
Met mijn huidige PC (I5-3450, 8Gb ram) loop ik regelmatig tegen limieten aan, waardoor ik eerst zaken moet afsluiten voor ik iets nieuws kan openen. (van browsertabbladen vind ik dat niet heel erg, maar excel en pdfs heb ik vaak gewoon nodig)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Een echt 'hard' maximum heb ik niet, ik hou rekening met ergens tussen € 1200 en € 1400. Ik wil een stabiel, stil systeem waar ik weer een hele tijd mee vooruit kan, met name vwb geheugen en cpu.
Ik heb geen zin om binnen 4 jaar te moeten upgraden (anders dan eventueel een nieuwe videokaart, wanneer ik toch wat fanatieker ga gamen dan ik nu kan overzien)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Onderstaande muis, toetsenbord en monitoren heb ik, en wil ik eerst nog niet vervangen:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Monitoren | BenQ GW2760HS Zwart | € 226,- | € 226,- |
| 1 | Monitoren | Dell P2417H (met standaard) Zwart | € 176,75 | € 176,75 |
| 1 | Toetsenborden | Qpad MK-80 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Muizen | Logitech G400s Gaming Mouse | € 0,- | € 0,- |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil met name een stil systeem, vandaar de aftermarket koeler, de stock koeler doet zijn werk ook, maar maakt wel wat geluid heb ik gemerkt. Daarnaast is heb ik een sterke voorkeur voor usb-c aan de voorkant.
Ik heb een Sony WH-1000XM3 headset, die ik nu bedraad gebruik op mijn PC (enkel geluid, dus geen microfoon. Die zou ik graag via bluetooth gebruiken in de nieuwe build, maar ik vraag me af of ik daar niet net zo goed een dongle voor kan gebruiken. Ik moet nu telkens een laptop lenen om te kunnen video-vergaderen.
WiFi heb ik echt niet nodig in de PC. Ik heb overal kabels liggen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben huiverig om naar een AMD processor over te stappen, ik heb sinds 1991 telkens mijn eigen PC gebouwd, en iedere keer als ik er aan toe was (jaren 90 om de 2-3 jaar, de interval werd telkens groter) was er 'gedoe' met AMD processoren en was Intel altijd beter, zeker vwb stabiliteit - AMD was soms wel beter vwb bang-for-buck, maar ik heb totnogtoe altijd gekozen voor Intel ivm de stabiliteit. Wat ik nu overal lees is dat AMD stabiele, goede processoren, dus ben zeker bereid om de overstap te wagen. Voor mijn zoon heb ik recent een 'gamepc' gebouwd, en toen kwamen we wel uit op AMD (was zijn eis
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil een stil, stabiel systeem. Ik realiseer me dat ik daarmee voor sommige componenten iets extra uit zal moeten geven. Ik wil geen interne DVD brander, die dingen gaan toch altijd stuk. Ik heb een externe DVD speler gekocht voor de 2 keer per jaar dat iemand hier in huis zo'n ding nodig heeft.
Ga je overklokken?
Nee. Daar gaat het systeem volgens mij niet stiller en stabieler van worden. Als ik dat nodig heb, kan ik volgens mij beter zwaardere componenten selecteren.
Wat verwacht je van ons?
Op dit moment heb ik dit lijstje bij elkaar gezocht:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 165,- | € 165,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte X570 Aorus PRO | € 249,- | € 249,- |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G | € 252,90 | € 252,90 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Zwart/Wit | € 144,90 | € 144,90 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 Rev. B | € 43,60 | € 43,60 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | € 169,- | € 169,- |
| 1 | Optische drives | LG GP57EB40 | € 25,43 | € 25,43 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 Platinum 550W | € 115,80 | € 115,80 |
| 1 | Solid state drives | WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) | € 132,91 | € 132,91 |
| Totaal | € 1.298,54 | |||
Ik ben eigenlijk benieuwd of ik met de selectie die ik gemaakt heb ga voldoen aan mijn wensen. Uiteraard ben ik ook benieuwd of ik niet 100-en euros teveel ga betalen en ik echt veel goedkoper uit kan zijn binnen mijn wensenpakket.
- Ik heb een vrij duur moederbord uitgekozen volgens mij, ik ben hierop uitgekomen vanwege de usb-c header op het moederbord, het aantal fan-aansluitingen en de reviews vwb stabiliteit.
- De kast heb ik uitgekozen omdat ik op zoek ben naar een stille behuizing, en ik van deze gelezen heb dat hij erg stil is. Of zijn er betere (veel goedkopere) alternatieven?
- Gaat de aftermarket koeler die ik heb geselecteerd in de kast passen?
- Kan ik inderdaad net zo goed een bluetooth dongle kopen, of is het toch aan te raden om een moederbord te zoeken met bluetooth op het bord?
- Is de 32Gb voldoende voor de komende jaren, of kan ik beter 64Gb nemen?
- Ik heb nu op basis van AMD geselecteerd is dit gezien mijn wensen (stil/stabiel) de beste keuze, of kan ik toch beter voor Intel gaan?
:strip_exif()/f/image/0gOEfBxt6ceBdoEuQPjlms3n.jpg?f=fotoalbum_large)