Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ubuntu 20.04 gebruikt geen "queue name" van gedeelde printer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Josefien
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 21-06 11:42
Mijn vraag
...
Waarom gebruikt Ubuntu 20.04 de "Description" van een via CUPS gedeelde printer i.c.m. de server-naam om er de printernaam ("Queue name") van te maken?

Op mijn Ubuntu 16.04 systemen wordt de "Queue name" netjes als printernaam overgenomen. Zowel de 16.04 systemen als het 20.04 zitten op hetzelfde netwerk en gebruiken dezelfde printerserver, dus daar kan het niet aan liggen.

Ik wil dat het 20.04 systeem hetzelfde gaat doen als de 16.04 systemen, dat is veel overzichtelijker. Alleen, waar zou ik dat in moeten stellen?

Handmatig printers toevoegen is geen optie, daar het de bedoeling is dat later toegevoegde of verwijderde printers op de server automatisch worden verwerkt op de cliënten, zoals altijd het geval was.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Debian 8.0 server
Ubuntu 20.04, verse installatie.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Ik heb op de 20.04 cliënt de /etc/cups/cups.conf doorgespit, maar heb geen relevante optie gezien. Ook de webinterface levert weinig relevante instellingen op.

Zo staan de printers ingesteld op de server:

Zo ziet het eruit op de 20.04 cliënt :/ :

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Josefien
Niemand enig idee? :/

En er is nog een probleem bij, ontdek ik: zodat één v/d printers aan staat, scant Ubuntu 20.04 blijkbaar automatisch ernaar en voegt ze automatisch toe, waardoor een gebruiker buiten de printerserver om direct naar de printer kan printen, wat niet de bedoeling is :/ De functie "gevonden printers tonen" uitzetten verhinderd het, maar dan worden de printers v/d CUPS-printserver ook niet meer getoond :/

Ik wil dezelfde situatie als op Ubuntu 16.04: automatisch printers van andere CUPS-servers toevoegen via IPP en de printernaam gebruiken en niet de omschrijving, de rest met rust laten en niet toevoegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heb je al es door het configuratiebestand van CUPS zelf gesnuisterd?

Ik heb op m'n laptop - Debian 10 (en nu Testing) ook gemerkt dat hij automatisch printers op het netwerk gaat zoeken. Ik vermoed dat dat via Bonjour/Avahi gaat. Misschien dat je die services dan kan uitzetten op de clients? Ik vermoed dat de printers die protocollen zelf gebruiken en zich zo op het netwerk bekend maken.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Josefien schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:43:
Niemand enig idee? :/

En er is nog een probleem bij, ontdek ik: zodat één v/d printers aan staat, scant Ubuntu 20.04 blijkbaar automatisch ernaar en voegt ze automatisch toe, waardoor een gebruiker buiten de printerserver om direct naar de printer kan printen, wat niet de bedoeling is :/ De functie "gevonden printers tonen" uitzetten verhinderd het, maar dan worden de printers v/d CUPS-printserver ook niet meer getoond :/

Ik wil dezelfde situatie als op Ubuntu 16.04: automatisch printers van andere CUPS-servers toevoegen via IPP en de printernaam gebruiken en niet de omschrijving, de rest met rust laten en niet toevoegen.
Nou kan ik hier heel gemakkelijk iets gaan roepen over het nut van VLAN's en printers met een eigen netwerk... En dat alléén de printserver er een verbinding mee mag kunnen opzetten middels (bijv.) een SMB protocol, maar....

@Josefien Hoe zit je netwerk in elkaar?

Als ik zég dat iedereen van een printer áf blijft dan kom je er op IP basis al niet eens meer bij.... :*)

Why do subtitles never really tell you what's going on?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 15-06 22:36

letatcest

Kidult

Sinds 20.04 heb ik ook ruzie met bepaalde heel oude printers omdat volgens mij Gutenprint niet meer standaard geïnstalleerd staat. Maar ik gebruik nu Pop! op mijn laptop (wel op basis van Ubuntu, maar veel dingen anders), dus ik kan het even niet terugvinden. Volgens mij gebruiken ze nu freeprint of freepress, maar Gutenprint is makkelijk weer te installeren (sudo apt install printer-driver-gutenprint als ik het mag geloven: https://askubuntu.com/que...fter-ubuntu-20-04/1247419 , maar zoals ik al zei: ik kan het nu even niet checken omdat Pop! gewoon Gutenprint nog gebruikt)

Edit: er is een heel rare site die steeds bovenaan staat, tutorialforlinux.com maar dat is echt een vage site imho.
Edit2: het kan zijn dat mijn eigen 20.04 install een beetje vreemd is omdat ik die vanaf de eerste beta draaide en daar waren wel wat rare dingen mee, dus misschien is heel gutenprint gewoon nog daar als je normaal geupgraded bent.
Edit3: Foomatic bedoelde ik. Maar ook na installeren Gutenprint doet die ouwe printer het nie tmeer op 20.04 maar wel op Pop! 20.04. Rare zaak (en ik besef dat dit weinig met netwerkprinten te maken heeft, maar goed..)

[Voor 32% gewijzigd door letatcest op 28-06-2020 21:26]

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Josefien
Borromini schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:47:
Heb je al es door het configuratiebestand van CUPS zelf gesnuisterd?

Ik heb op m'n laptop - Debian 10 (en nu Testing) ook gemerkt dat hij automatisch printers op het netwerk gaat zoeken. Ik vermoed dat dat via Bonjour/Avahi gaat. Misschien dat je die services dan kan uitzetten op de clients? Ik vermoed dat de printers die protocollen zelf gebruiken en zich zo op het netwerk bekend maken.
Misschien is dat een goeie :o

Ik heb al eens in /etc/cups/cupsd.conf gekeken, daar zit niks in wat in de richting wijst. Maar in die directory zit ook cups-browsed.conf. Daarin vind ik dit:

code:
1
2
3
4
# Which protocols will we use to discover printers on the network?
# Can use DNSSD and/or CUPS and/or LDAP, or 'none' for neither.

BrowseRemoteProtocols dnssd cups

Zou hij i.i.g. stoppen met printers buiten de CUPS printerserver te detecteren als ik dnssd eruit haal?
Will_M schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:49:
[...]

Nou kan ik hier heel gemakkelijk iets gaan roepen over het nut van VLAN's en printers met een eigen netwerk... En dat alléén de printserver er een verbinding mee mag kunnen opzetten middels (bijv.) een SMB protocol, maar....

@Josefien Hoe zit je netwerk in elkaar?

Als ik zég dat iedereen van een printer áf blijft dan kom je er op IP basis al niet eens meer bij.... :*)
Alles zit op een netwerk, maar het is ook een thuisnetwerk... lijkt me dat printers in een eigen VLAN zetten een beetje overbodig is...
letatcest schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:04:
Sinds 20.04 heb ik ook ruzie met bepaalde heel oude printers omdat volgens mij Gutenprint niet meer standaard geïnstalleerd staat. Maar ik gebruik nu Pop! op mijn laptop (wel op basis van Ubuntu, maar veel dingen anders), dus ik kan het even niet terugvinden. Volgens mij gebruiken ze nu freeprint of freepress, maar Gutenprint is makkelijk weer te installeren (sudo apt install printer-driver-gutenprint als ik het mag geloven: https://askubuntu.com/que...fter-ubuntu-20-04/1247419 , maar zoals ik al zei: ik kan het nu even niet checken omdat Pop! gewoon Gutenprint nog gebruikt)

Edit: er is een heel rare site die steeds bovenaan staat, tutorialforlinux.com maar dat is echt een vage site imho.
Edit2: het kan zijn dat mijn eigen 20.04 install een beetje vreemd is omdat ik die vanaf de eerste beta draaide en daar waren wel wat rare dingen mee, dus misschien is heel gutenprint gewoon nog daar als je normaal geupgraded bent.
Edit3: Foomatic bedoelde ik. Maar ook na installeren Gutenprint doet die ouwe printer het nie tmeer op 20.04 maar wel op Pop! 20.04. Rare zaak (en ik besef dat dit weinig met netwerkprinten te maken heeft, maar goed..)
Mijn probleem heeft voor zover ik weet niks met drivers te maken, die zijn namelijk op de server al geïnstalleerd. En de cliënts kunnen ook wel printen, alleen de printernamen zijn niet correct en cups detecteert printers buiten de server.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Josefien Als je dnssd googlet kom je op deze Wikipedia-pagina uit. Die pagina heeft het bv. ook over Avahi op Linux - en Zeroconf, waarvan Bonjour de Apple-implementatie is... Geen idee waarom ik daarmee in m'n hoofd zit maar goed. Dus haal het es uit je CUPS-configuratie, herstart CUPS en kijk dan es of dat je probleem oplost.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Josefien
Die dnssd eruit halen zorgt ervoor dat er geen enkele printer meer automatisch wordt gezien :/

Het probleem van die rare namen is wèl opgelost: "LocalQueueNamingRemoteCUPS RemoteName" aanzetten in /etc/cups/cups-browsed.conf. Er staat in de file dat deze optie de standaard was in oudere CUPS-versies, in deze moet 'ie blijkbaar handmatig aangezet worden door de # weg te halen.

Een deel van het probleem zit buiten CUPS, het zit in hetgeen wat voor het printer-venster van Gnome/MATE zorgt, alleen ik weet niet wat :/ In de vensters van Gnome/MATE zie ik namelijk naast de correcte CUPS-printers ook dus die gedetecteerde met rare namen èn automatisch gedetecteerde printers die momenteel aanstaan:

Boven wat dus in CUPS zit. Onder het Gnome/MATE afdrukvenster met allerlei extra printers :/

Dat detecteren van ingeschakelde printers gebeurd dus niet in CUPS, ze zijn ook niet zichtbaar in CUPS en applicaties die het Gnome/MATE-scherm niet gebruiken. Als ik afdruk in bijv. Google Chrome of een programma in Wine dan zie ik gewoon de normale 3 printers + PDF.

Alleen, hoe zorg ik ervoor dat in het Gnome/MATE venster alleen de CUPS-printers worden getoond?

[Voor 4% gewijzigd door Josefien op 28-06-2020 23:49]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Schakel Avahi es uit op je client, zoals ik eerder voorstelde.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True