Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• kuwerti
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 14:52
In mijn organisatie heb ik backups lopen. deze backups worden 1 keer per dag gemaakt en als ze gereed zijn dan sturen ze een e-mail naar een specific backup-mailadres in 365 (backup@organisatie.com)

nu komen deze mailtjes altijd binnen tussen 12 en 14 uur. (dan is de backup klaar) Wat ik nu wil is, indien ik in dit tijdwindow geen mail heb ontvangen dat ik een mail ontvang op ALERT@organisatie.com)

Hoe kan ik dit het beste aanpakken en is zoiets mogelijk ik microsoft 365 (exchange)?

Alle reacties

• Djordjo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
Wat wil je precies controleren? Dat je backup-programma geen backup maakt, of dat de mail in je organisatie niet goed werkt?

• pagani
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
De vraag is: Wil je je (kritieke) melding af laten hangen van Office 365 of ga je dit serverside oplossen (daar controleren of de backup gefaald/geslaagd is is netter)

[Voor 5% gewijzigd door pagani op 16-06-2020 16:12]

Alienware M15 R2 OLED Review

• bregweb
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:09
Niet lui doen en gewoon de backup mails controleren, je ziet snel genoeg of ze gelukt zijn of niet.

Hattrick: Thorgal Eagles

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: september 2009
  • Nu online
Wat voor software gebruik je voor het maken van de backup? Vaak kun je specifiek instellen dat foutmeldingen etc gemailed worden.

Het lijkt mij niet zinvol om een bericht te krijgen dat de backup geslaagd is.

• kuwerti
bregweb schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:17:
Niet lui doen en gewoon de backup mails controleren, je ziet snel genoeg of ze gelukt zijn of niet.
dit heeft niet echt met luiheid te maken hoor. we hebben in ons bedrijf ongeveer 130 servers die allemaal een backup mail sturen. dat is nogal veel werk om van al deze mails te kijken of ze binnen gekomen zijn :-)

• kuwerti
hmmmmmmmmmpffff schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:33:
Wat voor software gebruik je voor het maken van de backup? Vaak kun je specifiek instellen dat foutmeldingen etc gemailed worden.

Het lijkt mij niet zinvol om een bericht te krijgen dat de backup geslaagd is.
We gebruiken het programma AISBACKUP hiervoor. (https://aiscl.co.uk/) ik zal eens kijken of die optie er in zit. echter als de server: vastgelopen is, uit staat, power failure heeft, dan krijg ik ook deze foutmelding niet en dat wil ik dan toch ook zien.

[Voor 13% gewijzigd door kuwerti op 16-06-2020 16:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 22:19

DataGhost

iPL dev

Als je monitoring hebt kan je natuurlijk monitoren op de leeftijd van de meest recente backup en een trigger zetten op 2 dagen ofzo. Anders is het misschien een mooi moment om te kijken of monitoring een nuttige toevoeging voor je organisatie is :+

• kuwerti
Djordjo schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:11:
Wat wil je precies controleren? Dat je backup-programma geen backup maakt, of dat de mail in je organisatie niet goed werkt?
op elke server staat het backupprogramma AISBACKUP. deze stuurt een mail als de backup gereed is.
ik krijg dus elke dag heel veel mail binnen van alle servers die gebackedup worden. Wat ik wil is dat (indien ik een mail van een bepaalde server niet, of niet op tijd, ontvang dat ik dan een alarm mail krijg

(stel dat er een server gecrashed is of de power is eraf of server is uitgezet: het backupprogramma's stuurt in dit geval geen mail en dat wil ik dus constateren)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
kuwerti schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:51:
[...]

op elke server staat het backupprogramma AISBACKUP. deze stuurt een mail als de backup gereed is.
ik krijg dus elke dag heel veel mail binnen van alle servers die gebackedup worden. Wat ik wil is dat (indien ik een mail van een bepaalde server niet, of niet op tijd, ontvang dat ik dan een alarm mail krijg

(stel dat er een server gecrashed is of de power is eraf of server is uitgezet: het backupprogramma's stuurt in dit geval geen mail en dat wil ik dus constateren)
Ik denk dat je in dit laatste geval liever een alert ontvangt dat je server niet bereikbaar is dan dat je dit laat afhangen van het al dan niet slagen van de backup?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:57
Met 130 servers moet je iets als Nagios of Grafana/Prometheus inregelen, die op dan op je dashboard op rood springt indien de backup ouder dan 24 uur is voor een server.

1 spof mailtje is wat je nu wilt echt gekkenwerk - en lijkt mi. op gevaarlijke onkunde. Je geeft zelf al aan, veel werk joh 130 servers. Dat is geen instelling als je het mij vraagt. Ik bedoel het niet vervelend, maar het gaat om productie waar iemand zijn centen mee verdiend worden, ga ik van uit.

[Voor 41% gewijzigd door Vinzz op 16-06-2020 16:58]

• Belindo
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 23:09

Belindo

β–Ά β”€πŸ”˜β”€β”€β”€β”€β”€β”€β”€ 15:02

Beetje onprofessionele oplossing maar als je al in de 0365 zit is Flow wellicht wat? Dan kun je triggers instellen op de mailbox. Met een beetje geluk kun je dan een deel van de mail (met servernaam) naar een SharePoint list zetten. Vervolgens kun je een andere flow maken die je een mail stuurt als de SharePoint list minder regels bevat dan je servers hebt. Desnoods met een overzichtje erbij van welke servers wel of geen mail hebben gestuurd.

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:26
[...]

Wat je nodig hebt is zo te zien een ander backup Pakket iets al veeam one, krijg je 1 mailtje waarin een heel overzicht staat met wat wel en niet gelukt is. Daarnaast wil je iets hebben als PRTG, Nagios, Zabix om je servers fatsoenlijk te monitoren. Wat je nu lijkt te vragen zijn beunhaas oplossingen. (sorry dat ik het zo zeg)

β›”Trackers of betalen...β›”

• bregweb
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:09
kuwerti schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:46:
[...]

dit heeft niet echt met luiheid te maken hoor. we hebben in ons bedrijf ongeveer 130 servers die allemaal een backup mail sturen. dat is nogal veel werk om van al deze mails te kijken of ze binnen gekomen zijn :-)
130 Servers is inderdaad geen luiheid, maar zoals vaker geopperd hier, 130 Servers is een aantal waarbij je een gedegen en solide beheeroplossing wilt. Mail indien geen mail is dat niet.
kuwerti schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:46:
[...]
Deze opmerking ook, sorry, een Server die down gaat hoort niet opgemerkt te worden door een gefaalde backup, maar iets als PRTG.

[Voor 28% gewijzigd door bregweb op 16-06-2020 17:07]

Hattrick: Thorgal Eagles

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: september 2009
  • Nu online
[...]

Zoals al geopperd: is het niet praktisch dat je voor het down gaan van je servers sowieso monitoring hebt?

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:57
Behalve dat backups daadwerkelijk gemaakt zijn, moeten ze ook werken in geval van disaster.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Dus als de server 1 seconde na de mail van geslaagde mail verstuurd is onderuit gaat zie je dit niet?

Het beheren van servers is meer dan alleen zorgen voor back-ups.

Is de server up of down
Onderhoud van de server ( updates van os / applicaties / etc..)
Back-ups ( zijn ze gemaakt en nog belangrijker zijn ze bruikbaar in het geval ze nodig zijn! )

En zo zijn er nog veel meer dingen die onder het beheer van servers vallen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True