Vraag

• Gruntje
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-11-2022
Beste medetweaker.

Op dit gebied heb ik niet voldoende kennis, vandaar de volgende vraag.

Ik heb een Playstation 4 Pro die ik normaliter aangesloten heb op mijn televisie via de meegeleverde HDMI kabel.
Dit verloopt allemaal foutloos. Ik bereik hierop het maximale aantal aan frames per seconde (hierna FPS) dat de console te bieden heeft.
Bijvoorbeeld bij COD Warzone is dit nagenoeg stabiel op 60FPS.

Sinds kort heb ik de Playstation verplaatst naar mijn bureau en aangesloten op mijn monitor. Wederom met dezelfde meegeleverde HDMI kabel.
Ik merkte echter direct dat de FPS veel lager lag in hetzelfde spel. Hier was het nog maar zo'n 30/40FPS

In beide gevallen heb ik een resolutie ingesteld van 1920x1080.

Het enige verschil dat ik gevonden heb is dat mijn televisie HDMI versie 2.0 heeft en mijn monitor HDMI versie 1.4.
Hierop heb ik uiteraard verder onderzocht en dit zou geen probleem moeten zijn. 1080P op HDMI 1.4 zou gewoon 60FPS aan moeten kunnen.

Ik heb de monitor voor de zekerheid al eens gereset, zonder succes. Daarnaast heb ik gezocht op een firmware update, maar die heb ik niet gevonden.

Tot slot heb ik de Playstation op nog een andere monitor aangesloten en gek genoeg ging het hierop wel iets beter (40-50FPS), maar het was nog steeds niet hetzelfde als op de televisie.
Deze monitor heeft ook HDMI 1.4 en was via dezelfde kabel aangesloten.

Televisie: Sony KD-55XE9005
1e monitor: Asus VG248QE
2e monitor: Dell P2417H

Hopelijk heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen.

Mochten er nog onduidelijkheden zijn hoor ik dat uiteraard graag.

Alvast bedankt

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:24

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar HSA, want dit heeft weinig met computerhardware te maken.

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05:18
Hoe weet/zie je hoeveel fps je haalt dan?

PC : Ryzen 7 3800x / 6800XT / 32 GB DDR4 @ 3200

• Gruntje
BlackBarryNL schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:30:
Hoe weet/zie je hoeveel fps je haalt dan?
Dat is een inschatting. Op de televisie zie ik in ieder geval bijzonder vloeiend beeld waar ik dat op beide monitoren niet heb.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• b0123405
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Staat er op je tv geen beeldverbeteraar aan zoals true motion?

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05:18
Gruntje schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:34:
[...]

Dat is een inschatting. Op de televisie zie ik in ieder geval bijzonder vloeiend beeld waar ik dat op beide monitoren niet heb.
Jou tv heeft dan ook hdr10 en is 4k met 30+ms je monitor is 144hz 1080p 1ms en andere 60hz 1080p 6ms. Op 4k scherm heb je juist max 30fps. En op 1080p is maximaal 60fps dat kan de ene momeny 30 zijn maar ook 60. Dat alles mooier uit ziet op je tv is logisch.

[Voor 4% gewijzigd door Sokucho op 16-06-2020 15:37]

PC : Ryzen 7 3800x / 6800XT / 32 GB DDR4 @ 3200

• Gruntje
BlackBarryNL schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:37:
[...]

Jou tv heeft dan ook hdr10 en is 4k met 30+ms je monitor is 144hz 1080p 1ms en andere 60hz 1080p 6ms. Op 4k scherm heb je juist max 30fps. En op 1080p is maximaal 60fps dat kan de ene momeny 30 zijn maar ook 60. Dat alles mooier uit ziet op je tv is logisch.
Het gaat in dit geval alleen om de FPS niet de input lag.

De televisie en de beeldschermen moeten in theorie allemaal 60hz ofwel 60FPS aan kunnen.

Het verschil in resoluties maakt ook niet uit omdat ik in alle gevallen handmatig de resolutie 1920x1080 heb ingesteld.

Als ik op de televisie een spel op 60FPS heb draaien (1080P) dan zou ik op mijn monitor toch ook gewoon hetzelfde spel op 60FP moeten kunnen halen (op 1080P)?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:44
Komt zo in me op, is de PS4 bij je bureau op de zelfde manier op netwerk aangesloten als dat je hem bij de tv hebt staan?

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:56
b0123405 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:35:
Denk dat je het hier moet zoeken.

• Gruntje
b0123405 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:35:
Er zit inderdaad zo'n soort optie op genaamd 'MotionFlow' maar dit heb ik standaard uitgeschakeld :X net ook even geverifieerd en staat inderdaad nog steeds uit

• b0123405
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Staat je tv in de Game mode? Vaak worden de meeste ‘verbeterende’ opties daarin uitgeschakeld.

Volgens Sony heeft je tv die optie. Staat tussen:
“Levendig, Standaard, Aangepast, Bioscoop Pro, Bioscoop Home, Sport, Animatie, Foto-Levendig, Foto-Standaard, Foto-Aangepast, Game, Graphics”

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gruntje
Het probleem is verholpen middels een workaround.
Heb de Playstation aangesloten op mijn monitor middels een DVI-D Dual link kabel + een HDMI -> DVI-D adapter.
Nu wel de juiste performance.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee