Passende videokaart bij i5-3570K voor 2160p

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GluonC
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-06 07:36
Mijn videokaart is vorig jaar kapot gegaan. Nu ben ik eindelijk financieel weer in de gelegenheid om mijn pc te upgraden, ik heb er alleen geen verstand van. Mijn broer heeft destijds mijn computer ingebouwd. Hij stuurde mij de volgende 2 kaarten door:
MSI GeForce GTX 1080TI (maar met deze kan ik mijn games niet op high settings spelen zei die, dus die valt dan al af)
Of deze: NVIDIA GeForce GTX 1660 SUPER 6 GB GDDR6
Hij heeft mij aangeraden om ook even advies te vragen op tweakers aangezien ook hij de videokaarten afgelopen jaren niet meer echt gevolgd heeft. Ik heb zojuist een SSD ingebouwd, en heb een i5 processor. Ik krijg vanmiddag misschien de i7 van mijn broer als die past. Enigste wat nog mist is een fatsoenlijke videokaart. Ik speel veel sim games (Arma, DayZ, football manager) en ik zou graag mijn games op de hoogste settings willen spelen. Ik wil niet meer uitgeven dan €250, liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk. Kan altijd eventueel op marktplaats kijken. Weet er iemand hier nog een goede videokaart in die prijsklasse? Ik hoor het graag. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12
@GluonC

Te nemen stappen:

precieze specs van je pc uitzoeken

Zelf onderzoek doen en kijken wat je goed lijkt

Hier posten
Componenten Aankoopadvies

:)

[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 13-06-2020 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:46
GluonC schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 14:57:
Mijn videokaart is vorig jaar kapot gegaan. Nu ben ik eindelijk financieel weer in de gelegenheid om mijn pc te upgraden, ik heb er alleen geen verstand van. Mijn broer heeft destijds mijn computer ingebouwd. Hij stuurde mij de volgende 2 kaarten door:
MSI GeForce GTX 1080TI (maar met deze kan ik mijn games niet op high settings spelen zei die, dus die valt dan al af)
Hij heeft mij aangeraden om ook even advies te vragen op tweakers aangezien ook hij de videokaarten afgelopen jaren niet meer echt gevolgd heeft. Ik heb zojuist een SSD ingebouwd, en heb een i5 processor. Ik krijg vanmiddag misschien de i7 van mijn broer als die past. Enigste wat nog mist is een fatsoenlijke videokaart. Ik speel veel sim games (Arma, DayZ, football manager) en ik zou graag mijn games op de hoogste settings willen spelen. Ik wil niet meer uitgeven dan €250, liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk. Kan altijd eventueel op marktplaats kijken. Weet er iemand hier nog een goede videokaart in die prijsklasse? Ik hoor het graag. 😊
Hier toevallig net een Vega64 gehaald van Marktplaats binnen dat budget. Beetje tussen een 1070 en 1080 in. De 1070 zou binnen je budget, mits 2e hands, moeten lukken als je NVidia wilt. Ik wilde graag AMD omdat mijn scherm freesync heeft. Werkt ook met Nvidia, maar met wat kanttekeningen.
Heb nl. net een Philips 346B1C gekocht. Heerlijk, dat 100Hz! Echt een enorme verbetering tov 60Hz. Kom van 2x24 inch af. Dit ruimt het bureau mooi op. Mijn vorige schermen, blijkt nu, waren niet de allermooiste. Deze levert echt veel betere kleuren en zwartwaardes dan ik hiervoor had. En alle functies die je maar kunt wensen voor productiviteit.

Oow ja aanleiding voor nieuwe videokaart: de vorige had slechts HDMI 1.4, de volle resolutie ging maar op 30Hz, onwerkbaar. En de displayport deed het wel, maar gaf zwart beeld.

[ Voor 4% gewijzigd door The__Virus op 14-06-2020 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:48
GluonC schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 14:57:
Een 1080TI is veel beter dan een 1660 super dus beide vallen af volgens jouw optiek...

Maar dit lijkt me hier sowieso niet de juiste plek om deze vraag te stellen, alsook dat je veel te weinig info geeft ivm welke i7, resolutie en refresh rate vd monitor die je gebruikt. En als je bewering klopt dat een 1080TI niet voldoet ga jer ook niet komen met dat budget van €250 ;w

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GluonC
Ik ben zelf even op onderzoek uit gegaan, en ik twijfel tussen de volgende 3 kaarten:

MSI GeForce GTX 1660 Super Gaming X
merk: Nvidia
videochip: GeForce GTX 1660 Super
Nominale snelheid videochip: 1,53GHz
Maximale turboklokfrequentie: 1,83GhZ
Rekenkernen: 1.408x
Aantal ventilatoren 2x
Prijs
€ 278,-

Gigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC 6G
merk: Nvidia
videochip: GeForce GTX 1660 Super
Nominale snelheid videochip: 1,86GHz
Maximale turboklokfrequentie: Heeft geen turboblokfrequentie
Rekenkernen
: 1.408x
Aantal ventilatoren 3x
Prijs
€ 258,-

ASRock Radeon RX 5600 XT Phantom Gaming D2 6G OC
merk: AMD
videochip: Radeon RX 5600XT
Nominale snelheid videochip: 1,42GHz
Maximale turboklokfrequentie: 1,75GHz
Rekenkernen: 2.304x
Heeft geen OpenGL (Open Graphics Library) is een cross-language, multi-platform API voor het renderen van 2D en 3D computer graphics.
Aantal ventilatoren 2x
Bijzonderheden Out of the box ondersteunt deze kaart 12Gbps geheugensnelheid. Officiele bios-update met ondersteuning voor 14Gbps is beschikbaar.
Prijs
€ 275,-

Die 2de heeft een snellere videochip, en 3 ventilatoren ipv 2, maar wel geen turboblokfrequentie (geen idee wat dat is)
Die 3de kaart heeft meer rekenkernen maar geen OpenGL (heb geen Linux dus ik heb geen OpenGL nodig)

Zoals ik al zei heb ik er zelf weinig verstand van en weet ik ook niet goed waar ik op moet letten, en nu ik die 3 kaarten aan het vergelijken ben twijfel ik nog meer haha. Wat is belangrijk, waar moet ik op letten? Wat is jullie voorkeur uit deze 3 kaarten? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om mijn keuze wat makkelijker te maken :')

Dit is wat ik nu heb:
Processor: Intel(R) Core i5-3570K CPU @ 3.40GHZ
RAM: 8GB
Samsung u28e590d monitor:
Resolutie: 3840x2160
Refresh rate: 60Hz

[ Voor 4% gewijzigd door GluonC op 15-06-2020 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:04
GluonC schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:09:
Die 2de heeft een snellere videochip, en 3 ventilatoren ipv 2, maar wel geen turboblokfrequentie (geen idee wat dat is)
Die 3de kaart heeft meer rekenkernen maar geen OpenGL (heb geen Linux dus ik heb geen OpenGL nodig)

Zoals ik al zei heb ik er zelf weinig verstand van en weet ik ook niet goed waar ik op moet letten, en nu ik die 3 kaarten aan het vergelijken ben twijfel ik nog meer haha. Wat is belangrijk, waar moet ik op letten? Wat is jullie voorkeur uit deze 3 kaarten? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om mijn keuze wat makkelijker te maken :')

Dit is wat ik nu heb:
Processor: Intel(R) Core i5-3570K CPU @ 3.40GHZ
RAM: 8GB
Samsung u28e590d monitor:
Resolutie: 3840x2160
Refresh rate: 60Hz
Een tweedehands 1080 is nog steeds sneller dan die 1660 super en die radeon rx5600 xt. Dus een 1080TI is nog steeds het, snelst maar dan zit je denk ik wel wat boven je budget. Misschien als je goed zoekt dat je een beetje een degelijke 1080 kunt vinden en die zal dan in veel gevallen de snelste keuze zijn. Anders misschien een 1070.

Maar om alles op high setting te draaien op die monitor heb je wel een beest van een videokaart nodig:
Kijk hier maar eens na:

https://nl.hardware.info/...hmarks-ultra-hd-3840x2160

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
@GluonC Wat Gergio dus zei. Die kaarten die je bekijkt zijn niet de voor de hand liggende opties om op 4k te gamen. Een 2dehands 1070ti of een vega64 lijkt me wel het minste als je niet teveel concessies wilt doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:40

br00ky

Moderator Harde Waren
@GluonC, ik heb je vraag afgesplitst want wat dat te maken had met ultrawide schermen is me niet helemaal duidelijk. Je bent immers op zoek naar een videokaart.

Dat gezegd hebbende, hoe ziet je hele set eruit? Want met alleen een monitor en processor kom je niet ver :+.

Verder eens met hierboven. Specs zeggen vrij weinig. Ga gewoon op zoek naar gamebenchmarks van je favoriete games met de videokaarten die je op het oog hebt. Dan vind je snel genoeg welke aan je wensen voldoet. Besef overigens wel dat je met je cpu tegenwoordig ook niet heel ver meer komt. 4 cores is voor gaming aan de onderkant, zeker met een model van 8 jaar geleden. Dat kan al snel een bottleneck gaan vormen. Koop dus vooral niet een té krachtige videokaart. Als je het goed wilt aanpakken zul je namelijk moeten doorsparen en je hele set vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

4K gaming op hoge settings met een i5 3570k is toch wel ERG optimistisch ben ik bang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@GluonC Welke i7 heb je nu gekregen ?
sneller GPU dan 1660(S) heb je weinig aan. ook 2e hand GTX1070(+- 225,-) niet, want die kost +- hetzelfde als nieuwe 1660S en presteert hetzelfde

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
Inderdaad, een upgrade van de cpu naar een 3770(k) of beter is inderdaad wenselijk
Hackus schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:34:
@GluonC Welke i7 heb je nu gekregen ?
sneller GPU dan 1660(S) heb je weinig aan. ook 2e hand GTX1070(+- 225,-) niet, want die kost +- hetzelfde als nieuwe 1660S en presteert hetzelfde
Los van de prijs en het budget zal een 1070ti/1080/vega64 in bepaalde games sowieso nog een fps-winst geven, zeker als de cpu nog een upgrade krijgt/ niet de bottleneck vormt. Alsook extra VRAM dat geen kwaad kan als je de details zo hoog mogelijk wil zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door TiezZ_BE op 16-06-2020 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TiezZ_BE schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:38:
Inderdaad, een upgrade van de cpu naar een 3770(k) of beter is inderdaad wenselijk

[...]

Los van de prijs en het budget zal een 1070ti/1080/vega64 in bepaalde games sowieso nog een fps-winst geven, zeker als de cpu nog een upgrade krijgt/ niet de bottleneck vormt. Alsook extra VRAM dat geen kwaad kan als je de details zo hoog mogelijk wil zetten.
Ik spreek niet van die CPU's. het budget moet je wel meenemen, want 1070Ti kost 2e hands hetzelfde als goede 1660S nieuw. dan nog is het de afweging voor TS zelf. meer Vram is ook niet nodig, dat gebruik je nagenoeg niet(ook niet op 2160p)

oa in Quake Champions is het fps verschil op 4k, 5-7fps
RTX2070 8GB (7.6GB)
RTX2060 6GB (5.7GB)

ga je onder de 6GB Vram zit er meer verschil in.

edit: Meer overzichtelijk is de 5500XT 4GB v 8GB

Afbeeldingslocatie: https://static.techspot.com/articles-info/1961/bench/RSS_1440p.png

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 16-06-2020 16:29 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GluonC
Sorry ik had ook even wat duidelijker moeten zijn, als ik Full HD alles op high settings kan spelen ben ik al tevreden. Ik heb nu een i5 9400F série. Die i7 paste helaas niet. Ik heb nog even wat reviews bekeken en wat Bench marks gedaan, en toen kwam ik terecht bij deze kaart: Sapphire 5600 XT Pulse. Mijn broer zegt dat mijn computer deze kaart aan kan. En met deze kaart kan ik alles dus makkelijk op Full HD high settings spelen zonder onder de 60 fps uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
Hackus schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:25:
[...]

Ik spreek niet van die CPU's. het budget moet je wel meenemen, want 1070Ti kost 2e hands hetzelfde als goede 1660S nieuw. dan nog is het de afweging voor TS zelf. meer Vram is ook niet nodig, dat gebruik je nagenoeg niet(ook niet op 2160p)

oa in Quake Champions is het fps verschil op 4k, 5-7fps
RTX2070 8GB (7.6GB)
RTX2060 6GB (5.7GB)

ga je onder de 6GB Vram zit er meer verschil in.

edit: Meer overzichtelijk is de 5500XT 4GB v 8GB

[Afbeelding]
toon volledige bericht
4GB VRAM is soms al onvoldoende. Dus volledig plausibel dat er in de nabije toekomst situaties zullen zijn waar 6GB ook net te krap wordt op 4K. Allicht wel op te vangen door bepaalde settings naar beneden te zetten.
(Om nog maar te zwijgen van games met mod-Support)

En puur kijkend naar budget: wensen van TS komen niet overeen met het vooropgestelde budget van 250 maar dat was al duidelijk lijkt me...
Op 4k gamen met een 1660super = jezelf behelpen door instellingen naar beneden te zetten (tenzij het oude en/of niet gpu intensieve spellen zijn). Maar dat was juist niet de bedoeling volgens TS...
GluonC schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:21:
Sorry ik had ook even wat duidelijker moeten zijn, als ik Full HD alles op high settings kan spelen ben ik al tevreden. Ik heb nu een i5 9400F série. Die i7 paste helaas niet. Ik heb nog even wat reviews bekeken en wat Bench marks gedaan, en toen kwam ik terecht bij deze kaart: Sapphire 5600 XT Pulse. Mijn broer zegt dat mijn computer deze kaart aan kan. En met deze kaart kan ik alles dus makkelijk op Full HD high settings spelen zonder onder de 60 fps uit te komen.
lol, dat veranderd idd alles. Kan gerust met die 5600xt mits je voeding het allemaal aan kan. Maar ivm die vraag kan je nog het best door @-The_Mask- laten informeren

[ Voor 22% gewijzigd door TiezZ_BE op 16-06-2020 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GluonC
Mijn broer zei dat mijn voeding het makkelijk aan kan. Ik weet niet precies welke ik heb. Zal vanavond als ik thuis ben even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:03
Ik zou bij de aanschaf van je GPU sowieso in het achterhoofd houden dat je CPU een bottleneck is en zodra het hinderlijk word aan vervanging toe is. Ik kom zelf van een i7 3770 en daar mee kon ik Battlefield 5 niet soepel op low settings spelen (op grote mappen). Zo heb ik nog wel meer voorbeelden. Ik kan je in ieder geval aanbevelen om een kijkje te nemen naar het tooltje Inspectre. Dit scheelde mij ruin 10 FPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GluonC
Klopt het dat dit de voeding is? 😅 Mijn broer zegt dat het geen probleem moet worden. Maar dat ik wel misschien volgende maand nog beter 16GB erin kan plaatsen ipv 8
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJhJooYb9T71MaQJJHe4iPUvfsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVE1ZREJRhRk3qBbIpbunpHZ.jpg?f=fotoalbum_large
Iemand die ziet welke voeding ik heb?
SSD zit er al in, nu nog mooie videokaart en dan kan ik dit weekend eindelijk weer eens lekker gamen. Een nieuwe processor en meer RAM geheugen is mijn volgende project, maar zover ik begrepen heeft dat op dit moment geen prioriteit. Meer RAM geheugen is niet duur gelukkig, een goede processor moet ik even voor sparen.

Nogmaals, ik had wat duidelijker moeten zijn. Maar ik ben al tevreden als ik mijn games op Full HD high/ultra settings kan spelen boven de 60fps. Wat voor mij erg belangrijk is, zijn de graphics. Ik hoef niet perse 120fps te halen, ik ben geen pro gamer. Heb jaren op 30fps gespeeld en dat vond ik prima. Zolang de graphics maar nice zijn ben ik al snel tevreden. Vind het ook wel fijn als de kaart weinig geluid maakt. Ben dus niet heel veeleisend. Ik heb helaas niet heel veel geld, dus een videokaart van rond de €300 is voor mij een hele grote uitgave. Ik heb wel een 4K monitor, maar die heb ik destijds meer gekocht met het idee, mocht ik mijn computer in de toekomst willen upgraden naar 4K, heb ik iig het scherm al.
Ik ben nu al zo'n 5 dagen een beetje onderzoek aan het doen wat de beste videokaarten zijn binnen mijn budget, en de Sapphire 5600 XT Pulse scoort toch wel het beste zie ik. De kaart valt iets buiten mijn budget, maar ik denk dat ik met die videokaart geen spijt ga krijgen.

[ Voor 107% gewijzigd door GluonC op 16-06-2020 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Eerst heb je het over een 3570k, dan een 9400f Cpu.

Maak nu eens een daadwerkelijk lijstje met wat je hebt en kom niet met "ik heb de CPU verwisseld" want dat kan fysiek niet tussen die 2 cpu's. Het is nou een onsamenhangend verhaal en er zit vast ergens een waarheid in maar duidelijk is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 07:30:

Maak nu eens een daadwerkelijk lijstje met wat je hebt en kom niet met "ik heb de CPU verwisseld" want dat kan fysiek niet tussen die 2 cpu's. Het is nou een onsamenhangend verhaal en er zit vast ergens een waarheid in maar duidelijk is het niet.
Mits hij deze heeft aangeschaft kan het wel O-) _O- :+ http://reviews.informatiq...hamer-cross-platform.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GluonC
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 07:30:

Hoe duidelijk wil je het hebben? 😂 Ik heb toch gezegd wat er in mijn systeem zit, waar ik vandaan kom, en wat ik wil? Maar ik ben al goed geholpen ergens anders. Waren wat vriendelijker op dat forum. ✌️
Pagina: 1