Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-06 10:15
Beste mensen,

Ik heb recentelijk een moederbord en cpu van iemand overgenomen, namelijk een ryzen 5 2600 en b450 aorus pro. Ik wil hiermee een systeem bouwen en ik heb al een idee welke onderdelen ik wil gebruiken. Echter kom ik er met het ram geheugen niet uit. Ben al een tijdje aan het zoeken, maar ik kon niet echt tot een keuze komen ik heb niet veel verstand met ram. Ik heb de volgende ram-setjes gevonden:Nu is de vraag welke ram het beste zou werken met mijn systeem. Welke ram is stabiel en snel genoeg denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

soldin schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:00:
Beste mensen,

Ik heb recentelijk een moederbord en cpu van iemand overgenomen, namelijk een ryzen 5 2600 en b450 aorus pro. Ik wil hiermee een systeem bouwen en ik heb al een idee welke onderdelen ik wil gebruiken. Echter kom ik er met het ram geheugen niet uit. Ben al een tijdje aan het zoeken, maar ik kon niet echt tot een keuze komen ik heb niet veel verstand met ram. Ik heb de volgende ram-setjes gevonden:Nu is de vraag welke ram het beste zou werken met mijn systeem. Welke ram is stabiel en snel genoeg denken jullie?
Allemaal :P

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:32

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Waarom niet gewoon de goedkoopste en leverbare van het 3200MHz lijstje hier:
https://download.gigabyte...50-aorus-pro_pinnacle.pdf

pricewatch: Kingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/16

[ Voor 36% gewijzigd door |sWORDs| op 16-06-2020 14:08 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:03

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
Ook de Crucial Ballistix Sport? Ik kan deze namelijk niet terugvinden in de qvl lijst van Gigabyte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

soldin schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:58:
[...]

Ook de Crucial Ballistix Sport? Ik kan deze namelijk niet terugvinden in de qvl lijst van Gigabyte.
https://www.crucial.com/c...r/gigabyte/b450-aorus-pro

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
Ik heb die site nog eens nagekeken ik zag wel verscheidene Crucial Sport ram modellen maar niet die met het typecode BLS2K8G4D32AESBK. Ik ga daarom voor de ram die |sWORDs| aanraadde. Deze lijkt ook goed met b450 gigabyte te werken volgens de reviews. Bedankt allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:56
Neem Crucial op dat Gigabyte bord als je wilt dat het stabiel op 3200 MT/s gaat werken. Crucial maakt gebruik van Micron E-die chips en dat lijkt als enige stabiel te werken op de vrij brakke Gigabyte B450 borden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wivac
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-10-2020
Ik heb het setje HyperX HX432C16PB3K2/16 op XMP1 profile 3200 MT/s zeer stabiel draaien op dit bord icm een R5 3600. Wat je ook koopt blijf bij de QVL list zoals hierboven beschreven dan ben je safe. Wat die opmerkingen over dat "brakke Gigabyte B450 moederbord" betreft, daar zou ik niet van wakker liggen, dit Aorus bord is prima zo lang je geen 3800 X gaat overclocken want dat kunnen de VRM's niet aan. Een 2600 is een 65 W TDP CPU en dat is geen enkel probleem. Tot en met een 3700 X ben je met stock settings safe met dit bord, ook met de VRM's.
EDIT: Als dit nog niet gebeurd moest zijn doe dan een BIOS update naar F50.

[ Voor 7% gewijzigd door wivac op 17-06-2020 08:19 . Reden: Stabiele BIOS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

soldin schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:33:
Ik heb die site nog eens nagekeken ik zag wel verscheidene Crucial Sport ram modellen maar niet die met het typecode BLS2K8G4D32AESBK. Ik ga daarom voor de ram die |sWORDs| aanraadde. Deze lijkt ook goed met b450 gigabyte te werken volgens de reviews. Bedankt allemaal
Alles wat je voorstelde werkt. QVL wordt niet altijd bijgehouden voor nieuwe RAM. Zoals gezegd Crucial gebruikt Micron E-Die chips, en die werken prima met Ryzen 3000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
Gebruikt die HyperX ook ''Micron E-Die''? En is dat dan een probleem voor stabiliteit als de ram dat niet heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
Ik heb die HyperX ram nu binnen, maar op de verpakking staat ''Intel XMP Certified''. Heb ik de verkeerde ram gekregen en is dit een probleem? Ik dacht dat die ook voor Ryzen was, aangezien hij vermeld staat op de lijst van Gigabyte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Kan een probleem zijn ja. Kwestie van testen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:23

PuijkeN

euhm ?

Hoeft geen probleem te zijn ... ik heb zelf ook niet op de QVL list gekeken voor mijn build en gewoon leuk geheugen gekocht wat qua design bij de build paste. Misschien was een het klein risico maar in combinatie met Ryzen DRAM calculator draait het gewoon strakke (sneller dan xmp) timings en de geadverteerde snelheid..

De 2600 zal misschien iets kieskeuriger als een 3x00 zijn maar het zal volgens mij wel lukken, gebruik in elk geval de DRAM calculator en stel de timings/voltages manueel in .. geen XMP gezooi..

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:32

|sWORDs|

vSphere/ESXi

soldin schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:52:
Ik heb die HyperX ram nu binnen, maar op de verpakking staat ''Intel XMP Certified''. Heb ik de verkeerde ram gekregen en is dit een probleem? Ik dacht dat die ook voor Ryzen was, aangezien hij vermeld staat op de lijst van Gigabyte.
Nee hoor, is gewoon prima.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
Ok, dan probeer ik het gewoon alsnog. Als het problematisch blijkt te zijn dan ga ik wel voor Ballistix. Ik vond het gewoon apart dat er een duidelijke Intel sticker op stond. Verder weet ik niks af van dram calculators en dergelijk dus ik hoop maar dat die standaardprofielen gewoon werken.

Nogmaals bedankt allemaal voor de snelle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:17
AMD maakt ook gewoon gebruik van de Intel XMP profielen, niks om je druk om te maken.
Werkt het niet (naar behoren) kun je ze alsnog omruilen.

Beide Crucial setjes hadden wel een betere keus geweest.

[ Voor 30% gewijzigd door mitsumark op 27-06-2020 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:05
@soldin dat HyperX Ram gaat gewoon werken. Er zitten Hynix CJR (C-die’s) in en die draaien gewoon stabiel met Ryzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

soldin schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:58:
[...]

Dus niet doen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Zegt niets. Dat Crucial geheugen is nieuwer dan de QVL van Gigabyte dus logisch dat het er niet op staat. Daarbij zijn modules met Micron E-die chips bewezen stabiel op AM4 borden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Uszka schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 20:57:
[...]

Zegt niets. Dat Crucial geheugen is nieuwer dan de QVL van Gigabyte dus logisch dat het er niet op staat. Daarbij zijn modules met Micron E-die chips bewezen stabiel op AM4 borden.
QVL is meer dan "het werkt". QVL setjes hebben bij Ryzen BIOS support waardoor ze direct goed werken, XMP profielen bevatten niet alle settings en subtimings. Van de chips op QVL setjes zijn die wel meegenomen.

En nieuwer zegt ook helemaal niets. Gamers Nexus heeft er een leuke video over, hoe het werkt met QVL geheugen en BIOS.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wim-Bart schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:07:
[...]

QVL is meer dan "het werkt". QVL setjes hebben bij Ryzen BIOS support waardoor ze direct goed werken, XMP profielen bevatten niet alle settings en subtimings. Van de chips op QVL setjes zijn die wel meegenomen.

En nieuwer zegt ook helemaal niets. Gamers Nexus heeft er een leuke video over, hoe het werkt met QVL geheugen en BIOS.
QVL van een MB zegt weinig, en is vaak niet geüpdatet. Verder reageer je op ouder bericht, en heeft TS al nieuw ram gekocht.

Pagina: 1