Citrix omgeving en AutoCad icm Stabicad en Revit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte41
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-06 15:40
Wellicht dat ik deze vraag hier niet hoor te stellen maar,

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met het gebruiken van Autocad en Revit met stabicad
binnen een Citrix omgeving.

Op dit moment zitten wij met een aantal tekenaars/modelleurs op een Citrix omgeving(VDI).

We beginnen nu steeds meer te merken dat dit niet geheel soepel loopt.
Zelf heb ik het idee dat onze specificaties die gekoppelt zijn per omgeving te weinig is.

Misschien heeft iemand hier al langere tijd ervaring met deze omgeving en dat dit wel goed werkt.
Zoja, wat zijn jullie specificatie die jullie gebruiken?

Ik ben zelf een totale leek in deze betreffende omgevingen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:09

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Dit heeft niet zozeer wat met graphics te maken maar gaat meer om de software en diens benodigdheden.
[GFX] > [CSA] :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:56

skate master

Autodesk Educator Expert

Ik ben een tijdje als 3D Modeleur ingehuurd geweest bij een van de grotere Infra Aannemers in Nerderland.
De tekenaars wie in dienst waren bij de aannemer moesten ook werken met AutoCAD Civil 3D in een Citrix omgeving.
Voor kleine tekeningen was het nog enigszins werkbaar maar zodra de tekeningen groter werden was het hopeloos stroperig en liet de grafische weergave te wensen over.
Zelf kon ik gelukkig werken met mijn eigen laptop van het werk met AutoCAD Civil 3D lokaal geinstalleerd.
Bij mij werkten alle tekeningen probleemloos daar waar het in Citrix onwerkbaar was.

Volgens de IT van de aannemer was er in de Citrix omgeving niet meer aan te passen dat ze betere performance zouden krijgen zonder dat daar andere gebruikers de dupe van gingen worden.

Kortom, zelf nooit mee gewerkt maar wel van heel dichtbij mee gemaakt dat het eigenlijk gewoon geen geschikt systeem is voor het werken in CAD programma's.
Ik ben dan ook blij dat er bij ons gewoon met lokale installaties gewerkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:17

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Jelte41 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:50:
Zelf heb ik het idee dat onze specificaties die gekoppelt zijn per omgeving te weinig is.
Meten is weten.... Op basis van aannames gaat dit niet opgelost worden.

Hebben jullie een it-afdeling die dit kan uitvoeren?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ander forum waar ik ook actief ben loopt nu een topic hierover.
https://revitforum.org/sh...3363-VDI-how-do-they-work

Mijn ervaring 10 jaar geleden was dat het voor geen meter werkte en ik gelukkig op mijn eigen laptop kon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Er zijn wat algemene tips voor Autocad in Citrix zoals preview uitzetten. Maar mijn ervaring (van jaren gelden, dat wel!) is dat je het eigenlijk heel erg niet moet willen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:20
Nu gpu's voor VDI wat meer mainstream worden is het allemaal mogelijk is om het soepel werkend te krijgen. Zonder gpu is dit vziw niet zo soepel te krijgen als je hem lokaal geïnstalleerd hebt.

Het is echter nog niet makkelijk en ook zeker niet goedkoop. Dus als er geen duidelijke reden is om dit met VDI te ontsluiten dan zou ik lokale installaties zeker overwegen als oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte41
Dank voor de berichten alvast.
Question Mark schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:16:
[...]

Meten is weten.... Op basis van aannames gaat dit niet opgelost worden.

Hebben jullie een it-afdeling die dit kan uitvoeren?
Dat ik ook een beetje een probleem hier, niemand weet er iets van af.
We hebben iemand die hier wel een aanspreek punt is maar verder niet...
Zelf heb ik uitgezocht wat de hardware specs zijn die wij hebben.
RAM 22GB
CPU Xeon gold 6142 2,63GHz
GPU Nvidia Grid M60-2Q (2Gb toegewezen)

En als ik al kijk naar wat er op de stabicad website staat moet je voor Revit alleen al 32GB hebben...

Dat is wat we hebben.
Heb zelf al gezien dat RAM volledig word gebruikt.
F_J_K schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:36:
Er zijn wat algemene tips voor Autocad in Citrix zoals preview uitzetten. Maar mijn ervaring (van jaren gelden, dat wel!) is dat je het eigenlijk heel erg niet moet willen.
Ja hier waren wij ook al achter gekomen. Het commando DRAGMODE waren we erg blij mee!

Mijn vraag is ook beetje of een van jullie een beetje weet waar je op moet letten.

En inderdaad, de kans is ook groot als dit zo door gaat dat we weer terug naar lokaal gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:01
Been there, done that... 8)7

Situatie hier: circa 400 citrix-terminals voor de 'normale' kantoorautomatisering en ongeveer 20 'fat client' AutoCAD-werkplekken. Al sinds 2001 probeert Automatisering ons met AutoCAD in de Citrix te trekken. Elke vier jaar weer, als de pc's worden vervangen. En elke keer eindigt dat na wekenlange tests in een klein drama. Performance kansloos. Elke klik of drag is apelstroop. Ook ruwe processing (bijv. 10.000 vlakken vormen) was afgelopen tests niet te vergelijken met een lokale machine. En dat zijn bij ons echt geen superdeluxe bakken.

Plus dat we dan een stuk flexibiliteit missen. Een lispje of plugin installeren? Mag niet meer. En veel verschil in configuratie dus standaardisatievoordeel is er ook niet. Ze hebben ook wel eens geprobeerd om ons in VM's te laten werken ('makkelijk te herstellen') maar dat was ook al geen succes.
Nu gpu's voor VDI wat meer mainstream worden is het allemaal mogelijk is om het soepel werkend te krijgen.
Hoorde ik ook. Zelf geen ervaring mee. Als ik internet beluister, lijkt de grote van de tekening ook hier in hoge mate bepalend voor performance.

Ik ben zeker niet conservatief en vanuit een beheerperspectief snap ik het, dus ik houd dit topic ook in de gaten. Benieuwd of iemand een succes story heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:06
Ik ben wel benieuwd of er vorderingen zijn geweest in het oplossen? Ik ben dan met name benieuwd of er een gelijkaardige conclusie als mijn onderstaand verhaal uit is gekomen of dat toch nog andere mogelijkheden kunnen zijn.

Onlangs ben ik namelijk betrokken geweest (zijdelings; men kwam niet tot een bevredigende oplossing) bij een vergelijkbare situatie (hoewel wellicht meer de situatie van @Scoutertje). Daar kwam ik uit op het advies om de medewerkers een fatsoenlijke laptop te geven. Klant en de IT leverancier vonden het geen leuk nieuws, maar zijn uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat dat het enige wijze besluit was.

Korte break-down uitgangspunten:
- Gemiddeld Revit gebruik; minimaal 4-cores en 16Gb RAM + redelijke grafische versnelling.
- Rekenen op 20 gelijktijdige gebruikers
- Server bij IT leverancier; "uit de grote poel".

Grofweg resulteerd in:
- Minimaal 384Gb RAM in server.
- Minimaal 96 cores in server.
- Minimaal 4 grafische 'accelerators' in server.
- DAS low-latency, voldoende IOPS.
- Zakelijk glas aanleggen en netwerk infra structuur aanpassen in datacenter om consistenter low-latency round-trip tijd te garanderen.

Zonder een vorm van 'server resilience' kwam de investering op minimaal €85k. Dat stond gelijk aan 20 fat-clients á €2,5k en dan €35k overhouden voor de inrichting. Overige voordelen als "altijd, overal" kunnen werken (zeker nu behoorlijk belangrijk voor je ROI), de veel beperktere impact bij een verstoring én meer vrijheid t.a.v. de gebruikte software (met name libraries e.d.) lieten de balans snel doorslaan naar fat-clients.

Naast de kapitale investering bleken de operationele kosten ook nog eens lager te zijn; dit was namelijk nog een punt van de IT leverancier. Toen naar boven kwam dat ze geen beheer op de thin-clients deden (het is toch alleen maar hardware... |:( ), dat moesten gaan inrichten en alles WIndows was kwam de operationele extra last voor fat-clients lager uit dan de extra operationele kosten voor die ietwat afwijkende server in hun omgeving met benodigde randvoorwaarden (end to end hardware en bijkomend beheer).

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ook naar de covid-thuiswerkers?
Ik begrijp dat management graag in de cloud wil, maar geen idee wat een wolk doet.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:06
DJMaze schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:31:
[...]

Ook naar de covid-thuiswerkers?
Ik begrijp dat management graag in de cloud wil, maar geen idee wat een wolk doet.
Nou, het hele traject duurde natuurlijk bepaald geen week, maar was uitgesmeerd over heel veel koninkrijk verdedigende weken met heen en weer aandragen van argumenten.

Laten we zeggen dat het management gedurende het traject steeds meer de waarde in begon in te zien van een plaats onafhankelijke werkplek met een beperkte afhankelijkheid van de verbindingskwaliteit. >:)

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte41
@The Lord
Wij zijn hier niet verder gekomen met de oplossingen helaas.
Op dit moment werken wij sporadisch met Revit. Dus dan hebben we niet echt last van de problemen.

Wat ik wel heel erg merk dat als ik met Solibri werk in de VDI omgeving binnen citrix dat al mijn RAM geheugen volledig gebruikt wordt.
Hierdoor heb ik nu al een aantal keren gehad dat mijn gehele omgeving vast loopt.

Tevens is het handig om te weten dat bijvoorbeeld Microsoft Teams , one drive etc. Zeer slecht werken in de citrix omgeven.

Betreft Revit, dit werkt redelijk. Als je een maal de modellen heb in geladen werkt het naar behoren.

Ik blijf het hier wel updaten wanneer ik meer hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:01
Hier geen updates voor de oorspronkelijke vraag.

Maar natuurlijk moet ik tegen de corona nu ook veel thuiswerken en dat doen wij via een extern bureaublad. Eerst inloggen op Citrix en dan vandaar inloggen op m'n machine op kantoor. Voor een beetje tekening is dat ondoenlijk: je dradenkruis hobbelt achter je cursor aan. En dat terwijl er glas ligt van mijn meterkast tot in de patchkast op de kantoorvleugel... 8)7 Heb nu 'ontheffing' om twee dagen op kantoor te AutoCAD'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte41
@Scoutertje Van die dradenkruis is inderdaad best irritant. Helaas went dit ook :P.
Alleen werken wij volgens mij dan net met twee verschillende systemen, ik log in via een netwerkverbinding naar een virtuele pc niet naar een vaste. Dus wellicht dat dit dan nog iets anders is.

Vind het trouwens wel interessant om te horen hoe andere hier ervaring mee hebben!
Pagina: 1