ibm 60/75 GXP temperatuur

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-03 16:54
N.a.l.v. het nieuws op de frontpage net die hdd temp monitor geinstalleerd aangezien hier geclaimt wordt dat temperatuur de boosdoener is.

Mijn 40gb 60gxp geeft 41 graden C, Wat scoren jullie?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:59

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Ter vergelijk:

Western Digital WD400BB (40Gb 7200rpm)
23'C (2 stuks packed in een Stripe'je).

Voorgaande dual Ibm Raid werd 34'C.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-02 05:23
en waar vind ik die tool dan om je IBM temp af te lezen?

Hey, hebben de 61,49 GB 60GXP ook zo'n hoge uitval?

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• Dr.Q
  • Laatst online: 07-02 05:23
thnx, maar de HELE 60GXP serie heeft dus extreem veel uitvallers of alleen de 40 gb range?

Zo ben ik een zoot data kwijtgeraakt, maar DFT zegt dat de hele drive A-OK is, ook bij een advanced check van 30 min...

hele vage shit, ik kijk het nog even aan,

Me HD zit btw in een cmaster Cooldrive...

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-03 16:54
ben benieuwd of die cooldrive scheelt. Ik heb zelf alleen twee dooie 75gxp's gehad 45gb....

• HurrI
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-02 13:20

HurrI

No fear... I is here

Ik heb hier 2 75GXP 30 gb'tjes in raid 0 hangen. Allebei in een eigen hdd bay en elke bay een eigen 80 mm, en koel blijven ze ;) Althans.. dat denk (en voel...) ik. Ik kreeg nl na een reboot foutmeldingen bij dat tooltje voor de temp.

If it's just us, it seems like an awful waste of space

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

dat tooltje is zeer buggy indeed tjonge!
'K heb effe temp gezien en em daarna eraf geknikkerd :)
32C normaal, en 21 laagst 38 hoogst zullen die andere getallen wel zijn geweest, zag ze maar eventjes :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mijn IBM 75GXP 46,1GB heeft het heerlijke temperatuurtje van 46 graden celcius.

Verwijderd

ben benieuwd of die cooldrive scheelt
Let wel op dat het dust-ventilation gaatje niet bedekt raakt hè (8>
Maarja, ik heb er twee die in twee Hermanators zitten...temp < kamertemperatuur :D

edit:
twee 65GXP 40 gieg's dus ;)

Verwijderd

Mijn IBM 75GXP dtla-307045 heeft een temperatuur van 44 graden.
Maar ik vraag me af of temperatuur de boosdoener is, want ik had zonet toevallig dat mijn hd ook kuren begint te vertonen: bij het aanzetten (koude start) wou hij niet initialiseren en maakte hij geluiden alsof de koppen over de platters heen dansten. Nu had ik wel net m'n kast ff (voorzichtig) plat gelegd om een nieuwe koeler te installeren, maar daar moet een hd tegenkunnen... Toen heb ik 'm in elk geval uitgezet, nog een keer geprobeert: weer hetzelfde... Nog een keer uitgezet en wat tikjes derop gegeven, en toen kwam hij met wat moeite wel goed op gang :(

Verwijderd

Heb zelf ook 2 dtla 307045 in raid 0 hangen en 1 daarvan heeft het laatst begeven.
Nieuwe ontvangen van hetzelfde type (garantie). Heb nu wel 2 HD coolers van Iceberg eronder geschroefd, moet zeggen dat dit perfect koelt.

Heb nooit de tempratuur opgemeten maar ik weet wel dat ik mijn hand niet op de HD hoefde te leggen zonder 1e graads verbranding op te lopen ;)

Maar nu met de HD coolers zijn ze gewoon koud! ik zweer het je!, echt wel cewl 8-)

Ook wel leuk om te lezen is deze link: --> http://www.overclockin.com/reviews/UltimateHDCooler/UltimateHDCooler-1.html

(btw costa conta van die iceberg coolers iets van 35,- per stuk bij Funprice)

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-03 23:07
Heb 2x een 75GXP 30GB op een Abit KT7R (686A) met Win2k, geen Raid0 meer, bij het 2x kopieren van een 650MB file blijft de temp van beide schijven rond de 30gr... dit komt mede doordat er een 8cm fan direct op de hdd's blaast (Antec kast)

Na al dit slechte nieuws heb ik zowel DFT gedraaid(geen problemen) en EZ-SMART geinstalleerd... hopelijk blijven ze dan ook draaien...

Ter info, hdd's zijn geproduceerd in AUG 2000, Serials: YKDYKTBM362 & YKDYKTBM732

• cruncher
  • Laatst online: 19:35

cruncher

wanna crunch someone?

kheb net een ibm 60GXP 40 gig....
En dat begon al goed;
dat ding tussen 2 maxtors in gezet, alles werd zo heet dat pc (oftwel hd) vast liep nix deed het meer. :(

Snel Hd er weer uit gehaald en los op een doosje (tijdelijk) in de pc gezet, werd toen niet heet meer en alles deed het wonderbaarlijk weer goed. :)
Kheb nu 1 maxtor (de onderste) verwijderd en daarin de ibm gezet, temperatuur is nu na geruime tijd aan te hebben gestaan zo ongeveer 43 graden.

Kheb vorige week Gistron al gemeeld dat ze die dingen moeten bundelen met een hd-koeler omdat er anders teveel uitval zou volgen (vandaag dus bevestigd gekregen via tweakers)..

Dus nu gauw een stel goede hd-coolers halen voordat het te laat is...... |:(

Op dit moment heb ik een grote kamerventilator ervoor gezet, takkerherrie maar het werkt (tijdelijk) wel :)
29 graden op dit moment en stijgt niet meer.....

can you read my mind?

Verwijderd

Op dinsdag 07 augustus 2001 23:35 schreef Redje het volgende:
Na al dit slechte nieuws heb ik zowel DFT gedraaid(geen problemen) en EZ-SMART geinstalleerd... hopelijk blijven ze dan ook draaien...
Kheb een vergelijkbaar proggie geinstalleerd (IDE Guardian), maar dat helpt ook geen 1e ruk... volgens dat proggie kan ik failures gaan verwachten op 12mei 2002 en dan voornamelijk motorproblemen. Terwijl de schijf gistermiddag niet eens meer wou initialiseren en rare geluiden maakte. Al die tijd heeft IDE Guardian niet eens iets gemerkt, laat staan alarm gegeven zodat je tijdig kunt backuppen...

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-03 23:07
Op woensdag 08 augustus 2001 07:53 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

Kheb een vergelijkbaar proggie geinstalleerd (IDE Guardian), maar dat helpt ook geen 1e ruk... volgens dat proggie kan ik failures gaan verwachten op 12mei 2002 en dan voornamelijk motorproblemen. Terwijl de schijf gistermiddag niet eens meer wou initialiseren en rare geluiden maakte. Al die tijd heeft IDE Guardian niet eens iets gemerkt, laat staan alarm gegeven zodat je tijdig kunt backuppen...
Die SIGuardian had ik ook geprobeerd, maar deze is mij te buggy, ik starte het proggie nix aan de hand, stopte en starte het opnieuw, opeens was de temp te hoog en zou ie dan ook vandaag zijn overleden... maar hij wordt dik gekoeld dus ja beetje vaag proggie ;)

Verwijderd

31 hele graadjes op een IBM 60GXP 40 GB

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-03 08:20
bij mij hangt ie tussen de 36 en 40 graadjes

ook op een IBM 60GXP 40 GB

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Verwijderd

41 graden voor mijn IBM 60GXP 40 GB.
Net gechecked met dat DFT programa, 0 errors :) .

Verwijderd

Zo'n 60GXP 40Gb unit werd zonder fans (drie van die fannetjes in een 5 1/4" bay) 39C en met 30C bij mij. Hij is net nieuw en draait 24/7

Verwijderd

Handwarm, niet erg spectaculair dus

Verwijderd

ik heb het proggie erop gezet, en het gaf ook temperatuur aan van m'n 30,7GB IBM schijf

vlak na 1ste boot van dag was dat iets van 26 graden, en bij beetje warm weer gaf hij 33 aan...
betwijfel op dit klopt, zo'n ding draait 7200rpm in een bijna geheel afgesloten ruimte, dus dat moet toch wel warm worden... hoewel hij van de buitenkant niet warm aanvoelt :)

• WoyBoy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-12-2025
IBM DTLA 307030 (is dat 75GXP?)

32 graden, bijna idle

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Quantum AtlasIV 9.1 GB (opstart disk) - 22'C
Quantum AtlasIV 9.1 GB (data disk) - 20'C

Dankzij een extra Sunon 80mm fan en 'n kast met goede airflow.

Dit lijkt offtopic (SCSI schijven), maar deze schijven zijn ook 7200 rpm dus als referentie is het wel aardig dacht ik.
Met goede koeling kom je dus best een end, voordat ik deze kast in gebruik nam werden ze namelijk 40-55'C, wat de grens was van de gespecificeerde operating environment :P

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Verwijderd

Mijn 60GXP zit normaal constant op 32 graden, maar na wat defraggen enzo kan dat oplopen tot 36 graden. Zonder speciale koeling, maar wel redelijk goede ventilatie van de kast.

Verwijderd

Op donderdag 09 augustus 2001 09:37 schreef WoyBoy het volgende:
IBM DTLA 307030 (is dat 75GXP?)

32 graden, bijna idle
yep, dat is een 75GXP

Verwijderd

Mijn GXP wordt 35 graden stressed, 31 graden normaal. Ik heb er wel een 80mm fan bijgezet.

Van de DTLA kan ik geen temp info krijgen, via dat tempprogje??

• Aikon
  • Niet online
Zo'n 18 graden boven kamertemperatuur hier. :)

K ga maar eens koelen, dit is al de 3e IBM dit jaar, wil hem niet weer verliezen want hij is wel snel.

Verwijderd

Op dinsdag 07 augustus 2001 19:37 schreef Jaspov het volgende:
N.a.l.v. het nieuws op de frontpage net die hdd temp monitor geinstalleerd aangezien hier geclaimt wordt dat temperatuur de boosdoener is.

Mijn 40gb 60gxp geeft 41 graden C, Wat scoren jullie?
Ik heb precies dezelfde en deze wordt 29 graden stressed.
Op dinsdag 07 augustus 2001 20:01 schreef Dr.Q het volgende:
thnx, maar de HELE 60GXP serie heeft dus extreem veel uitvallers of alleen de 40 gb range?
Dat is vreemd. Ik dacht juist dat de 75GXP veel uitvallers had, hier is er ook eentje bij mij van overleden. Ik heb nu een 60GXP en die draait al een maandje perfect. :)

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 20:17

JF_

Ik zou dolgraag willen vertellen hoe heet 'ie wordt (60GXP van 60gig), maar hddtemp laat 't me niet zien. Wel van m'n eerste schijf (Maxtor 6800+, 13gig, volgens hddtemp 38graden).
Hoe kan ik m'n andere schijven zien?

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Ik heb net ook een 60 GXP gekocht, hij wordt 25-27 graden stressed maar hij blijft ongeveer hetzelfde aangeven als hij idle is.

Hij is dus wat warmer dan de Atlas iv. Maar wel VEEL stiller, ook in zijn meest luidruchtige modus :)

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• cruncher
  • Laatst online: 19:35

cruncher

wanna crunch someone?

Bij mij werdt een IBM 60GXP 40 gig eerst zo'n 42-43 graden en liep nog op zodra ik de kast dicht maakte. (of liep zelfs vast :( )

Nu heb ik een iceberg hd-koeler eronder geplakt en haaltie met moeite (kast dicht) 33 graden... ;)
Nou maar hopen dat die koeling genoeg is.....

Ook ik kan alleen de temp. van 1e hd lezen, 2de (maxtor 20gig) zie ik nix van.

can you read my mind?

Verwijderd

Mijn ibm 60gxp 40gig heeft een max temp van 28 graden. In het begin is ie 21 graden.

Met een gewone 80x80 voedingfan erboven :)

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-03 01:58
Verwijderd schreef op 07 August 2001 @ 20:38:
Let wel op dat het dust-ventilation gaatje niet bedekt raakt hè
Sorry voor het kicken van een 2 jaar oud topic, maar
mijn HD (GXP 60) maakt een pokkeherrie (Suizend, non-stop) en nu vroeg ik me af
of dat er mee te maken kan hebben dat mijn FloppyDisk boven mn Breath Hole zit.
Het scheelt ongeveer 0.5 CM :)
(Ik open evt. wel een nieuw topic indien gewenst)

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik heb een 60gxp 40gb.
Op drome9 werd hij gewoon 56 C :O

Maar hij werkt al 2 jaar super, ondanks het feit dat hij warm wordt ...

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ik weet dat et een ander merk is, maar misschien wel handig voor jullie om te vergelijken:
een 40GB maxtor 7200RPM is 30graden met koelfans erop... bij een kamertemp van 23 graden, mobo temp 26

edit: mijn floppydrive zit OP dat gaatje... misschien millimeter ruitme ofzo... nerges last van...

[ Voor 21% gewijzigd door Fludizz op 25-05-2003 15:25 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 augustus 2001 @ 20:55:
Mijn IBM 75GXP dtla-307045 heeft een temperatuur van 44 graden.
Maar ik vraag me af of temperatuur de boosdoener is, want ik had zonet toevallig dat mijn hd ook kuren begint te vertonen: bij het aanzetten (koude start) wou hij niet initialiseren en maakte hij geluiden alsof de koppen over de platters heen dansten. Nu had ik wel net m'n kast ff (voorzichtig) plat gelegd om een nieuwe koeler te installeren, maar daar moet een hd tegenkunnen... Toen heb ik 'm in elk geval uitgezet, nog een keer geprobeert: weer hetzelfde... Nog een keer uitgezet en wat tikjes derop gegeven, en toen kwam hij met wat moeite wel goed op gang :(
Heb je dat gedaan terwijl de HDD aanstond?

Mijn 40 gb 60 GXP is geloof ik ook 46 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door Olaf van der Spek op 25-05-2003 17:21 ]

Verwijderd

2x 40Gb 60 GXP - 27 graden elk. Achter een 80 mm casefan.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Frash schreef op 25 May 2003 @ 15:00:
Sorry voor het kicken van een 2 jaar oud topic, maar
mijn HD (GXP 60) maakt een pokkeherrie (Suizend, non-stop) en nu vroeg ik me af
of dat er mee te maken kan hebben dat mijn FloppyDisk boven mn Breath Hole zit.
Het scheelt ongeveer 0.5 CM :)
(Ik open evt. wel een nieuw topic indien gewenst)
Kijk eens aan: onder jou zitten er blinde kippen te posten zonder het héle topic door te nemen. Da's een van de voornaamste redenen dat je (helaas) beter geen oude topics omhoog moet kicken ;)

Wat betreft je probleem: kijk eens in de search (zoek op "60gxp lawaai" oid) en de FAQ onder "mijn harddisk doet vaag" B)

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 25-05-2003 20:02 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.