Stopcontact plaatsen in inbouwbank

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:11
Ik ga binnenkort een bankje bouwen langs de eettafel, die zit dan mooi ingeklemd tussen de voorgevel en de koelkast, is in principe inbouw en zal dus niet (vaak) verplaatst worden. In de wand waar het bankje voor komt te staan zit nu een dubbel stopcontact. Die zou ik graag beschikbaar maken in de voorkant van de bank, netjes met hollewanddozen en inbouwstopcontacten.

De vraag is echter: hoe sluit ik dat netjes aan? Mijn eerste idee was om met snoer en een stekker de nieuwe inbouwstopcontacten aan te sluiten op de oude, maar mag dat wel met soepel draad? Of moet het met installatiedraad?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Hangt van de soort klemen af. Steek kan niet voor flexibel draad maar normaal wel. Je kan er wel altijd draadbusjes op krimpen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 00:00

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Gewoon flexibel draad gebruiken met wago lasklemmen voor flexibel draad (die hebben een orange hendeltje bovenop)

Mooiste zou zijn als je een stukje 3-aderig 2.5mm flexibel hebt zodat je er een hoop stroom doorheen kan jagen.

Ga in ieder geval niet knoeien met 0.75/1 mm2, das te dun.

Geen idee waar je woont maar als het in de buurt is: ik heb nog 2.5mm liggen...

PS. maak wel een trekontlasting aan de bank. Je kan de kabel namelijk niet in de inbouwdoos trekontlasten.

[ Voor 12% gewijzigd door Mike2k op 16-06-2020 12:21 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Kniedeksel + wartel en een stuk YMVK 3x2,5

Soepel hoort niet thuis in vaste installaties. Dat krijg je trouwens ook niet in stopcontacten met steekcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-07 16:42
kabeltjekabel schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:40:

Soepel hoort niet thuis in vaste installaties. Dat krijg je trouwens ook niet in stopcontacten met steekcontacten.
Lijkt me inderdaad de beste oplossing. Kan TS meteen het oude inbouwstopcontact hergebruiken.
Het is nauwelijks meer werk dan een nieuw stopcontact met een stekker aansluiten op het oude stopcontact zoals TS voorstelde.

Behalve dat de oplossing met een kniedeksel en YMVK kabel nauwelijks meer werk is (als het al meer werk is), is het ook nog eens:
- voordeliger, immers je hergebruikt je oude stopcontact
- daarmee ook milieuvriendelijker, er hoeft immers een stopcontact (en stekker) minder geproduceerd te worden
- in overeenstemming met de voorschriften waardoor je verzekering geldig blijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 15:02

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Als je een stuk YMVK gebruikt dien je dit vast te zetten aan de bank om de 40cm volgens de nen1010
Daarnaast, als je het met een vaste kabel doet kan je de bank niet meer weghalen.

Als je een stuk flexibel gebruikt kan je gewoon de bank weghalen, trek je de stekker uit het originele stopcontact en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Mike2k schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:27:
[...]

Als je een stuk YMVK gebruikt dien je dit vast te zetten aan de bank om de 40cm volgens de nen1010
Daarnaast, als je het met een vaste kabel doet kan je de bank niet meer weghalen.
Soepel gebruiken is geen vrijkaart om alles los te laten hangen.
Mike2k schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:27:
Als je een stuk flexibel gebruikt kan je gewoon de bank weghalen, trek je de stekker uit het originele stopcontact en klaar.
En anders schroef je de wartel en het kniedeksel los en trek je een paar aders uit de lasklemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:06
Je kunt zo'n mooie blauwe cee 230V 16A wcd op je muur maken, stekkertje erbij en daar soepel 3x2,5 in monteren, en die naar je schuko wcd op het bankje brengen.

Howel je in in goeie volrubber schuko stekkers ook gewoon 3x2,5 kan monteren. (eg: keraf 511)
Ik had rubber/pur 3x2.5 kabel netjes met hulsjes in zo'n stekker gemonteerd en het goed genoeg gevonden.
Of gewoon een verlengdoos voor buiten van brennenstuhl ofzo...

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 16-06-2020 13:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

Een "in principe inbouw" bank is dan ook geen vaste installatie :)
Ik zou gewoon een stekkerdoos voor op de bank monteren, en die met een stekker insteken op het bestaande contact. Wel i.d.d. goede 1.5mm kabel gebruiken.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

jeroen3 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:39:
Je kunt zo'n mooie blauwe cee 230V 16A wcd op je muur maken, stekkertje erbij en daar soepel 3x2,5 in monteren, en die naar je schuko wcd op het bankje brengen.

Howel je in in goeie volrubber schuko stekkers ook gewoon 3x2,5 kan monteren. (eg: keraf 511)
Ik had rubber/pur 3x2.5 kabel netjes met hulsjes in zo'n stekker gemonteerd en het goed genoeg gevonden.
Of gewoon een verlengdoos voor buiten van brennenstuhl ofzo...
Doe dan gelijk CEE 32A met soepel 5x4mm2...als je dan toch in overkill modus zit >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Mike2k Nouja, overkill. Dat is de enige manier wanneer een stekker mag volgens mij.

Waar je voor moet opletten als je gewone schuko gebruikt is of je de stekker ten alle tijden kan zien.
Als je de stekker verstopt en niet makkelijk kan zien (lees: jaren niet kan zien) dan sluipt een vocht probleem er zo in en heb je dat niet door. Tot je de tuinkachel aansluit en de bank gaat roken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

jeroen3 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:48:
@Mike2k Nouja, overkill. Dat is de enige manier wanneer een stekker mag volgens mij.

Waar je voor moet opletten als je gewone schuko gebruikt is of je de stekker ten alle tijden kan zien.
Als je de stekker verstopt en niet makkelijk kan zien (lees: jaren niet kan zien) dan sluipt een vocht probleem er zo in en heb je dat niet door. Tot je de tuinkachel aansluit en de bank gaat roken.
Das best een goeie...ik ging er vanuit dat het bankje binnen komt te staan vanwege de eettafel (die staat meestal niet buiten, evenals de koelkast) maar jij gaat er van uit dat hij buiten komt te staan...

@Anoniem: 37297 wat is het ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Mike2k met de grote hoeveelheid "buitenkamers" tegenwoordig kun je nergens meer vanuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:11
Bedankt voor alle antwoorden! Het lijkt erop dat een kniedeksel met wartel, en vanaf daar 3x2.5mm de correcte oplossing is. Kan ik mee aan de slag :)
Mike2k schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:49:
[...]

Das best een goeie...ik ging er vanuit dat het bankje binnen komt te staan vanwege de eettafel (die staat meestal niet buiten, evenals de koelkast) maar jij gaat er van uit dat hij buiten komt te staan...

@Anoniem: 37297 wat is het ?
Alles staat inderdaad binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

heuveltje schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:40:
[...]

Een "in principe inbouw" bank is dan ook geen vaste installatie :)
Ik zou gewoon een stekkerdoos voor op de bank monteren, en die met een stekker insteken op het bestaande contact. Wel i.d.d. goede 1.5mm kabel gebruiken.
Precies, in feite is die bank gewoon een verlengsnoer in de vorm van een bank :+

Pak wel 3x2,5 en niet 1,5. Qua prijs maakt het niet zoveel uit en je weet tenminste zeker dat het dik genoeg is.

Ik weet dat het niet conform NEN1010, maar soms gaat het wel heel ver om continu vast te houden daaraan en is er niks mis met een simpele praktische oplossing. In het geval van de TS zie ik bijv. niet wat het verschil is tussen die bank of een bureau waar een stekkerdoos onder geschroefd en die ook met 3x1,5 of 3x2,5 op een stopcontact zit (zoals ieder bureau in een gemiddeld kantoor).

Een stukje flex heeft bovendien als voordeel dat je niet met een stijve kabel hoeft te worstelen.

Afhankelijk van hoeveel ruimte je achter de bank hebt straks, zou ik voor een dergelijke stekker gaan:
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/186441/123
of:
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/312472/123
Deze zijn bij o.a. de Gamma te koop en steken minimaal uit.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

deepbass909 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:40:
Afhankelijk van hoeveel ruimte je achter de bank hebt straks, zou ik voor een dergelijke stekker gaan:
[Afbeelding]
Heb ze toevallig beiden geprobeerd omdat ik ook een stekker zo plat mogelijk achter een kast kwijt moest. Een standaard aangegoten haakse stekker van een ikea stekkerblok was zelfs nog platter. Ik weet niet meer of de draden 2.5mm zijn maar hij is CE gekeurd voor 16A dus op zich goed genoeg.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-06 00:56

zekerpixels

Victory Loves Preparation

@deepbass909 Betreft de NEN regeltjes, die hebben betrekking op de installatie. Dus als TS een inbouw wandcontactdoos maakt in een losstaande bank, welke je vervolgens met een stekker in de wandcontactdoos in de muur steekt mag dat gewoon met een dun draadje. (qua regelgeving zit er dus geen verschil tussen het vastplakken van een stekkerdoos aan je bureau en deze losstaande zelfgebouwde bank) Wel netjes en veilig aansluiten natuurlijk, zorg ook voor een trekontlasting komt want dat zit niet bij inbouwdozen. Overigens zou ik zelf ook gewoon een 3x2,5 pakken, dat is altijd goed en het is toch maar een klein stukje qua kosten. Dunner mag ook, kijk maar naar de hoeveelheid stekkerdozen welke verkrijgbaar zijn in 3x1.5 of zelfs 3x1.0.

Overigens die eerste stekker welke je laat zien, vind ik persoonlijk niet echt van hoge kwaliteit. Dat maakt in dit geval niet heel veel uit, doordat het achter een bank zit. Maar deze zou ik zou deze niet uitzoeken als je deze regelmatig in je handen hebt.

@Koppensneller Zoals ik hierboven schrijft maakt niet niet veel uit welke draad je gebruikt, maar hou er wel rekening mee dat veel inbouw wandcontactzoen gemaakt zijn voor een draad met massieve kern. Een soepele draadje in een steekklem voor massieve draad, is geen succes. Als je een WCD uit zoekt, zoek er dan een met schroefaansluiting.

[ Voor 14% gewijzigd door zekerpixels op 16-06-2020 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

zekerpixels schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:40:
[...]
@Koppensneller Zoals ik hierboven schrijft maakt niet niet veel uit welke draad je gebruikt, maar hou er wel rekening mee dat veel inbouw wandcontactzoen gemaakt zijn voor een draad met massieve kern. Een soepele draadje in een steekklem voor massieve draad, is geen succes. Als je een WCD uit zoekt, zoek er dan een met schroefaansluiting.
En dan ben je er nog niet, want als je soepel draad vast wil zetten in een schroefaansluiting dien je eigenlijk adereindhulzen om de aders heen te knijpen.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

2,5 t.o.v. 1,5 maakt geen reet uit. Feitelijk maak je een verlengsnoertje. No way dat je er ooit een apparaat op aansluit dat zoveel stroom trekt dat 1,5 problemen gaat geven. Een 2 kW kachel heeft ook geen snoer van 2,5.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-07 16:53
@Koppensneller

Gewoon met flexibel snoer doen.
Een makkelijk toepasbaar stopcontact is deze.

Gat boren in je bank.
Spul erin steken en wartelmoer aan de achterzijde aandraaien.
16A geschikt en CE gecertificeerd.

Afbeeldingslocatie: https://stekkerblokkenshop.nl/pub/media/catalog/product/cache/8c4dbebac1b6f1771c113d6f5ad0adf4/i/m/img_0840_4.jpg
https://stekkerblokkensho...4dI3Yc5Oo6vRoChZkQAvD_BwE

[ Voor 12% gewijzigd door FRANQ op 16-06-2020 18:28 ]

Pagina: 1