Toon posts:

Zonnepanelen aanschaf advies

Pagina: 1
Acties:

• Fridtjov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-09-2022
Hallo,

Ik ben op zoek naar zonnepanelen en heb een aantal offertes, nu ben ik benieuwd hoe de ervaringsdeskundigen hier op het forum er tegenaan kijken.

De situatie tussenwoning, geen schaduw en oost/west georiënteerd. Energieverbruik is rond de 3300 kWh en door opstallen op het dak kunnen we rond de 14 panelen kwijt. Onze troepenmacht is fase1 uitgerust.

Ik heb de volgende offertes binnengekregen en ben benieuwd wat de meningen hierover zijn.

Offerte 1:

14X DMH320M6A-120BB panelen
1x zonneplan one omvormer.

All-in € 4665,78 Ex btw.

Offerte 2:

13x Heckert nemo all black 325wp
1x solar edge 4000h omvormer
13x optimiser p370

All in € 5109,18 ex btw

Offerte 3:

13x Trina mono all black hc 325 we
1x solar edge 4000h omvormer
13x optimiser p370

All in € 4537.18 ex btw

De 1ste offerte zouden oost en west in 2 aparte series worden geschakeld en bij offerte 2 en 3 dus parallel in combinatie met optimisers.

Ik kan over de zonneplan one omvormer Verdacht weinig documentatie en review informatie vinden. Wellicht kan iemand hier zijn licht nog op schijnen?

Tips zijn van harte welkom!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Fietspomp86 in "Datalogging: PV systemen"
Zelf uitlezen van de zonneplan one wordt erg lastig...
Is een Saj R5

Solar edge is geen parallel systeem
Micro omvormers is dat wel.
https://www.solar-bouwmar...allel-of-toch-optimizers/

Als je geen schaduw hebt, waarom niet een normale stringomvormer met 2x mppt ingang?
Die je ook zelf kan uitlezen:

Kijk eens bij winkelman hengelo en solar-bouwmarkt en sun-solar

[Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2020 12:12]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Fridtjov
@AUijtdehaag dan ben ik verkeerd geïnformeerd omtrent het type schakeling. Hieruit blijkt ook wel dat ik een leek ben omtrent dit onderwerp.

Zijn de offertes die ik heb gekregen een beetje markt conform of valt daar nog winst te behalen?

Het legplan bestaat nu uit 6/5 panelen op oost en 8 op west. Hier valt niet in uit te breiden ivm dakramen en dakdoorvoeren die in de weg zitten.

[Voor 6% gewijzigd door Fridtjov op 16-06-2020 12:27]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Doe even iets aan je spellingscontrole.

Ook solaredge, kan een probleem zijn, met te weinig panelen in de zon, omdat het een oost-west is.
Maar daar weet @Rouske meer vanaf.
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
en wat ervaringen: Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers

Lijkt me dus, dat je beter kan kijken naar een ander systeem/leverancier
Geen solaredge en geen zonneplan

Je klikt het zo bij elkaar.
https://www.winkelman-zon...-ns/52009/?display=detail
(prijzen zijn vaak wel scherper dan de geboden aanbiedingen en niet altijd uitvoerbaar, omdat je niet in de buurt woont)

Heb je ook fotos?

[Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2020 12:22]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Fridtjov
Ik had al een vermoeden dat de aangeboden solar edge in onze situatie niet helemaal de juiste weg zou zijn.

Dat is wel een aanzienlijk verschil in prijs.

De situatie is als volgt:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Toch wel wat schaduw vd schoorsteen, maar daar leg je, op oost, iets vandaan denk ik?

@busscherski Kan je het even invullen in sunnydesignweb?
Stringomvormers van Goodwe en SMA hebben ook wat schaduwmanagement.

[Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2020 12:57]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Fridtjov schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:46:
Ik had al een vermoeden dat de aangeboden solar edge in onze situatie niet helemaal de juiste weg zou zijn.

Dat is wel een aanzienlijk verschil in prijs.

De situatie is als volgt:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Schoorsteen eraf halen, daarna panelen leggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als de buren het ook goed vinden...

• Fridtjov
@kabeltjekabel dat is helaas geen optie. We hebben heteluchtverwarming en alle af- en aanvoeren lopen door dat kanaal. Ook de afvoer van de cv komt hier naar buiten.

En de buren zitten niet op een verbouwing te wachten, door onze plannen voor de installatie van zonnepanelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
@AUijtdehaag ik zal het straks even invoeren in Sunnydesign. Misschien een Tigo optimiser bij de schoorsteen en een 3 kW Goodwe omvormer.

De helling schat ik maar even op 30 graden.

Ik denk dat SE (half serieel en half parallel eigenlijk) wel had gekund, zeker met P404 optimisers. Maar in dit geval zou ik denk ik kiezen voor 1 of 2 Tigo's op de panelen die dichtbij de pijpjes komen.

Zonder TIGO's kan inderdaad ook. Dat is zeker de betrouwbaarste oplossing.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Fridtjov
AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:53:
Toch wel wat schaduw vd schoorsteen, maar daar leg je, op oost, iets vandaan denk ik?

@busscherski Kan je het even invullen in sunnydesignweb?
Stringomvormers van Goodwe en SMA hebben ook wat schaduwmanagement.
Daar zou volgens de plannen van de offertes de panelen onder het dakraam komen (2x3 panelen horizontaal of 5 verticaal georiënteerd), dus die hebben dan niet heel veel schaduw in de zomermaanden. Bij lagere stand van de zon wellicht iets meer.

Het onderste “losse” pijpje kan nog wel verwijderd worden, die is niet in gebruik.

[Voor 7% gewijzigd door Fridtjov op 16-06-2020 13:24]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dan heb je weinig schaduw inderdaad.
Tegen de tijd dat de schaduw komt, schijnt de zon al op het andere dak, dus het verlies is praktisch 0

• busscherski
  • Nu online
Ja klopt. Maar wat zijn de beschikbare afmetingen precies?
Er bestaan verschillende afmetingen zonnepanelen. Soms past er net een paneel van 1.64m lang maar er zijn er ook van 1.74m. Of nog langer.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Fridtjov
busscherski schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:28:
Ja klopt. Maar wat zijn de beschikbare afmetingen precies?
Er bestaan verschillende afmetingen zonnepanelen. Soms past er net een paneel van 1.64m lang maar er zijn er ook van 1.74m. Of nog langer.
Oostzijde onder het raam is hxb 238x540 cm

Westzijde is hxb 545x510 cm

• busscherski
  • Nu online
Aan de oostzijde passen er bijvoorbeeld 6 van deze in portrait.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/330wp-full-black.html

Aan de westzijde passen er van deze makkelijk 3 boven elkaar.
Kom je op dat dak dan maar op 8 in totaal uit?

Ik heb het nog niet in SunnyDesign ingevoerd maar met mijn vuistregel passen die 14 nog net op een 3 kW omvormer met 2 trackers als het een klein beetje mag aftoppen. Anders kun je een 3.3 of 3.6 kW omvormer kiezen.

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-02 17:22
Fridtjov schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:52:
[...]

Oostzijde onder het raam is hxb 238x540 cm

Westzijde is hxb 545x510 cm
Oost vraagt, nee smeekt zelfs, om panelen van 2 meter !

Een rijtje van 5 in portrait onder het dakraam, en nog 2 in portrait aan weerskanten van het dakraam.

[Voor 17% gewijzigd door FD2 op 16-06-2020 14:34]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• busscherski
  • Nu online
@FD2

Ik vind portrait ook iets mooier staan maar 5 panelen van 2 meter hebben toch dezelfde opbrengst als 6 van 1.67 meter?

• Fridtjov
busscherski schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:06:
Aan de oostzijde passen er bijvoorbeeld 6 van deze in portrait.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/330wp-full-black.html

Aan de westzijde passen er van deze makkelijk 3 boven elkaar.
Kom je op dat dak dan maar op 8 in totaal uit?

Ik heb het nog niet in SunnyDesign ingevoerd maar met mijn vuistregel passen die 14 nog net op een 3 kW omvormer met 2 trackers als het een klein beetje mag aftoppen. Anders kun je een 3.3 of 3.6 kW omvormer kiezen.
Ik denk inderdaad dat daar meer uit te halen valt. 1 kant van het raam 3 verticaal, onder het raam 2 horizontaal en erboven nog 1 aan de andere kant kunnen er dan nog 2 rijen van 3 verticaal. Dan kom je al op 12 alleen aan de voorzijde.

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-02 17:22
busscherski schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:35:
@FD2

Ik vind portrait ook iets mooier staan maar 5 panelen van 2 meter hebben toch dezelfde opbrengst als 6 van 1.67 meter?
Klopt, uiteindelijk gaat het om dezelde vierkante meters. Ook ik kan niet toveren.
Maar in portrait kan je wel dichter tegen de onderkant van het dakraam monteren.

Daarintegen, in landscape kan je misschien netter naar boven toe uitbreiden.
Dan hebben we nog wat meer maten nodig, en ik weet niet hoe diep de portemonnee is.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• busscherski
  • Nu online
Ik wilde het invoeren, maar ik kan geen datasheet vinden en kan dat hele merk niet vinden in Sunnydesign.

Als de foto klopt dan is het wel een paneel met normaal voltage dus wat dat betreft klopt de simulatie wel.

Hoeft niet perse een SMA. Bijna elke nieuwe omvormer van 4 of 4.2 kW is prima.
Als je het beter uitkomt met de bekabeling mag een 3.68 kW omvormer ook. Daarmee top je 0.7% af op jaarbasis. Op zich relatief weinig verlies.

• Fridtjov
busscherski schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:51:
Ik wilde het invoeren, maar ik kan geen datasheet vinden en kan dat hele merk niet vinden in Sunnydesign.

Als de foto klopt dan is het wel een paneel met normaal voltage dus wat dat betreft klopt de simulatie wel.

Hoeft niet perse een SMA. Bijna elke nieuwe omvormer van 4 of 4.2 kW is prima.
Als je het beter uitkomt met de bekabeling mag een 3.68 kW omvormer ook. Daarmee top je 0.7% af op jaarbasis. Op zich relatief weinig verlies.

[Afbeelding]
Mooi overzicht, ik begrijp niet helemaal wat je wilde invoeren en waar geen datasheet van beschikbaar is. Ik moet nog wel even goed bestuderen wat dit allemaal precies betekend.

• Fridtjov
FD2 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:46:
[...]

Klopt, uiteindelijk gaat het om dezelde vierkante meters. Ook ik kan niet toveren.
Maar in portrait kan je wel dichter tegen de onderkant van het dakraam monteren.

Daarintegen, in landscape kan je misschien netter naar boven toe uitbreiden.
Dan hebben we nog wat meer maten nodig, en ik weet niet hoe diep de portemonnee is.
Het aantal panelen hoeft niet nog verder worden uitgebreid naar boven aan de oostzijde. Het aantal panelen waar we nu mee rekenen overtreft al ruimschoots het energieverbruik.

De portemonnee is niet onuitputtelijk, maar rond de €5000,- ex btw, moet er toch het nodige te realiseren zijn. Althans, dat hoop ik :)

• busscherski
  • Nu online
Fridtjov schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:15:
[...]

Mooi overzicht, ik begrijp niet helemaal wat je wilde invoeren en waar geen datasheet van beschikbaar is. Ik moet nog wel even goed bestuderen wat dit allemaal precies betekend.
Ik had de datasheet van Munchen solar niet. Heb even een vergelijkbaar ander type gebruikt.

Het plaatje zegt dat een 4 kW omvormer 0.2% aftopt. Stel dat je in plaats daarvan een 5 kW versie had gekozen voor bijvoorbeeld 100 euro extra dan had je dat moeten terugverdienen met 0.002*4727 kWh x 0.20 euro / kWh =1.89 euro per jaar.

edit: ja dit zal rond de 5000 euro excl btw kosten

[Voor 4% gewijzigd door busscherski op 16-06-2020 18:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fridtjov
Ik heb nog een offerte binnen, dit keer van een lokale partij die in glas-glas panelen zit.

16x SolarWatt GLAS-GLAS Vision 60M Style zonnepanelen/ Highpower + PERC/ 315 Wp
1x SMA Sunny Boy 3.6-1AV-41 omvormer (Duitsland) + schaduwbeheersysteem + gratis app - 1 fase aansluiting

Investering incl. montage etc.

€ 6.031,83 excl. btw

Als alternatief bieden ze ook:

16x SolarWatt GLAS-FOLIE ECO 60M Style HIGHPOWER + PERC/ 320 Wp

Met dezelfde omvormer.

€ 5.083,35 Excl btw.

Nu adviseren ze natuurlijk optie 1, ondanks dat ze in de offerte uiteenzetten dat het rendement op optie 2, de glasfolie, panelen hoger is.

Heeft iemand hier nog ideeën over? Qua legplan benaderen ze wel de hier al geadviseerde opstelling.

• timb91
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-10-2022
Het enige voordeel dat je behaalt met die glas-glas panelen is een hele lange garantieduur. Qua rendement zijn ze niet beter dan glas-folie panelen. Optie twee is de betere optie, prijstechnisch ook dik in orde.

• luc1991
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-10-2020
Vreselijke adviezen hier, mensen bevelen hun eigen product aan lijkt het.

Stringomvormers doen in de regel zeker minder wanneer er schaduw of lichtinval op 1 paneel in dezelfde string valt. Dit kan zelfs als wanneer er een afvoer oid op oost staat en de zon vol op zuid erop staat.

Daarbij is solaredge WEL een parallel systeem, elk paneel werkt afzonderlijk door gebruk van optimizers. Indien hier 1 paneel in de schaduw ligt trekken de andere panelen niet mee naar beneden.

Je kunt eventueel wel voor een string omvormer gaan en deze laten leggen in 2 strings alleen de vraag is hoeveel rendements verlies je hebt mbt de schoorsteen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee