Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Video editing station €2100

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• loetje165
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 17:15
Goedemorgen Tweakers!

Sinds een paar weken ben ik opzoek naar onderdelen voor een nieuwe pc. Uiteraard kom ik dan bij Tweakers uit! Ik heb al wat onderzoek gedaan hier op het forum.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze pc gaat gebruikt worden voor video editing. Hier gebruik ik Premiere Pro voor. Daarnaast zal de de pc ook gebruikt worden voor andere onderdelen uit het Adobe pakket (Photoshop, After Effects).
Het zou fijn zijn als de PC wat jaren mee kan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het maximale budget is rond de 2100 euro. Ik haal graag het maximale uit dit budget zodat deze zolang mogelijk mee kan. Maar het moet natuurlijk wel een beetje in verhouding zijn.
Ik ben van plan de PC zelf in elkaar te zetten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Accessoires zoals monitor en keyboard/mouse zijn al aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De volledige pc moet nog gebouwd worden. Zie mijn lijstje hieronder.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur qua merk. Ik heb ik het verleden gebruik gemaakt van een Intel processor maar lees nu veel goeds over team Red.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen specifieke eisen. Een pc die niet té luid is zou fijn zijn, maar het heeft geen prioriteit.

Ga je overklokken?
Nee, lijkt mij niet nodig.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag jullie advies krijgen. Specifiek met betrekking tot een paar punten.
- Wat is volgens jullie een goede verhouding tussen GPU / CPU voor het Adobe pakket? Ik heb altijd de gedachte gehad dat de CPU het belangrijkste is maar nu lees ik veel over de nieuwe GPU acceleration in Premiere.
- In verschillende posts lees ik dat de Samsung SSD’s erg prijzig zijn en dat er veel problemen zijn met de Kingston opslag. Is er een ander opslag medium dat jullie aanraden voor video montage?
- Is er op dit moment een goede reden om te wachten op nieuwe onderdelen? Verwachten jullie dat de volgende generatie CPU / GPU de moeite waard gaat zijn? Of is het enkel een klein verschil? Bij voorkeur zou ik graag mijn PC vóór september bouwen maar als er een goede reden is om het uit te stellen dan hoor ik het graag!
- Ik zie voor de memory 3200 en 3600 versies. Is de 3600 het verschil waard om te upgraden?
- Moederbord vind ik een lastige keuze. Ik weet ook niet exact waar ik naar moet kijken. Kunnen jullie hier een advies in geven? Ik ben niet opzoek naar WIFI op het bord.
- Zijn er na het zien van mijn samengestelde lijst hieronder nog aanpassingen / tips die jullie hebben? Ik hoor graag jullie advies. :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 443,01€ 443,01
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 211,90€ 211,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio€ 816,-€ 816,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 98,91€ 98,91
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 136,-€ 136,-
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 550W€ 115,80€ 115,80
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 114,85€ 114,85
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 191,15€ 191,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.127,62

Okeeee :*), ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen. Als er nog vragen zijn, let me know!
Alvast super bedankt voor het lezen!

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 23:16
1) CPU:GPU -> De ryzen 9 is beetje overkill, aan andere kant pak je sowieso al heel dure GPU, dus de verhouding zo is prima
2) Je hebt een zeeeeer prijzige SSD gepakt. De pricewatch: WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) is een perfect kaartje voor jouw gebruik.
3) mijn glazen bol is op dit moment in onderhoud.
Wel hoor ik vaker dat de ryzen 4000 serie in oktober uit schijnt te komen. Natuurlijk gaat deze weer wat sterker zijn dan de 3000 serie.
Ook komt rond deze maand de RTX3080 uit
Ook komt september / oktober de AMD RX 5950 XT, RX 5950, and RX 5800 XT uit.
Let op, dit zijn enkel geruchten, geen vaste release dates
4) pak gewoon 3200 mt/s sticks van crucial, deze kan je altijd zelf nog omhoog zetten naar 3600
5) voor deze prijs wil je een x570 bord met goede vrm's. pricewatch: MSI X570 Tomahawk WiFi is een voorbeeld van een sterk bord. De wifi is een bonus - vooral gezien je niet wilt gaan gamen kan het prima zijn.

Buiten wat hierboven staat:
Je behuizing is een grote versie van de bq pure base500. weet dat de usb-c poort geen gen 2 werkt. De gewone pure base 500 zou een goed alternatief kunnen vormen, desnoods met een extra fan :) Deze is kast is al erg groot, de dx is gewoon mega :) .
Voor RAM geheugen liever crucial - die paar tientjes geven een stabieler systeem

Liever GEEN kingston in zo'n dure pc, gezien hij soms issues geeft in een ryzen systeem
de Samsung SSD is veel te duur voor wat hij geeft - zie de wd blue.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DanDGT
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 21-06 12:09
- Ik zou nog eens kijken of je die 2080 super nodig gaat hebben. Een gpu boven de 2070 super heeft in premiere / after effects vaak weinig meerwaarde. (check eens de benchmarks van Puget systems)
- De pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB is eventueel ook nog een interessante ssd met snelheden op het niveaus van de evo plus.

Bouwt computers @ Danmetic

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 22:33
Ik mis opslag... veel opslag, dat ga je snel nodig hebben als je een beetje enthousiast bezig bent.

Zoals ook al door anderen aangegeven is een Ryzen 9 3900x en een RTX 2080 Super wat aan de overdreven kant. Als je in je build die vervangt voor een Ryzen 7 3700x en een RTX 2070 Super dan hou je weer een paar honderd euro over voor minstens 8TB aan opslag.

En... heb je al over backup nagedacht?

• loetje165
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 17:15
Dank voor jullie feedback! _/-\o_

Ik heb jullie feedback mee genomen in de onderstaande prijslijst.
Als de 2080 en de 3900x weinig verschil maken haal ik die er uit.

Qua opslag hebben wij hier al het een en ander. Maar ik denk toch dat het geen slecht idee is om nieuwe opslag toe te voegen. Ik heb nu de volgende onderdelen uitgezocht.
1 M.2 voor OS en programma's. 1 M.2 voor scratch files en lopende projecten.
En dan 2x een harde schijf voor opslag van oude projecten. Eventueel 1 als backup schijf.

Is er een specifieke hardeschijf die jullie kunnen aanraden?
Ga je het verschil tussen de M.2 WD en de XPG SX8200 Pro 1TB in de praktijk merken?
Ohja: is deze voeding goed genoeg voor dit systeem?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenMSI X570 Tomahawk WiFi€ 249,90€ 249,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X€ 583,-€ 583,-
2Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 4TB€ 108,09€ 216,18
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 65,89€ 65,89
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 165,50€ 165,50
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 550W€ 115,80€ 115,80
2Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 132,91€ 265,82
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.951,09

Nogmaals dank!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 11-05 17:18
Als je teruggaat naar een 3700x heb je ook niet meer zo'n duur moederbord nodig. Een 3900x is zo'n 10% sneller, het is aan jou of je het de meerprijs waard vindt.

De WD blue SN550 is niet echt geschikt als scratch disk omdat de steady state bandwidth vrij slecht is, waardoor de snelheid zwaar terug kan lopen tot onder de 200 MB/s. Als je 100 MB/s footage gebruikt is dat niet erg natuurlijk. Maar de XPG SX8200 Pro doet het in dit opzicht veel beter en is de meerprijs in mijn ogen zeker waard.

Voor je OS kan je wel rustig die WD Blue nemen.

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 22:33
Inderdaad het moederbord is ook nog wel het overwegen waard om wat anders voor te kiezen... ben je van plan te gaan overklokken? Als het antwoord daarop nee is, dan zal een moederbord voor de helft van dat geld al ruim voldoende zijn.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@loetje165 RTX 2060 Super is de beste budget aankoop qua GPU voor dit werk. pricewatch: Kingston KC2000 1TB is met de laatste firmware een zeer snelle SSD, en gelijkend met Samsung 970 Evo Plus maar stuk goedkoper. aan 2TB zou ik pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB kiezen. en CPU koeler die beter is dan meegeleverde pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zwart

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True