Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

PC vaak opstartproblemen, heeft jaar goed gewerkt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Satangel
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 21:49
Mijn vraag
PC in kwestie heeft een jaar goed gewerkt, alles in orde maar sinds vorige maand vaak opstartproblemen.
Soms start hij slecht op, je hoort hem tijdens het opstarten ook 'biepen' , eigenlijk oneindig lang. Ik heb een filmpje gemaakt van een dikke 5 minuten en kan er niet direct een foutcode in horen. Hij toont niets op de schermen in deze periode, blijft hangen in de POST (of zelfs daar nog niet)

Wanneer hij slecht opstart op deze manier mag ik hem uren aan laten, hij zal nooit in Windows geraken.
Wat ik dan doe is hem hard resetten door de powerknop in te houden, en dan opnieuw opstarten. Dan start alles goed op 8)7 Niets aan de hand bij een 2e opstart. Ik heb de indruk dat hij dan precies meer power krijgt, je hoort ook de harde schijven opstarten.

Misschien interessant, ik zet mijn PC quasi altijd in hibernation. Bvb als ik ga slapen, hibernation, wachten tot hij niets meer doet, elektriciteit afschakelen. Volgende dag elektriciteit aanschakelen --> powerknop.

Relevante software en hardware die ik gebruik
PC in kwestie is hier te vinden, met de naam Winterfell
Mobo is MSI B450-A PRO

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De BIOS heb ik 3 maanden geleden geupdate. Alles werkte nog goed toen, probleem is eigenlijk van zelf begonnen.
Wat er ook relevant kan zijn is dat hij 1 van mijn 5 SATA drives (een SSD) niet meer herkende plots. Wanneer ik herstartte herkende hij hem wel weer. Na herstarten dan niet meer....
Ik heb die SSD drive vervangen door een andere SSD, niet geholpen.
Nu die SSD drive in een andere, toen ongebruikte SATA poort gestoken, voorlopig werkt dat goed in Windows maar opstart problemen zijn er nog altijd.
Heb ook in de BIOS de opstartvolgorde veranderd, dat mijn Windows SSD bovenaan staat, niet geholpen.

Beste antwoord (via Satangel op 18-06-2020 11:23)

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23:02
Sws verstandig die oude OCZ te vervangen want is niet betrouwbaar meer, icm kwaliteit vs leeftijd.

[Voor 4% gewijzigd door Uszka op 16-06-2020 10:59]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 22:33
Ik hoorde hier maand geleden dat je blijkbaar een voeding niet van de stroom mag halen, omdat dan de condensatoren leeg lopen.
Dat je pc wel warm start, toont aan dat dit een probleem zou kunnen zijn.
oplossing: stroom niet meer uit.

• NightRaven88
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 14-06 14:37
Elektriciteit er compleet vanaf halen is niet goed op de lange duur voor je componenten.
Alles is gemaakt om onder een lage spanning te staan.

Je voeding lijkt me overgenomen van een andere build of vorige systeem?
Lijkt me in ieder geval veel ouder (2008 - 2011) en is hoogstwaarschijnlijk verouderd.

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:23
Ik heb dezelfde vage issues (als in, 1e keer start die niet maar blijft die wel aan, resetknop start die wel door).
En heb ook een oude voeding van 8 jaar oud. Dus mijn stem gaat ook uit naar de voeding.

• Satangel
Voor de duidelijkheid, dit is wat ik al jaren elke dag doe bij opstarten/afsluiten PC;

Die knop dus aan/uit doen, ik haal de stekker nergens uit, gewoon die knop. Zelfde principe wss?

Mobo is vorig jaar samen met CPU/RAM erin geplaatst, rest vd componenten zijn ouder.
PSU kan idd 10 jaar oud zijn, kan. Misschien moet ik hem vervangen, ik hou mijn opties nog open

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23:02
Sws verstandig die oude OCZ te vervangen want is niet betrouwbaar meer, icm kwaliteit vs leeftijd.

[Voor 4% gewijzigd door Uszka op 16-06-2020 10:59]

• 99ruud99
@Satangel stroom eraf is stroom eraf, of je nu een schakelaar omzet, de stekker eruit trekt, of met een schaar de snoer doorknipt.

• NightRaven88
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 14-06 14:37
99ruud99 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:53:
@Satangel stroom eraf is stroom eraf, of je nu een schakelaar omzet, de stekker eruit trekt, of met een schaar de snoer doorknipt.
Snoer doorknippen lijkt me dan weer geen handige optie.. :9
Is zo definitief.. 8)7

• Satangel
Thanks tweakers, lijkt me een plausibel antwoord.

Even rondgekeken en kwam op deze PSU uit

https://tweakers.net/pricewatch/532663/gigabyte-b700h.html

Ben vrij zeker dat dit compatibel is met mijn systeem maar kunnen jullie nog eens doublechecken? Vooral kabels richting mobo/CPU, al betwijfel ik dat dit verschilt tgnover 10 jaar geleden.

Waarom heb ik die Molex aansluitingen nodig, ik denk niet dat mijn huidige PSU dit heeft?

OCZ Gamextream 700W
ATX12V v2.2 and EPS12V
OCZ ConnectAllâ„¢ universal connectors:
1 x 20+4Pin ATX
1 x 4-pin/8-pin CPU (supports double CPUs/supplies stable voltage)
2 x PCI-E
6 x 4-pin peripheral
2 x 4-pin floppy
6 x S-ATA
High efficiency
80% @ 115V (Typical load)
83% @ 230V (Typical load)
Overvoltage/Overcurrent/Short-Circuit protection
Active PFC
MTBF:100,000 hours
100~240Vac 10-5A 50/60Hz
+3.3V(36A), +5V(30A), +12V1(15A), +12V2(15A), +12V3(15A), +12V4(15A)

• 99ruud99
Dat is een erg oude bronze voeding.
Beter pak je een gold voeding.
pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M kan alles aansluiten, en is sterk genoeg. Bovendien kan je deze in toekomst ook gebruiken, en heeft hij een gold certificaat.

• Satangel
99ruud99 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:47:
Dat is een erg oude bronze voeding.
Beter pak je een gold voeding.
pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M kan alles aansluiten, en is sterk genoeg. Bovendien kan je deze in toekomst ook gebruiken, en heeft hij een gold certificaat.
Bedankt

Het is deze geworden

Morgen in huis normaal, zal deze week hem installeren en hopelijk lost dat de problemen op...

Indien het opgelost is, fix ik het topic, anders moeten we verder zoeken.

Thanks alvast _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
Voor 80/90 euro zou ik iets veel beters halen. Beetje zonde om dan die te kopen, terwijl boven jouw post een veel betere nog wordt aangeraden.

[Voor 67% gewijzigd door -The_Mask- op 16-06-2020 14:30]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Satangel
PSU er goed in gekregen, misschien in retrospect inderdaad niet de beste optie maar het moest snel gaan (in stock zijn).

Het werkt alleszins goed, hopelijk kan ik nu weer 8 jaar verder of iets dergelijks ;)

Bedan kt!!

• 99ruud99
veel plezier weer met je pc :)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True