Beamer kan beeld niet 180 graden draaien

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apekoek
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-11-2023
Mijn vraag

Vanuit het onderwijs heb ik een mooie Dell s520 beamer verkregen (deze gaan eruit vanwege digibords), dit is een shortthrow beamer die normaal boven het bord/op plafond wordt gebruikt. Echter wil ik deze beamer een tweede leven gaan geven, maar dan projecterend vanaf een tafel. Nu zie ik dat er alleen een spiegelbeeld modus is, maar niets om het beeld 180 graden te draaien. Eigenlijk heel gek terwijl alle beamers dat normaal wel kunnen.

Hoe krijg ik het beeld nu wel omgedraaid? Welke opties zijn er dan nog wel?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik wil graag PS4 en bijvoorbeeld Appletv kunnen gebruiken op de beamer, alleen die lijken de hdmi output ook niet te kunnen roteren?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Instructie boekje beamer doorgelezen, geen enkele optie over draaien van beeld wordt daar beschreven.

Beste antwoord (via apekoek op 01-07-2020 11:25)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:13

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

apekoek schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:43:
Hoe krijg je zoiets op je projector? Ik ga er wel naar kijken, wie weet.
In de handleiding staat het stap voor stap beschreven, die zit bij de firmware file.
1, Connect the Mini USB Cable and Enter Download Mode.......
Ik ken dit model niet van binnen maar mogelijk is er genoeg ruimte om de LCD om te draaien ?
...Ik snap dat dit apparaat een niche product is en een bepaald doel heeft. Maar voor 2 cent meer had het ding breder ingezet kunnen worden,..
Ik weet niet of het hier speelt maar...

In sommige gevallen is een product voor een specifiek doel gemaakt en worden daar subsidies of andere heffing regels aan toegekend waarbij er restricties op het product gelegd moeten worden dat deze niet 'anders' inzetbaar is dan waarvoor bedoeld.

Qua productie was het waarschijnlijk zelfs goedkoper geweest (i.p.v. 2 cent duurder) dan een afwijkende firmware maar netto is het mogelijk dat de school deze flink goedkoper heeft kunnen aanschaffen.

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 17-06-2020 09:29 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:52
In het menu van je beamer kan je vaak selecteren dat hij aan het plafond hangt of op een tafel. Heb je d aar al in gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apekoek
418O2 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:16:
In het menu van je beamer kan je vaak selecteren dat hij aan het plafond hangt of op een tafel. Heb je d aar al in gekeken?
Ja wat ik al zei, alleen een spiegelbeeld modus (voor aan plafond). Maar niet de mogelijkheid om het beeld om te draaien. Dus ik zoek eigenlijk naar andere (externe) mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01:30

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

apekoek schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:51:
[...]

Ja wat ik al zei, alleen een spiegelbeeld modus (voor aan plafond). Maar niet de mogelijkheid om het beeld om te draaien. Dus ik zoek eigenlijk naar andere (externe) mogelijkheden.
Praten jullie stiekem niet over hetzelfde?

Waarom zou een beamer op een tafel in spiegelbeeld moeten projecteren?

Ik denk bijna dat Dell hiermee een flip van 180 graden bedoelt.

Heb je al geprobeerd wat die functie doet? Wordt het echt een spiegelbeeld?

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:03
Je zult het HDMI-signaal met een extern apparaat zoals een Roland V-02HD Multi-Format Video Mixer moeten bewerken. Ik denk wel dat er goedkopere oplossingen zijn om het beeld 180 graden te roteren maar in het menu van deze beamer ga je het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apekoek
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:44:
[...]

Praten jullie stiekem niet over hetzelfde?

Ik denk bijna dat Dell hiermee een flip van 180 graden bedoelt.

Heb je al geprobeerd wat die functie doet? Wordt het echt een spiegelbeeld?
Niet op tafel, het probleem lijkt juist dat Dell in deze projector geen enkele mogelijkheid heeft gebouwd om van onderen te projecteren.

Je hebt dus ondersteboven van voor (normale setting) en dus alleen ondersteboven maar dan spiegelbeeld als alternatief (dit is bijvoorbeeld om van achter op melkglas te projecteren, maar wel ondersteboven dus).

Dat is wat het doet, die 2 smaken staan in het menu (en ja dat beperkte verbaasd mij dus ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Het zit juist heel vaak in het menu van een beamer. Volgens wat ik op internet vind over de S520 heb je de optie uit Front Projection en Rear Projection, en Ceiling Mount of Base Mount

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

https://downloads.dell.co...ser%27s%20guide_nl-nl.pdf

Hier pagina 45 staat het moet gewoon kunnen... -> EDIT: NIET DUS :( :X

[ Voor 6% gewijzigd door cactusman op 16-06-2020 12:48 ]

euhmmmm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:08

Mavamaarten

Omdat het kan!

Je kan ook gewoon in Windows je scherm roteren. Ctrl + Alt + pijltjestoets of iets in die aard, als ik mij niet vergis. Met een AppleTV / PS4 ligt dat moeilijker, natuurlijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Mavamaarten op 16-06-2020 12:00 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:52
dit is wat ik bedoelde, kan me niet voorstellen dat er veel beamers zijn die dat niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
Mavamaarten schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:59:
Je kan ook gewoon in Windows je scherm roteren. Ctrl + Alt + pijltjestoets of iets in die aard, als ik mij niet vergis. Met een AppleTV / PS4 ligt dat moeilijker, natuurlijk.
Ja vanuit Windows maar TS gebruikt een PS4 en een AppleTV. Beide apparaten zijn niet in staat het beeld te roteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apekoek
Dit is inderdaad precies wat het is, lees eens goed. Helaas alleen wand (plafond) montage projectie, en dus niet van onder. Het ontbreekt daar dus juist aan, dit document inderdaad bijgepakt. Ik ben ook verbaasd, want waarom zouden ze zoiets simpels er niet gewoon in bouwen.

Ik kan zo helaas niets met deze beamer (montage is geen optie), terwijl er echt een prachtig beeldje uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:37

mrc4nl

Procrastinatie expert

inderdaad gevalletje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vwdoi_S5-U0huUrOxn1gZ0Ga5Js=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tstwQU0Z8xpH8JoqcghfslH6.jpg?f=user_large

er staat letterlijk:
PROJECTORSTAND—Hiermee kunt u de projectorstand selecteren,
afhankelijk van de manier waarop de projector is gemonteerd.
•Spiegelprojectie - Wandmontage - het beeld wordt achterstevoren en ondersteboven gekeerd. U kunt projecteren vanachter een
doorzichtig scherm met een projectie van een aan de muur gemonteerde projector (voor normale projectie).
•Frontprojectie - Wandmontage - het beeld wordt ondersteboven gedraaid voor projectie vanaf een aan de muur gemonteerde projector.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apekoek
mrc4nl schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:04:
[...]

inderdaad gevalletje
[Afbeelding]

er staat letterlijk:

[...]
Nee het staat er niet, alleen spiegel of van voor, maar dan wel vanaf plafond. Niet wanneer de beamer omgedraaid op een tafeltje staat (of op de grond).

Normaal heb je deze opties en dan nog 2 opties wanneer je de beamer omdraait van onder.

Ik waardeer het meedenken, maar dit is dus niet de oplossing. Al lang getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
apekoek schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:03:
[...]

Dit is inderdaad precies wat het is, lees eens goed. Helaas alleen wand (plafond) montage projectie, en dus niet van onder. Het ontbreekt daar dus juist aan, dit document inderdaad bijgepakt. Ik ben ook verbaasd, want waarom zouden ze zoiets simpels er niet gewoon in bouwen.

Ik kan zo helaas niets met deze beamer (montage is geen optie), terwijl er echt een prachtig beeldje uit komt.
Zoals ik al eerder schreef: Roland V-02HD | Multi-Format Video Mixer kopen of soortgelijk apparaat. Een losse videoprocessor/switch die ook kan roteren kosten vaak al tussen de € 250 - 300. De V-02HD het dubbele maar natuurlijk veel meer mogelijkheden. Tweehandsje zien te scoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apekoek
vj_slof schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:06:
[...]

Zoals ik al eerder schreef: Roland V-02HD | Multi-Format Video Mixer kopen of soortgelijk apparaat. Een losse videoprocessor/switch die ook kan roteren kosten vaak al tussen de € 250 - 300. De V-02HD het dubbele maar natuurlijk veel meer mogelijkheden. Tweehandsje zien te scoren?
Inderdaad een oplossing, maar zo te zien dermate prijzig dat het kopen van een andere beamer logischer lijkt.

Zijn er geen apparaatjes die alleen het beeld kunnen roteren, soort converters die alleen dat doen voor een scherpe prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TchpS_r-2aPHSj8eeMbPGM2XLAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPGisnqGIXhzAJMrSK2tqsS7.jpg?f=fotoalbum_large
Kabels wel ;) -

Op Aliexpress staat wel wat spul maar of dat betrouwbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

apekoek schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:08:
[...]

Inderdaad een oplossing, maar zo te zien dermate prijzig dat het kopen van een andere beamer logischer lijkt.

Zijn er geen apparaatjes die alleen het beeld kunnen roteren, soort converters die alleen dat doen voor een scherpe prijs?
Dan zou je moeten kijken naar aliexpress. Daar heb ik ook mn hdmi schakelapperatuur vandaan.

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:35
Beamer op zn kop op tafel zetten?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dit zoek je toch?

https://i.ibb.co/qM1RwDF/...12-16-19-Instellingen.png

Beeldscherminstellingen (Display Settings) in Windows 10. Kan per monitor, dus je pc blijft gewoon zelfde.

(edit: plaatje weggehaald i.v.m. gebruik op Apple en PS4 etc.

[ Voor 52% gewijzigd door Cheesy op 16-06-2020 12:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Cheesy schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:16:
Dit zoek je toch?

[Afbeelding]

Beeldscherminstellingen (Display Settings) in Windows 10. Kan per monitor, dus je pc blijft gewoon zelfde.
Ja maar de TS wil ook graag een apple tv of PS4 aansluiten. en die hebben die functie waarschijnlijk niet

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-06 11:14
De Orange Pi RK3399 schijnt zowel HDMI input als output te hebben (geen ervaring mee). Hiermee zou je theoretisch dus je input kunnen flippen en weer als output geven. Geen idee of het zou werken met HDCP e.d., dat zou je zelf uit kunnen zoeken.

Edit: nope, had een review open staan en even op HDCP ge-CTRL-F-t: helaas, geen HDCP ondersteuning.

Edit 2: okee, ik heb geen idee of HDCP nu wel of niet noodzakelijk is. Je kan het blijkbaar uitschakelen op een PS4, maar wat dat nou precies betekent heb ik geen idee van.

[ Voor 44% gewijzigd door Raling op 16-06-2020 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ja potverdrie. Het staat inderdaad in de handleiding - het kan NIET.

Andere optie, dat ding moet gewoon aan je plafond komen? :+

Wellicht makkelijker dan alle andere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

apekoek schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:03:
[...]

:X jezus wat een beperkt k*t ding
Modbreak:Hou je aub een beetje in - sommige mensen lezen dit op hun werk...

ik had even snel de handleiding erbij gezocht en ctrl +f gedaan... O-)

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 02-07-2020 00:09 ]

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:15
Als ik zo de beamer zie dan lijkt het me dat het ook echt niet de bedoeling is dat hij op een tafel staat. Kan hij dan nog wel goed zijn warmte kwijt en werkt het interactieve dan nog wel? Al doe dat laatste er misschien niet toe.

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fpictures1.kyozou.com%2Fpictures%2F_28%2F27714%2F27713173.jpg&f=1&nofb=1

Edit: Misschien kan je een service menu vinden waarin je het eventueel kan omdraaien...

[ Voor 34% gewijzigd door DoeEensGek op 16-06-2020 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:44:
Zodat je ook achterop je 'doek' kan projecteren, wordt bijv. wel eens in etalages gebruikt waar er geen ruimte aan de voorkant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-06 14:40
chaoscontrol schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:16:
Bepaalde houder 3d (laten) printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

chaoscontrol schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:16:
Nee dan heb je beeld van de grond tot tafelhoogte , erg onhandig.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apekoek
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:35:
Ja potverdrie. Het staat inderdaad in de handleiding - het kan NIET.

Andere optie, dat ding moet gewoon aan je plafond komen? :+

Wellicht makkelijker dan alle andere opties.
Dat is dus al exact wat ik zeg sinds de openingspost en de reden dat ik hier een vraag kom stellen. :+

Nee helaas, aan plafond echt geen optie. Het moet een apparaat zijn wat je af en toe voor de fun bij kan pakken.

Ik snap echt niet dat Dell dit ding zo beperkt heeft. Er zijn in theaters bijvoorbeeld ook situaties te bedenken waar je een muursteun gebruikt maar dan naar boven toe gericht, je beamer komt dan ook op tafel stand te staan. Echt heel vreemd.

Nog andere eventuele oplossingen? Of alleen macbook/laptop beeld draaien enige wat je dan nog mee kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

apekoek schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:10:
[...]
Nog andere eventuele oplossingen? Of alleen macbook/laptop beeld draaien enige wat je dan nog mee kan doen?
Niet echt.alle oplossingen gaan geld kosten.

1.pc met Windows en daar alles op kijken.
2.Hdmi apparatuur om beeld te draaien
3.koop een normale beamert.

Of 4 wees een echte tweakert en knutsel een andere aansturing voor je beamert (8>

[ Voor 13% gewijzigd door mrc4nl op 16-06-2020 19:35 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
De goedkoopste converter op Ali is nog steeds € 175 dan zou ik toch eerder aan een andere beamer denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marwatt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:56
Framepje bouwen met wat hout waar je hem ondersteboven in kan ophangen en toch op tafel kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:31
Heb je de laatste firmware? Verwacht niet dat de functie er wel opeens in zit maar je weet maar nooit:

https://www.dell.com/supp...764&productcode=dell-s520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

marwatt schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:59:
Framepje bouwen met wat hout waar je hem ondersteboven in kan ophangen en toch op tafel kan zetten?
Prima idee als je een film op je vloer wilt kijken _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
apekoek schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:10:
Ik snap echt niet dat Dell dit ding zo beperkt heeft.
Nou ja, laten we eerlijk zijn, het apparaat is gemaakt voor een compleet systeem inclusief bord. Daarbij is het alleen maar logisch dat die er boven hangt in verband met het in de weg zitten van de projector.

*beamers bestaan alleen in Star Trek*

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Star Trek - Beam Me Up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je bouwt trouwens voor zo'n 50 euro aan tweedehands onderdelen een systeem.met hdmi in en uit die kan omkeren maar dat kan ik echt niemand aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apekoek
Nielson schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:37:
Heb je de laatste firmware? Verwacht niet dat de functie er wel opeens in zit maar je weet maar nooit:

https://www.dell.com/supp...764&productcode=dell-s520

Verder tja, wat een kut ding. Ik snap dat dit apparaat een niche product is en een bepaald doel heeft. Maar voor 2 cent meer had het ding breder ingezet kunnen worden, ik snap niet waarom ze het uit het menu hebben gelaten. Komt echt een zeer mooi 720P beeldje uit het ding, te zonde om niet meer te gebruiken. Of als iemand het ding van mij hier wil kopen is ook prima :D

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

apekoek schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:43:
In de handleiding staat het stap voor stap beschreven, die zit bij de firmware file.
1, Connect the Mini USB Cable and Enter Download Mode.......
Ik ken dit model niet van binnen maar mogelijk is er genoeg ruimte om de LCD om te draaien ?
...Ik snap dat dit apparaat een niche product is en een bepaald doel heeft. Maar voor 2 cent meer had het ding breder ingezet kunnen worden,..

In sommige gevallen is een product voor een specifiek doel gemaakt en worden daar subsidies of andere heffing regels aan toegekend waarbij er restricties op het product gelegd moeten worden dat deze niet 'anders' inzetbaar is dan waarvoor bedoeld.

Qua productie was het waarschijnlijk zelfs goedkoper geweest (i.p.v. 2 cent duurder) dan een afwijkende firmware maar netto is het mogelijk dat de school deze flink goedkoper heeft kunnen aanschaffen.

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 17-06-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marwatt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:56
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:59:
[...]

Prima idee als je een film op je vloer wilt kijken _O-
Want hoeken bestaan niet in jouw wereld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apekoek
DukeBox schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:51:
[...]

[...]

[...]

toon volledige bericht
Ik ga hiermee eens aan de slag, tevens goed antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

DukeBox schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:51:
[...]
Mijn ervaring met een chinese beamer is dat de ribbon erg kort is en dus te weinig lengte heeft om m fatsoenlijk te draaien.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apekoek
Uiteindelijk maar verkocht, ook een firmware update bood geen soelaas.

Bedankt voor meedenken, kan op slot!
Pagina: 1