Ik heb in April een Ryzen set gehaald .
Mijn complete systeem bestaat uit:
CPU: Ryzen 3600X
RAM: G.Skill DDR4 Aegis 2x8GB 3000Mhz
Moederbord: MSI B450M PRO-VDH MAX
Gigabyte 1080 WindForce
SSD met Windows 10 (nieuwste)
CX600M
Dit heeft een tijdje stabiel gedraaid en sinds twee weken geleden kreeg ik af een toe een reboot tijdens een film, game of zelfs idle, dit was ongeveer om de paar (draai)uur.
Sinds vorige week werd het steeds erger tot op het punt dat hij nu soms zelfs Windows niet meer boot.
Ik heb het gisteravond eventjes stabiel gekregen door de bios te downgraden naar F50, ik kon een spel spelen, een film kijken en wat Youtuben tot het eind van de avond. Toen rebootte de pc weer en had precies hetzelfde gedrag als daarvoor.
Dingen die ik geprobeerd heb:
- Bios upgraden naar de Beta (7A38vB71(Beta version)
- Bios upgraden naar 7A38vB6
- Bios downgraden naar 7A38vB5
- XMP Profiel 1,2 en OFF
- enige default overklokking uit in de bios zoals Core Performance Boost
- ERP in Advanced AMD overclocking uitgezet
- CPU snelheid vast gezet op 3800
- RAM timings vastgezet
- ondanks dat de SSD prima was, kwamen de reboots wel nadat Windows had geupdate, dus ik heb een andere SSD gepakt en een verse Windows installatie geinstalleerd (toen hij niet elke minuut rebootte
)
- Memtest geprobeerd, die gaf geen errors maar rebootte wel al vrij snel.
- Prime95 gedraaid na bios downgrade toen hij stabiel draaide, dit heeft hij anderhalf uur prima volgehouden.
- Temperatuur van het hele zwikje is ook prima.
Er is dus iets goed mis en het internet staat vol met mensen die precies hetzelfde hebben als ik maar niet een eenzijdig antwoord, sommigen hadden bijvoorbeeld een DOA CPU.
Er is ook de mogelijkheid dat de PSU het heeft begeven, maar dan had hij gisteravond niet 3 uur lang CoD Warzone moeten accepteren
Mijn vraag luidt dan ook, hoe kan ik onderzoeken welk onderdeel defect is zodat ik het RMA kan sturen ?
Mijn complete systeem bestaat uit:
CPU: Ryzen 3600X
RAM: G.Skill DDR4 Aegis 2x8GB 3000Mhz
Moederbord: MSI B450M PRO-VDH MAX
Gigabyte 1080 WindForce
SSD met Windows 10 (nieuwste)
CX600M
Dit heeft een tijdje stabiel gedraaid en sinds twee weken geleden kreeg ik af een toe een reboot tijdens een film, game of zelfs idle, dit was ongeveer om de paar (draai)uur.
Sinds vorige week werd het steeds erger tot op het punt dat hij nu soms zelfs Windows niet meer boot.
Ik heb het gisteravond eventjes stabiel gekregen door de bios te downgraden naar F50, ik kon een spel spelen, een film kijken en wat Youtuben tot het eind van de avond. Toen rebootte de pc weer en had precies hetzelfde gedrag als daarvoor.
Dingen die ik geprobeerd heb:
- Bios upgraden naar de Beta (7A38vB71(Beta version)
- Bios upgraden naar 7A38vB6
- Bios downgraden naar 7A38vB5
- XMP Profiel 1,2 en OFF
- enige default overklokking uit in de bios zoals Core Performance Boost
- ERP in Advanced AMD overclocking uitgezet
- CPU snelheid vast gezet op 3800
- RAM timings vastgezet
- ondanks dat de SSD prima was, kwamen de reboots wel nadat Windows had geupdate, dus ik heb een andere SSD gepakt en een verse Windows installatie geinstalleerd (toen hij niet elke minuut rebootte
- Memtest geprobeerd, die gaf geen errors maar rebootte wel al vrij snel.
- Prime95 gedraaid na bios downgrade toen hij stabiel draaide, dit heeft hij anderhalf uur prima volgehouden.
- Temperatuur van het hele zwikje is ook prima.
Er is dus iets goed mis en het internet staat vol met mensen die precies hetzelfde hebben als ik maar niet een eenzijdig antwoord, sommigen hadden bijvoorbeeld een DOA CPU.
Er is ook de mogelijkheid dat de PSU het heeft begeven, maar dan had hij gisteravond niet 3 uur lang CoD Warzone moeten accepteren
Mijn vraag luidt dan ook, hoe kan ik onderzoeken welk onderdeel defect is zodat ik het RMA kan sturen ?