Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterm90
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-07 20:54
Ik heb in April een Ryzen set gehaald .
Mijn complete systeem bestaat uit:
CPU: Ryzen 3600X
RAM: G.Skill DDR4 Aegis 2x8GB 3000Mhz
Moederbord: MSI B450M PRO-VDH MAX
Gigabyte 1080 WindForce
SSD met Windows 10 (nieuwste)
CX600M

Dit heeft een tijdje stabiel gedraaid en sinds twee weken geleden kreeg ik af een toe een reboot tijdens een film, game of zelfs idle, dit was ongeveer om de paar (draai)uur.

Sinds vorige week werd het steeds erger tot op het punt dat hij nu soms zelfs Windows niet meer boot.
Ik heb het gisteravond eventjes stabiel gekregen door de bios te downgraden naar F50, ik kon een spel spelen, een film kijken en wat Youtuben tot het eind van de avond. Toen rebootte de pc weer en had precies hetzelfde gedrag als daarvoor.

Dingen die ik geprobeerd heb:
- Bios upgraden naar de Beta (7A38vB71(Beta version)
- Bios upgraden naar 7A38vB6
- Bios downgraden naar 7A38vB5
- XMP Profiel 1,2 en OFF
- enige default overklokking uit in de bios zoals Core Performance Boost
- ERP in Advanced AMD overclocking uitgezet
- CPU snelheid vast gezet op 3800
- RAM timings vastgezet
- ondanks dat de SSD prima was, kwamen de reboots wel nadat Windows had geupdate, dus ik heb een andere SSD gepakt en een verse Windows installatie geinstalleerd (toen hij niet elke minuut rebootte :) )
- Memtest geprobeerd, die gaf geen errors maar rebootte wel al vrij snel.
- Prime95 gedraaid na bios downgrade toen hij stabiel draaide, dit heeft hij anderhalf uur prima volgehouden.
- Temperatuur van het hele zwikje is ook prima.

Er is dus iets goed mis en het internet staat vol met mensen die precies hetzelfde hebben als ik maar niet een eenzijdig antwoord, sommigen hadden bijvoorbeeld een DOA CPU.
Er is ook de mogelijkheid dat de PSU het heeft begeven, maar dan had hij gisteravond niet 3 uur lang CoD Warzone moeten accepteren :)
Mijn vraag luidt dan ook, hoe kan ik onderzoeken welk onderdeel defect is zodat ik het RMA kan sturen ?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-06 22:30
Bij een soortgelijk probleem bleek het toch de voeding te zijn, geen mogelijkheid om die van iemand te lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marwatt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-07 19:35
Staan er in eventviewer meldingen rond het moment van een crash?
Test geheugen met memtest86+, die run je van een bootable usb stick ipv in Windows.
Hard-of software kan je uitsluiten door een Linux live boot stick te maken en kijken of de pc daaronder ook crashed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterm90
stylzzzz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:23:
Bij een soortgelijk probleem bleek het toch de voeding te zijn, geen mogelijkheid om die van iemand te lenen?
Ik ga even rondkijken, al heb ik mijn twijfels.
marwatt schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:24:
Staan er in eventviewer meldingen rond het moment van een crash?
Test geheugen met memtest86+, die run je van een bootable usb stick ipv in Windows.
Hard-of software kan je uitsluiten door een Linux live boot stick te maken en kijken of de pc daaronder ook crashed
Dit had ik al gedaan, reboots gebeuren ook in de bios dus OS is het issue helaas niet.
Eventviewer geeft alleen een Kernel Power error, zonder reden dus

[ Voor 50% gewijzigd door misterm90 op 16-06-2020 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-06 22:30
Kernel power is vaak voeding gerelateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterm90
Dat is de melding in het OS, maar een defecte CPU waardoor de set compleet shutdownt en opnieuw start zou bijvoorbeeld ook die melding kunnen veroorzaken, ik ga in ieder geval ff opzoek naar een voeding

[ Voor 13% gewijzigd door misterm90 op 16-06-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1411436

Probeer je drive voor de grap eens op een andere controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07:28
Ik vermoed ook de voeding. De CX600M was al geen hoogvlieger en is in 2017 voor het laatst verkocht, maar was toen al helemaal niet interessant. Het is sowieso geen voeding die je aan nieuwe hardware wil hangen, dus deze moet eigenlijk sowieso vervangen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• misterm90
Het is inderdaad wel een tijd geleden dat die is aangeschaft, ik herinner me wel dat deze toen was aangeraden.
Ik ga een andere aanschaffen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• misterm90
Update;

Voeding vervangen voor een Seasonic Focus GX-650 (werd aanbevolen in een BBG) en helaas hetzelfde probleem (lijkt zelfs erger te zijn geworden).
In de bios lijkt hij iets langer "vol te houden" maar reboot dan op een gegeven moment ook.
Zal het dan toch het moederbord zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JA93
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-11-2021
Cpu pinnen niet verbogen?

En al geprobeerd te gamen etc met bios helemaal op standaardinstellingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• misterm90
Ik heb het moederbord vervangen en het euvel is verholpen.
Beetje jammer van de onnodige aanschaf van de PSU maar daar verzin ik wel een plekje voor :)
Pagina: 1