Ik had al een tijdje het probleem dat mijn 120GB SSD volliep. Een paar keer zaken opgeschoond, maar dat was natuurlijk uitstel van executie. Aangezien ik nog een 120GB SSD had liggen, dacht ik een slimme oplossing bedacht te hebben door deze tweede disk te mounten onder C:\Users. Om dat voor elkaar te krijgen, moest ik al door aardig wat "hoops"springen:
Na een reboot leek Windows gewoon te werken, maar ik liep al vrij snel tegen problemen aan:
- Eerst bootte ik in een repair console via een USB stick met daarop de laaste Windows 10 2004.
- Rename C:\Users naar C:\Users.old
- mkdir C:\Users
- Volume aanmaken op de nieuwe SSD en mounten onder C:\Users (geen driveletter) middels diskpart.
Na een reboot leek Windows gewoon te werken, maar ik liep al vrij snel tegen problemen aan:
- Onedrive weigert te synchroniseren in C:\Users\<username>\Onedrive. Uiteindelijk kon ik dit oplossen door de tweede disk alsnog ook van een driveletter te voorzien en Onedrive te vertellen dat hij daar naartoe moest syncen. Helaas lukte me dit alleen voor de O365 versie en niet mijn Personal Onedrive account
- Windows search weigert directories onder C:\Users te indexeren. Ze zijn simpelweg niet te selecteren!
- Aangezien ik nog Windows 1909 draaide, probeerde ik te upgraden naar 2004. Helaas hagelslag, ook dit mislukte met een vage foutmelding. Diep in de logs kwam ik uiteindelijk een melding tegen die iets zei als "cannot find user profile in C:\Users\<username>
- DON'T use a mount point for C:\Users!
- DON'T try to be smart with Windows
- Windows !== Linux