Koker staal max 4mm doorzagen in een rechte lijn

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-07 15:30
Goede avond,

Zit even te kijken naar hoe je een koker het beste zo recht mogelijk afzaagt met een decoupeerzaaag OF haakse slijptol van 125mm. Youtube refereert naar vooral diy houders etc. en forums geven ook niet echt de bevestiging die ik zoek.

Wil een meubelstuk herstellen en moet daarvoor een stukje koker lijnrecht afzagen

1. Hoe is jullie ervaring met de haakse slijptol, bepaalde tips waardoor ik dit perfect haaks kan doen zonder houder te maken of iets dergelijks?
2. Decoupeerzaag klinkt voor mij nu de beste optie, maar ik heb een simpele bosch green en ik weet niet of ik daar met bosch blauw metaal zaagblad door kokers heen kom van max 4 mm?
3. Andere tips?

Voorbaat dank natuurlijk!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

4mm is vrij dik, denk niet dat dat zomaar gaat lukken met een decoupeerzaag. Als je de koker helemaal rondom aftekent dan moet dat toch wel lukken met een slijptol uit de losse pols?

Dan leg je de koker neer en slijp je langs de lijn, draai je de koker een kwartslag, slijp je weer langs de lijn, etc. Als de koker helemaal afgeslepen is hou je de slijptol tegen de kopse kant aan om een evt. milimeter verschil die je erin geslepen hebt af te vlakken.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Sommige mensen hebben een wat groter talent om uit de hand recht te zagen / slijpen dan anderen.

Hoe groot is die koker?

Die 4mm is het probleem niet. Maar je moet ergens er in komen natuurlijk. Als het 40x40x4 is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:05

dr.lowtune

Deugt niet

Harrie_ schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:12:
4mm is vrij dik, denk niet dat dat zomaar gaat lukken met een decoupeerzaag. Als je de koker helemaal rondom aftekent dan moet dat toch wel lukken met een slijptol uit de losse pols?

Dan leg je de koker neer en slijp je langs de lijn, draai je de koker een kwartslag, slijp je weer langs de lijn, etc. Als de koker helemaal afgeslepen is hou je de slijptol tegen de kopse kant aan om een evt. milimeter verschil die je erin geslepen hebt af te vlakken.
Gewoon een dun slijpschijfje gebruiken, op de grond leggen en dan beginnen met secuur langs het lijntje slijpen. Als je de slijptol niet uit het stuk haalt, maar deze af en toe een stukje vooruit rolt met je voet, dan dient je eerdere "zaagsnede" meteen als extra hulp bij uitlijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Waarom zou je hiervoor geen houder bij de slijptol willen gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKpMFT_yBER7ZcPkLnnliScaX7Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XDGvT0ISTzq8bUVrcuK0Xo9q.jpg?f=user_large

Veel meer dan een 40x40 koker red je dan natuurlijk niet in 1x met een 125mm slijptol. Maar recht zagen is zo wel makkelijker.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En mocht je in de buurt van Almelo wonen dan kom je maar langs, haal ik 'm door de lintzaag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

dr.lowtune schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:17:
[...]

Gewoon een dun slijpschijfje gebruiken, op de grond leggen en dan beginnen met secuur langs het lijntje slijpen. Als je de slijptol niet uit het stuk haalt, maar deze af en toe een stukje vooruit rolt met je voet, dan dient je eerdere "zaagsnede" meteen als extra hulp bij uitlijnen.
Er valt weinig te rollen, TS heeft het over koker; die is vierkant. Misschien bedoelt TS wel een ronde buis, maar dan is het dus een buis en geen koker.
Xander schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:19:
Waarom zou je hiervoor geen houder bij de slijptol willen gebruiken?

[Afbeelding]

Veel meer dan een 40x40 koker red je dan natuurlijk niet in 1x met een 125mm slijptol. Maar recht zagen is zo wel makkelijker.
Daar heb je zeker gelijk in, maar om dan weer zo'n houder aan te schaffen omdat je eenmalig een koker moet doorslijpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:01

Dido

heforshe

Harrie_ schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 07:10:
Er valt weinig te rollen, TS heeft het over koker; die is vierkant. Misschien bedoelt TS wel een ronde buis, maar dan is het dus een buis en geen koker.
offtopic:
Een koker hoeft, in ieder geval voor de meeste mensen, echt niet vierkant te zijn. Van Dale geeft als eerste definitie "cilindervormig hol voorwerp". Daarnaast zijn kartonnen kokers meestal rond, een sigarenkoker is meestal rond, enz. Maar ik ben met je eens dat de TS wellicht zou kunnen verduidelijken wat voor vorm het ding heeft en wat voor doorsnede (40mm vraagt een andere oplossing dan een, pak hem beet, tafelvoet van 600x600mm)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Dido schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 07:40:
[...]

offtopic:
Een koker hoeft, in ieder geval voor de meeste mensen, echt niet vierkant te zijn. Van Dale geeft als eerste definitie "cilindervormig hol voorwerp". Daarnaast zijn kartonnen kokers meestal rond, een sigarenkoker is meestal rond, enz. Maar ik ben met je eens dat de TS wellicht zou kunnen verduidelijken wat voor vorm het ding heeft en wat voor doorsnede (40mm vraagt een andere oplossing dan een, pak hem beet, tafelvoet van 600x600mm)
In de metaalindustrie is koker altijd vierkant/rechthoekig. Deze website was toevallig de eerste die oppopte via google en die heeft het onderscheid op de frontpage staan, maar ga maar eens kijken bij iedere staalleverancier dan zul je hetzelfde onderscheid aantreffen.

Ik snap best dat buiten staal om veel ronde dingen koker worden genoemd, maar als je het hebt over een stalen koker dan zal iedereen die er enig verstand van heeft direct denken aan een vierkant/rechthoekig stalen ding en niet rond.

Als je een timmerman iets vraagt over een winkelhaak dan gaat die ook niet op zoek naar een gat in z'n broek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Idd de houder is 'het beste' voor bij een slijptol, voor die ene keer zal ik het dan alleen wel even uit de losse pols gaan proberen.

@sypie Lintzaag of afkortzaag zou wel ideaal zijn inderdaad, bedankt voor het aanbod. Woon in Brabant ;)

Decoupeerzaag in het achterhoofd houden voor kokers tot 2mm dan of helemaal niet als optie houden in de toekomst?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:31

Spinez0r

At your service.

Je zou ook even langs een klein metaalbewerkingsbedrijf kunnen gaan, die zijn vaal wel bereid om voor een pak koekjes iets af te korten/in te korten.

Heb zelf voor mijn 3d printer voor 5€ 3 lineare rails van gehard staal met een watersnijder laten inkorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-06 08:18
Furion2000 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 08:23:
Decoupeerzaag in het achterhoofd houden voor kokers tot 2mm dan of helemaal niet als optie houden in de toekomst?
Een decoupeerzaag is niet het handigste om een stalen koker mee door te zagen. Zeker niet als het juist moet zijn.
Na het aftekenen kan je met tape afplakken net naast je zaagsnede. Dan zie je beter waar je moet snijden.
Let aub echt wel op PBM's. Een veiligheidsbril is een minimum!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Gewoon een goede ijzerzaag en met de hand? 4 mm is niks.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
evilution schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:24:
Gewoon een goede ijzerzaag en met de hand? 4 mm is niks.
Ik zou het dan wel willen aanvullen met een verstekbak :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:05

dr.lowtune

Deugt niet

Harrie_ schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 07:10:
[...]

[...]
Daar heb je helemaal gelijk in, excuus. Het is alweer een tijdje geleden dat ik bij de metaalhandel stond :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesm90
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-07 20:13
dr.lowtune schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:29:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in, excuus. Het is alweer een tijdje geleden dat ik bij de metaalhandel stond :)
Ach as het andersom was, was het een stuk lastiger geweest.

FYI
Groothandels / staalfabrikanten gebruiken de term buis ook bij vierkante kokerprofielen.
in ieder geval, als je bij het MCB koker nodig hebt dien je vierkant buisprofiel te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlkalineBug
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-07 10:19
Het beste gaat dit met een bandzaag denk ik, maar met beperkt gereedschap denk ik dat je het beste kan proberen met de slijptol zo recht mogelijk te zagen en dan vervolgens met een bandschuurmachine de snede helemaal haaks en vlak maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
CurlyMo schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:25:
[...]

Ik zou het dan wel willen aanvullen met een verstekbak :)
Verdomt zo'n ding heb ik ook nog liggen, dat is misschien ook wel een goede

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:11
Furion2000 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 08:23:
Idd de houder is 'het beste' voor bij een slijptol, voor die ene keer zal ik het dan alleen wel even uit de losse pols gaan proberen.

@sypie Lintzaag of afkortzaag zou wel ideaal zijn inderdaad, bedankt voor het aanbod. Woon in Brabant ;)

Indien Eindhoven, stuur maar even PB, kan hij hier op de lintzaag ;)

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Furion2000 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:05:
[...]

Verdomt zo'n ding heb ik ook nog liggen, dat is misschien ook wel een goede
Pas op met de breedte van de geleidegleuven. Vind het persoonlijk echt ondingen. Na drie keer zagen is die verstekbak naar de vaantjes.

Die haakse slijper standaard heb je bij de Hornbach voor twee tientjes. Kun je vast nog wel ergens voor gebruiken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
@MaD_co Ook een 'bridge too far', maar bedankt van het aanbod.

verstekbak gevonden, maar die had ik kapot gezaagd zag ik (A)

Bedankt voor de tips, ik denk dat het wel gaat lukken zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Maargoed, is het nu een vierkant of ronde koker ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:28

-tom-562

Oliesjeik

FreshMaker schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:06:
Maargoed, is het nu een vierkant of ronde koker ?
Een koker is altijd vierkant, anders is het een buis!

Ontopic:
Slijptol met een millimeterschijf en je bent er zo doorheen. Zet een lijntje met een geodriehoek/winkelhaak rondom de koker en zet hem in een stevige bankschroef, tenzij je parkinson hebt zal het ding nagenoeg haaks zijn

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

-tom-562 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:16:
[...]

Ontopic:
Slijptol met een millimeterschijf en je bent er zo doorheen. Zet een lijntje met een geodriehoek/winkelhaak rondom de koker en zet hem in een stevige bankschroef, tenzij je parkinson hebt zal het ding nagenoeg haaks zijn
Precies dit! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:31

Spinez0r

At your service.

-tom-562 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:16:
[...]

Ontopic:
Hangt natuurlijk helemaal af wat de toleranties zijn waar TS mee werkt/wil werken.

Als hij 2 kokers heel netjes haaks tegen elkaar wil hebben zul je één a twee graden al zien in de vorm van een kier tussen de 2 kokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:27

Yucon

*broem*

Spinez0r schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:51:
[...]

Hangt natuurlijk helemaal af wat de toleranties zijn waar TS mee werkt/wil werken.

Als hij 2 kokers heel netjes haaks tegen elkaar wil hebben zul je één a twee graden al zien in de vorm van een kier tussen de 2 kokers.
Veel zagen hebben ook al snel een kleine slingering. Als een decoupeerzaagje ook maar overwogen wordt lijkt het me ook weer niet dusdanig precies.

Het is hierboven al genoemd, maar toch nog even extra benadrukken: je hebt verschillen in de dikte van flexschijven. Als je een flex gebruikt moet je echt een flinterdunne hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yucon schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:47:
[...]

Veel zagen hebben ook al snel een kleine slingering. Als een decoupeerzaagje ook maar overwogen wordt lijkt het me ook weer niet dusdanig precies.

Het is hierboven al genoemd, maar toch nog even extra benadrukken: je hebt verschillen in de dikte van flexschijven. Als je een flex gebruikt moet je echt een flinterdunne hebben.
Maar dan nog; slijp maar eens uit de losse hand vijf kokers precies even lang.

UIteraard niet altijd een probleem, maar zo makkelijk is dat echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:08

Kheos

FP ProMod
MikeyMan schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:03:
[...]

Maar dan nog; slijp maar eens uit de losse hand vijf kokers precies even lang.

UIteraard niet altijd een probleem, maar zo makkelijk is dat echt niet.
zijn daar dan geen metaal vijlen en schuurpapier voor uitgevonden? :P

En voor zover ik kan zien moet er maar een stuk buis worden ingekort
Pagina: 1