Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Hallo,

Momenteel in de planning- en keuzefase van onze zonnepanelen op een plat dak, zuidopstelling zonder schaduw in Belgïe.

Ik krijg 2 voorstellen van de installateur (een bedrijf uit de regio met zeer goede referenties):
Voorstel 1
- 10x 350wp LG Neon panelen met 25 jaar garantie op materiaal en 90,08% gegarandeerde efficiëntie na 25 jaar.
- Geschatte opbrengst van deze installatie 3150 kWh, terugverdientijd +- 7 jaar.
- Installatiekosten all-in 4900 euro.
Voorstel 2
- 10x 340wp Astronergy panelen met 12 jaar garantie op materiaal en 83,10% gegarandeerde efficiëntie na 25 jaar.
- Geschatte opbrengst van deze installatie 3060 kWh, terugverdientijd +- 6 jaar.
- Installatiekosten all-in 4000 euro.

Omvormer is in beide gevallen een SMA Sunny Boy 3.0 met 10 jaar garantie. De terugverdientijd is berekend op een maximaal verbruik en een energieprijsstijging van 4% per jaar.

De panelen zullen niet of nauwelijks zichtbaar zijn, dus het “mooiere” uiterlijk van de zwarte LG panelen is geen argument in dit geval. Ik twijfel of de meerkost gerechtvaardigd is voor de LG panelen met betere garantievoorwaarden. Een vraag die ik me ook stel is of een paneel uberhaupt nog productiefouten kan bevatten als het na 12 jaar nog steeds werkt. De opbrengst bij LG is ook iets groter en de efficiëntie neemt trager af met de jaren.

Wat zijn de meningen van de kenners hier? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:20
Die opbrengst garantie klinkt mooi maar is het ook garantie op de werking van het paneel zelf?
En kom er na 20 jaar maar eens om in geval je denkt dat een paneel nog maar 75% doet. (je gelijk krijgen is niet makkelijk, mogelijk bestaat de installateur niet meer, het juiste type paneel is uiteraard niet meer leverbaar etc.)
Je zou ook 900 euro in je zak kunnen houden als garantie.

Ik denk dat de prijs best redelijk is voor een set met SMA omvormer.

Neem je een terugdraaiende teller met omvormerbelasting of ga je voor de nieuwe regeling? In geval van omvormerbelasting mag je wel even de orientatie en helling van de panelen en de omvormerbelasting per kW delen. Dan help ik je met beslissen welk omvormer vermogen je zou moeten willen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
busscherski schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:35:Neem je een terugdraaiende teller met omvormerbelasting of ga je voor de nieuwe regeling? In geval van omvormerbelasting mag je wel even de orientatie en helling van de panelen en de omvormerbelasting per kW delen. Dan help ik je met beslissen welk omvormer vermogen je zou moeten willen.
De hellingsgraad staat niet vermeld op de offerte Maar dat vraag ik na. 4 panelen komen ZZO en 6 panelen ZZW vanwege een L-vormig dak. De verkoper zei dat een SMA 3.0 nodig was vanwege de 2 strings die nodig zijn omdat er 2 oriëntaties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:20
Is het een plat dak waar de helling gekozen kan worden of een schuin dak waar de helling al vast staat? In het laatste geval zou je toch een schatting moeten kunnen maken?

O in 2 richtingen?
En omvormerbelasting dus?
Bij SMA is de kleinste met 2 trackers inderdaad 3 kW
Growatt heeft een 2.5 kW omvormer met twee trackers. Voor wat je bespaart aan omvormerbelasting kun je na 15 jaar een omvormer kopen.
Het is een Chinees merk maar de prijs/kwaliteit is prima.

Heb je overigens niet toevallig ook een noordoost en noordwest dak? In geval je toch omvormerbelasting betaald kan daar soms wel iets leuks mee gedaan worden.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)