"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House
Maar zou bij je olie nog even het etiket checken. Lijkt op basis van je foto's een greywash en niet transparant.
Maar 100% hetzelfde als onbehandeld wordt het nooit natuurlijk.
Thanks, dat was ook het eerste waar ik aan ging twijfelen. Maar verpakking spreekt op meerdere plekken van 'transparant'.Barrycade schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:05:
Zie je onderschrift![]()
Maar zou bij je olie nog even het etiket checken. Lijkt op basis van je foto's een greywash en niet transparant.
Maar 100% hetzelfde als onbehandeld wordt het nooit natuurlijk.
"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House
Transparant is niet gelijk aan kleurloos.homemix25 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:10:
[...]
Thanks, dat was ook het eerste waar ik aan ging twijfelen. Maar verpakking spreekt op meerdere plekken van 'transparant'.
Dit is de kleurloze: https://www.karwei.nl/ass...el-blank-400-ml/p/B301682
Edit:
Zie nu dat er bij de omschrijving van jouw olie staat dat de originele kleur behouden blijft: “Met deze transparante olie blijft de originele kleur van het hout behouden.” Mijn link zou juist wel kleur geven. Vaag.
Op je foto’s lijkt mij ook dat er een greywash is gebruikt. Olie niet goed gemend/geschud? Ik zou er mee terug gaan naar de winkel en ze de foto’s laten zien.
[ Voor 33% gewijzigd door cryptapix op 15-06-2020 21:22 ]
Hier dezelfde ervaring; 4 lagen op een eiken keukenblad gezet, werkt perfect en lijkt (en voelt!) onbehandeld.colvano schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:36:
Ik heb geen oplossing voor het ontstane probleem maar kan alleen even mijn goede ervaring met lak delen. Wij hebben Skylt ultra mat 2k lak gebruikt. De tafel is nog nagenoeg hetzelfde als onbehandeld en het beschermt zeer goed. Dus mocht je nog een ander product zoeken dan is dat een aanrader. Niet heel goedkoop helaas.
Als je de olie er weer af wil halen; ik heb heel veel oude meubels van boenwas (wel wat anders dan olie) ontdaan met liters ammoniak en schuursponsen. Wellicht dat je dat kan proberen. Schuren gaat hem niet worden, want door het schuren wordt alles warm en trekt de olie juist weer dieper het hout in. Je moet hem dan door de vandiktebank halen. Alternatief is heel hard en snel (zeg korrel 50) schuren, maar dan wordt het moeilijk om het blad vlak te houden.
Anoniem: 316442
Anoniem: 478829
Dit product moet je aanbrengen met spons zodat er een laagje op ligt. Alles ongeveer 15min laten inwerken en dan afwrijven met doeken. Voordeel is dat je achteraf gemakkelijk stukken kunt bijwerken.
Niet de pot op de foto maar wel dat merk en type. De kleur van onderstaande pot is wat we gebruikt hebben voor keukenblad en vensterbanken (binnen) die van rubberwood zijn en dat geeft een vergelijkbaar resultaat als natuurlijke eik.

Van die monocoat 10% wit viel het resultaat tegen, veel te donker. Dus alles opnieuw afgeschuurd en dit keer met een ander product afgewerkt en nu hebben we wel 't gewenste effect. Is ook 2 componenten maar deze moet je gewoon aanbrengen in verschillende lagen. Zoals je verf aanbrengt dus,

Op onderstaande foto zie je me 2 latjes onbehandelde eik vasthouden boven het behandelde tafelblad.

De les die wij geleerd hebben is eerst een klein stukje te behandelen zoals ook op de verpakking vaak staat
[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 478829 op 16-06-2020 09:11 . Reden: extra info ]