Eikenhouten tafel in de olie zetten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homemix25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:58
Heb een onbehandeld eikenhouten tafelblad gekocht. Om deze te behandelen heb ik de bijbehorende transparante olie gekocht.

Zaterdag de eerste laag opgezet volgens de stappen op de verpakking van de olie. Zondag zag de tafel er ok uit. Zondagmiddag de tweede laag eropgezet, maar sindsdien blijft er een witte waas op het oppervlak.

De linkerfoto was de tafel na aankoop, rechts is na de tweede laag en een nacht drogen.

Wat heb ik verkeerd gedaan en hoe kan ik dit recht zetten? Ik heb aan de ene kant nog niets geprobeerd, de andere kant licht opgeschuurd en een nieuwe laag opgezet. Daarna zo goed mogelijk uitgepoetst. Beide kanten zien er ongeveer hetzelfde uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r17BfGVo1HpdhGnrwp7zrXAzE5A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rU7iSZI3UItdUPB69emKxAEV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQT20ATn3AHKN-4gaNGuKgpRScs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGWyXHkdHqC14LH5rF4Arwf6.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door homemix25 op 15-06-2020 21:02 ]

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:55

Barrycade

Through the...

Zie je onderschrift ;)

Maar zou bij je olie nog even het etiket checken. Lijkt op basis van je foto's een greywash en niet transparant.

Maar 100% hetzelfde als onbehandeld wordt het nooit natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homemix25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:58
Barrycade schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:05:
Zie je onderschrift ;)

Maar zou bij je olie nog even het etiket checken. Lijkt op basis van je foto's een greywash en niet transparant.

Maar 100% hetzelfde als onbehandeld wordt het nooit natuurlijk.
Thanks, dat was ook het eerste waar ik aan ging twijfelen. Maar verpakking spreekt op meerdere plekken van 'transparant'.

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:59
homemix25 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:10:
[...]

Thanks, dat was ook het eerste waar ik aan ging twijfelen. Maar verpakking spreekt op meerdere plekken van 'transparant'.
Transparant is niet gelijk aan kleurloos.

Dit is de kleurloze: https://www.karwei.nl/ass...el-blank-400-ml/p/B301682

Edit:
Zie nu dat er bij de omschrijving van jouw olie staat dat de originele kleur behouden blijft: “Met deze transparante olie blijft de originele kleur van het hout behouden.” Mijn link zou juist wel kleur geven. Vaag.

Op je foto’s lijkt mij ook dat er een greywash is gebruikt. Olie niet goed gemend/geschud? Ik zou er mee terug gaan naar de winkel en ze de foto’s laten zien.

[ Voor 33% gewijzigd door cryptapix op 15-06-2020 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Ik heb geen oplossing voor het ontstane probleem maar kan alleen even mijn goede ervaring met lak delen. Wij hebben Skylt ultra mat 2k lak gebruikt. De tafel is nog nagenoeg hetzelfde als onbehandeld en het beschermt zeer goed. Dus mocht je nog een ander product zoeken dan is dat een aanrader. Niet heel goedkoop helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
colvano schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:36:
Ik heb geen oplossing voor het ontstane probleem maar kan alleen even mijn goede ervaring met lak delen. Wij hebben Skylt ultra mat 2k lak gebruikt. De tafel is nog nagenoeg hetzelfde als onbehandeld en het beschermt zeer goed. Dus mocht je nog een ander product zoeken dan is dat een aanrader. Niet heel goedkoop helaas.
Hier dezelfde ervaring; 4 lagen op een eiken keukenblad gezet, werkt perfect en lijkt (en voelt!) onbehandeld.

Als je de olie er weer af wil halen; ik heb heel veel oude meubels van boenwas (wel wat anders dan olie) ontdaan met liters ammoniak en schuursponsen. Wellicht dat je dat kan proberen. Schuren gaat hem niet worden, want door het schuren wordt alles warm en trekt de olie juist weer dieper het hout in. Je moet hem dan door de vandiktebank halen. Alternatief is heel hard en snel (zeg korrel 50) schuren, maar dan wordt het moeilijk om het blad vlak te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Dit lijkt inderdaad niet op transparant. Ik hem hem ook in de olie staatn, eiken tafel. Wel in de greywash en dit vervaagd/ slijt wel door de jaren heen. En ik moet hem dus af en toe weer in de olie zetten. Na een paar weken is de olie goed uitgehard en kan je de tafel weer schuren, dan komt de originele kleur weer iets naar boven en misschien wel helemaal terug. En dan zou ik zoals hierboven een skylt lak gebruiken, deze geeft mooi resultaat als je wil beschermen maar zie je bijna niet. Ammonia zou ik voorzichtig mee zijn en anders eerst aan de onderkant het effect even bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:53

Matis

Rubber Rocket

Wij hebben ook een eiken tafel. Die was onbehandeld. Daarop hebben we twee (of drie) lagen vloerlak gedaan.
We zijn nu 8 jaar verder met twee opgroeiende kinderen, maar tafel is nog als nieuw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfhxSnAmdZq3byLlaFx4vR2dwZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NXjJHiFsAFX4AGRnz9UjdkY.jpg?f=fotoalbum_large

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 478829

@homemix25 Ik voel met je mee. Wij hebben onze eiken tafel afgeschuurd en eerst met 2 componenten monocoat 10% wit behandeld met de belofte dat we dan een natuurlijke look krijgen.

Dit product moet je aanbrengen met spons zodat er een laagje op ligt. Alles ongeveer 15min laten inwerken en dan afwrijven met doeken. Voordeel is dat je achteraf gemakkelijk stukken kunt bijwerken.

Niet de pot op de foto maar wel dat merk en type. De kleur van onderstaande pot is wat we gebruikt hebben voor keukenblad en vensterbanken (binnen) die van rubberwood zijn en dat geeft een vergelijkbaar resultaat als natuurlijke eik.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/swfBYMQ/7-E9-E238-D-2-C21-4-F9-B-B794-AB025-B6-C5-CE3.jpg

Van die monocoat 10% wit viel het resultaat tegen, veel te donker. Dus alles opnieuw afgeschuurd en dit keer met een ander product afgewerkt en nu hebben we wel 't gewenste effect. Is ook 2 componenten maar deze moet je gewoon aanbrengen in verschillende lagen. Zoals je verf aanbrengt dus,

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/C56ws16/B3-C16-F21-8421-4986-8261-9-B0-D4588-C46-C.jpg

Op onderstaande foto zie je me 2 latjes onbehandelde eik vasthouden boven het behandelde tafelblad.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zm7d040/47-E5-AE6-A-A34-C-496-F-881-A-FDE303-A3-CB69.jpg

De les die wij geleerd hebben is eerst een klein stukje te behandelen zoals ook op de verpakking vaak staat :D.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 478829 op 16-06-2020 09:11 . Reden: extra info ]

Pagina: 1